- CITY GUIDE
- PODCAST
-
15°
Ο Βαγγέλης Περρής γράφει για τη «Μαφάλντα» με αφορμή τον θάνατο του δημιουργού της Joaquín Salvador Lavado Tejón, γνωστού ως Quino
Όταν πρωτογνώρισα τη Μαφάλντα ήταν ήδη σταρ. Η σινική του Joaquín Salvador Lavado Tejón, γνωστού ως Quino, την είχε δημιουργήσει στις 29 Σεπτεμβρίου του 1964 και αρκετά χρόνια αργότερα τη βρήκα στα εξώφυλλα του περιοδικού «Mago» να αναρωτιέται αν «είναι καλύτερο να χάνεις την ελπίδα ή τη μνήμη;», στις φεμινιστικές αφίσες να δηλώνει «περνώ τη δύσκολη περίοδο των κοριτσιών. Αυτή που αρχίζει στα 6 και τελειώνει στα 80», στις φοιτητικές συζητήσεις που προβληματίζονταν για τη φιλενάδα της, Ελευθερία-Libertad. Μήπως ο Quino την έφτιαξε επίτηδες τόσο εύθραυστη, διότι αναφέρεται στις πολιτικές συνθήκες της Αργεντινής που από τη μία δικτατορία πηδάει στην άλλη;
Πηγαίνοντας κόντρα στο ρεύμα που θέλει τις σταρ να σαλτάρουν, η Μαφάλντα παρέμεινε για όλα τα χρόνια αφοπλιστικά συμπαθής, χωρίς να φθείρει τη μαχητικότητα και τη διάθεσή της να αλλάξει τον κόσμο μέσα από τις απορίες της. Οι σελίδες των αθώων της ενθουσιασμών και απογοητεύσεων, λες και έβγαιναν από τα δικά μας ημερολόγια, εξέφραζαν εκατοντάδες χιλιάδες ανθρώπους που δεν μπορούσαν να καταλάβουν γιατί ο κόσμος δεν είναι τόσο όμορφος όσο τα τραγούδια των Beatles.
Το κόλλημά της με τα αγόρια του Λίβερπουλ την ανέδειξε σε ισχυρό κομμάτι της αόρατης παρέας των νεανικών μας χρόνων και η απέχθειά της −μπλιαχ− για τις σούπες έφερε στην επιφάνεια ένα από τα μεγάλα ερωτηματικά της ανθρωπότητας: Εφόσον υπάρχουν ζαχαρωτά και σοκολάτες, γιατί να τρώμε σούπες και τραχανά;
Η Μαφάλντα το προχώρησε λίγο παραπάνω. Εφόσον υπάρχει η δημοκρατία γιατί να κυκλοφορούν τανκς, αφού οι γονείς είναι καλοί γιατί υπάρχουν παιδιά που πηγαίνουν στο σχολείο με μελανιές, εφόσον οι γυναίκες έχουν ίσες ευκαιρίες γιατί η μητέρα της δεν έγινε η πιανίστρια που ονειρευόταν;
Όλα αυτά τα αναρωτιόταν σε πολλές γλώσσες, αλλά άργησε να μάθει ελληνικά. Ήταν Μάιος 1978 όταν τη βρήκαμε να κυκλοφορεί στα περίπτερα της οδού Ακαδημίας. Τη φιλοξενούσε η θρυλική «Κολούμπρα», το πρώτο περιοδικό με «φαντασμαγορικά κόμικς» υψηλού επιπέδου και η Μαφάλντα δεν χρειάστηκε πολλά για να γίνει η βασίλισσα των 14 τευχών και εξώφυλλο του 15ου και τελευταίου. Σεπτέμβριος 1979. Η ηρωίδα, μαζί με τον φίλο της Φελίπε, γυρνούσε την πλάτη στους αναγνώστες και, κρατώντας ένα νεροπίστολο, φώναζε «Πάμε να αντιμετωπίσουμε την πραγματικότητα».
Η συνέχεια απέδειξε ότι τα νεροπίστολα είναι ισχυρά όπλα. Η Μαφάλντα συνέχισε να πολεμά από τη «Βαβέλ», τυπώθηκε σε μικρά βιβλιαράκια με διψήφιες αριθμήσεις, έγινε σκυτάλη για να παραδοθεί στις γενιές που έπαιζαν κρυφτό και αναρωτιόταν «Nα κοιτάξω; Πάνε καλύτερα τα πράγματα ή να περιμένω λίγο ακόμα;»
Μάλλον θα περιμένει άδικα. Ο δημιουργός της, Quino, δεν θα μπορέσει να περιορίσει τις φοβίες της γιατί στις 30 Σεπτεμβρίου, αφού προηγουμένως έσβησε τα 56 κεράκια για τα γενέθλια του δημιουργήματός του, άφησε τις σινικές του να γίνουν σκόνη.
Ο αποχαιρετισμός ήταν μια ευκαιρία να ξανασυναντήσω τη Μαφάλντα. Χάρηκα που συνεχίζουν να της αρέσουν οι Beatles και απόρησα που πλέον έχει αλλάξει άποψη για τις σούπες, αλλά τέτοια πράγματα συμβαίνουν με τις κόρες μας όταν μεγαλώνουν.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ένα τεράστιο project για τις Κυκλαδίτισες, μια περπλάνηση στο όνειρο, το τέλος του τοπίου και ένα γιορτινό εικαστικό διήμερο
To έργο επανεμφανίστηκε μετά από 120 χρόνια
Η Ρεβέκκα Καμχή γράφει για τη γνωριμία της με τον καλλιτέχνη Κωνσταντίνο Κακανιά και για την αναδρομική του έκθεση στην γκαλερί της
Ένα έργο Τέχνης που απεικόνιζε τη ζωή σε ένα χαρέμι απομακρύνθηκε από έκθεση στο Αραβικό Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Κατάρ
180 εκθέματα παρουσιάζονται στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, πολλά από τα οποία φεύγουν για πρώτη φορά από την έδρα τους και ταξιδεύουν στην Αθήνα
Ένα φαινόμενο που η παρουσία του μεταξύ ψηφιακού κόσμου και αληθινών γειτονιών καταργεί τα όρια μεταξύ κατασκευασμένου και υπαρκτού
Εγκαίνια για την έκθεση στις 19 Δεκεμβρίου
Κάθε έργο είναι ένα ταξίδι δημιουργίας, που συνδέει το παρελθόν με το παρόν και ανοίγει παράθυρα σε νέες αντιλήψεις
Τι θα δούμε σε χώρους τέχνης και γκαλερί
Celestial Bodies Guide Us Through Dark Times σημαίνει ελπίδα, καλοσύνη, διαρκής αναζήτηση, κατανόηση και αποδοχή
Ο πίνακας είχε πουληθεί το 1890 σε ιδιώτη και είχε εξαφανιστεί
Μέχρι σήμερα έχουν εντοπιστεί μόλις έξι αυθεντικές φωτογραφίες του γάλλου ποιητή
Δυο εκθέσεις σύγχρονης τέχνης, μια έκθεση φωτογραφίας και ντοκιμαντέρ και ένα μεγάλο αφιέρωμα στη Τζούλια Δημακοπούλου
Μια σπουδαία έκθεση που περιλαμβάνει πάνω από 140 αδημοσίευτα ζωγραφικά έργα του
Μιλήσαμε με το ζευγάρι καλλιτεχνών που εκθέτουν για πρώτη φορά μαζί
Η αναδρομική του έκθεση «Shut your eyes and see» στο Μουσείο Β. & Ε. Γουλανδρή είναι γεμάτη φως, neon και κρυφά ή φανερά μηνύματα
Πρόκειται για ένα από τα ελάχιστα σωζόμενα έργα του που για δεκαετίες ήταν κρυμμένο
Εστιάζει στη σχέση του με τη γαλλική πρωτεύουσα και την περίοδο που συναντήθηκε με τους Τζιακομέτι και Πικάσο
Η έκθεσή της Terra Cognita είναι ένα προσκύνημα σε άγνωστους τόπους
Όλοι οι καταξιωμένοι Έλληνες καλλιτέχνες έχουν εκπροσωπηθεί με έργα τους
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.