- CITY GUIDE
- PODCAST
-
17°
Αποστόλη Τούμπα, πώς φτιάχνεις μικρά γλυπτά σε γραφίτη μολυβιών;
«Ο γραφίτης έχει την όψη του μετάλλου, αλλά είναι μαλακός και σκαλίζεται εύκολα. Δεν συγχωρεί λάθη»
Συνέντευξη: Ο Αποστόλης Τούμπας μιλάει για τα γλυπτά που φτιάχνει σε γραφίτη μολυβιών, πώς ξεκίνησε, τι τον εμπνέει, και για την επικείμενη έκθεσή του
Ένας στυλίτης σε στάση λωτού, δύο κάννες που καπνίζουν κι ένας ελέφαντας με την προβοσκίδα ψηλά. Όλα τα παραπάνω βρίσκονται σκαρφαλωμένα σε μύτες μολυβιών.
Ο Αποστόλης Τούμπας φτιάχνει μικρά γλυπτά στον γραφίτη μολυβιών στο επίσης μικρό εργαστήριο του στη Νέα Σμύρνη. Μπορεί ο μάγος του είδους Dalton Ghetti να τον ενέπνευσε και να του έβαλε την ιδέα όμως, όπως θα προκύψει από τη συζήτησή μας, η ανάγκη για δημιουργία είναι μια έμφυτη διαδικασία που προϋπάρχει μέσα μας και βρίσκει διέξοδο με κάθε δυνατή μορφή και με όποια δυνατότητα διαθέτει ο εκφραστής.
Τον συναντήσαμε ένα ζεστό απόγευμα στη μονοκατοικία που μένει αλλά και διατηρεί το εργαστήριό του. Φανταζόμουν πως ένας άνθρωπος που μπορεί να δουλέψει σε τόσο μικρή φόρμα και με τόσο εύθραυστο υλικό θα διακατέχεται σίγουρα από μεγάλη υπομονή και ηρεμία. Η μορφή του δεν με διέψευσε, συναντήσαμε έναν πολύ ήρεμο και συγκεντρωμένο νέο άνθρωπο. Φιλόξενος και χαλαρός, μιλήσαμε για τη δουλειά του, για τη χαρά της κατασκευής και για την απομάκρυνση του ανθρώπου μέσα στην καθημερινότητα από τη διαδικασία να φτιάχνει πράγματα με τα χέρια του.
Πώς ένας απόφοιτος ΤΕΦΑΑ αποφασίζει να ασχοληθεί με τη γλυπτική;
H αλήθεια είναι πως δεν πρόκειται για κάποια απόφαση αλλά για κάτι που ξεκίνησε από όταν ήμουν παιδί. Από τότε μου άρεσε η ενασχόληση με τις κατασκευές. Στο χωριό ανακατευόμουν συνέχεια στα εργαλεία του παππού και έφτιαχνα παιχνίδια με πρόκες και ξύλα. Θυμάμαι χαρακτηριστικά ένα τόξο που είχα σκαλίσει. Επίσης σχεδίαζα, κυρίως γελοιογραφίες και κυρίως κατά τη διάρκεια του μαθήματος.
Υπάρχει μήπως το αντίθετο; Η στιγμή που παρατάς τις κατασκευές και ασχολείσαι αποκλειστικά με σπουδές;
Δεν θα το έλεγα... Ακόμα και σαν φοιτητής είχα τέτοιες ασχολίες. Γενικότερα, η δημιουργία πάντα κάπως «κούμπωνε», ακόμα και όταν η καθημερινότητά μου ήταν εντελώς διαφορετική. Για παράδειγμα όταν δούλευα σε bar σκάλιζα γουδοχέρια και φελλούς. Αργότερα, σαν προπονητής θαλάσσιων, σπορ σκάλιζα μικροσκοπικά καγιάκ και έφτιαχνα ξυλόγλυπτα έπαθλα για αθλητικά events.
Και πώς φτάνεις από τους φελλούς και τα έπαθλα στη συγκεκριμένη τεχνική;
Πρώτος είχε την ιδέα ένας αμερικανός ξυλουργός, ο Dalton Ghetti, εκεί την είδα πρώτη φορά και ενθουσιάστηκα. Κατά κάποιον τρόπο ταυτίστηκα. Τα υλικά δεν είναι ακριβά ή δυσεύρετα. Αυτό που χρειάζεται αρχικά είναι ένα απλό μολύβι και ένα νυστέρι. Ο γραφίτης έχει την όψη του μετάλλου, αλλά είναι μαλακός και σκαλίζεται εύκολα. Δεν συγχωρεί λάθη βέβαια. Αν σπάσει τελειώνει εκεί, παίρνεις μια βαθιά ανάσα και ξεκινάς από την αρχή. Επίσης το μολύβι μού αρέσει πολύ σαν αντικείμενο, είναι απλό και θα υπάρχει πάντα. Η τεχνική αυτή ήταν μια πρόκληση και έτσι η πρώτη απόπειρα ήταν ένας Ινδιάνος.
Δουλεύεις πάνω σε κανονικά μολύβια του εμπορίου ή είναι ειδικά;
Ναι, σε κανονικά μολύβια του εμπορίου αλλά πιο πολύ σε λίγο μεγαλύτερα, όπως αυτά του μαραγκού. Δεν χρησιμοποιώ μεγεθυντικό φακό και στα μικρά μολύβια είναι επίπονο. Όταν δουλεύω για πολλή ώρα, μετά δεν μπορώ να εστιάσω αυτομάτως αλλού. Έχω προσπαθήσει με φακό και δεν με βόλεψε γιατί κάπως χανόταν η ευελιξία των υλικών και η αμεσότητα.
Πες μου για το έργο σου που επιλέχθηκε σε κάποια έκθεση.
Πρόκειται για ένα μεγαλύτερο μολύβι που όμως συνδυάζει κίνηση και φως. Αναπαριστά ένα στιγμιότυπο από τον μύθο του σπηλαίου του Πλάτωνα, μια ιστορία διαχρονική και ουσιώδη. Ο ήρωας δεσμώτης βρίσκεται σε ένα σπήλαιο με την πλάτη γυρισμένη προς την είσοδο και παρακολουθεί τις σκιές του έξω κόσμου να προβάλλονται μπροστά του σαν μοναδική πραγματικότητα. Δίνεται η δυνατότητα στον θεατή να αλληλοεπιδράσει με το έργο και να γίνει μέρος του μύθου. Θα εκτεθεί στην έκθεση Artnumber 23, στο Θησείο στα μέσα Ιουλίου.
Μου είπες τώρα για τον δεσμώτη, είδα στα έργα σου τον στυλίτη. Τι αποτελεί για εσένα έμπνευση; Τι θα δεις και θα πεις πως αυτό αξίζει να το μεταφέρεις στον γραφίτη;
Ο στυλίτης αντιπροσωπεύει τη μοναχικότητα και την ηρεμία. Μάλλον αυτό μου έλειπε σε εκείνη τη φάση. Θα μεταφέρω στη μύτη του μολυβιού ιδέες που με εκφράζουν και απλά αντικείμενα που υπάρχουν γύρω μου. Επίσης, έχω παρατηρήσει πως σε στιγμές πίεσης γίνομαι πιο παραγωγικός. Ας πούμε, είχα φτιάξει πολλά πραγματάκια όταν φυλούσα σκοπιά στο στρατό. Ένας φίλος τότε είχε πει χαρακτηριστικά: «Να του βάλουμε στο σπίτι μια σκοπιά άμα τον βοηθάει τόσο».
Η πίεση αυτή που περιέγραψες φεύγει μέσω της δημιουργίας;
Ξεκάθαρα... Η συγκέντρωση στη λεπτομέρεια και η πιθανότητα του λάθους φέρνουν τη σκέψη μου στο παρόν. Σε συνδυασμό με τη χαρά της δημιουργίας η όλη διαδικασία πάντα με ηρεμεί.
Πού μπορεί να δει κάποιος τη δουλειά σου, να παραγγείλει κάτι ή να σου ζητήσει έργα για κάποια έκθεση;
Στον προσωπικό μου λογαριασμό στο Instagram: _totou_ ή μπορούν να επικοινωνήσουν μαζί μου μέσω email: tolistmps@gmail.com
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ένα τεράστιο project για τις Κυκλαδίτισες, μια περπλάνηση στο όνειρο, το τέλος του τοπίου και ένα γιορτινό εικαστικό διήμερο
To έργο επανεμφανίστηκε μετά από 120 χρόνια
Η Ρεβέκκα Καμχή γράφει για τη γνωριμία της με τον καλλιτέχνη Κωνσταντίνο Κακανιά και για την αναδρομική του έκθεση στην γκαλερί της
Ένα έργο Τέχνης που απεικόνιζε τη ζωή σε ένα χαρέμι απομακρύνθηκε από έκθεση στο Αραβικό Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Κατάρ
180 εκθέματα παρουσιάζονται στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, πολλά από τα οποία φεύγουν για πρώτη φορά από την έδρα τους και ταξιδεύουν στην Αθήνα
Ένα φαινόμενο που η παρουσία του μεταξύ ψηφιακού κόσμου και αληθινών γειτονιών καταργεί τα όρια μεταξύ κατασκευασμένου και υπαρκτού
Εγκαίνια για την έκθεση στις 19 Δεκεμβρίου
Κάθε έργο είναι ένα ταξίδι δημιουργίας, που συνδέει το παρελθόν με το παρόν και ανοίγει παράθυρα σε νέες αντιλήψεις
Τι θα δούμε σε χώρους τέχνης και γκαλερί
Celestial Bodies Guide Us Through Dark Times σημαίνει ελπίδα, καλοσύνη, διαρκής αναζήτηση, κατανόηση και αποδοχή
Ο πίνακας είχε πουληθεί το 1890 σε ιδιώτη και είχε εξαφανιστεί
Μέχρι σήμερα έχουν εντοπιστεί μόλις έξι αυθεντικές φωτογραφίες του γάλλου ποιητή
Δυο εκθέσεις σύγχρονης τέχνης, μια έκθεση φωτογραφίας και ντοκιμαντέρ και ένα μεγάλο αφιέρωμα στη Τζούλια Δημακοπούλου
Μια σπουδαία έκθεση που περιλαμβάνει πάνω από 140 αδημοσίευτα ζωγραφικά έργα του
Μιλήσαμε με το ζευγάρι καλλιτεχνών που εκθέτουν για πρώτη φορά μαζί
Η αναδρομική του έκθεση «Shut your eyes and see» στο Μουσείο Β. & Ε. Γουλανδρή είναι γεμάτη φως, neon και κρυφά ή φανερά μηνύματα
Πρόκειται για ένα από τα ελάχιστα σωζόμενα έργα του που για δεκαετίες ήταν κρυμμένο
Εστιάζει στη σχέση του με τη γαλλική πρωτεύουσα και την περίοδο που συναντήθηκε με τους Τζιακομέτι και Πικάσο
Η έκθεσή της Terra Cognita είναι ένα προσκύνημα σε άγνωστους τόπους
Όλοι οι καταξιωμένοι Έλληνες καλλιτέχνες έχουν εκπροσωπηθεί με έργα τους
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.