- CITY GUIDE
- PODCAST
-
12°
Ο κορωνοϊός και η 25η Μαρτίου μέσα από το πενάκι του Soloup
Ο γνωστός σκιτσογράφος εμπνέεται από την έξοδο του Μεσολογγίου και επιτίθεται στον ιό
Κορωνοϊός, 25η Μαρτίου και χιούμορ. Ο Soloup τα συνδύασε όλα στα σκίτσα του.
Ο κορωνοϊός είναι το μεγάλο θέμα προς σάτιρα και «ξορκισμό». Στο σημερινό φύλλο της εφημερίδας «Ποντίκι», ο γνωστός σκιτσογράφος Soloup (Αντώνης Νικολόπουλος) κάνει με χιούμορ και καυστικότητα μία αναφορά στον αγώνα εναντίον αυτού του αόρατου εχθρού, την παραλληλίζει με την 25η Μαρτίου και την αφιερώνει στους γιατρούς και το νοσηλευτικό προσωπικό. Ενώ παράλληλα ετοιμάζει καινούργιο υλικό για την 200ή επέτειο της Ελληνικής Επανάστασης, μας έδειξε τα καινούργια του σκίτσα και απάντησε στις ερωτήσεις μας:
Το σημερινό σκίτσο
«Ξαφνικά βρεθήκαμε να ζούμε σε δύσκολες μέρες. Πρωτόγνωρες καταστάσεις που καλούμαστε όλοι να πάρουμε θέση, τόσο σαν κοινωνία όσο και ο καθένας μας ξεχωριστά. Σε τέτοιες συνθήκες, ατομικό και συλλογικό συγκλίνουν. Σας θυμίζει κάτι αυτό; Η συγκεκριμένη γελοιογραφία μόλις ένα χρόνο πριν την πολυδιαφημισμένη επέτειο των 200 χρόνων από την Επανάσταση του ’21, κάνει τη σύνδεση. Το ατομικό και το συλλογικό μπαίνουν ξανά από την ίδια πλευρά της ζυγαριάς. Υπάρχει, λόγω και των ημερών, ένας παραλληλισμός με το 1821 και τις, φυσικά πολύ πιο δύσκολες, αποφάσεις που έπρεπε να πάρουν τότε οι άνθρωποι. Το σκίτσο λοιπόν που δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα που δουλεύω, το “Ποντίκι”, κάνει αυτή τη σύνδεση μέσω ενός θαυμάσιου πίνακα του Θεόδωρου Βρυζάκη για την έξοδο του Μεσολογγίου. Μέρες άνοιξης και τότε, το 1826, όπου το συλλογικό και το ατομικό ταυτίζονταν μπροστά στον κοινό σκοπό και την επιβίωση. Πρωταγωνιστές εδώ, οι γιατροί και οι νοσηλευτές που δίνουν πραγματικά έναν δύσκολο αγώνα».
Σκίτσα για τον κορωνοϊό
«Θα μπορούσε να γίνει κι αλλιώς; Υπάρχει πιο καθολική ειδησεογραφία τα τελευταία χρόνια, όπως αυτή που αναπάντεχα προέκυψε με τον κορωνοϊό; Υπήρχε περίπτωση να άφηνε αδιάφορους τους σκιτσογράφους ένα τέτοιο θέμα;
Μια γελοιογραφία λοιπόν που συνδέεται επίσης με την σημερινή “πολιορκία”, έχει για πρωταγωνιστή τον Κολοκοτρώνη, ζωσμένο όμως αυτή τη φορά με τα σημερινά, τα δικά μας καριοφίλια.
Σε ένα άλλο σκίτσο πάλι, το θέμα είναι η παγκόσμια μανία αποθησαύρισης χαρτιών υγείας ενόψει του αόρατου υγειονομικού κινδύνου και του κατ’ οίκον περιορισμού. Τη στιγμή που, αν ήμασταν πιο διαυγείς, σε μια ανάλογη περίσταση θ’ αναζητούσαμε άλλων ειδών… χαρτιά για πολεμοφόδια».
Το χιούμορ μπορεί να ξορκίσει τον ιό και τον φόβο;
«Το χιούμορ δεν θα σκοτώνει τον κορωνοϊό. Σίγουρα όμως μας κάνει πιο χαλαρούς, πιο αισιόδοξους, ώστε ν’ αντέξουμε αυτές τις πρωτόγνωρες καταστάσεις που ζούμε, και να τις ξεπεράσουμε. Να σας πω λοιπόν κάτι, μιας και αναφερθήκαμε με αφορμή τη συγκεκριμένη γελοιογραφία, στο 1821. Μελετώντας διάφορα κείμενα και απομνημονεύματα για τις ανάγκες του καινούργιου graphic novel που ετοιμάζω, θαύμασα πραγματικά, εκτός από την αλληλεγγύη, το θαυμάσιο χιούμορ που διέθεταν οι πολιορκημένοι του Μεσολογγίου λίγο πριν την έξοδο. Το χιούμορ δεν εξοντώνει τον εχθρό, εξοντώνει όμως τον φόβο».
Η σημερινή επικαιρότητα και η σάτιρα
«Όσο πιο στραβά πάει ο γιαλός, τόσες πιο πολλές αφορμές έχουν οι γελοιογράφοι για να σατιρίζουν. Θέλετε τις ακρότητες του Ερντογάν στη Συρία, τη Μεσόγειο και τα σύνορα; Τη συμπεριφορά της διεθνούς κοινότητας και της Ευρώπης απέναντι σε προβλήματα ανθρωπιστικών κρίσεων όπως είναι το προσφυγικό; Θέλετε τους αυτοσχεδιασμούς και τις παλινωδίες των Ελληνικών κυβερνήσεων; Δυστυχώς δεν έχουν τελειωμό οι αφορμές. Μακάρι να ζούσαμε σε έναν άλλο κόσμο κι ας ήταν οι αφορμές για τους γελοιογράφους, λιγότερες».
Η επόμενη δουλειά
«Από το 2017 με μια καλά δεμένη ερευνητική ομάδα, ετοιμάζουμε ένα μεγάλο, θα έλεγα επικό, graphic novel. Ο τίτλος του είναι “21- Η μάχη της πλατείας”. Θυμάστε το “Αϊβαλί” που είχε κυκλοφορήσει το 2014 από τον Κέδρο; Ε, τώρα μιλάμε για ένα ακόμα μεγαλύτερο graphic novel. Μια πολυεπίπεδη αφήγηση με αναφορές σε πρωτότυπα κείμενα, απομνημονεύματα αλλά και αρχεία. Μεγάλο μέρος της έρευνας μοιράζονται τρεις επιμελήτριες του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου, οι Ρεγγίνα Κατσιμάρδου, η Παναγιώτα Παναρίτη και η Νατάσα Καστρίτη. Στην ομάδα μας επίσης συμμετέχει και το Πανεπιστήμιο Αιγαίου με την καθηγήτρια Εύη Σαμπανίκου ενώ έχουμε πλέον και την πολύτιμη υποστήριξη του ΕΛΙΔΕΚ. Ελπίζουμε πως, αν όλα πάνε καλά, σε έναν χρόνο από τώρα θα είμαστε έτοιμοι να μοιραστούμε αυτή τη δουλειά με τους αναγνώστες. Έχουμε πολλές και ιδιαίτερα τιμητικές προτάσεις για την έκδοσή του. Σε λίγο καιρό όμως πρέπει να αποσαφηνιστεί και αυτό για να μπορέσουμε να το τρέμουμε ακόμα καλύτερα. Σύντομα θα έχετε ξανά νέα μας».
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο διάσημος Ελληνο-αμερικανός καλλιτέχνης μιλά για τη σειρά «Portraits», την τεχνική superdots, αλλά και την ιδιαίτερη σχέση του με τη μαγειρική
Προσεγγίζοντας την «κοσμογονία» όχι μόνο ως μυθολογική αρχή, αλλά ως σύγχρονη εμπειρία
Το νέο πρότζεκτ καλύπτει τουλάχιστον 15 διαφορετικά κινήματα της ιστορίας της τέχνης
Στη δημοπρασία που οργάνωσε ο Τζον Όλιβερ για την ενίσχυση της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης
Έργα του βρίσκονται διάσπαρτα σε διάφορα σημεία της Ελλάδας
Το φετινό Φεστιβάλ Φωτιστικών Εγκαταστάσεων έχει τίτλο Βιο-Φωταύγεια (Bio-Lumina)
Μιλήσαμε με τον καλλιτέχνη για τη νέα έκθεσή του στην Ελλάδα, με τίτλο «The Athens algorithm»
Από την αναδρομική του Κυριάκου Μορταράκου και τη μεγάλη έκθεση του Δημήτρη Σεβαστάκη στις επιζωγραφισμένες φωτογραφίες του Κώστα Λάκη και τους καλλιτεχνικούς αλγόριθμους του Τσαρλς Σάντισον
Ο πολιτισμός ως βιώσιμη αξία για την πόλη και τα κτίριά της
Η ταυτοποίηση τέτοιων έργων είναι δύσκολη
Την έκθεση επιμελείται η Κατερίνα Κοσκινά
Μιλήσαμε με τον εικαστικό με αφορμή την έκθεσή του «ΣημeioN 37º/ 23º» στο Sympan στον Πειραιά
Μιλήσαμε με τον ζωγράφο και καθηγητή με αφορμή την έκθεσή του «Ο λόγος και ο τόπος» στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος
Μία εορταστική συνάντηση τέχνης για συλλέκτες και νέους φιλότεχνους που ανακαλύπτουν τον κόσμο των δημοπρασιών.
Η ζωγραφική του κινείται ανάμεσα στο άμορφο και το αναγνωρίσιμο, εκεί όπου το χρώμα αποφασίζει μόνο του να γίνει μορφή
Με αντικείμενα από τον προσωπικό και καλλιτεχνικό του βίο, η έκθεση αποτελεί must για κάθε λάτρη του Αυστραλού καλλιτέχνη
Μιλήσαμε με τον γνωστό εικαστικό για την έκθεση «Ιδανική συνθήκη» στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη
Εκθέσεις ζωγραφικής και φωτογραφίας σε Κourd, 47 Cycles, Αντωνοπούλου και CAN
Καλλιτέχνιδες που αρνήθηκαν να μείνουν αόρατες
Η παράσταση, που έγινε στο Roberts Park του Σάλταιρ, αποτέλεσε φόρο τιμής στην πόλη όπου γεννήθηκε
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.