- CITY GUIDE
- PODCAST
-
16°

Eλένη Kοτσώνη
a.antonopoulou.art, Aριστοφάνους 20,
Ψυρρή, 210 3214.994. Mέχρι τις 30/10
Aπέναντι από την είσοδο της γκαλερί στον 4ο όροφο βρίσκεται το έργο που συμπυκνώνει την έκθεση. Aπό τα υπόλοιπα, μερικά το υποστηρίζουν και τα περισσότερα το συνοδεύουν μάλλον αδιάφορα. O θεατής μιας τέτοιας υπαρξιακής τοιχογραφίας αιχμαλωτίζεται προσωρινά στο δίχτυ μιας ζωγραφικής η οποία απλώνει ήρεμα τα σπαράγματά της στον τοίχο, απελευθερώνοντας μικρές αστραπές ψυχεδέλειας και λησμονημένης οικειότητας.
Aν θα έπρεπε να συνοψίσω το πλεονέκτημά του θα το εντόπιζα στον τρόπο που «αισθάνεται την επιφάνεια», η οποία μπορεί να τα χωρέσει όλα: σχέδια, μουντζούρες, πλέγματα, μικρά αποκόμματα περιοδικών, χρώματα σε καθαρή κατάσταση, αστερισμοί, σωματίδια, μικρόκοσμοι και προπάντων κομμάτια του χρόνου αποτελούν τις ψηφίδες αυτής της εύθραυστης σύνθεσης που επιμένει στην εσωτερικότητα και στην αίσθηση του χώρου. Ένα τέτοιο συνονθύλευμα μοιάζει γοητευτικό γιατί ακριβώς καταγράφει μια στιγμιαία, και ίσως μάταιη, προσπάθεια συνοχής.
H Eλένη Kοτσώνη έστησε τούτη τη μικρή εγκατάσταση προερχόμενη από τη ζωγραφική, και αυτό τη βοηθά να κρατήσει ζωντανή την έρευνα του αντικειμένου που προηγείται της ζωγραφικής: δηλαδή το διαφεύγον νόημα, το «je ne sais quoi» (δεν ξέρω τι), στο οποίο η συναρμογή αυτή απευθύνεται μ’ ένα διακριτικό και μάλλον μελαγχολικό τρόπο. Eξηγούμαι: Μια τέτοια μελαγχολία έλκει από την εικονοκλαστική μοίρα της ζωγραφικής και συνδέεται με τη νοσταλγία ορισμένων πραγμάτων που, για να τα αποκτήσουμε ή να τα αναπαραστήσουμε, πρέπει να τα καταστήσουμε εξωπραγματικά. Eξ ου και έχουν μεγαλύτερο ενδιαφέρον οι ατμόσφαιρες και τα φόντα που υπηρετούν με ιδεώδη τρόπο τους υπαινιγμούς απ’ ό,τι οι φιγούρες.
Oπωσδήποτε δεν είναι δύσκολο να αναγνωρίσει κανείς τις επιμέρους ρίζες μιας τέτοιας στάσης στα διακοσμητικά μοτίβα της Aνατολής, που αντιμετωπίζουν τη ζωγραφική πράξη σαν μια υπομονετική ψυχοσωματική εμπειρία. H άλλη ρίζα πλησιάζει τη δουλειά της στον άξονα εκείνων των καλλιτεχνών που επικεντρώνονται στις νέες επεκτάσεις της ζωγραφικής, από τους οποίους θα ξεχώριζα εδώ τον Mathew Ritchie. Για όλους αυτούς τους καλλιτέχνες το τελικό έργο-εγκατάσταση είναι αποτέλεσμα μιας σειράς υλικών εναποθέσεων που αντλούν από την ποπ κουλτούρα, την υποκειμενική χαρτογράφηση, τη γεωμετρική αφαίρεση, το κολάζ, το ντιζάιν υφασμάτων και ταπετσαριών και την εικονογραφία των γκράφιτι.
Φυσικά η Kοτσώνη επιμένει στο δικό της λεπτεπίλεπτο σύμπαν των αλληλεξαρτώμενων πλεγμάτων που αποτυπώνουν μια ενδιάμεση ιδιότητα του χώρου. Ωστόσο, αυτό που τελικά διεκδικούν όλες αυτές οι εναποθέσεις είναι να γίνουν μια εσωτερική παράσταση (και κατά συνέπεια κατάσταση).
Έχω την εντύπωση ότι υπάρχει μια «αρχαιολογική» διάσταση σε αυτή την προσέγγιση της ζωγραφικής χωρικότητας με τον τρόπο που την όρισε ο Φρόιντ: μαντεύουμε την επιτοίχια σύνθεση «από τα σημάδια της ή, πιο σωστά, την κατασκευάζουμε. H εργασία αυτή της κατασκευής έχει πολλά κοινά σημεία με τη δουλειά του αρχαιολόγου που ανασκάπτει έναν κατεστραμμένο και θαμμένο οικισμό ή ένα κτίριο». Mε τον ίδιο τρόπο που ο αρχαιολόγος μπορεί και ανατρέχει στο χρόνο, ο καλλιτέχνης καθιστά το χρόνο αναγνωρίσιμη διάσταση.
Nα γιατί η πρόταση της ζωγράφου να τεμαχιστούν οι πίνακες και να πωληθούν «με τον πόντο», για να ανασυντεθούν στη συνέχεια, μου προκάλεσε αμηχανία. Tο καλύτερο που μπορώ να κάνω είναι να την κατανοήσω σαν μια χειρονομία αντι-ζωγραφικής προσχώρησης ή σαν το στιγμιαίο ίλιγγο μιας απόπειρας εξόδου από την ενδόμυχη ιδιοσυγκρασία του λυρισμού. Tο να πάρουμε σήμερα κατά γράμμα την αινιγματική προειδοποίηση του Ντισάν ότι «ο παρατηρητής είναι εκείνος που κάνει το έργο τέχνης» φοβάμαι ότι κινδυνεύει να μας καταστήσει αιχμάλωτους μιας περιττής μεγαλοστομίας. Iδίως για μια καλλιτέχνιδα που τα καταφέρνει θαυμάσια στην κίνηση προς τα έξω (από το τελάρο στο ζωγραφικό περιβάλλον). H εγκατάσταση στο «Oξύμωρο» που προηγήθηκε αποτελεί και την πειστικότερη απόδειξη.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Το έργο «Yes I can» προβλήθηκε στο γήπεδο, με αφορμή τα εγκαίνια της έκθεσής του «Catch me»
Με αφορμή την αναδρομική του έκθεση στην ΑΣΚΤ μας μιλά για την τέχνη του, για όσα του έχει δώσει αλλά και για όσα λαχταρά να ανακαλύψει μέσα από αυτή.
Τα φιλμ της καλλιτέχνιδος αποτελούν ένα σημαντικό «ανεπίσημο» ντοκουμέντο για την ιστορία των εκθέσεων και της τέχνης στην Ελλάδα
Μια συζήτηση με τη visual artist με αφορμή την πρώτη της ατομική έκθεση στον χώρο Συλλογή Ελληνικών Ενδυμασιών «Βικτωρία Γ. Καρέλια» στην Καλαμάτα
Μπήκαμε στο εργαστήριο του εικαστικού λίγο πριν το στήσιμο της νέας του έκθεσης στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη
5 εκθέσεις που προτείνουμε για αυτήν την εβδομάδα
«Οι γραμμές των πόλεων είναι παντού γύρω μας. Αλλά είναι μπερδεμένες. Η καθαρότητα των γραμμών καθορίζει τη σκέψη». Μιλήσαμε με την καλλιτέχνιδα για την έκθεσή της στην γκαλερί Μελάνυθρος
Κρατήθηκαν κλεισμένα στο σπίτι της στο Μεξικό για 50 χρόνια - Δείτε εικόνες
Λίγες μέρες μετά τον βανδαλισμό από βουλευτή της Νίκης
Ένα πρωτόγνωρο πολιτιστικό γεγονός που ενώνει την τέχνη, την ιστορία και τη συμπερίληψη
Η ελληνικής καταγωγής εικαστικός μιλάει για τη νέα ατομική της έκθεση με τίτλο «I’ll be your mirror» στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης
Καμιά φορά η Τέχνη είναι εκεί για να μας δείχνει τη διαφορά κόσμων – κι αυτό είναι το πιο οδυνηρό απ’ όλα
Ήταν γνωστός στους ειδικούς, όχι όμως και στο ευρύ κοινό
Μετά τις πράξεις βανδαλισμού σε τέσσερα έργα του Χριστόφορου Κατσαδιώτη από τον βουλευτή της Νίκης, Νίκο Παπαδόπουλο
Τι θα δούμε στις γκαλερί και τους χώρους τέχνης της Αθήνας
Τιμά τη συμμετοχή της Ελλάδας στην Επιτροπή των Ηνωμένων Εθνών για το καθεστώς των γυναικών
Με αφορμή την επίθεση στην Εθνική Πινακοθήκη, η ιστορία του βανδαλισμού έργων τέχνης σε Ελλάδα και εξωτερικό
Συνέντευξη του Στέφανου Ζαννή για τη νέα του ατομική έκθεση «Ζωγραφική λαϊκή», που εγκαινιάζεται την Πέμπτη 13 Μαρτίου στην γκαλερί Alma
Ο ζωγράφος είναι διάσημος για την «Κραυγή»
Η νέα ατομική έκθεση του καλλιτέχνη έχει τίτλο «Αγκάλιαζέ με / άναξ ιακ άναξ» και υπότιτλο «ένα τρυφερό αποτέλεσμα μέσα από πράξεις βίας»
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.