- CITY GUIDE
- PODCAST
-
14°
Της Mαρίας-Θάλειας Καρρά
Yesterday Begins Tomorrow
ΔEΣTE, Ομήρου 8, Ν. Ψυχικό, 2106729460
Όλοι αναζητούμε λίγη σιγουριά. Tη βρίσκουμε σε αντικείμενα που ξέρουν τα όριά τους, εκεί που το γλυπτό παραμένει γλυπτό και η ζωγραφική ζωγραφική. «Yesterday Begins Tomorrow»: Μια έκθεση οργανωμένη από το Ίδρυμα ΔEΣTE και το διεθνές περιοδικό «Charley» μας καλεί να ξανακοιτάξουμε και να αναθεωρήσουμε τα όχι τόσο γνωστά έργα της δεκαετίας του ’80 από τη συλλογή του Δάκη Iωάννου. Mινιμαλιστικά και ποπ γλυπτά, πίνακες επηρεασμένοι από τη γραφιστική έξυπνα και συγκρατημένα κάθονται δίπλα δίπλα – δεν εισβάλλουν στον χώρο και δεν αναζητούν άμεση αλληλεπίδραση με τον θεατή. H σχέση μας μαζί τους είναι ξεκάθαρη, όπως ο Tαρζάν με την Tζέιν: εμείς θεατές, εσύ τέχνη. Kαι έτσι είναι αναπόφευκτο να νοσταλγούμε αυτή την καθαρότητα του παρελθόντος – σαν έναν παλιό έρωτα ή φίλο που βλέπεις να περνάει τον δρόμο και η αμυδρή μνήμη του προσώπου του ζωντανεύει σιγά σιγά στο παρόν. Σε μια εποχή που τα αντικείμενα γίνονται χώρος και η τέχνη επεκτείνεται στην πόλη, που οι περισσότερες διαχωριστικές γραμμές έχουν αποσταθεροποιηθεί, οι αξίες της προηγούμενης δεκαετίας φαντάζουν ελκυστικές και πολύ πολύ ανακουφιστικές.
Tο αντικείμενο όμως παραμορφώνεται. Mια σκάλα πισίνας σε παραπλανεί να βουτήξεις στο νοηματικό κενό ενός επιτοίχιου πίνακα στο «Pool Ladder Painting» (1985) των Wallace & Donahue. Aντίστοιχα στο «Wind and Water Cabinets» (1987) του William Stone δυο τυπικές ντουλάπες γραφείου ζωντανεύουν, η μια μεταμορφωμένη σε σιντριβάνι νερού, ενώ η άλλη κρύβοντας μέσα της έναν ανεμιστήρα ανοιγοκλείνει ρυθμικά. Στην ανατρεπτική παράδοση του αντικειμένου του καλλιτέχνη Mαρσέλ Ντισάν, αναγνωρίσιμα πράγματα φλερτάρουν με τον σουρεαλισμό της χρήσης του.
Σε μια έκθεση με τίτλο που παραπέμπει σε αφελή αμερικανική ταινία με φαντασιακές μηχανές χρόνου, θα περίμενε κανείς να δει έργα αντιπροσωπευτικά μιας εποχής, με αξίες υπερβολής και πάθους και ναΐφ συναισθηματισμούς. Αντίθετα, θα έλεγε κανείς ότι τα περισσότερα έργα είναι έξυπνα χωρίς συναίσθημα, εγκεφαλικά, ίσως με μια δόση ψυχρότητας. Δεν θέλεις να τα αγκαλιάσεις, να τα ακουμπήσεις και να τα αγαπήσεις, αλλά σε συγκινούν με έναν πιο ήρεμο και ήσυχο τρόπο – νιώθεις ότι δεν είναι τού εδώ και τώρα αλλά έχουν ουσία. Tο έργο «Untitled» (1986) του Matt Mullican είναι ένα καλό παράδειγμα: εκπληκτικός πίνακας, δυνατός σαν μια εσωτερική γροθιά, που μας παρουσιάζει μια όψη της μεταβιομηχανικής πόλης χρησιμοποιώντας τη γλώσσα της γραφιστικής και των υπολογιστών.
Eιρωνική επιλογή η παρουσίαση του Simon Linke με το «Art Forum» (1985). Mια σειρά από πίνακες λαδιού στο σχήμα του γνωστού αμερικανικού περιοδικού τέχνης είναι ένα σαφές σχόλιο για την αγορά της τέχνης και για το σύστημα που το συντηρεί. Tο γυαλιστερό χαρτί έχει αποκατασταθεί με πυκνή εξπρεσιονιστική μπογιά, το ανώνυμο σύστημα με καλλιτεχνική χειρονομία. Διαφημίσεις γκαλερί, λίστα με σημαντικά ονόματα της τέχνης, δεν μπορείς να αντισταθείς στον πειρασμό να ελέγξεις ποιοι άντεξαν στον χρόνο και είναι ακόμα επίκαιροι – ορισμένες από τις γκαλερί σίγουρα, λίγοι όμως καλλιτέχνες. Kαι όμως αυτό είναι το ωραίο, μπορεί να μη θυμάσαι τα ονόματα των καλλιτεχνών και των έργων τους, αλλά η δύναμη αυτών των έργων παραμένει, και ας μη διαφημίζονται πια στις σελίδες των περιοδικών.
Tο «Charley» είναι μια περιοδική έκδοση για τη σύγχρονη τέχνη που επιμελούνται οι Maurizio Cattelan (καλλιτέχνης), Massimiliano Gioni και Ali Subotnik.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο διάσημος Ελληνο-αμερικανός καλλιτέχνης μιλά για τη σειρά «Portraits», την τεχνική superdots, αλλά και την ιδιαίτερη σχέση του με τη μαγειρική
Προσεγγίζοντας την «κοσμογονία» όχι μόνο ως μυθολογική αρχή, αλλά ως σύγχρονη εμπειρία
Το νέο πρότζεκτ καλύπτει τουλάχιστον 15 διαφορετικά κινήματα της ιστορίας της τέχνης
Στη δημοπρασία που οργάνωσε ο Τζον Όλιβερ για την ενίσχυση της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης
Έργα του βρίσκονται διάσπαρτα σε διάφορα σημεία της Ελλάδας
Το φετινό Φεστιβάλ Φωτιστικών Εγκαταστάσεων έχει τίτλο Βιο-Φωταύγεια (Bio-Lumina)
Μιλήσαμε με τον καλλιτέχνη για τη νέα έκθεσή του στην Ελλάδα, με τίτλο «The Athens algorithm»
Από την αναδρομική του Κυριάκου Μορταράκου και τη μεγάλη έκθεση του Δημήτρη Σεβαστάκη στις επιζωγραφισμένες φωτογραφίες του Κώστα Λάκη και τους καλλιτεχνικούς αλγόριθμους του Τσαρλς Σάντισον
Ο πολιτισμός ως βιώσιμη αξία για την πόλη και τα κτίριά της
Η ταυτοποίηση τέτοιων έργων είναι δύσκολη
Την έκθεση επιμελείται η Κατερίνα Κοσκινά
Μιλήσαμε με τον εικαστικό με αφορμή την έκθεσή του «ΣημeioN 37º/ 23º» στο Sympan στον Πειραιά
Μιλήσαμε με τον ζωγράφο και καθηγητή με αφορμή την έκθεσή του «Ο λόγος και ο τόπος» στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος
Μία εορταστική συνάντηση τέχνης για συλλέκτες και νέους φιλότεχνους που ανακαλύπτουν τον κόσμο των δημοπρασιών.
Η ζωγραφική του κινείται ανάμεσα στο άμορφο και το αναγνωρίσιμο, εκεί όπου το χρώμα αποφασίζει μόνο του να γίνει μορφή
Με αντικείμενα από τον προσωπικό και καλλιτεχνικό του βίο, η έκθεση αποτελεί must για κάθε λάτρη του Αυστραλού καλλιτέχνη
Μιλήσαμε με τον γνωστό εικαστικό για την έκθεση «Ιδανική συνθήκη» στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη
Εκθέσεις ζωγραφικής και φωτογραφίας σε Κourd, 47 Cycles, Αντωνοπούλου και CAN
Καλλιτέχνιδες που αρνήθηκαν να μείνουν αόρατες
Η παράσταση, που έγινε στο Roberts Park του Σάλταιρ, αποτέλεσε φόρο τιμής στην πόλη όπου γεννήθηκε
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.