- CITY GUIDE
- PODCAST
-
14°
Η οικογένεια Ρομανόφ επιστρέφει στην Αγία Πετρούπολη
Ο Νίκος Φλώρος δημιουργεί τα πορτρέτα της πιο διάσημης αυτοκρατορικής οικογένειας της Ρωσίας. Η A.V. μίλησε μαζί του.
Προάγοντας με την τέχνη του την πολιτιστική διπλωματία ανά τον κόσμο, ο γνωστός καλλιτέχνης Νίκος Φλώρος παρουσίασε στις 8 Ιουνίου 2016 την έκθεση «Imperial Russia» (Αυτοκρατορική Ρωσία) στο Κρατικό Μουσείο του Καθεδρικού Ναού του Αγίου Ισαάκ, στην Αγία Πετρούπολη της Ρωσίας. Η έκθεση που εντυπωσίασε και συγκίνησε με την εκφραστικότητα και την πρωτοτυπία των έργων της το ρωσικό και παγκόσμιο κοινό, θα διαρκέσει εώς τις 31 Αυγούστου.
Πώς προέκυψε η έκθεση «Imperial Russia»;
Κατόπιν παραγγελίας του ρωσικού κράτους, ενόψει του έτους Ελληνορωσικής φιλίας (2016). Άλλωστε τα τελευταία χρόνια έχω ήδη κάνει κάποιες πολύ πετυχημένες εκθέσεις στα μεγαλύτερα κρατικά μουσεία της Ρωσίας οπότε η έκθεση αυτή αποτελεί κάτι σαν «φυσική συνέχεια» της καλλιτεχνικής μου πορείας στην ρωσική επικράτεια.
Με την χαρακτηριστική του τέχνη, αυτή του μεταλλικού μωσαϊκού, δημιούργησε τα πορτρέτα του Νικόλαου Β’, της Τσαρίνας Αλεξάνδρας Φιόντοροβνα και των πέντε παιδιών τους Όλγα, Τατιάνα, Αναστασία, Μαρία και Αλεξέι.


Πόσα κουτάκια χρειάστηκαν συνολικά για τη δημιουργία των πορτραίτων της οικογένειας Ρομανόφ;
Δεν θα ήθελα να σταθώ στο υλικό κατασκευής των έργων. Το ζήτημα είναι να βλέπουμε το νόημα του έργου και όχι αν είναι φτιαγμένο από αλουμίνιο και πόσα κουτάκια χρειαστήκαν.
Επτά γλυπτά εμπνευσμένα από τα περίφημα αυγά Φαμπερζέ δίπλα στα πορτρέτα παρουσιάζουν την εξέλιξη της τέχνης του Νίκου Φλώρου, μέσα από τη σύμπραξη αλουμινίου και γυαλιού.
Στη νέα σας έκθεση εκτός από το χαρακτηριστικό σας υλικό, το αλουμίνιο, έχετε χρησιμοποιήσει και γυαλί. Υπάρχει κάποιος συμβολισμός σε αυτή τη σύμπραξη;
Ναι υπάρχει. Ήθελα να εισάγω το γυαλί ως νέο υλικό στην δουλειά μου θέλοντας να δημιουργήσω την αίσθηση του πάγου της Σιβηρίας στην οποία είχε εξοριστεί και τελικός εκτελεστεί η οικογένεια Ρομανόφ. Τελικά αποδείχτηκε δύσκολη επιλογή καθώς έπρεπε να συνδέσω δύο διαφορετικά υλικά, το γυαλί και το αλουμίνιο, για να δημιουργήσω τα γλυπτά σε στυλ αυγών Φαμπερζέ. Πιστεύω ότι το αποτέλεσμα δικαίωσε την επιλογή μου.

Ποιο ήταν το δυσκολότερο σημείο στη δημιουργία της συγκεκριμένης σειράς;
Πιστεύω το ότι έπρεπε να προσεγγίσω την τελευταία οικογένεια Ρομανόφ μέσα από πνευματικό δρόμο και να σκιαγραφήσω το ψυχικό τους αποτύπωμα. Δίνοντας ξανά ζωή στο βλέμμα τους και την λάμψη της άλλοτε αυτοκρατορίας τους και όχι απλά να αποτυπώσω τα πρόσωπα τους. Προσπαθώντας πάντοτε να κρατήσω της ισορροπίες γιατί ως γνωστόν έχουν πλέον αγιοποιηθεί από την ρωσική εκκλησία.
Από την έρευνα που χρειάστηκε να κάνετε για την οικογένεια Ρομανόφ, τι από αυτά που μάθατε σας έκανε περισσότερο εντύπωση;
Αυτό που με εντυπωσίασε περισσότερο μέσα από την ιστορική έρευνα είναι ότι τελικά η ιστορία επαναλαμβάνεται και το ανθρώπινο γένος τελικά δεν έχει διδαχτεί τίποτα και εξακολουθεί να δολοφονεί, να εκμεταλλεύεται και να προκαλεί πόνο στον συνάνθρωπο. Αυτό που με εντυπωσίασε στην οικογένεια Ρομανόφ ήταν ο πόνος και ο εξευτελισμός που υπέστησαν τις τελευταίες στιγμές της ζωής τους διατηρώντας όμως μέχρι τέλους ένα χαμόγελο αξιοπρέπειας.


Κατά την τελετή των εγκαινίων απονεμήθηκε τιμητικό βραβείο στον Έλληνα καλλιτέχνη για την συμβολή του στην σύσφιξη των πολιτιστικών σχέσεων των δύο χωρών από τον διευθυντή του συγκροτήματος του Κρατικού Μουσείου του Αγίου Ισαάκ, Νικολάι Μπούροφ.
Είναι η 4η φορά που εκθέτετε στη Ρωσία, ενώ έχετε εκθέσει πολλές φορές και στις Η.Π.Α. Υπάρχουν διαφορές στον τρόπο που ανταποκρίνεται το κοινό στα έργα σας;
Ναι, σίγουρα. Είναι διαφορετική η παιδεία του ρωσικού κοινού από το αμερικάνικο. Ο Αμερικανός βλέπει την επιφάνεια, το image, ενώ ο Ρώσος εμβαθύνει στην ουσία του θέματος. Το ότι το ρωσικό κοινό αποδέχτηκε και αγάπησε την τέχνη μου είναι από τις μεγαλύτερες τιμές για εμένα γιατί ξέρω ότι έχω να κάνω με ένα δύσκολο και απαιτητικό κοινό όσον αφορά την τέχνη.
Ετοιμάζετε κάτι άλλο αυτήν την περίοδο;
Είναι πολλά τα έργα που έχω να ετοιμάσω δίνοντας έμφαση στο να τελειώσω την μεγάλη σειρά γλυπτών που αφορά τα μάρμαρα του Παρθενώνα και πιστεύω ότι μέσα στον επόμενο χρόνο θα έχει ολοκληρωθεί. Βέβαια, λαμβάνοντας συνεχώς προτάσεις για θεματικές εκθέσεις σε μεγάλα μουσεία του εξωτερικού δεν έχω αρκετό χρόνο ώστε να ολοκληρώσω τα έργα μου στην ώρα τους. Άλλωστε είναι γνωστό ότι τα έργα κατασκευάζονται αποκλειστικά από εμένα, δεν απασχολώ βοηθούς.
















Επιμέλεια έκθεσης : Αριστοτέλης Καραντής
Διεύθυνση οργάνωσης : JuliaSysalova
Η έκθεση τελεί υπό την αιγίδα της Ελληνορωσικής χρονιάς, Γενικού Προξενείου της Ελλάδος στην Αγία Πετρούπολη, του γραφείου ΕΟΤ στη Ρωσία, UNESCO-Hellas, της Κυβέρνησης της Αγ. Πετρούπολης, καθώς και με την υποστήριξη της Περιφέρειας Πελοποννήσου, του Ιδρύματος GeorgeBestCostacos, της ελληνικής εταιρείας Eurotrans ως χορηγό μεταφοράς, καθώς και της Ambotis Holidays.
Φωτό: Διαμαντάκος Ηλίας
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Πρόσωπα, σώματα και μορφές, συνθέσεις και γεωμετρικές φόρμες, φυτά και ζώα γίνονται εφαλτήρια της αιώνιας αναζήτησης του ανθρώπινου ψυχισμού
Από το μεγάλο πρότζεκτ στο Γουλανδρή μέχρι την αναδρομική του Σπύρου Πώρου
Μιλήσαμε με την εικαστικό για την έκθεσή της «Error 404: Reality Not Found» και την απόσταση ανάμεσα στην παιδική αθωότητα και την ενήλικη ματαιοδοξία
9 καλλιτέχνες συνομιλούν μέσω της ζωγραφικής και της γλυπτικής
Τα πιο χαρακτηριστικά έργα από τις δύο πιο πρόσφατες εκθέσεις του στη χώρα μας, όπου εντοπίσαμε στοιχεία «ελληνικότητας».
Ο διάσημος Ελληνο-αμερικανός καλλιτέχνης μιλά για τη σειρά «Portraits», την τεχνική superdots, αλλά και την ιδιαίτερη σχέση του με τη μαγειρική
Προσεγγίζοντας την «κοσμογονία» όχι μόνο ως μυθολογική αρχή, αλλά ως σύγχρονη εμπειρία
Το νέο πρότζεκτ καλύπτει τουλάχιστον 15 διαφορετικά κινήματα της ιστορίας της τέχνης
Στη δημοπρασία που οργάνωσε ο Τζον Όλιβερ για την ενίσχυση της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης
Έργα του βρίσκονται διάσπαρτα σε διάφορα σημεία της Ελλάδας
Το φετινό Φεστιβάλ Φωτιστικών Εγκαταστάσεων έχει τίτλο Βιο-Φωταύγεια (Bio-Lumina)
Μιλήσαμε με τον καλλιτέχνη για τη νέα έκθεσή του στην Ελλάδα, με τίτλο «The Athens algorithm»
Από την αναδρομική του Κυριάκου Μορταράκου και τη μεγάλη έκθεση του Δημήτρη Σεβαστάκη στις επιζωγραφισμένες φωτογραφίες του Κώστα Λάκη και τους καλλιτεχνικούς αλγόριθμους του Τσαρλς Σάντισον
Ο πολιτισμός ως βιώσιμη αξία για την πόλη και τα κτίριά της
Η ταυτοποίηση τέτοιων έργων είναι δύσκολη
Την έκθεση επιμελείται η Κατερίνα Κοσκινά
Μιλήσαμε με τον εικαστικό με αφορμή την έκθεσή του «ΣημeioN 37º/ 23º» στο Sympan στον Πειραιά
Μιλήσαμε με τον ζωγράφο και καθηγητή με αφορμή την έκθεσή του «Ο λόγος και ο τόπος» στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος
Μία εορταστική συνάντηση τέχνης για συλλέκτες και νέους φιλότεχνους που ανακαλύπτουν τον κόσμο των δημοπρασιών.
Η ζωγραφική του κινείται ανάμεσα στο άμορφο και το αναγνωρίσιμο, εκεί όπου το χρώμα αποφασίζει μόνο του να γίνει μορφή
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.