- CITY GUIDE
- PODCAST
-
13°
Τον φωνάζω Dude, με φωνάζει Dude, δεν θυμάμαι πώς προέκυψε, υποθέτω από μια παλαιότερη νύχτα στο “Residents”, όταν εκείνος σέρβιρε ποτά με τον γνωστό αέρινο τρόπο του, εγώ άκουγα μουσικές και το ξημέρωμα μας βρήκε να συζητάμε για τέχνη και performance. Πάει πολύς χρόνος από τότε που γνωριστήκαμε με τον Αλέξανδρο Πλωμαρίτη, μια ανήσυχη, ρομαντική τέρμα καρδιά κι έναν καλλιτέχνη που μόνος του σχεδόν, με τη γνώση μα και την πεισματική του τρέλα, κατάφερε συνεπικουρούμενος με μερικές ακόμα ψυχάρες να στήσει στη Θεσσαλονίκη μια σκηνή. Ναι, υπάρχει πλέον μια θεσσαλονικιώτικη, μια οργανωμένη, πολυπληθής και διαδραστική σκηνή performance art, και ίσως κάπου εδώ επιβάλλεται να γίνει μνεία και στο όνομα της Ειρήνης Παπακωνσταντίνου, επιμελήτριας του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, που επιμελήθηκε και συνεχίζει να επιμελείται από τα ηρωικά χρόνια μιας παλαιότερης Biennale, όταν πρωτοξεκίνησε δειλά, έως τώρα που θεριεύει, το όλον της φάσης!
Αυτά τα δυο τρελόπαιδα −ας μου επιτραπεί το οικείο και το «μη θεσμικό» της εκφώνησης/προλόγου, μιας και μόνο με τρέλα, πείσμα και γινάτι προχωρούν τα πράγματα στη Θεσσαλονίκη τον καιρό της κρίσης− κατάφεραν να στήσουν μια δράση, ένα φεστιβάλ, μια ενέργεια, που σε λίγες μέρες θα φέρει και θα δείξει πράματα και θάματα. Αυτό είναι το Platformance: σώματα, ιδέες, τεχνικές, workshops και διεθνούς φήμης performance artists, που παρέα με την ντόπια σκηνή θα αναμείξουν γνώση και σπαρταριστά ενδιαφέροντα νετρόνια ύφους και αξίας. Λίγο πριν ξεκινήσουν, ζήτησα από τον Αλέξανδρο Πλωμαρίτη να μου διηγηθεί όλο το χρονικό της εμπλοκής, της οργάνωσης και όλων αυτών που θα συμβούν το δεκαήμερο από 9 έως και 17 Απριλίου.
Performance for the camera, Loveland. Φωτογράφος: Θανάσης Σταθόπουλος
«Όλα ξεκίνησαν από μια κουβέντα που είχα με τον Ulay πέρυσι το καλοκαίρι στο bar "Residents". Η συζήτηση είχε να κάνει με το πώς μπορεί να δημιουργηθεί μια πλατφόρμα για την performance με έδρα τη Θεσσαλονίκη, η οποία να εμπλέκει διάφορους performance artists από κάθε γωνιά της γης. Αφού γύρισα σπίτι, άνοιξα ένα e-mail από έναν φίλο για ένα ανοιχτό κάλεσμα που έκανε το Goethe Institut Θεσσαλονίκης. Επρόκειτο για το πρόγραμμα stART του Robert Bosch Stiftung (Ίδρυμα Robert Bosch) που υλοποιείται σε συνεργασία με το Goethe-Institut και τη Bundesvereinigung Soziokultureller Zentren e.V. (Ομοσπονδιακή Ένωση Κοινωνικοπολιτιστικών Κέντρων). Το κάλεσμα αφορούσε τη σύλληψη και διατύπωση μιας επαγγελματικής καλλιτεχνικής πρότασης, η οποία θα πραγματοποιούνταν στον τόπο μας και θα ενέπλεκε τους νέους. Έπεσα να κοιμηθώ με αυτό το κάλεσμα στο μυαλό μου και την επομένη που ξανασυναντήθηκα με τον Ulay επεξεργαστήκαμε την πρόταση και έστειλα την αίτηση. Στείλαμε γύρω στα 200 άτομα μέχρι που έγινε το πρώτο ξεκαθάρισμα και μείναμε 40. Η αίτηση έγινε δεκτή και έναν μήνα μετά με κάλεσαν από το Goethe Institut να περάσω συνέντευξη για τη δεύτερη φάση. Εκεί συναντήθηκα για πρώτη φορά με τους υπόλοιπους 39 συμμετέχοντες. Όλες οι προτάσεις είχαν απίστευτο ενδιαφέρον, καθώς όλα τα άτομα που δήλωσαν συμμετοχή είχαν πρωτοπόρες και καινοτόμες ιδέες. Ύστερα από έναν μήνα περίπου ανακοινώθηκαν οι τελικοί 30 που θα συμμετείχαν στο πρόγραμμα.
Οι 30 λοιπόν φύγαμε για το Βερολίνο στα τέλη του Σεπτέμβρη, όπου εκπαιδευθήκαμε για μια εβδομάδα σε θέματα οργάνωσης πολιτιστικών πρότζεκτ. Στη συνέχεια χωριστήκαμε και εγώ πιο συγκεκριμένα δούλεψα στο κοινωνικό καλλιτεχνικό κέντρο Jugendfunkhaus του Βερολίνου για ενάμιση μήνα. Στα μέσα του Νοέμβρη ξαναβρεθήκαμε πάλι μαζί και οι 30, αλλά στη Στουτγάρδη αυτήν τη φορά. Εκεί περάσαμε την τελική φάση στο ίδρυμα Robert Bosch Stiftung, το οποίο χρηματοδοτεί και στηρίζει το πρόγραμμα ΣtART. Αφού παρουσιάσαμε για τελευταία φορά τα πρότζεκτ μας με περισσότερες λεπτομέρειες, επιστρέψαμε στην Ελλάδα. Δυο εβδομάδες μετά ανακοινώθηκαν οι 12 συμμετοχές που θα χρηματοδοτηθούν. Το Platformance ήταν μια από αυτές.
Greek Edibles, Biennale Of Young Artists, Milano, 2015. Φωτογράφος: Γιάννης Ζουρής
Έτσι στις 9 Απριλίου ξεκινάμε. Το Platformance (Performance Art Platform) είναι ένα performance πρότζεκτ με εκπαιδευτικό κυρίως χαρακτήρα. Θα πραγματοποιηθεί στη Θεσσαλονίκη, σε συνεργασία με το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και το Δήμο Θεσσαλονίκης και θα διαρκέσει ένα δεκαήμερο, από 9 μέχρι 17 Απριλίου 2016. Κατά τη διάρκεια αυτού του δεκαημέρου, 4 διεθνούς φήμης performance artists (Vest and Page, Manuel Vason και Μαρία Σιδέρη) θα διεξάγουν workshop και θα διδάξουν την τεχνική τους σε 30 νέους καλλιτέχνες, οι οποίοι φοιτούν στα 3 τμήματα Καλών Τεχνών, Αθήνας, Θεσσαλονίκης και Φλώρινας. Ύστερα από 5 μέρες εργαστηρίων, οι νέοι καλλιτέχνες θα παρουσιάσουν τη δική τους performance βασιζόμενοι στις τεχνικές που διδάχθηκαν από τους 5 καλλιτέχνες».
H έναρξη του Platformance (13/4) θα λάβει χώρα στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης με μια performance από τον πρωτοπόρο performance artist Boris Nieslony, ενώ το απόγευμα της επόμενης μέρας στον ίδιο χώρο ο Francesco Kiais θα πραγματοποιήσει μια διάλεξη επάνω στη θεωρία της performance art, ανοιχτή για όλους. Τα αποτελέσματα των εργαστηρίων (15,16,17/4) θα παρουσιαστούν στο Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης και το L’abattoir (πρώην Σφαγεία).
Site specific performance, Cassale, Rome,2010. Φωτογράφος: Raphael Brouard
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ένα τεράστιο project για τις Κυκλαδίτισες, μια περπλάνηση στο όνειρο, το τέλος του τοπίου και ένα γιορτινό εικαστικό διήμερο
To έργο επανεμφανίστηκε μετά από 120 χρόνια
Η Ρεβέκκα Καμχή γράφει για τη γνωριμία της με τον καλλιτέχνη Κωνσταντίνο Κακανιά και για την αναδρομική του έκθεση στην γκαλερί της
Ένα έργο Τέχνης που απεικόνιζε τη ζωή σε ένα χαρέμι απομακρύνθηκε από έκθεση στο Αραβικό Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Κατάρ
180 εκθέματα παρουσιάζονται στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, πολλά από τα οποία φεύγουν για πρώτη φορά από την έδρα τους και ταξιδεύουν στην Αθήνα
Ένα φαινόμενο που η παρουσία του μεταξύ ψηφιακού κόσμου και αληθινών γειτονιών καταργεί τα όρια μεταξύ κατασκευασμένου και υπαρκτού
Εγκαίνια για την έκθεση στις 19 Δεκεμβρίου
Κάθε έργο είναι ένα ταξίδι δημιουργίας, που συνδέει το παρελθόν με το παρόν και ανοίγει παράθυρα σε νέες αντιλήψεις
Τι θα δούμε σε χώρους τέχνης και γκαλερί
Celestial Bodies Guide Us Through Dark Times σημαίνει ελπίδα, καλοσύνη, διαρκής αναζήτηση, κατανόηση και αποδοχή
Ο πίνακας είχε πουληθεί το 1890 σε ιδιώτη και είχε εξαφανιστεί
Μέχρι σήμερα έχουν εντοπιστεί μόλις έξι αυθεντικές φωτογραφίες του γάλλου ποιητή
Δυο εκθέσεις σύγχρονης τέχνης, μια έκθεση φωτογραφίας και ντοκιμαντέρ και ένα μεγάλο αφιέρωμα στη Τζούλια Δημακοπούλου
Μια σπουδαία έκθεση που περιλαμβάνει πάνω από 140 αδημοσίευτα ζωγραφικά έργα του
Μιλήσαμε με το ζευγάρι καλλιτεχνών που εκθέτουν για πρώτη φορά μαζί
Η αναδρομική του έκθεση «Shut your eyes and see» στο Μουσείο Β. & Ε. Γουλανδρή είναι γεμάτη φως, neon και κρυφά ή φανερά μηνύματα
Πρόκειται για ένα από τα ελάχιστα σωζόμενα έργα του που για δεκαετίες ήταν κρυμμένο
Εστιάζει στη σχέση του με τη γαλλική πρωτεύουσα και την περίοδο που συναντήθηκε με τους Τζιακομέτι και Πικάσο
Η έκθεσή της Terra Cognita είναι ένα προσκύνημα σε άγνωστους τόπους
Όλοι οι καταξιωμένοι Έλληνες καλλιτέχνες έχουν εκπροσωπηθεί με έργα τους
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.