Αυτοκινηση

Formula 1: Η McLaren απειλείται από τη μεγαλύτερη ντροπή της ιστορίας της

Νικητής ο Φερστάπεν, δεύτερος ο Ράσελ, τρίτος ο Αντονέλλι με αποκλεισμό Νόρρις και Πιάστρι

antonis-pagkratis.jpg
Αντώνης Παγκράτης
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Formula 1: Η McLaren απειλείται από τη μεγαλύτερη ντροπή της ιστορίας της
© Stefano Facchin/Alessio Morgese/NurPhoto via Getty Images

Formula 1: Ανάλυση του αγώνα στην πίστα Las Vegas Strip Circuit και της νίκης του Μαξ Φερστάπεν

Ο εικοστός δεύτερος αγώνας της χρονιάς, ο χιλιοστός εκατοστός τεσσαρακοστός έκτος (1.146) σε απόλυτη αρίθμηση της Formula 1, διεξήχθη την Κυριακή 23 Νοεμβρίου 2025 στην πίστα Las Vegas Strip Circuit. O Μαξ Φερστάπεν αξιοποίησε, για πολλοστή φορά, τις δυνατότητες του αυτοκινήτου και τερμάτισε πρώτος, παρόλο που ξεκίνησε από τη δεύτερη θέση του grid έχοντας χάσει με διαφορά από τον Λάντο Νόρις στα προκριματικά του Σαββάτου. Εάν τα δύο αυτοκίνητα της McLaren δεν είχαν αποκλειστεί για υπέρβαση της φθοράς των skid blocks κατά 4/100 του χιλιοστού μετά τον έλεγχο των κριτών, η δεύτερη θέση του Βρετανού στον αγώνα του θα εξασφάλιζε μία διαφορά 42 βαθμών από τον Ολλανδό και 24 από τον Αυστραλό ομόσταυλό του, για τα δύο εναπομείναντα Grand Prix. Δύσκολα θα διεκδικούσε κάποιος από τους δύο διώκτες του το πρωτάθλημα. Όμως τα πράγματα μπερδεύτηκαν και μάλιστα χωρίς προφανή λόγο. Τα skid blocks (περιγράμματα των πελμάτων) λειτουργούν ως αδιάψευστοι μάρτυρες της σταθερότητας της απόστασης του πατώματος του αυτοκινήτου και της ασφάλτου. Συνθήκη επιβεβλημένη για την ασφάλεια των οδηγών, διότι όσο μεγαλύτερη ταχύτητα αναπτύσσουν τόσο πιο κοντά στο έδαφος έρχεται το πάτωμα του αυτοκινήτου με συνέπεια το καλύτερο κράτημα στο δρόμο που επιτρέπει ακόμα μεγαλύτερη ταχύτητα. Όσο μικρότερο, λοιπόν, είναι το ύψος κύλισης τόσο καλύτερη είναι η αεροδυναμική πρόσφυση, άρα τόσο καλύτερη η απόδοση του αυτοκινήτου. Ωστόσο, αυτό το ύψος πρέπει να έχει ένα κάτω όριο για να μη γίνει ανεξέλεγκτη η ταχύτητα του αυτοκινήτου. Εξάλλου, αυτού του είδους ο έλεγχος προστέθηκε μετά τα ατυχήματα των Άιρτον Σένα και Ρόναλντ Ράτζενμπεργκερ στο GP του Σαν Μαρίνο το 1994, έτσι ώστε αυξάνοντας το κατώτατο ύψος του μονοθεσίου να μειωθεί το «πλεονέκτημα εδάφους» (ground effect) που δημιουργούσε κινδύνους. Πάντως, ο εν λόγω σχεδιασμός επανήλθε προ τετραετίας αφού είχε μείνει στην άκρη για 40 χρόνια. Η McLaren κατάφερε τα τελευταία δύο χρόνια να σχεδιάσει καλύτερα από τις άλλες ομάδες τη βύθιση του εμπρός τμήματος του αυτοκινήτου της, έτσι ώστε να επιτυγχάνει σταθερότητα χωρίς να κατεβαίνει χαμηλά το σασί του. Κατά ανεξήγητο λόγο η επιπλέον φθορά ήρθε στο πίσω μέρος, που δεν είναι το κρίσιμο σημείο του προβλήματος της συνολικής στήριξης του αυτοκινήτου. Όπως και να έχει το ερώτημα παραμένει το ίδιο. Γιατί και γιατί τώρα; Σίγουρα κάτι έκαναν και δημιούργησαν το πρόβλημα. Όμως η ομάδα έχει πάρει, ήδη, το πρωτάθλημα των κατασκευαστών και μια συντηρητική απόδοση των οδηγών της θα εξασφάλιζε σε έναν από τους δύο το πρωτάθλημα των οδηγών. Μήπως εδώ βρίσκεται το πρόβλημα; Σε όλη την χρονιά, ο Αντρέα Στέλλα και ο Ζακ Μπράουν ταλανίζονται με το δίλημμα του πρώτου οδηγού και επειδή δεν μπορούν να δώσουν μια λύση αφήνουν τους οδηγούς να βγάλουν το φίδι από την τρύπα. Ο Όσκαρ Πιάστρι στον 13ο αγώνα του πρωταθλήματος στο Spa, προηγείτο της βαθμολογίας κατά 16 βαθμών του Νόρις και 81 βαθμών του Φερστάπεν. Μετά από 9 αγώνες είναι ισόπαλος με τον Φερστάπεν και υπολείπεται 24 βαθμών του Νόρις. Σε κάθε Grand Prix που έχει γίνει δημιουργούνται μικρότερα ή μεγαλύτερα ζητήματα με αποκορύφωμα την αλλαγή θέσεων στον αγώνα της Μόντσα. Αντιθέτως, η σταθερή προσήλωση του Λωράν Μεκίς της Red Bull στον πρώτο οδηγό του, πιθανώς τον απαλλάσσει από τις σκέψεις και επικεντρώνει το ενδιαφέρον του στο αυτοκίνητο και την βελτίωσή του. Μήπως η πρώιμη (18ος αγώνας στην Σιγκαπούρη) εξασφάλιση της πρώτης θέσης χαλάρωσε το ενδιαφέρον της βρετανο-αραβικής ομάδας για τους οδηγούς της; Το λάθος με τη σανίδα (skid block ή plank) είναι πρωτοφανές να συμβεί και στα δύο αυτοκίνητα. Εξάλλου είναι κάτι που όλοι το προσέχουν, γιατί είναι θεμελιώδης έλεγχος μετά το τέλος του αγώνα. Στο κινεζικό GP 2025, ο Λιούις Χάμιλτον ακυρώθηκε επειδή το πίσω skid block του ήταν μόλις 8,6 χιλιοστά — κάτω από το όριο των 9 χιλιοστών. Στο Bahrain GP 2025, ο Νίκο Χούλκενμπεργκ αποκλείστηκε για υπερβολική φθορά στο skid block: μετρήθηκε 8,4 χιλιοστά. Εάν, τελικώς, ο Φερστάπεν και η Red Bull τους αρπάξουν τον τίτλο των οδηγών θα είναι μια από τις μεγαλύτερες αποτυχίες που έχει υποστεί ομάδα σε αυτές τις συνθήκες. Γιατί κανείς, μα κανείς δεν θυμάται τα πρωταθλήματα των ομάδων. Μόνο των οδηγών. Ο Αντρέα Στέλλα ζήτησε συγγνώμη από τους δύο οδηγούς και αναζήτησε την αιτία στο ανεξήγητο φαινόμενο του δελφινισμού (porpoising) που παρουσίασαν και τα δύο αυτοκίνητα κατά τη διάρκεια του αγώνα. Απομένουν δύο αγώνες για να διορθώσουν ένα λάθος που προέκυψε μετά από 20 νικηφόρους (ως επί το πλείστον αγώνες) ή να αφεθούν στην τύχη τους ελπίζοντας να μην γίνουν οι πιο ανόητοι χαμένοι όλων των εποχών.

Why Lando Norris and Oscar Piastri Were Disqualified | 2025 Las Vegas Grand Prix
Race Highlights | 2025 Las Vegas Grand Prix

Formula 1: Ο αγώνας στην πίστα Las Vegas Strip Circuit και η νίκη του Μαξ Φερστάπεν

Δεν υπάρχουν πολλά να πει κανείς για έναν αγώνα που τελείωσε, ουσιαστικά, στην πρώτη στροφή. Ο Νόρις κινήθηκε επιθετικά μπροστά από τον Φερστάπεν για να τον εμποδίσει να πάρει την εσωτερική γραμμή που θα τον ευνοούσε σε προσπέραση εις βάρος του, αλλά ανέπτυξε μεγαλύτερη ταχύτητα από αυτή που έπρεπε, βγήκε εκτός και έχασε την πρώτη θέση. Αμέσως μετά, στις στροφές 3 και 4 τον προσπέρασε και ο Τζoρτζ Ράσελ. Ο Βρετανός της McLaren επανήλθε μπροστά από τον Βρετανό της Mercedes στον 34/50 γύρο, αφού είχε ολοκληρωθεί το ένα και μοναδικό pit stop. Εκείνη τη στιγμή ήταν πέντε δευτερόλεπτα πίσω από τον Φερστάπεν και όλοι περίμεναν ένα κυνηγητό για την πρώτη θέση. Όχι μόνο δεν ήρθε αλλά στους τελευταίους γύρους ήταν σαφής η εντολή του μηχανικού του Νόρις, Γουίλ Τζόζεφ. Θα έπρεπε να πάει σε μία οδήγηση lift and cost. Ένα είδος πλεύσης χωρίς πίεση. Το πρόβλημα ήταν ήδη φανερό. Το αυτοκίνητο και ο οδηγός ταλαιπωρούνταν από δελφινισμό και έλλειψη καυσίμου. Ο Φερστάπεν είχε πετύχει την 69η νίκη του.

Στις 28-30 Νοεμβρίου οι αγώνες θα γίνουν στην πίστα Lusail International Circuit, στο Κατάρ. Σχεδιασμένη κυρίως με γνώμονα τους αγώνες μοτοσικλέτας, μήκους 5,4 χιλιομέτρων, είναι μια γρήγορη και ευέλικτη πίστα, όπου κυριαρχούν οι μεσαίας και υψηλής ταχύτητας στροφές. Πάνω από ένα χιλιόμετρο του συνολικού μήκους της πίστας αποτελείται από την κύρια ευθεία, η οποία προσφέρει πολλές ευκαιρίες προσπέρασης στην Στροφή 1. Συνθήκες ιδανικές για τη McLaren.

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.

// EMPTY