Αυτοκινηση

Formula 1 - Monza: Φερστάπεν, Νόρις και Πιάστρι στον ταχύτερο αγώνα όλων των εποχών

Το αργό pit-stop της McLaren και πώς ο Νόρις κέρδισε τρεις πόντους από την αλλαγή θέσης

antonis-pagkratis.jpg
Αντώνης Παγκράτης
4’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Formula 1 - Monza: Φερστάπεν, Νόρις, Πιάστρι στον ταχύτερο αγώνα όλων των εποχών
Λάντο Νόρις, Μαξ Φερστάπεν, Όσκαρ Πιάστρι © EPA/DANIEL DAL ZENNARO

Formula 1: Ανάλυση του αγώνα στην πίστα Autodromo Nazionale Monza και της νίκης του Μαξ Φερστάπεν

Ο δέκατος έκτος αγώνας της χρονιάς, ο χιλιοστός εκατοστός τεσσαρακοστός (1.140) σε απόλυτη αρίθμηση της Formula 1, διεξήχθη την Κυριακή 7 Σεπτεμβρίου 2025 στην πίστα Autodromo Nazionale Monza, στην ομώνυμη πόλη της Ιταλίας.

Ο Μαξ Φερστάπεν νίκησε με άνεση οδηγώντας την καλύτερη RB21 της φετινής χρονιάς, αφού οι μηχανικοί και οι σχεδιαστές της Red Bull κατάφεραν να βρουν την ισορροπία μεταξύ της επιφανείας του πίσω και του μπροστινού φτερού. Μίκρυναν το πίσω τόσο ώστε να δίνει την αεροδυναμική πίεση (downforce) που είναι αρκετή σε μία πίστα που δεν την χρειάζεται και πολύ, λόγω των μεγάλων ευθειών. Αύξησαν το εμπρός φτερό τόσο ώστε να κάνουν επιθετική την οδήγηση, έστω και με την πιθανότητα να προκαλέσουν «φουσκάλες» (blistering) στα ελαστικά, κάτι το οποίο συνέβη σε περιορισμένη έκταση και χωρίς επιπτώσεις για τον Φερστάπεν. Από τη μεριά της McLaren τα πράγματα ήταν πιο καθαρά. Η MCL39, είναι καθόλη τη χρονιά γρήγορη στις μεσαίες στροφές και με χαμηλή υποβάθμιση των ελαστικών της σε κάθε πίστα του ημερολογίου. Δεν είναι αρκετά γρήγορη στις ευθείες, γεγονός ήσσονος σημασίας αφού ποτέ οι γρήγοροι στις ευθείες δεν κερδίζουν το πρωτάθλημα. Έχασε με διαφορά 19 δευτερολέπτων από ένα εκ των μονοθεσίων της αυστριακής ομάδας και από έναν μοναδικό οδηγό. Το δεύτερο αυτοκίνητο με τον Γιούκι Σουνόντα τερμάτισε δέκατο τρίτο. Ήδη, η διαφορά της από τη δεύτερη Ferrari στον πίνακα των κατασκευαστών είναι 337 βαθμοί. Υπάρχει πιθανότητα στο Μπακού να ξεπεράσουν τους 350 βαθμούς, οπότε θα έχουν στεφθεί πρωταθλήτρια ομάδα χωρίς να υπολογίσουμε τους 7 τελευταίους αγώνες. Επίσης, ο Όσκαρ Πιάστρι προηγείται στην κατάταξη των οδηγών με 324 βαθμούς έναντι 293 του Λάντο Νόρις και 230 του Μαξ Φερστάπεν. Είναι αρκετά μακριά ο Ολλανδός. Για να διεκδικήσει το πρωτάθλημα θα πρέπει να έχουμε σχεδόν 4 εγκαταλείψεις του Πιάστρι με αντίστοιχες πρώτες νίκες του Φερστάπεν. Η McLaren και ένας από τους δύο οδηγούς της θα πάρουν τα αντίστοιχα πρωταθλήματα. O Αντρέα Στέλλα, αρχηγός της ομάδας και ο Ζακ Μπράουν, διευθύνων σύμβουλος, δεν θα έπρεπε να ανησυχούν σε βαθμό που να δημιουργούνται παρεξηγήσεις ανάμεσα στους δύο οδηγούς τους. Παρεξηγήσεις που οι ίδιοι φαίνεται να πυροδοτούν.

Μαξ Φερστάπεν
Μαξ Φερστάπεν © EPA/Daniel Dal Zennaro

Στον 45ο γύρο ο Πιάστρι παίρνει την εντολή να μπει στα pits. Είναι δεύτερος με διαφορά 5,9 δευτερολέπτων από τον πρώτο Νόρις, αφού ο Φερστάπεν ο οποίος έχει κάνει ήδη την αλλαγή των ελαστικών του ακολουθεί τρίτος με 13 δευτερόλεπτα διαφορά από τον Νόρις και έναν ρυθμό που έχει ήδη καλύψει και την περίπτωση εμφανίσεως αυτοκινήτου ασφαλείας σε περίπτωση ατυχήματος. Το pit stop από 24 δευτερόλεπτα μειώνεται σε 13 εάν εμφανιστεί αυτοκίνητο ασφαλείας γιατί η ταχύτητα των αυτοκινήτων στην πίστα μειώνεται κατά 40%, έτσι ώστε αντιστοίχως μειώνεται και ο χρόνος της αλλαγής. Η τακτική της McLaren να διατηρήσει τα αυτοκίνητά της οκτώ γύρους στην πίστα, μετά τη στάση του Φερστάπεν, δεν έχει αποδώσει. Επίσης είναι φανερό από τον ρυθμό του Ολλανδού με τα «σκληρά» ελαστικά, ότι δεν υπάρχει ελπίδα να τον πλησιάσουν με τα πιο γρήγορα «μαλακά» ελαστικά που έχουν την πρόθεση να τον κυνηγήσουν. Σημαντική λεπτομέρεια: αν η McLaren έβαζε πρώτα τον Νόρις στα pits ως το αυτοκίνητο που προηγούνταν και υπήρχε safety car αμέσως μετά τη στάση του αλλά πριν από τη στάση του Πιάστρι, θα είχαν αντιστρέψει την πρέπουσα σειρά. Ο Πιάστρι θα είχε βγει μπροστά από τον Νόρις, καθώς θα είχε μείνει έξω αρκετά για να προλάβει το αυτοκίνητο ασφαλείας. Έτσι, εργάστηκαν αντίστροφα. Ο Νόρις συμφώνησε. Αλλά ο μηχανικός που χειρίζεται το πιστόλι βιδώματος του εμπρός αριστερού τροχού καθυστέρησε τόσο ώστε να βγει ο Νόρις πίσω από τον Πιάστρι. Και εδώ αρχίζει το δράμα. Αρχικώς αμηχανία. Μετά ζητάνε από τον Πιάστρι να δώσει τη θέση του στον Νόρις. «Είπαμε ότι ένα αργό pit stop ήταν μέρος του αγώνα», απάντησε στο αίτημα, πιθανώς αναφερόμενος σε μια εσωτερική συζήτηση. «Δεν καταλαβαίνω τι άλλαξε εδώ, αλλά αν πραγματικά θέλετε να το κάνω, θα το κάνω». Ο Πιάστρι παραπονιέται αλλά πειθαρχεί. Είχε βοηθήσει τον Νόρις και στα προκριματικά (qualifying) όταν ο Βρετανός απειλείτο να αποκλειστεί από το Q1. Όταν μαθαίνει ο, πρώτος πλέον, Φερστάπεν, την αλλαγή που έγινε, γελώντας, λέει: «Έδωσε τη θέση για ένα αργό pit stop;». Στο βάθρο οι θεατές υποδέχονται τον Νόρις με αποδοκιμασίες. Η πρώτη ερώτηση που έρχεται στον καθένα, ανεξαρτήτως προτιμήσεων, είναι τι θα γινόταν εάν υπήρχε πραγματικό διακύβευμα με αυτούς τους τρεις βαθμούς που έχασε ο Πιάστρι και κέρδισε ο Νόρις; Τι θα γινόταν σε αντίστροφη περίπτωση; Ήταν ένα είδος μερικής αποκατάστασης της ατυχίας του Νόρις στην Ολλανδία; Η μήπως η διαρροή των λαδιών δεν ήταν ατυχία αλλά αποτέλεσμα ενός παλιού κινητήρα; Οι ομάδες βάζουν τους νέους κινητήρες τους στην Μόντσα. Ο Ιζάκ Χάτζαρ είχε αλλάξει κινητήρα στο Zandvoort γιατί είχε βλάβη στις δοκιμές. Αλλαγή που τελικώς τον οδήγησε στο βάθρο. Ο Στέλλα και ο Μπράουν είχαν τύψεις ή συμπαθούν περισσότερο τον Βρετανό που είναι ο «παλιός» της ομάδας; Μήπως τον λυπούνται, αφού είναι φανερό ότι δεν μπορεί να διεκδικήσει με σταθερότητα; Όπως και να έχει μια τέτοια πατρική πρόνοια οδηγεί στα αντίθετα αποτέλεσμα από την αρχική πρόθεση, που είναι η ενότητα της ομάδας στο πλαίσιο ενός δικαίου που επιβάλλει ο αρχηγός και όχι η κοινή λογική. Στην προκειμένη περίπτωση μάλλον, είναι μικρό το κακό. Όμως ο δρόμος στον οποίο κινούνται οι επικεφαλής της βρετανοαραβικής ομάδας φαίνεται ότι χαράσσεται με έναν αυθαίρετο πατερναλιστικό τρόπο. Περισσότερο αραβικό παρά βρετανικό.

Race Highlights | 2025 Italian Grand Prix

Ο αγώνας στην στην πίστα Autodromo Nazionale Monza

Στην εκκίνηση ο Νόρις έκανε μία γενναία προσπάθεια να περάσει τον Φερστάπεν ο οποίος είχε πάρει την pole position με τον ταχύτερο χρόνο όλων των εποχών, 1:18.792. Στο πρώτο σικέιν ο Ολλανδός γλίστρησε και έτσι ο Νόρις μπήκε επικεφαλής. Πολύ γρήγορα, στον 4ο γύρο, ο Φερστάπεν επανήλθε τερματίζοντας πρώτος με νέο ρεκόρ αγώνα 1:13:24.325. Το παλαιό ρεκόρ είχε ο Ρούμπενς Μπαρικέλο από το 2004 με μία ώρα και 21 δευτερόλεπτα.

Οι δύο Ferrari έκαναν έναν καλό αγώνα, ειδικά ο Λιούις Χάμιλτον που ξεκίνησε 10ος, λόγω τιμωρίας από το ολλανδικό Grand Prix, και τερμάτισε 6ος πίσω από τον Τζορτζ Ράσελ. Ο Σαρλ Λεκλέρ τερμάτισε 4ος πάλι με ελαφρά παράπονα όταν τον έβαλαν στα pits στον 34/53 γύρο χωρίς να απειλείται ουσιαστικά και με καλή κατάσταση ελαστικών.

Την καλύτερη εμφάνιση των μεσαίων ομάδων έκανε η πέμπτη στην κατάταξη Williams με τον Αλεξάντερ Άλμπον που τερμάτισε στην έβδομη θέση. Ο Κάρλος Σάινθ ήρθε ενδέκατος, πάντα με τη χαρακτηριστική γκρίνια του σε όλη τη διάρκεια του αγώνα που συνοδεύτηκε από επαφή και ποινή.

Ο Ιζάκ Χάτζαρ της Racing Bull κέρδισε έναν βαθμό παρόλο που ξεκίνησε από το pit lane. Εξελίσσεται σταθερά στον πιο φέρελπι νέο οδηγό.

Στις 19-21 Σεπτεμβρίου οι αγώνες θα γίνουν στην πίστα Baku City Circuit στο Αζερμπαϊτζάν, ένα συνδυασμό από ευρείες και ανοιχτές, αλλά και στενές στροφές. Η μακρά ευθεία κατά μήκος της ακτής του Μπακού είναι η Μέκκα του slipstreaming, και με τα αυτοκίνητα να μπορούν να τρέχουν τρία δίπλα-δίπλα στην Στροφή 1, η δράση μοιάζει συχνά περισσότερο με IndyCar παρά με F1. Ωστόσο, από εκεί, η πίστα κάνει μια στροφή προς τη στενή και ελικοειδή παλιά πόλη Icheri Sheher, περνώντας δραματικά από τα μεσαιωνικά τείχη του Μπακού μέχρι να επανέλθουν στη μεγάλη ευθεία μετά τον πύργο της Παρθένου που δεσπόζει σε όλη την πόλη. Όπως και στο Μονακό, το παραμικρό λάθος τιμωρείται γρήγορα και αυστηρά. Ειδικός στην πίστα είναι ο Σαρλ Λεκλέρ και μέχρι πρότινος ο Σέρτζο Πέρεζ ο οποίος φαίνεται ότι επιστρέφει μαζί με τον Βάλτερι Μπότας στη νέα ομάδα Cadillac F1 από το 2026.

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.

// EMPTY