Αυτοκινηση

Hungaroring: Θυμήσου πώς αγωνιζόμαστε

Ο Λάντο Νόρις νίκησε με έναν παράδοξο τρόπο, παίρνοντας τη ρεβάνς του περσινού αγώνα

antonis-pagkratis.jpg
Αντώνης Παγκράτης
8’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Formula 1 - Λάντο Νόρις
Formula 1: Ο Λάντο Νόρρις επικράτησε στη Βουδαπέστη © EPA

Ο Λάντο Νόρρις επικράτησε σε έναν δραματικό αγώνα, συγκρατώντας τον ανταγωνισμό του συμπαίκτη του Όσκαρ Πιάστρι.

Ο δέκατος τέταρτος αγώνας της χρονιάς, ο χιλιοστός εκατοστός τριακοστός όγδοος (1.138) σε απόλυτη αρίθμηση της Formula 1, διεξήχθη την Κυριακή 3 Αυγούστου 2025 στην πίστα Hungaroring, στη Βουδαπέστη της Ουγγαρίας. Ο Λάντο Νόρις νίκησε κατά έναν παράδοξο, εκ πρώτης όψεως, τρόπο που τον έφερε 9 βαθμούς πίσω από τον πρωτοπόρο του πρωταθλήματος και ομόσταυλό του, Όσκαρ Πιάστρι. Επιπροσθέτως, πήρε τη ρεβάνς του περσινού αγώνα όπου είχε αναγκαστεί, δικαίως, να επιστρέψει τη θέση τού επικεφαλής τού αγώνα στον Πιάστρι, μετά από εντολή της ομάδας και μετά από πολλή γκρίνια· δεν είχε ακόμη εγκατασταθεί η μητέρα του στα paddocks, η παρουσία της οποίας τού δίνει την ψυχική σταθερότητα που χρειάζεται. Όμως το ενδιαφέρον της ημέρας δεν ήταν ο Νόρις, εξάλλου τι ενδιαφέρον μπορεί να έχει ο φέρων την επιτυχία; Πορεύεται με άνεση μαζί της μέχρι την επόμενη δυσκολία οπότε και θα πρέπει να αντιμετωπίσει τις αδυναμίες τού χαρακτήρα ή καλύτερα τον πραγματικό του εαυτό.

Ο Όσκαρ Πιάστρι ήταν ο οδηγός, του οποίου η ψυχική ακεραιότητα δοκιμάστηκε χθες. Με τη βοήθεια του ανέμου στις κατατακτήριες δοκιμές του Σαββάτου, ο Σαρλ Λεκλέρ πέτυχε την 25η pole position τής μέχρι τώρα αγωνιστικής του ζωής στη Formula 1. Είναι ο δεύτερος μετά τον Σουμάχερ οδηγός της Ferrari που κατέχει μια τέτοια διάκριση. Είναι γρήγορος και αποφασιστικός ενώ ταιριάζει με ιδανικό τρόπο τους χρόνους κάθε section (ενός από τα τρία τμήματα στα οποία χωρίζεται κάθε πίστα) στη διάρκεια ενός γύρου. Ο Μονεγάσκος διατήρησε την πρωτοπορία του κατά την εκκίνηση, αφήνοντας πίσω τον Πιάστρι και τους υπολοίπους, ενώ ο Νόρις έχασε δύο θέσεις στην προσπάθεια να φτάσει κοντά στους επικεφαλής.

Formula 1
© EPA

Ο αγώνας του Πιάστρι ήταν και θα είναι αγώνας επιβολής επί του ομασταύλου του. Εξάλλου το είπε ξεκάθαρα στον μηχανικό του από τις πρώτες συνομιλίες τους στην ενδοεπικοινωνία. Εδώ, πρέπει να γίνει μια απαραίτητη διευκρίνιση που ισχύει σε κάθε αγώνα της Formula 1. Οι συνομιλίες που ακούγονται μεταξύ μηχανικού και οδηγού είναι επιλεγμένες από την ίδια την ομάδα. Οι συνδρομητές της F1TV μπορούν να ακούν περισσότερα εάν επιλέξουν τη δυνατότητα που τους δίνει η συγκεκριμένη πλατφόρμα. Αλλά, εκτός από το γεγονός ότι δεν μπορούν συγχρόνως να παρακολουθούν τον αγώνα, ακόμα και αυτές οι συνομιλίες υπόκεινται σε λογοκρισία, ιδιαιτέρως άν έχουν σχέση με θέματα τακτικής ή ρυθμίσεων. Επομένως η επιλογή των διαλόγων ενδοεπικοινωνίας αποτελεί μέρος του θεάματος, αφού ενισχύει την ένταση των ανταγωνιστών και κατ’ επέκταση το ενδιαφέρον των θεατών. Ακόμα και έτσι όμως δεν παύουν να αποτελούν ένα σημαντικό στοιχείο, έστω και ελλιπές, της ψυχολογίας των οδηγών αφού, οι έτεροι συνομιλητές — οι μηχανικοί αγώνα— έχουν τη βασική υποχρέωση να είναι συναισθηματικά σταθερά ουδέτεροι για να μπορούν να βοηθήσουν τους οδηγούς τους.

Ο Πιάστρι, λοιπόν, χάνει την pole position, ευνοείται πρόσκαιρα από την απώλεια των δύο θέσεων του Νόρις, αλλά αναγκάζεται σε έναν αγώνα υπομονής και αναμονής στη δεύτερη θέση, πίσω από τον Λεκλέρ που μέχρι το δεύτερο pit stop οδηγεί εξαίσια τη Ferrari του. Η απόφαση του Νόρις να μην κάνει δεύτερη αλλαγή ελαστικών μπερδεύει ακόμη περισσότερο την κατάσταση για τον Πιάστρι. Αφού έχει περάσει με άνεση τον Λεκλέρ και με υπολειπόμενους 19 γύρους, σε αρχική απόσταση 8 δευτερολέπτων από τον Νόρις και φρέσκα ελαστικά επιδίδεται σε καταδίωξη που τον φέρνει σε απόσταση αναπνοής - λιγότερη του ενός δευτερολέπτου απόσταση DRS (Drag Reduction System) - από τον επικεφαλής Βρετανό, πέντε γύρους πριν από το τέλος.

Στον 69 από τους 70 γύρους επιτίθεται στην στροφή 1 - δεν υπάρχει άλλο σημείο προσπέρασης στην ελικοειδή πίστα της Ουγγαρίας - σε μία banzai move (υπερβολικά επιθετική, τολμηρή και οριακά απεγνωσμένη προσπάθεια προσπέρασης) που αναγκάζει τον πρώην ολυμπιονίκη της κωπηλασίας και νυν μηχανικό του Τομ Στάλλαρντ να τού πει: “Remember how we go racing” (Θυμήσου πώς αγωνιζόμαστε). Δεν απάντησε και δεν επιχείρησε καμία άλλη κίνηση. Τερμάτισε δεύτερος, χάνοντας την όποια ευκαιρία είχε να αυξήσει τη διαφορά του από τον Νόρις.

Αντιθέτως η διαφορά μειώθηκε στους 9 βαθμούς, ενώ απομένουν δέκα αγώνες. Ο Όσκαρ Πιάστρι είναι απολύτως εναρμονισμένος με τις εντολές της ομάδας. Ακόμα και οι ενστάσεις του εκφράζονται σε ήπιο τόνο. Είναι ζήτημα χαρακτήρα ή αποτελεί παραδειγματική συμπεριφορά ενός σύγχρονου ανθρώπου που έχει εσωτερικεύσει την έννοια της ευθύνης και κατ’ επέκταση το ψυχικό μέγεθος της ενοχής.

Ο Αυστραλός δεν αναγκάζεται σε συμμόρφωση, είναι καταστατικά διαμορφωμένος εντός των κανόνων. Η συμπεριφορά του δεν είναι τέτοια για μια καλή έξωθεν μαρτυρία, αλλά προκύπτει από μια έσωθεν ζωή στην προοπτική της κοινωνικής αρμονίας. Αδικία ή κακοτυχία δεν λαμβάνουν εντός του διαστάσεις μεταφυσικές ή ψυχολογικές. Αντιμετωπίζονται ως εμπόδια που θα λυθούν εντός των πλαισίων που έχουν ήδη τεθεί από τους νόμους. Ο Πιάστρι είναι ορθολογιστής με όλη τη σημασία της λέξεως. Εχει απόλυτη εμπιστοσύνη στον απρόσωπο μηχανισμό που είναι θεσμοθετημένος να υπηρετεί τους συμβαλλομένους. Στην προκειμένη περίπτωση ο μηχανικός του εκπροσωπεί το σύστημα που τον στηρίζει ως άνθρωπο και οδηγό. Οι συμφωνίες έχουν γίνει για να τηρούνται. Έχουμε πει πώς θα διεξάγουμε τους αγώνες μας και πρέπει να παραμείνουμε σταθερά προσηλωμένοι στο λόγο μας. Ο μηχανικός τού αγώνα, μεταξύ άλλων, ρυθμίζει τις ψυχικές μεταπτώσεις του οδηγού του και ο Όσκαρ το ξέρει καλύτερα από τον καθένα. Πιο σωστά, το νιώθει καλύτερα από τον καθένα. Τώρα, τι είδους άνθρωπος είναι αυτός που εκχωρεί την ψυχική του διάθεση στον ειδικό, ο οποίος σε κάθε έκφανση της ζωής είναι διαφορετικός, συνιστά θέμα άξιο συζητήσεως. Ο γιατρός, ο δάσκαλος, ο αστυνόμος, ο δικαστής, ο μηχανικός δεν αποτελούν για τον Πιάστρι το αναγκαίο κακό μιας κοινωνικής συμβίωσης. Είναι το εκάστοτε ψυχικό μέγεθος που εκφράζει τον κοινωνικό του εαυτό. Αυτό που απομένει για τον ίδιο, μόνο ο ίδιος το ξέρει.

Ο αγώνας
Μια ασυνήθιστα γρήγορη Ferrari σε συνδυασμό με την παράξενη επίδραση του ανέμου στην κατά τα άλλα εξαιρετικά γρήγορη McLaren την προηγούμενη μέρα, έθεσε σε κίνηση μια σειρά γεγονότων που επέτρεψαν στον Λάντο Νόρις να νικήσει τον Όσκαρ Πιάστρι στο Grand Prix της Ουγγαρίας, ενάντια σε όλες τις προβλέψεις.
Μόλις ολοκληρώθηκαν οι πρώτες στροφές, με τη Ferrari του Σαρλ Λεκλέρ να μετατρέπει την pole position σε προβάδισμα, ακολουθούμενος από τον Πιάστρι – και με τον Νόρις στην πέμπτη θέση, αφού βρέθηκε σε λάθος θέση στην προσπάθειά του να προσπεράσει τον ομόσταυλό του στην εκκίνηση– το πεπρωμένο του αγώνα φαινόταν να είναι ότι ο Αυστραλός θα βρει κάποιο τρόπο να προσπεράσει τη βραδύτερη Ferrari σε κάποιο στάδιο του αγώνα, ο οποίος αναμενόταν να είναι ένας αγώνας δύο pit stop. Ο Νόρις, με τη σειρά του, ανάλογα με το χρόνο που θα χρειαζόταν για να προσπεράσει την Aston Martin του Φερνάντο Αλόνσο και τη Mercedes του Τζορτζ Ράσελ θα μπορούσε να αναλάβει τη μάχη με τον Λεκλέρκ, καθώς ο Πιάστρι απομακρυνόταν.

Formula 1
© EPA

Αλλά ο αγώνας δεν εξελίχθηκε καθόλου έτσι. Η Ferrari ήταν πραγματικά απροσδόκητα γρήγορη. Στην Hungaroring χάνεις πολύ χρόνο λόγω του βρώμικου αέρα, οπότε αυτό συνέβαλε εν μέρει, όπως και το γεγονός ότι ο Piastri δεν ήθελε να καταστρέψει τα ελαστικά του. Αλλά δεν ήταν μόνο αυτό. Ο Λεκλέρ είχε πραγματικά εξαιρετικό ρυθμό αγώνα. Όλα αυτά άφησαν τη McLaren λίγο έκπληκτη.

Τι στο καλό συνέβαινε εδώ; Λοιπόν, η Ferrari έτρεχε με το δάπεδο του μονοθεσίου ρυθμισμένο χαμηλά, όπως μπορούσε να παρατηρηθεί στους πρώτους γύρους από τις σπίθες που πετούσαν από το πίσω μέρος. Φαίνεται ότι ο Βασέρ επέλεξε να ρισκάρει προκειμένου να αξιοποιήσουν μια σπάνια ευκαιρία. Σε αντιστάθμισμα του χαμηλού ύψους κύλισης έβαλαν περισσότερο αέρα στα ελαστικά. Έτσι, αρχικώς ο Πιάστρι αναγκάστηκε σε έναν αγώνα προσπέρασης του Λεκλέρ παρά την πρόθεση του να ανταγωνιστεί τον ομόσταυλό του. Ο ρυθμός της Ferrari τον ανάγκασε στην τακτική των δύο pit stop.

Ο Νόρις είχε προσπεράσει τον Αλόνσο αρκετά γρήγορα, αλλά δεν μπορούσε να βρει τρόπο να προσπεράσει τον Ράσελ. Αλλά όταν η Mercedes μπήκε στα pit, με τον Λεκλέρ και τον Πιάστρι να κάνουν επίσης pit σύμφωνα με τη συνήθη στρατηγική δύο αλλαγών ελαστικών, και ο Νόρις είπε «ναι, γιατί όχι;» στην πρόταση να δοκιμάσει ένα pit stop, είχε πολλούς γύρους με καθαρό αέρα με τα μεσαία ελαστικά. Ο καθαρός αέρας είναι πάντα ο βασιλιάς. Ο ρυθμός του Νόρις κατά τη διάρκεια αυτής της φάσης ήταν εξαιρετικά εντυπωσιακός. Ο μηχανικός του, Γουίλ Τζόζεφ, ανησύχησε ότι πίεζε υπερβολικά καθώς έσπαγε το ρεκόρ του γρηγορότερου γύρου. Στην πραγματικότητα, το είχε υπολογίσει τέλεια. Αυτό εξασφάλισε ότι ο Πιάστρι βγήκε 12 δευτερόλεπτα πίσω μετά το δεύτερο pit stop, με μόνο 25 γύρους να απομένουν και με μια Ferrari να προσπεράσει πριν καν σκεφτεί να κυνηγήσει τον Νόρις.

Αλλά αυτό το κομμάτι αποδείχθηκε εκπληκτικά εύκολο. Ο ρυθμός της Ferrari είχε καταρρεύσει μετά τη δεύτερη στάση και ένας θυμωμένος Λεκλέρ το περιέγραφε στο ραδιόφωνο ως «αδυναμία οδήγησης». Είχε ήδη εκφράσει την οργή του στον γύρο 27, οκτώ γύρους μετά την πρώτη του στάση, λέγοντας: «Νιώθω αυτό που συζητήσαμε πριν τον αγώνα. Πρέπει να το συζητήσουμε πριν το κάνουμε... θα χάσουμε τον αγώνα με αυτό το πράγμα. Τώρα χάνω πολύ χρόνο». Αυτό που ένιωθε ήταν σχεδόν σίγουρα το γεγονός ότι τα ελαστικά είχαν υπερθερμανθεί, πέρα από το βέλτιστο σημείο τους, ως συνέπεια της χρήσης υψηλότερης πίεσης στα ελαστικά, προκειμένου να αυξηθεί το ύψος του αυτοκινήτου. Για να παραμείνει νόμιμο. Η ιταλική ομάδα δεν εμπνέει την εμπιστοσύνη του απρόσωπου μηχανισμού. Όλες οι αποφάσεις τίθενται, εκ των υστέρων, σε αμφισβήτηση επιδεινώνοντας ακόμη περισσότερο τις σχέσεις με τους οδηγούς.

Η Ferrari δεν ήταν τόσο καλή όσο στην ιδανική πρώτη της φάση και δεν μπόρεσε αυτή τη φορά να απομακρυνθεί από τον Πιάστρι, αλλά ήταν ακόμα αρκετά γρήγορη για να διατηρήσει τη θέση της έναντι του οδηγού της McLaren, ο οποίος παρέμεινε 1-2 δευτερόλεπτα πίσω μέχρι που η McLaren ξεγέλασε τη Ferrari ( προσποίηση pit stop) και έφερε τον Λεκλέρ για αλλαγή στον 40ό γύρο, και στη συνέχεια παρέμεινε έξω για άλλους πέντε γύρους, δημιουργώντας μια διαφορά στη διάρκεια ζωής των ελαστικών. Αυτό αύξησε τη διαφορά της Ferrari στα 5 δευτερόλεπτα. Αλλά η Ferrari με τα καινούρια ελαστικά δεν ήταν καθόλου τόσο γρήγορη όσο θα έπρεπε. Τώρα δεν ήταν καν γρήγορη στο τέλος των ευθειών, παρά το χαμηλότερο επίπεδο αεροδυναμικής πίεσης. Ο Πιάστρι επανήλθε, με γύρους περίπου 1 δευτερόλεπτο γρηγορότερα, και τον προσπέρασε εύκολα στο τέλος της ζώνης DRS στον γύρο 51, με 19 γύρους να απομένουν.

Τότε ήταν που ο Leclerc είχε τη δεύτερη έκρηξη. «Αν με είχατε ακούσει, θα μπορούσα να βρω έναν διαφορετικό τρόπο να χειριστώ αυτά τα προβλήματα... το αυτοκίνητο είναι τώρα απολύτως αδύνατο να οδηγηθεί». Ήταν σαφώς ένα ευαίσθητο θέμα και προσπάθησε να ανακαλέσει τα σχόλιά του μετά, λέγοντας: «Πρέπει να πάρω πίσω τα λόγια που είπα στον ασύρματο, γιατί νόμιζα ότι προέρχονταν από ένα πράγμα αλλά αφού βγήκα από το αυτοκίνητο έμαθα πολλές περισσότερες λεπτομέρειες - και στην πραγματικότητα ήταν ένα πρόβλημα που προέρχονταν από το σασί και δεν ήταν κάτι που θα μπορούσαμε να κάνουμε διαφορετικά». Ο επικεφαλής της Ferrari, ο Γάλλος Φρεντ Βασέρ, μετά τον αγώνα, επέμεινε ότι η πλήρης εξήγηση δεν ήταν τόσο απλή και, όταν τέθηκε το ζήτημα της απώλειας ταχύτητας στα μέσα του αγώνα φέτος (για τον έλεγχο της φθοράς των πλακών), υποστήριξε ότι η πτώση της απόδοσης στην Ουγγαρία ήταν πολύ πιο δραματική.

Ο Νόρις, τελικώς, με τα φθαρμένα ελαστικά του κράτησε τη θέση του και τις ελπίδες για το πρωτάθλημα. Η τακτική ενός pit stop λειτούργησε επίσης για τον Φερνάντο Αλόνσο και τον πρωτοεμφανιζόμενο 21χρονο ο Βραζιλιάνο Γκαμπριέλ Μπορτολέτο, που τερμάτισαν πέμπτος και έκτος. Η Aston Martin λειτούργησε καλά σε μια πίστα όπου η αεροδυναμική απόδοση (aero efficiency) είναι λιγότερο σημαντική από την καθαρή αεροδυναμική πίεση (raw downforce), ενώ η λάμψη του Γκαμπριέλ Μπορτολέτο στη Sauber γίνεται όλο και πιο εντυπωσιακή. Η Aston Martin του Καναδού Λανς Στρολ τους ακολούθησε, μπροστά από τη Racing Bulls του Λίαμ Λώσον, που απέκρουσε τα δύο pit stop της Red Bull του Μαξ Φερστάπεν. Ο Χάμιλτον, που εξακολουθούσε να είναι απελπιστικά απαισιόδοξος, δεν κατάφερε να ξεφύγει από τους υπόλοιπους οδηγούς με τους οποίους είχε προκριθεί και τερμάτισε μακριά, στη 12η θέση.

Στις 29 έως 31 Αυγούστου οι αγώνες θα γίνουν στην πίστα Circuit Zandvoort στην Ολλανδία. Η πίστα του Zandvoort περνάει από αμμόλοφους, δημιουργώντας μια αίσθηση rollercoaster σε κάθε γύρο. Και ενώ εκσυγχρονίστηκε εγκαίρως για την πιο πρόσφατη επιστροφή της F1 – συμπεριλαμβανομένης της αύξησης της γωνίας κλίσης στη διάσημη στροφή Tarzan σε 18 μοίρες, ξεπερνώντας το Indianapolis Motor Speedway – το Zandvoort παραμένει μια σωστή, απαιτητική πίστα για τους οδηγούς και τους μηχανικούς τους.

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.

// EMPTY