- CITY GUIDE
- PODCAST
-
12°
Θεσσαλονίκη: πλατεία Διοικητηρίου, εμπιστευτικό
Σε πρώτη ανάγνωση, η είδηση μοιάζει από αδιάφορη έως ψιλοαβανταδόρικη: «Η Εγνατία Οδός Α.Ε. θα αναλάβει την εκπόνηση όλων των μελετών, πλην της αρχιτεκτονικής, έως το στάδιο της δημοπράτησης, για το έργο της ανάπλασης της πλατείας Διοικητηρίου, στη Θεσσαλονίκη».
Σε πρώτη ανάγνωση, η είδηση μοιάζει από αδιάφορη έως ψιλοαβανταδόρικη: «Η Εγνατία Οδός Α.Ε. θα αναλάβει την εκπόνηση όλων των μελετών, πλην της αρχιτεκτονικής, έως το στάδιο της δημοπράτησης, για το έργο της ανάπλασης της πλατείας Διοικητηρίου, στη Θεσσαλονίκη».
Η ανάθεση εργασιών μίας δημόσιας αρχής σε μία κρατική εταιρία και κυρίως η εκταμίευση των σχετικών πόρων δεν είναι μία τυπική υπόθεση, ούτε μπορεί να είναι απεριόριστη. Υπακούει σε κανόνες, περιορισμούς και προϋποθέσεις. Στη συγκεκριμένη περίπτωση χρειάζεται η σύναψη μίας προγραμματικής σύμβασης, για τη νομιμότητα της οποίας βασικό προαπαιτούμενο είναι η διαπίστωση ανεπαρκούς τεχνικής στελέχωσης της δημόσιας υπηρεσίας που λειτουργεί ως εντολοδότης.
Ο δήμος Θεσσαλονίκης έχει συνάψει, διοικήσει, επιβλέψει, εκπονήσει και εκτελέσει μελέτες και έργα πολλών εκατοντάδων εκατομμυρίων, είτε με εσωτερικές διαδικασίες, είτε με την ανάθεση υπηρεσιών με outsourcing και μάλιστα πρωτοπορώντας στη χρήση των διαθέσιμων νομικών εργαλείων. Πολλά στελέχη του έχουν σωρεύσει σημαντική σχετική εμπειρία, η οποία μάλιστα είναι βασικό επιχείρημα για τη σημερινή διοίκησή του, που διεκδικεί τη μεταβίβαση σε αυτόν πόρων ύψους 120 εκατομμυρίων Ευρώ του ΕΣΠΑ προκειμένου αυτός να λειτουργήσει ως ενδιάμεσος φορέας διαχείρισης ενός υπό συγκρότηση Επιχειρησιακού Προγράμματος Αστικής Ανάπτυξης.
Η πραγματική λοιπόν είδηση είναι ότι αίφνης, ο ίδιος φιλόδοξος δήμος ανακαλύπτει ότι δεν μπορεί να κάνει μία δουλειά, που την έχει επαναλάβει σε μεγαλύτερη κλίμακα, πολλές φορές στο παρελθόν και αποφασίζει να την αναθέσει σε μία άσχετη κρατική εταιρία, της οποίας η μόνη προϋπηρεσία έργου αστικών διαμορφώσεων που μου έρχεται στο μυαλό είναι η τοποθέτηση του ανδριάντα του Καραμανλή στο Δραφάκι της Μυκόνου. Το ότι μπορεί πράγματι να έχουν φτάσει εκεί τα πράγματα, αφού σε διευθυντικές θέσεις του δήμου αναρριχώνται στελέχη με ανύπαρκτη ή αμφιλεγόμενη ατομική επάρκεια να «τρέξουν» τέτοιες υποθέσεις και καθώς η διοίκησή του ακκίζεται με τη δημοπράτηση έργων με εικονικές ή ελλιπείς μελέτες, σαν να επρόκειτο για την τελευταία προκαποδιστριακή κοινότητα, δεν με απασχολεί σε αυτό το σημείωμα. Ο χρόνος για τις προσεχείς δημοτικές εκλογές μετράει ήδη αντίστροφα. Εστιάζω το ενδιαφέρον μου αλλού.
Πρώτον, θα είναι συμφέρουσα για το δήμο μία τέτοια επιλογή, από την ώρα που η απελευθέρωση των αμοιβών των υπηρεσιών μηχανικού εξασφαλίζει τεράστιες εκπτώσεις στις τρέχουσες διαγωνιστικές διαδικασίες για σύναψη συναφών συμβάσεων με εξωτερικούς συνεργάτες; Πως θα διαμορφωθεί το οικονομικό αντικείμενο της προγραμματικής σύμβασης, εφόσον δεν θα μεσολαβήσει διαγωνισμός;
Δεύτερον, το τίμημα θα αντιπροσωπεύει το πραγματικό κόστος των υπηρεσιών που πρόκειται να παρασχεθούν από την «Εγνατία Οδός Α.Ε.», δεδομένου ότι πρόκειται για κρατική εταιρία, με διαθέσιμους πόρους από τον εθνικό προϋπολογισμό;
Με απλά λόγια, θέτω δύο προφανή ερωτήματα που υπό το πρίσμα της σημερινής δημοσιονομικής στενότητας και της απραξίας της αγοράς υπηρεσιών μηχανικού ενέχουν το στίγμα της καχυποψίας απέναντι σε ένα δημόσιο που είχε αναπτύξει ανάρμοστες συνέργειες, ώστε να συντηρεί υπηρεσίες αργόμισθων και υποαπασχολούμενων και κρατικές εταιρίες που είχαν προ πολλού εκμετρήσει το σκοπό της ύπαρξής τους, συνήθως ανταγωνιζόμενες ή συνθλίβοντας τον ιδιωτικό τομέα.
Με ακόμη πιο απλά λόγια, ανησυχώ πολύ μήπως από το παράδοξο συνοικέσιο του δήμου με την κρατική εταιρία επιβεβαιώνεται το κλασικό motto που περιγράφει το σκοπό της ελληνικής δημόσιας διοίκησης: Αντί του «να κάνουμε τη δουλειά μας», αρκεί το «σε δουλειά να βρισκόμαστε», κυριολεκτικά.
* Ο Νίκος Ταχιάος είναι αγρονόμος και τοπογράφος μηχανικός, πρώην δημοτικός σύμβουλος και αντιδήμαρχος αρχιτεκτονικού του Δήμου Θεσσαλονίκης
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Επενδύσεις 420 εκατ. ευρώ και νέοι κανόνες στον σιδηρόδρομο με αυστηρότερες ρήτρες
Στην Ιερουσαλήμ ο πρωθυπουργός για την τριμερή Σύνοδο Κορυφής Ελλάδας, Κύπρου και Ισραήλ
Υπεγράφη συμφωνία ανάμεσα σε Hellenic Train και Alstom
Τα ονόματα που θα συμπεριληφθούν στα ψηφοδέλτια του κόμματος
Αφορά την προκήρυξη 1Κ/2024
Ξεκίνησε την περασμένη εβδομάδα η πιλοτική εγκατάσταση καμερών
«Δεν είναι ασφαλής ένας δρόμος που στη μία του άκρη είναι παρκαρισμένα τρακτέρ», ανέφερε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος
Έως 5 Ιανουαρίου 2026 οι αιτήσεις
«Η ιστορία αυτή δεν μπορεί να διαγραφεί ούτε να παραχαραχθεί», σημειώνει ο ευρωβουλευτής
Στο πλαίσιο της επίσκεψής του στα Ιεροσόλυμα
«Οι ενεργειακές συμφωνίες αναβαθμίζουν τη θέση της Ελλάδας στην ευρωπαϊκή ενεργειακή αρχιτεκτονική»
Έξι νέοι ΓΓ στα υπουργεία Οικονομικών, Ανάπτυξης και Μετανάστευσης
Πότε εκπνέει η προθεσμία πληρωμής
Οι οικονομολόγοι στηρίζουν τη στρατηγική απομείωσης του χρέους, ζητούν όμως διαρκή ανάλυση κόστους–οφέλους
Η δηλούμενη αίσθηση περί φτώχειας δεν πηγάζει από τη σημερινή κατάσταση των οικονομικών της χώρας, αλλά μάλλον από μία νοσταλγική σύγκριση με το παρελθόν
Τι είναι η στρατηγική και σε ποιους κανόνες υποκύπτει; Ποια είναι η στρατηγική που προσιδιάζει σε μας;
Ισχυρές επενδύσεις, δημοσιονομικά πλεονάσματα και ανθεκτικό τραπεζικό σύστημα στην Έκθεση Νομισματικής Πολιτικής 2025
«Πυρετός το Σαββατόβραδο» από την ΑΑΔΕ
Τι δείχνουν τα στοιχεία της έρευνας
Το πρόγραμμα και οι συναντήσεις
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.