- CITY GUIDE
- PODCAST
-
25°
Ο φιλόσοφος Ντέρεκ Πάρφιτ φωτογραφίζει τη Βενετία και την Αγία Πετρούπολη
120 εικόνες από το σούρουπο και την αυγή
Επί είκοσι συνεχή χρόνια, ο σπουδαίος άγγλος φιλόσοφος Ντέρεκ Πάρφιτ (1942-2017) άφηνε τη θαλπωρή της αγροικίας του στα περίχωρα της Οξφόρδης για να περάσει πέντε εβδομάδες του χειμώνα στη Βενετία και την Αγία Πετρούπολη.
Επέστρεφε με έναν σχεδόν εμμονικό, ψυχαναγκαστικό τρόπο στα ίδια και τα ίδια μέρη: το Παλάτι των Δόγηδων και το Μεγάλο Κανάλι, στη Βενετία. Τα Χειμερινά Ανάκτορα και το κτίριο του Γενικού Επιτελείου, στην Αγία Πετρούπολη.
Ο Πάρφιτ φωτογράφιζε μόνο την αυγή και το σούρουπο ή όταν έπεφτε ομίχλη ή πυκνό χιόνι. Αντιπαθούσε το φως της μέρας και προτιμούσε, όπως έλεγε, «τις σχεδόν οριζόντιες χρυσές ακτίνες, στα δύο άκρα της ημέρας».
Αν και τράβηξε χιλιάδες φωτογραφίες αυτά τα είκοσι χρόνια, πίστευε ότι είχε καταφέρει να βγάλει ελάχιστες καλές φωτογραφίες. Μετά από αυστηρή επιλογή και τεχνικές επεξεργασίας −ο Πάρφιτ ήταν ενθουσιώδης οπαδός του photoshop− επέλεξε μόλις 120 από αυτές.
Ο Ντέρεκ Πάρφιτ, που πέθανε πέρυσι σε ηλικία 74 ετών, είχε ήδη σταματήσει να βγάζει φωτογραφίες από το 2000, όταν αποφάσισε να επικεντρωθεί στην άλλη μεγάλη αγάπη του, τη φιλοσοφία – οι φίλοι του πάντως λένε ότι ένας άλλος λόγος που άφησε τη φωτογραφική μηχανή ήταν γιατί πίστευε ότι η ποιότητα του χιονιού είχε αλλάξει τα τελευταία χρόνια προς το χειρότερο.
Μετά το θάνατό του, δύο πρώην μαθητές του, ο Όουεν Λαμπ και ο Σαμ Σοκόλσκι-Τιφτ σκέφτηκαν ότι το φωτογραφικό αρχείο του δασκάλου τους άξιζε να εκτεθεί σε ένα ευρύτερο κύκλο κι έτσι επιμελήθηκαν την έκθεση που εγκαινιάστηκε στο Λονδίνο στην γκαλερί Narrative Projects με τίτλο «The Mind’s Eye: Photographs of Derek Parfit».
Ο Σοκόλσκι θυμάται τον Πάρφιτ το 2015 σε ένα από τα τελευταία σεμινάρια για τη «Μετα-Ηθική» στο πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ να απαγγέλει έναν στίχο του Ομήρου. «Δάκρυα άρχισαν να κυλούν από τα μάτια του, μη μπορώντας να αντέξει, όπως μας εξήγησε, τόση ομορφιά».
Τότε για πρώτη φορά ο Σοκόλσκι συνειδητοποίησε ότι αυτός ο άνθρωπος που στεκόταν μπροστά του ήταν διαφορετικός από όσους είχε γνωρίσει: ήταν ένας άνθρωπος με παράξενη καρδιά που η ματιά του στην τέχνη ακολουθούσε μια ιδιόμορφη διαδρομή πέρα από το επιφανειακό και το προφανές.
Ο Πάρφιτ είχε εκμυστηρευτεί κάποτε σε μια συνέντευξη ότι το μόνο που ήθελε ήταν να βγάζει καλές φωτογραφίες και να γράφει καλή φιλοσοφία. Ωστόσο, άφησε απροσδιόριστη τη σχέση που έβλεπε ανάμεσα στις δύο δραστηριότητες. Πιθανόν η προσωπική του τοποθέτηση ήταν και ο δεσμός που ένωνε τα δύο, τη φωτογραφία και τη φιλοσοφία.
«Οι φωτογραφίες του Πάρφιτ δεν αποτύπωσαν τις δύο πόλεις, τη Βενετία και την Αγία Πετρούπολη, όπως ήταν αλλά όπως θα έπρεπε να είναι» σημειώνουν οι δύο επιμελητές/μαθητές στο ενημερωτικό φυλλάδιο για την έκθεση. Ο ίδιος ο Πάρφιτ είχε παραδεχθεί στην εισαγωγή του πρώτου του βιβλίου ότι «σαν χαρακτήρας είμαι ένας αναθεωρητής».
Κι αυτή η διαπίστωση εκ μέρους του φαίνεται να ισχύει τόσο για αυτές τις εξαίσιες 120 φωτογραφίες όσο και για το σύνολο του φιλοσοφικού του έργου.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Λίγο πριν μεταμορφώσει με τη viral έκθεσή του το Cinobo Όπερα μιλάει στην Athens Voice
Έχετε ποτέ αναρωτηθεί, γιατί καθώς μεγαλώνουμε δεν ρωτάμε «γιατί»;
«Κάνα Δυο Φωτογραφίες» για πρώτη φορά στην Αθήνα – Το ξεχωριστό κινηματογραφικό αφιέρωμα που θα δούμε τον Σεπτέμβριο
Η ιστορία ενός πλανήτη υπό πίεση σε εικόνες που διεκδικούν βραβείο
Ένα συλλογικό εγχείρημα της Αστικής μη Κερδοσκοπικής Εταιρείας Αρχείων Πηνελόπης Μασούρη με έργα 30 φωτογράφων στους Δήμους Λουτρακίου, Περαχώρας, Αγίων Θεοδώρων και Σοφικού Κορινθίας
Το «Σετσέκ» βρίσκει τις θεολογικές του ρίζες στον Σεΐντ Αλί Σουλτάν, ο οποίος έζησε στην περιοχή τον 15ο αιώνα
Οκτώ γυναίκες φωτογράφοι γράφουν στην ATHENS VOICE για την Παγκόσμια Μέρα Φωτογραφίας
Η Ελληνίδα φωτογράφος που άνοιξε νέους δρόμους στην εγχώρια φωτογραφία
Μόνο δυο μουσικοί βρίσκονται εν ζωή από εκείνη την μέρα
Το λεύκωμα «Paris» από τις εκδόσεις Taschen είναι ένα ουμανιστικό ταξίδι στην «Πόλη του Φωτός»
Μενέλαος Μυρίλλας, Neil Shape, Νίκος Αλιάγας, Τάσος Ανέστης, Κοσμάς Κουμιανός, Τάσος Βρεττός, Αντώνης Νικολόπουλος, Γιάννης Λάριος και Θοδωρής Τσεκούρας μοιράζονται φωτογραφίες του καλοκαιριού
Ο θυελλώδης έρωτας με τον Ρόμπερτ Κάπα που της έμαθε τα «μυστικά» της φωτογραφίας
To workshop της «φωτογράφου ζωής» στη μεγαλύτερη Ιχθυόσκαλα της χώρας
Στη μετάβαση από τον παλιό κόσμο στον καινούργιο, τι από τον εαυτό μας θα παραμείνει ίδιο; Ο φωτογράφος απαντά μέσα από την έκθεσή του «ABSORBED (Damn, I miss snowboarding)»
Μέχρι πότε μπορούμε να δούμε τη μεγάλη έκθεση που πραγματοποείται με αφορμή τις δύο επετείους ορόσημα
Με αφορμή τις δύο επετείους: 80 χρόνια από την απελευθέρωση της Αθήνας 1944 και 50 χρόνια από την πτώση της στρατιωτικής δικτατορίας 1974
Ο Αμερικανός ντοκιμαντερίστας Jacob Moe μας μυεί στη ναυτική κουλτούρα πέντε νησιών του Αιγαίου. Τι θα δούμε στην έκθεση.
Μια συζήτηση για τη σχέση του με την τέχνη της φωτογραφίας με αφορμή την ατομική του έκθεση «Καταστροφή και Αναγέννηση»
Σύντομη συζήτηση της Σώτης Τριανταφύλλου με τον διευθυντή φωτογραφίας με αφορμή την αυτοβιογραφία του που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Πατάκη
Η ιδέα γεννήθηκε από την προσωπική ανάγκη για μια ακαθόριστη περιπλάνηση, για μια διαρκή παρατήρηση της πόλης και των ανθρώπων της
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.