Κινηματογραφος

Κριτική ταινίας: Μια Τετάρτη του Μαΐου

Το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Βαχίντ Τζαλιλβάντ

324257-668306.jpg
Κωνσταντίνος Καϊμάκης
ΤΕΥΧΟΣ 798
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Σκηνή από την ταινία «Μια Τετάρτη του Μαΐου»

Κριτική για την ταινία «Μια Τετάρτη του Μαΐου (Chaharshanbeh, 19 Ordibehesh)» του Βαχίντ Τζαλιλβάντ με πρωταγωνιστές τους Νίκι Καρίμι, Αμίρ Αγκάι.

Διαφήμιση σε εφημερίδα του Ιράν ανακοινώνει ότι θα δοθεί σε όποιον έχει ανάγκη ένα μεγάλο ποσό για οικονομική βοήθεια. Αμέσως, κάτω από τη διεύθυνση που έχει αναγραφεί για να κάνει το κοινό τις αιτήσεις του, επικρατεί το αδιαχώρητο και σύντομα η αστυνομία επεμβαίνει και συλλαμβάνει τον υπεύθυνο.

ΜΙΑ ΤΕΤΑΡΤΗ  ΤΟΥ ΜΑΙΟΥ -WEDNESDAY 9 MAY -GREEK SUBS

Το εξαιρετικό ντεμπούτο του Βαχίντ Τζαλιλβάντ, που το ελληνικό κοινό γνώρισε με το φιλμ «Περίπτωση συνείδησης», έγινε το 2015 και κέρδισε το βραβείο της FIPRESCI στο φεστιβάλ της Βενετίας στο τμήμα Ορίζοντες. Με την πρώτη κιόλας ταινία του ο Ιρανός σκηνοθέτης φανερώνει τις αφηγηματική δεινότητα του μοντέρνου ιρανικού σινεμά που δεν σταματά να περιγράφει τη ζοφερή πραγματικότητα μιας χώρας βουτηγμένης στον θρησκευτικό φανατισμό και τον αυταρχισμό της πατριαρχικής κοινωνίας. Κομμένη στα δύο είναι ουσιαστικά η ταινία (με δύο ιστορίες που αφορούν δύο γυναίκες που πασχίζουν να βρουν τη λύτρωση στα προβλήματά τους) και συνδέονται με μια επιδέξια αφηγηματική χροιά. Ο Βαχίντ Τζαλιλβάντ ξετυλίγει ένα συναρπαστικό και αποκαλυπτικό χρονικό όπου οι καταπιεσμένες στις ισλαμικές κοινωνίες ηρωίδες θα κάνουν ό,τι περνά από το χέρι τους για να απελευθερωθούν. Η σεναριακή πλοκή σκιαγραφεί μια υπανάπτυκτη και εξαθλιωμένη κοινωνία όπου η γυναίκα βρίσκεται διαρκώς σε μειονεκτική θέση (απίστευτη η σκηνή του εξευτελισμού και της βιαιοπραγίας που υφίσταται η νεαρή κοπέλα που τόλμησε να παντρευτεί κρυφά) και δεν παύει στιγμή να τονίζει τη δύναμη της γυναικείας θέλησης, με πρωταγωνίστρια τη θαυμάσια ηθοποιό και σκηνοθέτρια Νίκι Καρίμι.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ