- CITY GUIDE
- PODCAST
-
14°
Διάβασα την «Υπεραιχμή» του Τόμας Πίντσον για να δω τι απέγινε τελικά ο ευφυής δημιουργός του «Ουράνιου τόξου της βαρύτητας» ή αλλιώς πώς μπορεί ένας άνθρωπος που τόσο εντυπωσίασε κοινό και κριτικούς στη δεκαετία του ’70, φέρνοντας τα πάνω-κάτω στη λογοτεχνία, να πετύχει κάτι ανάλογο οδεύοντας πια ο ίδιος πανηγυρικά στην όγδοη δεκαετία της ζωής του. Από την ανάγνωση του magnum opus του πριν από κάποια χρόνια είχα αντιληφθεί ότι ο Πίντσον αφηγείται πάντα με την τελευταία λέξη της τεχνολογίας για κάθε εποχή που επιλέγει – τι άλλο είναι οι γερμανικοί πύραυλοι V-2 που πέφτουν στο Λονδίνο στα τέλη του δευτέρου παγκοσμίου πολέμου; Επίσης δαμάζει τεράστιες μάζες πραγματολογικού υλικού τις οποίες διασπείρει φύρδην μίγδην στην αφήγησή του, τεχνική που θυμίζει κάπως την αντίστοιχη μανιέρα του Πόλοκ στη ζωγραφική. Όπως ακριβώς συμβαίνει και με τον Πόλοκ έτσι και στην περίπτωση του Πίντσον, διαπιστώνει κανείς μια ανεξήγητη αρμονία στην αταξία των στοιχείων που συνθέτουν το όλον. Η σχολαστική εξειδίκευση και ο πολυεπίπεδος σχολιασμός της Ιστορίας είναι ένα άλλο στοιχείο που διατρέχει το έργο του.
Στο πιο πρόσφατο μυθιστόρημά του «Υπεραιχμή» –που θα μπορούσε κάλλιστα να είναι και το τελευταίο, αν σκεφτεί κανείς πως δεν μας έχει συνηθίσει μ’ ένα βιβλίο το χρόνο– αυτό που πραγματικά με εντυπωσίασε είναι σε ποιο βαθμό έχει εγκολπωθεί το γλωσσικό και διαλογικό ιδίωμα του σήμερα, ένας άντρας της τρίτης ηλικίας. Πάντοτε πίστευα ότι ένας συγγραφέας γαλουχείται γλωσσικά από το περιβάλλον της νιότης του, ό,τι μπορεί να σημαίνει νιότη... Δεν υπάρχουν μυθιστοριογράφοι που κινούνται με τόση άνεση και πειστικότητα σε διαφορετικές εποχές. Δεν μπορώ να φανταστώ έναν εβδομηνταεξάχρονο που αφομοιώνει το σύγχρονο κόσμο με την ευκολία σχολιαρόπαιδου.

Ο Πίντσον, ωστόσο, αναιρεί τον κανόνα. Γι’ αυτό και μόνο θα άξιζε κανείς να διαβάσει την «Υπεραιχμή», η οποία ορίζεται στη σελίδα 99: « Άγνωστη χρησιμότητα, υψηλό ρίσκο, κάτι που μόνο όσοι είναι εθισμένοι στην πρωτοπορία μπορούν να νιώσουν άνετα μ’ αυτό». Κατά τα άλλα το ορόσημο της 11ης Σεπτεμβρίου παραπέμπει με τον ένα ή τον άλλο τρόπο στο βομβαρδισμό του Λονδίνου κι οι σκηνές αποκάλυψης είναι ένα εύρημα που ο ακριβοθώρητος συγγραφέας το δανείζεται απευθείας από τη γαστέρα της μεγάλης λογοτεχνικής παράδοσης. Όλοι οι πιονέροι ήταν άλλωστε κρυφοί λάτρεις των παλιών δασκάλων και μόνο έτσι μπορούσαν να τους «σκοτώνουν» ανενδοίαστα.
Η έγκυρη απόδοση του βιβλίου στα ελληνικά από τον Γιώργο Κυριαζή είναι ευτύχημα για το βορειοαμερικανό άσο του μεταμοντέρνου, ο οποίος, εκτός από μανιώδεις αναγνώστες, διαθέτει προφανώς και μόνιμους μεταφραστές σε κάθε χώρα.
* Ο Δ. Στ. είναι συγγραφέας, τα βιβλία του κυκλοφορούν από τις εκδ. Ψυχογιός
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Όσα είπαμε με έναν από τους πιο επιδραστικούς στοχαστές της εποχής μας
Ο τόμος προς τιμήν του σε επιμέλεια των πανεπιστημιακών καθηγητών Burkhard Fehr και Παναγιώτη Ροϊλού
Ποτέ δεν με απογοήτευσε αυτός ο Εβραίος συγγραφέας από την Πολωνία, που το 1978 πήρε το Νόμπελ Λογοτεχνίας
Δεν πρόκειται για μια αυστηρή πραγματεία, αλλά για ένα βιβλίο που μετατρέπει τη σύνθετη διαδικασία της αγοράς κατοικίας σε ανθρώπινη κουβέντα.
Από τις Εκδόσεις Βακχικόν, σε μετάφραση Σωτήρη Μηνά
Ένα μυθιστόρημα για όλους όσοι ζουν «σημαδεμένοι» — από την εμφάνιση, από το παρελθόν, από τις συνθήκες
Το Βιβλίο της Ημέρας, από τις Εκδόσεις Gutenberg
Με αφορμή το βιβλίο «Με τη δική σου ματιά μονάχα», η συγγραφέας μιλά αποκλειστικά στην Athens Voice για την πρόκληση να μετατρέψει την κρυφή ζωή της Μάιερ σε μια δυνατή μυθοπλαστική αφήγηση
Το δοκίμιο της συγγραφέα και ιστορικού που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη
Το Βιβλίο της Ημέρας, από τις Εκδόσεις Bell
H συλλογή διηγημάτων «Ουμπίκικους» του Γιώργου Τσακνιά (192 σελίδες, Εκδόσεις Κίχλη), κυκλοφορεί στις 5 Δεκεμβρίου
Η τιμητική εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί την Τρίτη, 9 Δεκεμβρίου 2025
Η συλλογή διηγημάτων «Οι Αόρατοι της Γης» είναι το αποτέλεσμα του δημιουργικού διαλόγου των συγγραφέων με ένα έργο της ομότιτλης έκθεσης της Σμαρώς Τζενανίδου
Ο συγγραφέας και μεταφραστής μιλά για το νέο του μεταφραστικό έργο, τη συλλογή του Γεωργιανού συγγραφέα Έρλομ Αχβλεντιάνι «Ο άντρας που έχασε τα λογικά του», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Βακχικόν.
Το «Last Rites» είναι το βιβλίο που έγραψε ο Όζι λίγο πριν φύγει από τη ζωή
Από ένα δάνειο 70.000 λιρών σε πέντε Νόμπελ Λογοτεχνίας
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.