Βιβλιο

Κορίτσι, γυναίκα, άλλο: Οι αφρικανές αμαζόνες της Μπ. Εβαρίστο

Tο γυναικείο φύλο –που ενίοτε αποφασίζει να γίνει άλλο– στις πιο ακραίες εκφάνσεις του (εκδ. Gutenberg)

aris-sfakianakis.jpg
Άρης Σφακιανάκης
ΤΕΥΧΟΣ 760
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
«Κορίτσι, γυναίκα, άλλο» της Μπερναρντίν Εβαρίστο (Εκδ. Gutenberg)

Αναγνώστης με αιτία: Ο Άρης Σφακιανάκης διάβασε το βιβλίο της Μπερναρντίν Εβαρίστο «Κορίτσι, γυναίκα, άλλο» (Εκδ. Gutenberg)

Ο μάντης Τειρεσίας συνάντησε κάποτε στην όχθη ενός ποταμού δυο φίδια που συνευρίσκονταν και τα χώρισε βίαια με το ραβδί του. Για τούτη τη βέβηλη πράξη του μεταμορφώθηκε από τους θεούς σε γυναίκα. Ύστερα από καιρό, επέστρεψε στην ανδρική του μορφή. Ο Δίας, φιλοπερίεργος, τον ρώτησε αν ο έρωτας είναι πιο ευχάριστος στον άνδρα ή στη γυναίκα. Ο Τειρεσίας αποκρίθηκε απερίφραστα πως η ηδονή είναι εννέα φορές μεγαλύτερη στη γυναίκα.
Δεν γνωρίζουμε αν ύστερα απ’ αυτό ο Δίας έπαψε να μεταμορφώνεται σε κύκνους, ταύρους ή χρυσή βροχή κι άρχισε να φοράει νυμφικά πέπλα και  να ψάχνει μια πιο διεμφυλική ταυτότητα στις  ερωτικές του περιπέτειες.
Προσωπικά θα δοκίμαζα ευχαρίστως τη μεταμόρφωση σε γυναίκα για ένα εικοσιτετράωρο.
Το βιβλίο αυτό της Εβαρίστο, Κορίτσι, γυναίκα, άλλο, μας δίνει την ευκαιρία να γνωρίσουμε το γυναικείο φύλο –που ενίοτε αποφασίζει να γίνει άλλο- στις πιο ακραίες εκφάνσεις του.
Με μια γραφή ιδιότυπη
σ’ ένα μυθιστόρημα απ’ όπου έχει εξοβελιστεί πλήρως η τελεία ως σημείο στίξης
η συγγραφέας ξετυλίγει τις ιστορίες των ηρωίδων της με τρόπο εξόχως συναρπαστικό
Κι αν οι ηρωίδες της μοιάζουν στην αρχή τόσο διαφορετικές
καθώς άλλη είναι μεγάλο στέλεχος σε τράπεζα κι άλλη καθαρίστρια,
άλλη θεατρική σκηνοθέτης κι άλλη αντάρτισσα των πόλεων, ωστόσο όλες αναζητούν τον
πυρήνα της ύπαρξής τους σ’ έναν κόσμο που ανδροκρατείται
Είναι οι Αφρικανές Αμαζόνες
οι οποίες –σε αντίθεση με εκείνες της Ελλάδας- δεν κόβουν τα στήθη τους, ίσα ίσα που
φροντίζουν να τα αναδείξουν
Έγχρωμες οι περισσότερες –η συγγραφέας είναι κόρη Νιγηριανού πατέρα κι Αγγλίδας
κατάλευκης μητρός-
δοκιμάζουν πλουραλιστικά το ουράνιο τόξο του τρανς σύμπαντος
του μη-δυαδικού, όπως οι Χίρτζα στην Ινδία
των κυμαινόμενων –που η ένταση του φύλου τους έχει διακυμάνσεις-
των πολύφυλων
των θολόφυλων –που το φύλο τους δεν προσδιορίζεται με ακρίβεια-
ακόμη και των ρευστόφυλων
Σε μια μετάφραση άξια επαίνου της Ρένας Χάτχουτ
το μυθιστόρημα αυτό της εξηντάρας Εβαρίστο που μοιράστηκε το περσινό Booker Prize
με την ακάματη Καναδέζα Μάργκαρετ Άτγουντ
(για τις Διαθήκες)
είναι ένα βιβλίο με χιούμορ και συγκίνηση που το διάβασα με δέος μπροστά στις πτυχώσεις της γυναικείας ψυχής –κύματα ενός ωκεάνιου πνεύματος που ψηλαφίζει την ταυτότητά του σ’ έναν κόσμο παραδοξοτήτων, ανδρικής τεστοστερόνης και κοινωνικών στερεοτύπων (εδώ βάζω τελεία διότι ο αρχισυντάκτης έχει αρχίσει να με  κοιτάζει με μισό μάτι).
Στο μεταξύ, οι Αφρικανές Αμαζόνες έχουν υψώσει το τόξο τους και το βέλος έχει κιόλας φύγει για την καρδιά του αναγνώστη.

Tο βιβλίο της Μπερναρντίν Εβαρίστο «Κορίτσι, γυναίκα, άλλο» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Gutenberg.

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Φραντσέσκα Ντιοταλέβι
Φραντσέσκα Ντιοταλέβι: Το να γράψω για τη Βίβιαν Μάιερ υπήρξε άσκηση λεπτότητας, σεβασμού και θάρρους

Με αφορμή το βιβλίο «Με τη δική σου ματιά μονάχα», η συγγραφέας μιλά αποκλειστικά στην Athens Voice για την πρόκληση να μετατρέψει την κρυφή ζωή της Μάιερ σε μια δυνατή μυθοπλαστική αφήγηση

Σμαρώ Τζενανίδου,  «Η Βενετία αλλιώς»
15 συγγραφείς συνομιλούν με τον αγαπημένο τους πίνακα στο Ίδρυμα Κακογιάννης

Η συλλογή διηγημάτων «Οι Αόρατοι της Γης» είναι το αποτέλεσμα του δημιουργικού διαλόγου των συγγραφέων με ένα έργο της ομότιτλης έκθεσης της Σμαρώς Τζενανίδου

Δημήτρης Τσεκούρας: Είναι αδιανόητο να μην νικάει το καλό
Δημήτρης Τσεκούρας: Είναι αδιανόητο να μη νικάει το καλό

Ο συγγραφέας και μεταφραστής μιλά για το νέο του μεταφραστικό έργο, τη συλλογή του Γεωργιανού συγγραφέα Έρλομ Αχβλεντιάνι «Ο άντρας που έχασε τα λογικά του», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Βακχικόν.

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.

// EMPTY