- CITY GUIDE
- PODCAST
-
14°
Θέατρο Φιλίπ: Οι πόρτες του ιστορικού κινηματογράφου στην Κυψέλη ανοίγουν ξανά
Ο Χρήστος Τριπόδης μας ξεναγεί στο νέο του θεατρικό εγχείρημα
Θέατρο Φιλίπ: Ο Χρήστος Τριπόδης, ηθοποιός, σκηνοθέτης και τώρα ιδιοκτήτης και διευθυντής του ιστορικού χώρου στην Κυψέλη, μιλάει για τις νέες παραγωγές και για το πώς η φιλία και η αγάπη κάνουν θαύματα
Οι παλιοί Αθηναίοι θυμούνται τον ιστορικό κινηματογράφο Φιλίπ, που άνοιξε τις πόρτες του το 1966 στην οδό Θάσου 11, στην καρδιά της Κυψέλης. Χρόνια αργότερα, το κτίριο άλλαξε λειτουργία και μετατράπηκε σε θέατρο, φέρνοντας νέο αέρα στην περιοχή. Από το 2003 έως το 2010 οργανωνόταν εδώ το ετήσιο πρόγραμμα «25 κυριακάτικα απογεύματα στο Cine Φιλίπ». Πρόσφατα άνοιξε τις πόρτες του ένας νέος χώρος, το θέατρο Φιλίπ, που ανήκει στην Εταιρεία Θεατρικών Παραγωγών Μέθεξις και στον ηθοποιό, σκηνοθέτη και παραγωγό Χρήστο Τριπόδη.
Διατηρώντας το αρχικό του όνομα με το χαρακτηριστικό βίντατζ λογότυπο, ο χώρος εκπέμπει μια γλυκιά νοσταλγία όχι μόνο στους κατοίκους της Κυψέλης, αλλά και στο θεατρόφιλο κοινό. Βίντατζ χρωματιστά έπιπλα, φωτιστικά της δεκαετίας του ’60, μωσαϊκό πάτωμα, μπαρόκ χρωματιστές καρέκλες και μοντέρνοι πάγκοι δημιουργούν μια ζεστή, οικογενειακή ατμόσφαιρα. Η διακόσμηση έγινε με προσωπική επιμέλεια του Χρήστου Τριπόδη. Όπως λέει χαρακτηριστικά, όταν το ανέλαβε, ο χώρος ήταν σε άσχημη κατάσταση, αφού είχε πλημμυρίσει, και χρειάστηκε ολική ανακαίνιση για να μετατραπεί σε ένα σύγχρονο, ασφαλές, λειτουργικό θέατρο. Όσο για το πρόγραμμα, για φέτος έχουν προγραμματιστεί τρείς παραγωγές: οι κωμωδίες «Βότκα Μολότοφ» και «Χάσαμε τη θεία στοπ» και ένα δραματικό δικαστικό θρίλερ, το «Terror», που φέρνει μια διαφορετική νότα στο πρόγραμμα.

Ο Χρήστος Τριπόδης μιλάει για το Θέατρο Φιλίπ
Είναι το πρώτο σας εγχείρημα ως ιδιοκτήτη θεάτρου. Γιατί το αποφασίσατε;
Ναι, είναι το πρώτο εγχείρημά μου, και προχώρησα σ’ αυτό για να κάνω δικές μου παραγωγές. Ανήκω στη γενιά που έπαιζε πολύ στην τηλεόραση και στο θέατρο, μέχρι που «έσκασε» η κρίση. Ξαφνικά, εκεί που ζούσαμε μ’ έναν ανέμελο τρόπο που πιστεύαμε ότι θα διαρκούσε για πάντα, αυτή η πεποίθηση ανατράπηκε. Δεν τα σκεφτόμουν μέχρι τότε, αλλά, όταν ήρθε ο κόσμος ανάποδα, άρχισα να προβληματίζομαι. Και όλο αυτό ίσως τελικά με βοήθησε. Πέρασα πολύ δύσκολα, έκανα πίσω σε πολλά επαγγελματικά εγχειρήματα, για να ακολουθήσω τελικά αυτό της θεατρικής παραγωγής. Όταν ήμουν 25 χρονών, ήταν αδιανόητο να σκεφτώ ότι στα 50 μου θα είχα δικό μου θέατρο. Είναι μεγάλο ρίσκο και ελπίζω να βγει σε καλό. Είμαι πολύ χαρούμενος, όμως και ευελπιστώ να μπορέσω να κάνω πράγματα που μου αρέσουν, με τους ανθρώπους που μου αρέσουν.

Θα ήθελα να πω και δύο λόγια για τους ηθοποιούς, γιατί σε όλο αυτό το εγχείρημα, αν δεν είχα τους συναδέλφους δίπλα μου, δεν θα υπήρχα. Με κάποιους έχω συνεργαστεί, με άλλους είμαι κουμπάρος, είμαστε φίλοι, έχουμε ρίξει ξενύχτια, έχουμε φάει πίκρες μαζί, έχουμε περάσει χαρές. Και η αποδοχή αυτών των ανθρώπων έχει βοηθήσει να γίνει αυτό που γίνεται τώρα. Δεν έχω πάρει ποτέ στη ζωή μου κρατική βοήθεια, καμία επιχορήγηση. Δουλεύω ως ηθοποιός, παραγωγός, σκηνοθέτης πάντα στο ελεύθερο θέατρο. Είναι πολύ δύσκολο. Πρέπει να σταθείς μόνος σου στα πόδια σου, θέλει πολλά κότσια. Και θέλω να πω για τους συναδέλφους παραγωγούς που ασχολούνται μ’ αυτό, ότι πάρα πολλοί είναι ήρωες. Αγαπάμε αυτή τη δουλειά και δεν έχουμε τη βοήθεια που θα έπρεπε.

Θα λέγατε ότι ο κύκλος σας ως ηθοποιού έχει κλείσει;
Όχι, δεν έχει κλείσει, συνεχίζει να ζει μαζί με τον ρόλο του ιδιοκτήτη θεάτρου και του παραγωγού. Ηθοποιός είμαι, αλλά, για να το κάνω τόσα χρόνια, φαίνεται πως μου ταιριάζει περισσότερο η σκηνοθεσία και η παραγωγή.
Πώς σκεφτήκατε την ιδέα να αναλάβετε το θέατρο Φιλίπ;
Έτυχε. Δεν είναι τίποτα προσχεδιασμένο στη ζωή μου. Πολλά πράγματα που σκέφτομαι απλά τα κάνω να συμβούν. Όταν έμαθα ότι το θέατρο ήταν κλειστό, χτύπησα την πόρτα σ’ αυτούς στους οποίους ανήκε, στο Αφεντάκειο Ίδρυμα. Έγινε διαγωνισμός, έκανα μια προσφορά και πήρα το θέατρο για 20 χρόνια.
Κρατήσατε το παλιό όνομα, του κινηματογράφου…
Έχουμε λάβει μηνύματα από πολύ κόσμο και από κάτοικους της Κυψέλης, που λένε «Άνοιξε το Φιλίπ!». Κράτησα το όνομα γιατί το ξέρουν οι Κυψελιώτες, κυρίως οι παλιοί, κι έχουν χαρεί όλοι που ανοίγει ξανά στη γειτονιά το Φιλίπ. Έρχονται μέσα και λένε: «Κοίτα πώς έγινε το Φιλίπ!», «Πω πω, το Φιλίπ θα γίνει θέατρο!». Μας έχει αγκαλιάσει η γειτονιά.

Η Κυψέλη τελευταία έχει «ανέβει» πολύ ως γειτονιά. Πιστεύετε ότι θα ακολουθήσουν το παράδειγμά σας κι άλλα θέατρα;
Σίγουρα θα έρθουν! Όντως η Κυψέλη είναι ένα κέντρο-απόκεντρο, όπως και το Παγκράτι, περιοχές που μου αρέσουν πάρα πολύ. Είναι ιστορικές αστικές αθηναϊκές γειτονιές με παλιούς Αθηναίους και καινούργιους που έρχονται. Είμαστε, βέβαια, σε μια εποχή που πηγαίνουμε στο θέατρο με το GPS, οπότε πολλές φορές δεν μπορείς να πεις ότι το θέατρο κάνει την παράσταση, αλλά η παράσταση κάνει το θέατρο!
Οι παραγωγές σας φέτος είναι κατά βάση κωμωδίες, ένα θρίλερ και ένα παιδικό. Πώς επιλέγετε τα έργα;
Ανεβάζω συνήθως έργα Ελλήνων συγγραφέων – μου αρέσει να παρουσιάζω τον ελληνικό τρόπο ζωής. Μπορεί να έχω στο μυαλό μου κάποιο έργο και να το ανεβάσω έπειτα από χρόνια. Μου αρέσουν όμως και τα αμερικανικά έργα, γιατί είναι ρεαλιστικά κι έχουν να κάνουν με το σήμερα, με την κοινωνία, με τους ανθρώπους. Πιστεύω ότι ο θεατής πρέπει να ταυτίζεται μ’ αυτό που βλέπει.

Ποια είναι η χωρητικότητα του θεάτρου;
244 θέσεις. Και θα είναι ανοιχτό καθημερινά – 7 ημέρες την εβδομάδα. Θέλω το θέατρο να είναι ζωντανό.
Πότε θα έχετε χρόνο για τον εαυτό σας;
Δεν ξέρω! (γέλια) Προέχει για μένα να έχει ζωή το θέατρο.
Η συνεργασία σας με το Θέατρο του Κέντρου Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος» θα συνεχιστεί;
Βεβαίως. Στον Ελληνικό Κόσμο είμαι πάρα πολλά χρόνια ως εξωτερικός παραγωγός κι έχουμε πια μια παράδοση στις καλοκαιρινές παραστάσεις. Είναι ένας χώρος αυτόνομος, ανεξάρτητος, που μου έχει δώσει μια «ευκαιρία» κι έχουμε, ας πούμε, αλληλοβοηθηθεί, οπότε δεν τον αφήνω. Είναι το δεύτερο σπίτι μου.
Τι σημαίνει για εσάς «σπίτι»;
Σπίτι σημαίνει οικογένεια, αγάπη, ζεστασιά, ψυχική και πνευματική ξεκούραση, χαλαρότητα, όλα αυτά που διώχνουν το άγχος και τις ανασφάλειες που μπορεί να έχω σαν άνθρωπος. Ακόμα και τη διακόσμηση του θεάτρου που βλέπετε εγώ την έκανα, έβαλα αυτά που μου αρέσουν για να νιώθω σαν στο σπίτι μου!

Μελλοντικά, πού βλέπετε τον εαυτό σας;
(γέλια) Μη μου το κάνετε αυτό, θα αγχωθώ πάρα πολύ! Όπου με πάει! Οι άνθρωποι πολλές φορές αλλάζουμε μέσα από τις συνθήκες. Αλλά νομίζω ότι αυτά που γίνονται τώρα, γίνονται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο στη φάση που είμαι.

Θέατρο Φιλίπ, Θάσου 11 & Δροσοπούλου, Κυψέλη,
2108656155, 2107622034
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Η ηθοποιός πρωταγωνιστεί στην παράσταση «Εκτροφείο τεράτων» στον Μικρό Κεραμεικο
Η πρωταγωνίστρια της παράστασης «Το σπίτι στην Εθνική- ένα ήσυχο μέρος» μας μιλά για τον ρόλο της και όχι μόνο
Μια μεγάλη μουσικοθεατρική παραγωγή, βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο του Θάνου Αλεξανδρή, που μας γυρίζει πίσω στην Ελλάδα των δεκαετιών του ’80 και του ’90
Μιλήσαμε με τους δημιουργούς και συμπρωταγωνιστές της παράστασης «Τζόνι Μπλε»
Χιούμορ, συγκίνηση και πολλή μουσική
Την αγαπήσαμε για τη θρυλική της ατάκα «Σας αγαπώ». Τώρα τη συναντήσαμε με αφορμή την παράσταση «Blue Train», στην οποία πρωταγωνιστεί και της ζητήσαμε να μας μιλήσει για όλα.
Ο Λεωνίδας Μικρόπουλος και η υπαρξιακή διαδρομή προς την αυθεντικότητα
Για δύο παραστάσεις, στις 16 & 17 Δεκεμβρίου
Η εκρηκτική διασκευή του Βρετανού σκηνοθέτη Ρόμπερτ Άικ συνεχίζει για 22 ακόμη παραστάσεις
Γιατί παραδινόμαστε στη ρουτίνα, αφήνοντας τη ζωή να περνά με εμάς απόντες;
Μιλήσαμε με τη διακεκριμένη Ελληνίδα κοντράλτο λίγο πριν τη συναυλία της στο ΚΠΙΣΝ
Η Λένα Μποζάκη, η Μαγδαληνή Σπίνου και η Νίκη Σερέτη πρωταγωνιστούν σε μια παράσταση με έντονη σωματικότητα στο Bios
Η αγαπημένη ηθοποιός σκηνοθετεί ένα ελληνικό μιούζικαλ και εξερευνά την πολυπλοκότητα του έρωτα.
Μιλήσαμε με την πρωταγωνίστρια της παράστασης «Είσαι μουσική» στο Nous-Creative Space
Ο Θωμάς Μοσχόπουλος πραγματεύεται τα θέματα της εξουσίας και του ανταγωνισμού, σε ένα κείμενο που συνομιλεί ανοιχτά με τον Μπέκετ, τόσο σε επίπεδο γραφής όσο και περιεχομένου
Με την παράσταση αυτή ολοκληρώνεται η τριλογία «Μια Σπουδή Πάνω στην Γυναικότητα» της Χριστίνας Κυριαζίδη
Η πρωταγωνίστρια της παράστασης «Όλος ο χρόνος του κόσμου» στο Θέατρο Τέχνης μιλάει για τον ρόλο της
Υπερτιτλισμός, διερμηνεία στη νοηματική, απτική ξενάγηση και ακουστική περιγραφή για ίση πρόσβαση στον πολιτισμό
Μιλήσαμε με τους ηθοποιούς που ενσαρκώνουν τα παιδιά του Οιδίποδα, στην ομώνυμη παράσταση του Ρόμπερτ Άικ
Η καλλιτέχνιδα μιλά για τα έργα «Καρυοθραύστης» και το «Ο Μίκυ και η παρέα του σώζουν τα Χριστούγεννα» στο Θεάτρο Αυλαία στον Πειραιά
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.