- CITY GUIDE
- PODCAST
-
10°
Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου: Η Αντιγόνη μέσα από τη ματιά του Ούλριχ Ράσε
Ο Γερμανός σκηνοθέτης δουλεύει με Έλληνες ηθοποιούς στη δική του ανάγνωση της τραγωδίας του Σοφοκλή
Αντιγόνη στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου: Στην ιδιαίτερη προσέγγιση του Ούλριχ Ράσε δίνεται έμφαση στον ρόλο του Κρέοντα που συμβολίζει τον νόμο και την εξουσία
Ο Γερμανός σκηνοθέτης Ούρλιχ Ράσε συνεργάζεται για δεύτερη φορά με το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου καθώς η «Αντιγόνη» του, μια συμπαραγωγή με το Εθνικό Θέατρο, ανοίγει φέτος τα Επιδαύρια στα τέλη Ιουνίου. Το έργο θα παρουσιαστεί αποκλειστικά στην Επίδαυρο, για τρεις βραδιές κατ’ εξαίρεσιν. Όπως ανέφερε η Κατερίνα Ευαγγελάτου, στόχος είναι να δημιουργούν γεγονότα αποκλειστικά για την Επίδαυρο για να τονίσουν τη μοναδικότητα του χώρου και της ειδικής συνθήκης που δημιουργεί το αρχαίο αυτό θέατρο. Παράλληλα, θεωρεί πολύ σημαντικό να γίνονται συναντήσεις Ελλήνων ηθοποιών με ξένους σκηνοθέτες. Αυτή είναι η τρίτη συνεχόμενη χρονιά που συμβαίνει κάτι τέτοιο στο Φεστιβάλ και ευελπιστεί ότι θα συνεχιστεί. Η Αργυρώ Χιώτη, η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού Θεάτρου τόνισε πόσο σημαντικό είναι να ακούσουμε αλλιώς αυτό το κείμενο, μέσα από την ιδιαίτερη σκηνική γλώσσα του Ράσε.
Η Αντιγόνη του Σοφοκλή μέσα από τα μάτια του Ούλριχ Ράσε
Ο Ούλριχ Ράσε θεωρεί πολύ σημαντικό να υποστηρίζεται το ελεύθερο καλλιτεχνικό έργο από την Πολιτεία, ειδικά στις μέρες μας που παρατηρούνται πολλές περικοπές στα κονδύλια που αφορούν στον πολιτισμό τόσο στην Ελλάδα όσο και στην πατρίδα του τη Γερμανία.
Αν και είναι η πρώτη φορά που εργάζεται στα ελληνικά, σε μια γλώσσα που ο ίδιος δεν μιλάει, αισθάνθηκε εξ αρχής σαν στο σπίτι του. Όλοι οι συντελεστές τον υποδέχθηκαν με θέρμη και επειδή γνώριζαν και το πώς δουλεύει, τα πράγματα ήταν για εκείνον ακόμη πιο εύκολα. Τώρα έχουν περάσει 5 εβδομάδες εντατικής δουλειάς και πρόβας και θεωρεί ότι έχουν αντιληφθεί και οι νεώτεροι την αισθητική του και τη σημασία που δίνει στον λόγο και την ακρίβεια.
Το έργο των ηθοποιών είναι πολύ δύσκολο, καθώς πρέπει να μάθουν να ισορροπούν κιόλας πάνω στον περιστρεφόμενο ιμάντα που θα βρίσκεται επί σκηνής, χαρακτηριστικό του έργου του Ράσε. Πιο δύσκολος από όλους ο ρόλος του Κρέοντα που θα βρίσκεται διαρκώς επί σκηνής, καθ΄όλη τη διάρκεια της παράστασης. Ωστόσο, αυτό που θαύμασε στην ομάδα των Ελλήνων ηθοποιών είναι ο τρόπος που δόθηκαν εξ αρχής σε αυτό που έκαναν. Παρόλο που πολλοί έρχονταν απευθείας από άλλες πρόβες ή παραστάσεις, είναι πάντα διατεθειμένοι να εργαστούν με ζήλο, δίχως να παραπονιούνται και να δόσουν το 100% της ενέργειάς τους. Αυτό εννοείται ότι δεν είναι αυτονόητο και δεν είναι κάτι που έχει δει να συμβαίνει στο εξωτερικό.
Ένας Κρέοντας όπως δεν τον έχουμε συνηθίσει
Αυτό που τόνισε εξ αρχής ο Ράσε σε σχέση με τη δραματουργία είναι ότι προσεγγίζει την πλευρά του Κρέοντα με έναν τρόπο διαφορετικό. Αν και δίνει όλα τα δίκαια στην Αντιγόνη, θεωρεί ότι ζούμε σε μια εποχή που πρέπει να ακουστεί και λίγο παραπάνω η πλευρά του Κρέοντα, που εκπροσωπεί τους νόμους της κοινωνίας. Οπότε ψάχνει αυτήν την ισορροπία μεταξύ τους. Όπως ανέφερε, η Ελλάδα είναι η κοιτίδα της Δημοκρατίας και υπάρχει μια ολόκληρη εργαλειοθήκη κανόνων που έχουν θεσπιστεί ώστε να δουλεύει σωστά ένα κράτος. Ο Κρέοντας είναι εκείνος που βρίσκεται στην πλευρά των νόμων, που πρέπει να υπάρχουν αλλά και να εξελίσσονται, ανάλογα με τις ανάγκες της κοινωνίας και τις αλλαγές που συντελούνται στον κόσμο. Ζούμε σε έναν κόσμο όπου πλέον η κοινωνία και η δημοκρατία γνωρίζει μεγάλη διάβρωση. Το ίδιο και οι νόμοι. Από την άλλη, έχουμε τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης όπου οι άνθρωποι εκφράζονται όπως θέλουν, αρκεί να πουν κάτι.
Οπότε ο Ράσε θέλει να μας βάλει να σκεφτούμε πάνω στη σημασία της ύπαρξης των κανόνων. Από την άλλη, τονίζει ότι επουδενί δεν στηρίζει τον απολυταρχικό τρόπο που λειτουργούν κάποιοι πολιτικοί. Αυτό που μας καλεί είναι να δούμε με μια άλλη ματιά το κείμενο του Σοφοκλή που είναι ανοιχτό σε πολλαπλές αναγνώσεις. Άλλωστε ο Κρέων διαπράττει πολλά λάθη, αλλά δεν παύει να είναι ένα τραγικό πρόσωπο που πληρώνει εντέλει για τα λάθη του.
Μια Αντιγόνη ως σύγχρονη και έξυπνη γυναίκα
Για τον ρόλο αυτό, ο Ούλριχ Ράσε επιλέγει την Κόρα Καρβούνη και τη βάζει σε αντιπαραβολή με τον Αίμονα, Δημήτρη Καπουράνη. Φαίνεται μια γυναίκα έξυπνη, κατασταλαγμένη, βαθιά σκεπτόμενη, που συνειδητοποιεί απόλυτα τις συνέπειες των πράξεών της. Σαν να απέχουν έτη φωτός αυτοί οι δυο χαρακτρήρες, ο Αίμονας και η Αντιγόνη. Και ναι μεν τους ενώνει η αγάπη, αλλά η αγάπη αυτή είναι ουσιαστική. Ο Αίμονας αγαπά στην Αντιγόνη το είναι μια σύγχρονη γυναίκα, ότι μπορεί να επιχειρηματολογήσει για τα λεγόμενά της και ότι δεν είναι μια απλή επαναστάτρια χωρίς αιτία. Από την άλλη, η Αντιγόνη αγαπά στον Αίμονα το ότι με έναν ήρεμο τρόπο προσπαθεί να πείσει τον πατέρα του ότι βρίσκεται με τη λάθος πλευρά.
Ένας Τειρεσίας με γυναικεία μορφή
Για τον ρόλο του Τειρεσία ο Ούλριχ Ράσε επιλέγει μια γυναίκα, μια μεγάλη Ελληνίδα ηθοποιό, τη Φιλαρέτη Κομνηνού. Ο λόγος που το κάνει είναι διότι θέλει να ενισχύσει τη γυναικεία δύναμη επί σκηνής απέναντι στην πατριαρχία και την εξουσία του Κρέοντα. Έτσι πέρα από την Αντιγόνη και την Ισμήνη, προστίθεται στο τρίπτυχο και ο Τειρεσίας, θέλοντας να τονίσει ότι η αντίσταση προέρχεται από γυναίκες. Άλλωστε, όπως ανέφερε η Φιλαρέτη Κομνηνού, δεν είναι η πρώτη φορά που μια γυναικα υποδύεται τον Τειρεσία. Θέλοντας να μας μεταφέρει λίγη από τη σοφία του ρόλου που ενσαρκώνει, παράφρασε κάποια λόγια του μάντη: «Οι άνθρωποι σφάλλουν αλλά όποιος μένει αμετακίνητος, το πείσμα πιάνεται για ανοησία».
Μια εμβληματική μετάφραση
Όταν ξεκίνησε η συζήτηση για το ποια μετάφραση της Αντιγόνης θα ανέβαζαν, τότε εκείνη του Νίκου Παναγιωτόπουλου ήταν αυτή που επικράτησε. Για δυο κυρίως λόγους. Πρώτον διότι ήταν παρα πολύ κοντά στο πρωτότυπο κείμενο του Σοφοκλή. Και δεύτερον διότι έχει μια ποιητικότητα που ταιριάζει κατά μεγάλο βαθμό με την προσέγγιση του Ράσε, τον τρόπο που δουλεύει, τη σημασία που δίνει ο σκηνοθέτης στη γλώσσα. Παράλληλα, όπως ανέφερε η Αργυρώ Χιώτη, επρόκειτο για μια μετάφραση δοκιμασμένη σε μια παράσταση που είχε αφήσει εποχή.
INFO
Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου
27 έως 29 Ιουνίου
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μιλήσαμε με τους δύο πρωταγωνιστές της παιδικής παράστασης «In motion» στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά
Μια συζήτηση για το έργο «Ολική Άμεση Συλλογική Επικείμενη Επίγεια Σωτηρία», τις υπαρξιακές και κοινωνικές αφετηρίες που τροφοδοτούν το καλλιτεχνικό του όραμα, το θέατρο και την κοινωνία
Μιλήσαμε με τον στοχαστή της σύγχρονης σκηνής, με αφορμή την παράσταση «Ολική Άμεση Συλλογική Επικείμενη Επίγεια Σωτηρία» στο Θέατρο ΦΙΑΤ
Στιγμές από την πορεία της μεγάλης ντίβας που έμειναν ανεξίτηλες στον χρόνο
Είδαμε την παράσταση στο Hood Art Space και μιλήσαμε με τους συντελεστές για την επαφή μας με το χαμένο συναίσθημα
Εκατό χιλιάδες ευρώ τώρα ή ένα εκατομμύριο σε δέκα χρόνια; Εσύ τι θα επέλεγες; Πόσο κοστίζουν οι αρχές μας; Μπορεί μια απλή ερώτηση να διαλύσει μια σχέση;
Είδαμε την πρεμιέρα της παράστασης «Τα άνθη του κακού» στον Κάτω Χώρο του Θεάτρου του Νέου Κόσμου και μιλήσαμε στον συγγραφέα και σκηνοθέτη του έργου
Ζωντανός διάλογος στις 7 Δεκεμβρίου με τίτλο «Θέατρο Σήμερα» - Οι ώρες και οι ημέρες της παράστασης «Μνήμη | Λήθη»
Ένα έργο λόγου και εσωτερικής έντασης, μια υπαρξιακή μονομαχία για το τι αξίζει να κρατήσει έναν άνθρωπο στη ζωή
Η μεγάλη παραγωγή κάνει πρεμιέρα στις 18 Δεκεμβρίου
Οι παρουσιάσεις θα πραγματοποιηθούν από τις 15 Απριλίου έως τις 31 Μαΐου 2026
Μία πτήση. Μία έκρηξη. Μία δίκη. Οι θεατές στον ρόλο των ενόρκων.
Το αλληγορικό παραμύθι του βραβευμένου Γιάννη Ξανθούλη είναι ένας ύμνος για την αγάπη, την ισότητα, την ελευθερία, τη διαφορετικότητα και τον σεβασμό στο περιβάλλον.
Ένα αναλόγιο-μαραθώνιος για τα δικαστικά έξοδα επιζωσών έμφυλης βίας
Η νέα σατιρική κωμωδία των Θανάση Παπαθανασίου και Μιχάλη Ρέππα για την παράνοια της καθημερινότητας
Η Νικολέτα Βλαβιανού ερμηνεύει δυο μονολόγους επί σκηνής, το «Μια γυναίκα μόνη» του Ντάριο Φο και το «Η Μαμά-Φρικιό» της Φράνκα Ράμε
Μια παραβολή για τα γηρατειά, μια κωμωδία που εγείρει μια ολόκληρη σειρά προβληματισμών για τη συχνά σκληρή μοίρα των ηλικιωμένων στην κοινωνία μας
Μια μουσική κωμωδία για τα «κακώς κείμενα» του ελληνικού θεάτρου
Μια υβριδική αναμέτρηση με το πρώτο χειρόγραφο του Λιούις Κάρολ «Alice's adventures underground»
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.