- CITY GUIDE
- PODCAST
-
10°
Κάτια Σπερελάκη, ζει ο βασιλιάς Αλέξανδρος;
10 άγνωστες πτυχές της ζωής της μητέρας του μακεδόνα στρατηλάτη από τη συγγραφέα και πρωταγωνίστρια του έργου «Ολυμπιάδα ή Ζει ο βασιλιάς Αλέξανδρος;»
Ολυμπιάδα, η μητέρα του Αλέξανδρου, του ένδοξου ανδρός που είπαν Μέγα μετά το θάνατό του, δεν είναι η τυπική μητέρα ενός διάσημου άνδρα. Δεν θα μπορούσε μάλλον η γυναίκα που γέννησε εκείνον που στη σύντομη ζωή του έφτασε πιο μακριά από οποιονδήποτε άλλο να είναι μία συμβατική περίπτωση. Η βασίλισσα της Μακεδονίας και της Ηπείρου έχει μείνει στην ιστορία ως αυθύπαρκτη προσωπικότητα, μια δυναμική γυναίκα που πήρε μέρος και καθόρισε τα γεγονότα ως ηγέτιδα και κληρονόμος της εξουσίας του Φίλιππου και του Αλέξανδρου.
Ως ένας από τους επτά μονολόγους που παρουσιάζονται στον Πολυχώρο Vault, στο πλαίσιο του θεατρικού πρότζεκτ «Ο γιος μου», ο μονόλογος της Κάτιας Σπερελάκη «Ολυμπιάδα ή Ζει ο Βασιλιάς Αλέξανδρος;», σε σκηνοθεσία Σήφη Μάινα, με την Κάτια Σπερελάκη στο ρόλο της Ολυμπιάδας, αποκαλύπτει στοιχεία για τη ζωή του σπουδαίου άνδρα της ιστορίας με τη γυναικεία οπτική της μητέρας του. Βέβαιη για τις επιλογές και τις πράξεις της ως το τέλος, η γυναίκα που κέρδισε κυρίως υστεροφημία μέσω του γιου της ανασυνθέτει τη δική της ζωή, η οποία αναπόφευκτα γέννησε τον μύθο του Αλέξανδρου.
Η Ολυμπιάδα πάλεψε με κάθε μέσο για να εγκαθιδρύσει την κυριαρχία της ενάντια στις άλλες συζύγους του Φίλιππου και στα παιδιά τους, εξασφαλίζοντας για τον Αλέξανδρο ένα μέλλον ως βασιλιά έτσι ώστε να εκπληρώσει το όνειρο του πατέρα του. Και μετά τον πρόωρο θάνατο του Αλέξανδρου, έκανε ό,τι περνούσε από το χέρι της για να σώσει την αυτοκρατορία. Η ζωή της ήταν συναρπαστική και το τέλος της ηρωικό. Η σκηνοθετική προσέγγιση της παράστασης εστιάζει σε μια φανταστική απολογία μιας φανταστικής Ολυμπιάδας, της οποίας την προσωπικότητα οι συντελεστές ελπίζουν ότι απέδωσαν πιστά, όπως πράγματι ήταν κι όχι όπως την έπλασαν οι εχθροί και οι θαυμαστές της.
Μελετώντας την προσωπική ιστορία αυτής της γυναίκας για να γράψει το μονόλογο της, ζητήσαμε από την Κάτια Σπερελάκη να μας γράψει μερικά πράγματα που ίσως δεν ξέρουμε για τη μητέρα του Αλέξανδρου.
1. Αν και βασίλισσα των Μακεδόνων, ήταν από την Ήπειρο, πριγκίπισσα της Μολοσσίας. Ο γάμος του Φίλιππου μαζί της του επέτρεψε να αποκτήσει μεγάλη επιρροή στο βασίλειο των Μολοσσών, που κορυφώθηκε όταν εκθρόνισε το θείο της Ολυμπιάδας, Αρρύβα, κι εγκατέστησε στη θέση του τον αδερφό της, Αλέξανδρο τον Μολοσσό.
2. Πολυξένη, Μυρτάλη, Ολυμπιάδα (έτσι την ονόμασε ο Φίλιππος), Στρατονίκη. Η Ολυμπιάδα άλλαξε αρκετές φορές όνομα όσο ζούσε. Το αρχικό της όνομα κατά πάσα πιθανότητα ήταν το «Πολυξένη», αφού ταιριάζει με τα «τρωικά» ονόματα της δυναστείας των Αιακιδών (η Πολυξένη ήταν κόρη του Πρίαμου και πρότυπο γυναικείας αρετής). Σύμφωνα με τη δυναστική γενεαλογία των Αιακιδών, η Ολυμπιάδα ήταν απόγονος του Αχιλλέα, του Νεοπτόλεμου, της Εκάβης, της Ανδρομάχης και του Έλενου, και η ζωή της είχε αρκετές ομοιότητες με αυτές των ηρωίδων από τις οποίες καταγόταν.
3. Σύμφωνα με τον Πλούταρχο, η Ολυμπιάδα και ο Φίλιππος γνωρίστηκαν –και ερωτεύτηκαν– στη Σαμοθράκη ως μύστες στα Καβείρια Μυστήρια. Αλλά, πάλι, ο Πλούταρχος έζησε κάποιους αιώνες αργότερα…
4. Λέγεται πως στα νιάτα της ήταν ιέρεια του Μαντείου της Δωδώνης και ότι στον καιρό της τη θεωρούσαν μάγισσα. Η σχέση της με τα φίδια έχει μείνει θρυλική. Και το πώς τα χρησιμοποίησε για να χτίσει τον μύθο του Αλέξανδρου, επίσης.
5. Η Ολυμπιάδα ήταν η μόνη από τις πέντε συζύγους του Φίλιππου που είχε χρυσελεφάντινο άγαλμά της μέσα στο Φιλίππειο. Μετά τη μάχη της Χαιρώνειας, όπου ο Φίλιππος νίκησε τους Αθηναίους και τους Θηβαίους, διέταξε να χτιστεί στην Άλτιδα, τον ιερό χώρο της Ολυμπίας, ένας ναός αφιερωμένος στον εαυτό του και την οικογένειά του. Ήταν η πρώτη φορά στην ελληνική ιστορία όπου ένας ιερός ναός αφιερωνόταν σε ανθρώπους και όχι σε θεούς.
6. Επειδή και η υπομονή, ακόμα και για τις βασίλισσες, έχει τα όριά της, κάποια στιγμή, όταν ο Φίλιππος παντρεύτηκε (για πέμπτη φορά) την Κλεοπάτρα-Ευρυδίκη και την έκανε κι αυτή νόμιμη σύζυγο και βασίλισσα, η Ολυμπιάδα τον εγκατέλειψε και επέστρεψε στη Μολοσσία, όπου έγινε αντιβασίλισσα και επίτροπος του ανήλικου εγγονού της Νεοπτόλεμου μαζί με την κόρη της, Κλεοπάτρα.
7. Τα μπερδεμένα οικογενειακά χαρακτήριζαν τη ζωή της Ολυμπιάδας από μικρή. Ο αδελφός του πατέρα της παντρεύτηκε την αδελφή της και η κόρη της τον αδελφό της. Άρα ο εγγονός της ήταν και ανιψιός της.
8. Σύμφωνα με μια μαρτυρία, κατά τη διάρκεια του πολέμου της διαδοχής η Ολυμπιάδα οδήγησε τον στρατό της ντυμένη σαν μαινάδα με τύμπανο στο χέρι ενάντια στην Αντέα - Ευριδίκη, η οποία οδήγησε το δικό της στρατό με πλήρη πολεμικό εξοπλισμό. Η Ευριδίκη τελικά βρέθηκε αιχμάλωτη της Ολυμπιάδας επειδή οι στρατιώτες της αρνήθηκαν να πολεμήσουν ενάντια στη μητέρα του Αλέξανδρου.
9. Ο Κάσσανδρος διέταξε να θανατωθεί η Ολυμπιάδα και το σώμα της να παραμείνει άταφο, όμως γνωρίζουμε ότι η Ολυμπιάδα ετάφη τελικά στην Πύδνα μαζί με άλλους Αιακίδες που πολέμησαν μαζί της ως το τέλος, καθώς και απογόνους της οι οποίοι ανέφεραν στους επιταφίους τους ότι κατάγονται από εκείνην – μία σχεδόν μοναδική περίπτωση από την αρχαιότητα αναφοράς σε ηρωική καταγωγή από γυναίκα σε ανδρικούς τάφους.
10. Ήταν κοκκινομάλλα. Φυσική.
Info
H παράσταση αρχίζει ξανά 14/4 και θα κρατήσει μέχρι τέλη Μαΐου, κάθε Σάββατο 19.15 & Κυριακή 21.15. Πολυχώρος VAULT THEATRE PLUS, Μελενίκου 26, Γκάζι, Βοτανικός, 2130356472, 6949534889
Κείμενο - Ερμηνεία: Κάτια Σπερελάκη
Σκηνοθεσία: Σήφης Μάινας. Σκηνικά: Λήδα Σπερελάκη
Κοστούμια: Βασιλική Σύρμα. Φωτισμοί: Άκης Σαμόλης.
Φωτογραφίες: Βασίλης Βρεττός, Χριστίνα Φυλακτοπούλου.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μιλήσαμε με τους δύο πρωταγωνιστές της παιδικής παράστασης «In motion» στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά
Μια συζήτηση για το έργο «Ολική Άμεση Συλλογική Επικείμενη Επίγεια Σωτηρία», τις υπαρξιακές και κοινωνικές αφετηρίες που τροφοδοτούν το καλλιτεχνικό του όραμα, το θέατρο και την κοινωνία
Μιλήσαμε με τον στοχαστή της σύγχρονης σκηνής, με αφορμή την παράσταση «Ολική Άμεση Συλλογική Επικείμενη Επίγεια Σωτηρία» στο Θέατρο ΦΙΑΤ
Στιγμές από την πορεία της μεγάλης ντίβας που έμειναν ανεξίτηλες στον χρόνο
Είδαμε την παράσταση στο Hood Art Space και μιλήσαμε με τους συντελεστές για την επαφή μας με το χαμένο συναίσθημα
Εκατό χιλιάδες ευρώ τώρα ή ένα εκατομμύριο σε δέκα χρόνια; Εσύ τι θα επέλεγες; Πόσο κοστίζουν οι αρχές μας; Μπορεί μια απλή ερώτηση να διαλύσει μια σχέση;
Είδαμε την πρεμιέρα της παράστασης «Τα άνθη του κακού» στον Κάτω Χώρο του Θεάτρου του Νέου Κόσμου και μιλήσαμε στον συγγραφέα και σκηνοθέτη του έργου
Ζωντανός διάλογος στις 7 Δεκεμβρίου με τίτλο «Θέατρο Σήμερα» - Οι ώρες και οι ημέρες της παράστασης «Μνήμη | Λήθη»
Ένα έργο λόγου και εσωτερικής έντασης, μια υπαρξιακή μονομαχία για το τι αξίζει να κρατήσει έναν άνθρωπο στη ζωή
Η μεγάλη παραγωγή κάνει πρεμιέρα στις 18 Δεκεμβρίου
Οι παρουσιάσεις θα πραγματοποιηθούν από τις 15 Απριλίου έως τις 31 Μαΐου 2026
Μία πτήση. Μία έκρηξη. Μία δίκη. Οι θεατές στον ρόλο των ενόρκων.
Το αλληγορικό παραμύθι του βραβευμένου Γιάννη Ξανθούλη είναι ένας ύμνος για την αγάπη, την ισότητα, την ελευθερία, τη διαφορετικότητα και τον σεβασμό στο περιβάλλον.
Ένα αναλόγιο-μαραθώνιος για τα δικαστικά έξοδα επιζωσών έμφυλης βίας
Η νέα σατιρική κωμωδία των Θανάση Παπαθανασίου και Μιχάλη Ρέππα για την παράνοια της καθημερινότητας
Η Νικολέτα Βλαβιανού ερμηνεύει δυο μονολόγους επί σκηνής, το «Μια γυναίκα μόνη» του Ντάριο Φο και το «Η Μαμά-Φρικιό» της Φράνκα Ράμε
Μια παραβολή για τα γηρατειά, μια κωμωδία που εγείρει μια ολόκληρη σειρά προβληματισμών για τη συχνά σκληρή μοίρα των ηλικιωμένων στην κοινωνία μας
Μια μουσική κωμωδία για τα «κακώς κείμενα» του ελληνικού θεάτρου
Μια υβριδική αναμέτρηση με το πρώτο χειρόγραφο του Λιούις Κάρολ «Alice's adventures underground»
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.