- CITY GUIDE
- PODCAST
-
14°
Νικόλας Αναδολής: Η μουσική είναι πηγή έμπνευσης, αναπνοή συναισθημάτων
Μιλήσαμε με τον ταλαντούχο μουσικό με αφορμή την εμφάνισή του στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Ο Νικόλας Αναδολής ανοίγει φέτος τον κύκλο του @jazzmegaron με ένα πρόγραμμα που βασίζεται σε αυτοσχεδιασμούς
Ο Νικόλας Αναδολής ανοίγει φέτος το πρόγραμμα του κύκλου τζαζ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Ο ταλαντούχος πιανίστας με το χαρακτηριστικό του πάθος πάνω στη σκηνή θα παρουσιάσει κομμάτια από δικούς του καινούριους αυτοσχεδιασμούς. Ξεκίνησε να συνθέτει από την ηλικία των 8 ετών, έχει ζήσει 6 χρόνια στην Αμερική, έχει κάνει σπουδές σε ένα από τα μεγαλύτερα μουσικά κολλέγια και έχει εμφανιστεί σε μεγάλα concert hall του εξωτερικού. Τα τελευταία χρόνια ζει στην Αθήνα και πέρα από τις συναυλίες που δίνει, είναι και δάσκαλος.
Συνέντευξη με τον Νικόλα Αναδολή με αφορμή την εμφάνισή του στο @jazzmegaron
Δεν είναι η πρώτη φορά που εμφανίζεσαι στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Τι περιλαμβάνει το πρόγραμμα της βραδιάς; Είναι ένας νέος κυκλος που δουλεύεις το τελευταίο διάστημα και το παρουσιάζεις πρώτη φορά;
Ακριβώς, θα παρουσιάσω κυρίως νέα μικρά θέματα που προέκυψαν από αυτοσχεδιασμούς και ηχογραφήθηκαν τη φετινή χρονιά. Κυρίως χαρακτηρίζονται από έντονα κινηματογραφικά ηχοχρώματα με λυρική διάθεση και μου βγήκαν σε στιγμές που ένιωσα έντονη συναισθηματική φόρτιση. Πρόκειται για μικρές μελωδίες σε ρομαντικό ύφος με μια μινιμαλιστική υπόκρουση. Δεν θα λείπει βεβαίως ο αυτοσχεδιασμός.
Μέσα στο πρόγραμμα, βλέπω ότι υπάρχουν διασκευές Μορικόνε και Τσαïκόφκι. Πώς τουςσυνδυάζεις εσύ και γιατί τους επέλεξες για το συγκεκριμένο live;
Όντως, θα παίξω το θέμα από τη «Λίμνη των κύκνων» του Τσαïκόφκι και αποσπάσματα από το soundtrack «Cinema il Paradiso» του Ένιο Μορικόνε. Είναι 2 θέματα που με συγκινούν βαθιά και πολλές φορές μου αρέσει να αυτοσχεδιάζω πάνω σε αυτά αλλάζοντας την ατμόσφαιρα τους ανάλογα με το πώς νιώθω. Ο λόγος που τα επέλεξα είναι γιατί μου δημιουργούν έντονη την επιθυμία να εκφραστώ μέσα από αυτά. Η ρομαντική φύση αυτών των μελωδιών ταιριάζει πολύ με την αισθητική της παράστασης.
Γιατί έχεις επιλέξει τον τίτλο «αυτοσχεδιασμοί» στη συναυλία σου; Είναι όντως αυτοσχεδιασμοί; Αυτό σημαίνει ότι τα κομμάτια που θα ακούσουμε τα παίζεις διαφορετικά κάθε φορά;
Αυτό είναι αλήθεια! Επειδή επηρεάζομαι πολύ από το κοινό - κυρίως από την ενέργεια που δίνει στον χώρο της συναυλίας - ο αυτοσχεδιασμός είναι ο τρόπος μου να επικοινωνώ πιο άμεσα. Πιστεύω πως η μουσική μου συγκινεί περισσότερο όταν γεννιέται για πρώτη φορά. Άρα τα θέματα που θα παίξω θα διαμορφωθούν εκείνη την στιγμή στην τελική τους μορφή. Κάποια μάλιστα θα προκύψουν και από ελεύθερο αυτοσχεδιασμό.
Πώς αισθάνεσαι που ανοίγεις εσύ το φετινό @jazz megaron;
Χαρούμενος!
Γιατί έχεις επιλέξει την τζαζ σε μια χώρα μάλιστα που δεν είναι ιδιαίτερα εμπορικό είδος; Πώς προσανατολίστηκες εκεί; Ποια ήταν τα ακούσματά σου;
Δεν επέλεξα ποτέ την τζαζ. Πάντα όμως ήθελα να αυτοσχεδιάζω και η τζαζ φαινόταν το ιδανικό στυλ μουσικής. Άκουγα τζαζ από μικρό παιδί, πάντα την αγαπάω και την απολαμβάνω αλλά στην πορεία με ενέπνευσαν ρομαντικοί συνθέτες όπως ο Chopin, ο Rachmaninoff, ο Mahler αλλά και πολλοί άλλοι. Πάντα θαύμαζα τον Bach βέβαια. Ίσως από τον τρόπο που έγραφε ανακάλυψα οτι μπορώ να αυτοσχεδιάσω σε κλασικές δομές και έτσι βούτηξα πιο βαθιά και σε άλλα στυλ [όπως η Αναγεννησιακή μουσική - η Προκλασική μουσική - ο Ιμπρεσιονισμός κ.α.]. Ποτέ δεν με ενδιέφερε αν είναι εμπορικό αυτό που μου αρέσει. Πάντα αισθανόμουν υπέροχα όταν ανακάλυπτα ένα νέο στυλ που με συγκινούσε.
Μίλησε μου για τις σπουδές σου στο Μπέρκλεϊ και την εμπειρία σου σε μεγάλα concert hall του εξωτερικού.
Οι σπουδές μου στο Berklee - αλλά και στο New England Conservatory - αποτέλεσαν ένα πολύ σημαντικό κομμάτι της ζωής μου. Για πρώτη φορά είχα την δυνατότητα να ασχοληθώ με την μουσική όλη την ημέρα. Δημιούργησα πολλές μπάντες μεταξύ άλλων και μια Big Band [19 ατόμων] και έκανα πολλές ηχογραφήσεις με νεα μουσική. Το περιβάλλον ήταν πολύ ενθαρρυντικό από τους περισσότερους καθηγητές αλλά και συμφοιτητές οι οποίοι συνέβαλαν τα μέγιστα στο να εξελιχθώ.
Όσο για τις συναυλίες, ξεκίνησα να παίζω σε μεγάλες αίθουσες του εξωτερικού από τα 19 μου άλλα ευτυχώς είχα κάποια εμπειρία από συναυλίες που είχα κάνει στην Ελλάδα πριν φύγω για σπουδές στην Αμερική. Στις πολύ μεγάλες συναυλίες που παρουσιάστηκα solo πιάνο, παραδόξως μου άρεσε να ρισκάρω αυτοσχεδιάζοντας σε νέα στυλ που πειραματιζόμουν την εκάστοτε περίοδο. Ήταν πολύ δύσκολο εγχείρημα αλλά ήθελα τόσο πολύ να μοιραστώ με το κοινό τις νέες μου ανακαλύψεις που δεν δυσκολεύτηκα να το αποφασίσω. Τελικά αυτό έπαιξε καταλυτικό ρόλο στην καλλιτεχνική μου κατεύθυνση αλλά και την εξέλιξή μου στον κλασικό αυτοσχεδιασμό.
Πόσο καιρό έμεινες στην Αμερική και τι αποκόμισες από αυτήν σου την εμπειρία εκεί; Πόσο πλουσιότερος μουσικά έγινες;
Στην Αμερική έμεινα 6 χρόνια για σπουδές (Πτυχίο και Μεταπτυχιακό). Άνοιξα πολύ τους ορίζοντές μου και αποκόμισα πολλές εμπειρίες. Το κλίμα ήταν εκπληκτικό για κάποιον που θέλει να προοδεύσει και να δουλέψει πολύ καθώς υπήρχε έντονη καλλιτεχνική στήριξη από το μουσικό περιβάλλον εκεί. Δεν θα άλλαζα ποτέ αυτά τα χρόνια.
Ποιοι ήταν οι μεγάλοι δάσκαλοί σου στην Ελλάδα και το εξωτερικό αλλά και ποιοι συνθέτες και μουσικοί επηρέασαν το μουσικό σου στιλ;
Πρέπει να κάνω μια ειδική αναφορά στην Κυρία Μαργαρίτα Εφραιμίδου, τη δασκάλα μου στο κλασικό πιάνο. Είμαι πολύ ευγνώμων στους γονείς μου που κατάλαβαν την ποιότητα και την πνευματικότητα αυτού του ανθρώπου όταν πρωτοξεκίνησα τα μαθήματα. Η Κυρία Εφραιμίδου μου έμαθε πως να αναζητώ την λεπτομέρεια και την ουσία της μουσικής με κάθε πιθανό τρόπο. Φοβερή η αγάπη της για την μουσική και την εκπαίδευση. Είναι από τους ανθρώπους που σέβομαι και εκτιμώ περισσότερο.
Στην Αμερική είχα πολλούς καλούς καθηγητές στον τομέα τους. Δεν θα ήθελα να αδικήσω κανέναν αλλά θα αναφέρω τον Ken Pullig (καθηγητής μου στην σύνθεση), τον David Santoro (σύνολα) και τον Fred Hersch (πιάνο) που ίσως ήταν οι πιο επιδραστικοί.Όσο για τους συνθέτες που με επηρέασαν, αυτοί είναι πάρα πολλοί. Οι 3 που άκουγα πιο πολύ είναι οι Bach - Chopin - Rachmaninoff. Επίσης πολυαγαπημένοι μου είναι και οι Schubert και Mahler αλλά και οι Beethoven - Prokofiev - Scriabin.
Πότε άρχισες να συνθέτεις δικά σου κομμάτια;
Σε ηλικία 8 ετών μετά από την πολύ σημαντική ενθάρρυνση ενός θείου μου που δεν είχε καμία σχέση με την μουσική αλλά αντιλαμβανόταν πως είχα σημαντική προδιάθεση.
Μίλησέ μου για τη συνεργασία σου με τη Χριστίνα Ψύχα. Πόσα χρόνια κρατά και πώς θα χαρακτήριζες τη μουσική που παίζετε μαζί; Στα κομμάτια σας υπάρχουν μελοποιήσεις γνωστών ποιημάτων, διασκευές παραδοσιακών τραγουδιών, λάτιν και τζαζ στοιχεία. Πώς τα παντρεύετε όλα αυτά μαζί;
Με τη Χριστίνα δουλεύουμε 8,5 χρόνια. Έχουμε αναπτύξει μια πολύ δυνατή καλλιτεχνική σχέση διότι μας αρέσει και τους δύο να εξερευνούμε και να εξελίσσουμε τον ήχο μας αναζητώντας πάντα βαθιά νοήματα για τα τραγούδια μας. Η Χριστίνα γράφει ελληνικούς στίχους σε δικές τις πρωτότυπες μελωδίες και μελοποιεί ποιήματα που την έχουν συγκινήσει πολύ. Ο πρώτος μας δίσκος με το όνομα «Violetera» κυκλοφόρησε το 2021 και περιέχει 11 συνθέσεις της και 1 διασκευή ενορχηστρωμένες για μεγάλο ακουστικό σύνολο. Φέτος με πολλή χαρά θα βγάλουμε τον δεύτερο δίσκο μας με το όνομα «Νήνεμο» ο οποίος θα κυκλοφορήσει σε λίγους μήνες. Στον νέο μας δίσκο μεγαλώσαμε την ομάδα μας και συνεργαζόμαστε πλέον με τον πολύ ταλαντούχο και εξαιρετικό συνεργάτη και άνθρωπο Άγγελο Σπίνουλα ο οποίος έχει κάνει την παραγωγή. Εγώ έχω αναλάβει κυρίως τις ενορχηστρώσεις και το όνειρό μου είναι να παρουσιάσουμε τα νέα μας τραγούδια με ενα δεκαπενταμελές μουσικό σύνολο στην Ελλάδα. Ο νέος μας δίσκος αποτελείται από 4 μελοποιήσεις ποιημάτων του Καρυωτάκη. Είμαι πολύ περήφανος για αυτή την καλλιτεχνική δημιουργία γιατί έγινε με πολλή αγάπη και φοβερή προσήλωση στην λεπτομέρεια. Αξίζει πολύ να τον ακούσετε!
Η βάση σου είναι η Θεσσαλονίκη ή η Αθήνα; Γιατί δεν έμεινες στο εξωτερικό;
Η βάση μου είναι στην Αθήνα τα τελευταία 9 χρόνια και είμαι ένας περήφανος δάσκαλος! Δεν έμεινα στο εξωτερικό γιατί παρόλο που μουσικά και επαγγελματικά εξελίχθηκα πολύ, δεν προσαρμόστηκα ποτέ. Ίσως επειδή πήγα πολύ νωρίς (17 χρονών). Γύρισα στην Ελλάδα με πολλά όνειρα και περίσσεια διάθεση να προσφέρω όπως μπορώ.
Πόσο δύσκολο είναι για έναν νέο μουσικό στην Ελλάδα να βρει βήμα και να παρουσιάσει τη δουλειά του; Αλλά και να βγάλει χρήματα από αυτό;
Πολύ δύσκολο αλλά όχι απίθανο. Θέλει ισχυρή θέληση και πίστη στον εαυτό σου, καλό και ενθαρρυντικό περιβάλλον από τους κοντινούς σου, το κεφάλι στον στόχο και πολλή δουλειά. Ξέρω κόσμο - μεταξύ και κάποιων μαθητών μου - που το κατάφεραν. Είναι πολύ σημαντικό οι μεγαλύτεροι άνθρωποι να εμπνέουν τους νεότερους να κάνουν την προσπάθειά τους και να μην είναι αποτρεπτικοί.
Όταν είσαι πάνω στη σκηνή, φαίνεται ότι τα ζεις τα κομμάτια. Τι είναι η μουσική για σένα, για τη ζωή σου και την καθημερινότητά σου;
Πηγή έκφρασης, αναπνοή των συναισθημάτων, μια αγκαλιά που διατηρεί τον ρομαντισμό μου ζωντανό.
Μουσική και ΑΙ: τη χρησιμοποιείς για τις συνθέσεις σου ή για άλλους πρακτικούς λόγους στη σκηνή; Ποια είναι η άποψή σου για τη χρήση της στον χώρο της μουσικής;
Δεν χρησιμοποιώ ΑΙ και δεν γνωρίζω πολλά πράγματα για αυτό στον χώρο της μουσικής ώστε να έχω κάποια εμπεριστατωμένη άποψη.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο διαγωνισμός τραγουδιού θα πραγματοποιηθεί στην Αυστρία τον Μάιο
Ο πρόεδρος Χέρτσογκ χαιρετίζει την απόφαση της EBU
Υπήρξε βασικό μέλος των Blues Brothers, του συγκροτήματος των Τζον Μπελούσι και Νταν Ακρόιντ
Η σπουδαία καλλιτέχνιδα επιστρέφει στη χώρα μας
Ποιες χώρες ανακοίνωσαν ότι θα απέχουν από τον διαγωνισμό
Με το νέο του άλμπουμ «Ανάμεσα» ανανεώνει το ελληνικό τραγούδι. Πριν βρεθεί «Ανάμεσα σε φίλους» στο Παλλάς, ταξιδέψαμε μαζί του ακούγοντας και μιλώντας
Ένα από τα σημαντικότερα ονόματα του σύγχρονου metal ήχου
Οι παραγωγοί του Voice 102.5 μιλούν για το ραδιόφωνο
Σχέδιο με το σύνθημα «Another Prick in the Wall» μετά τις προσβλητικές δηλώσεις
Το βίντεο φαινόταν να προωθεί τη καμπάνια του κατά της παράνομης μετανάστευσης
Το πρόγραμμα της εορταστικής μουσικής βραδιάς - Με έργα από την Αναγέννηση έως τον 20ό αιώνα
Η ποπ σταρ μοιράστηκε το επίσημο τρέιλερ του φιλμ «The Eras Tour: The Final Show»
Μια ονειρική βραδιά για τους νοσταλγούς του πανκ ροκ των 90s
Ο Ασάφ Αβιντάν μιλάει στην Athens Voice για τον νέο του δίσκο, τις δυσκολίες και όσα του έλειψαν από τις ζωντανές εμφανίσεις
Η θέση των διαχειριστών των πνευματικών δικαιωμάτων του Μίκη με αφορμή το ζήτημα της περιοδείας
Σχεδόν 21 χρόνια από το μουσικό του ντεμπούτο
Κατέκτησαν την κορυφή των charts με το άλμπουμ One More Time, σε συνεργασία με τον Yungblud
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.