- CITY GUIDE
- PODCAST
-
18°
Daniel Franc: Η μαγεία της καλλιτεχνικής αεροφωτογραφίας
«Ο κόσμος αποτελείται από άπειρα παράλληλα σύμπαντα»
Προτζέκτορας: Μια συζήτηση με τον βραβευμένο Τσέχο φωτογράφο Daniel Franc για τη φωτογραφία με drone και τις διαφορετικές οπτικές του πραγματικού κόσμου
Όταν ανακάλυψε τον κόσµο της αεροφωτογραφίας, γοητεύτηκε. Κάθε φορά που φωτογραφίζει, έχοντας τα µάτια του αρκετές δεκάδες µέτρα πάνω από την πραγµατικότητά µας, επιβεβαιώνει ότι ο κόσµος αποτελείται από άπειρα παράλληλα σύµπαντα. Όπως λέει ο ίδιος, ένα τοπίο που φαίνεται συνηθισµένο από το έδαφος µπορεί να γίνει φανταστικό βλέποντας το από ψηλά. Αυτό που οι άνθρωποι µπορεί να θεωρούν άσχηµο γίνεται όµορφο από τον αέρα, και αυτό που βλέπουν ως ελκυστικό µπορεί να φαίνεται βαρετό. Μερικές φορές, η θέα µπορεί να είναι απλά όµορφη, µε απροσδόκητο όµως τρόπο, και τότε ο Daniel Franc σταµατά να σκέφτεται πόσο συνηθισµένο µπορεί να φαινόταν το αρχικό τοπίο µε την πρώτη µατιά.
Daniel, τι είναι για σένα η αεροφωτογραφία;
Η διαφυγή από τους περιορισµούς της µιας και µοναδικής πραγµατικότητάς µας, της µιας ενιαίας ερµηνείας του κόσµου. Ο κόσµος είναι τόσο πολύπλευρος και τόσο ανοιχτός στο πώς να τον αντιληφθεί κανείς! Ακόµα κι όταν φωτογραφίζουµε κάτι συνηθισµένο, µια µικρή αλλαγή στην προοπτική και την εστίαση µάς κάνει να αισθανθούµε διαφορετικά ή, µε τις πιο περιπετειώδεις φωτογραφίες, ακόµη και να αµφισβητήσουµε τι είναι αυτό που πραγµατικά βλέπουµε. Οι άνθρωποι µερικές φορές ρωτούν αν κάνω πολλές εργασίες στο Photoshop µετά την παραγωγή των φωτογραφιών µου, εννοώντας αν αυτό που βλέπουν είναι «αληθινό». Και απαντάω: «Ναι, είναι αληθινό, καθώς η δική σας ή δική µου ερµηνεία αυτού που βλέπουµε είναι αληθινή».
Αυτός είναι ο λόγος που δεν υπάρχουν τίτλοι στις φωτογραφίες σου;
Ακριβώς! Υπάρχουν τόσες πραγµατικότητες όσες και οι πιθανές απόψεις. Προτιµώ να ανακαλύπτω τι βλέπουν οι άνθρωποι στις φωτογραφίες µου παρά να τους υπαγορεύω τι πρέπει να δουν. Θέλω να δω τι συναισθήµατα τους προκαλούν. Μου αρέσει επίσης να βλέπω πώς µπορώ να συνδεθώ µε το κοινό µου όταν µοιραζόµαστε την ίδια ερµηνεία µιας εντελώς ανοιχτής σε διαφορετικές ερµηνείες εικόνας ή πώς µπορούµε να εµπνευστούµε ο ένας από τον άλλον, όταν είναι διαφορετική.
Πέρα από τη διαφορετική οπτική της πραγµατικότητας, ποιο άλλο χαρακτηριστικό της αεροφωτογραφίας θεωρείς γοητευτικό;
Την τυχαία ανακάλυψη. Πολλά από τα πιο ενδιαφέροντα σηµεία στις φωτογραφίες µου βρέθηκαν από καθαρή σύµπτωση. Συµβαίνει, ενώ πετάω στον αρχικά προγραµµατισµένο προορισµό, κάτι να µου τραβήξει το µάτι. Έχει τύχει να συνειδητοποιήσω πολύ αργότερα, κατά τη διάρκεια της post production, ότι το µέρος που φωτογράφισα περιείχε ένα µυστικό που δεν «έπιασα» όσο ήµουν απασχοληµένος µε το να πετάω από πάνω του.
Εδώ να πούµε ότι «τυχαία» ήταν και η ανακάλυψη από σένα αυτού του είδους φωτογραφίας.
Αυτό είναι αλήθεια. Ο γιος µου επέµενε να του αγοράσω ένα drone για τα Χριστούγεννα. Προσπάθησα να τον αποτρέψω νοµίζοντας ότι ήταν ένα εντελώς άσκοπο δώρο και, καθώς δεν ασχολήθηκε ο ίδιος ιδιαίτερα, άρχισα να το δανείζοµαι για να συνειδητοποιήσω ότι είναι η πύλη για διαφορετικούς κόσµους. Μερικές φορές, αστειεύεται ότι, αν δεν ήταν αυτός, δεν θα δηµιουργούσα όλες αυτές τις φωτογραφίες, και έχει δίκιο!
Η φωτογράφιση µε drone απαιτεί προσεκτικό σχεδιασµό;
Ο σχεδιασµός των λήψεών µου, που συµπληρώνεται µε την τυχαία ανακάλυψη, είναι ένα µεγάλο και πραγµατικά διασκεδαστικό µέρος της δουλειάς µου. Ενα γιανγκ που παίζει µε το γιν. Αρχικά, επιλέγω µια περιοχή και µετά πετάω πάνω της στους χάρτες Google και σε πολλές άλλες εκδόσεις χαρτών αεροφωτογραφιών. Ελέγχω για ενδιαφέροντα σχήµατα, αντιθέσεις και µοτίβα, προσπαθώ να ψάξω για περίεργες συνθέσεις ή κάποιες υπέροχα περίεργες δηµιουργίες. Επίσης, πρέπει πάντα να σκέφτοµαι τα logistics και να χαρτογραφώ τους πιθανούς τρόπους πρόσβασης στην περιοχή.
Εποµένως, µιλάµε για µια χρονοβόρα διαδικασία που προηγείται αυτής της καθαυτό φωτογράφισης.
Ο σχεδιασµός απαιτεί συχνά περισσότερο χρόνο –µερικές φορές πολύ περισσότερο– από την ίδια τη φωτογράφιση. Την ηµέρα των λήψεων, οδηγώ στην τοποθεσία, ελπίζοντας ότι δεν θα υπάρχει βροχή ή δυνατός άνεµος ή ότι δεν ξέχασα καµία από τις 10 µπαταρίες µου που έχω πάντα µαζί µου. Μετά βγάζω το drone στον αέρα, και συνειδητοποιώ ότι, στις τρέχουσες συνθήκες φωτός ή εποχή του χρόνου, η χώρα µοιάζει πολύ διαφορετική από ό,τι στους εναέριους χάρτες προς το καλύτερο ή προς το χειρότερο. Όµως µου αρέσει το πώς όλα αυτά δηµιουργούν ένα ανοιχτό τέλος αυτής της φωτογραφικής περιπέτειας, και είναι τότε που ο σχεδιασµός και η τυχαιότητα τελικά αλληλοσυµπληρώνονται και γίνονται οι τελικές φωτογραφίες.
Μίλησέ µας για τη διαδικασία των λήψεων.
Η διαδικασία των λήψεων σου ανεβάζει την αδρεναλίνη. Ποτέ δεν ξέρεις τι συµβαίνει µε το drone στον αέρα, ο χρόνος φωτογράφισης περιορίζεται σε περίπου 15 λεπτά ανά µπαταρία. Αυτή η πίεση χρόνου είναι ο λόγος που µερικές φορές ανακαλύπτω πράγµατα στις φωτογραφίες µου µόνο στο post production, όταν τελικά είµαι χαλαρός. Επίσης δεν θα έλεγα ότι είµαι καλή παρέα για όσους µε συνοδεύουν στις λήψεις. Είµαστε σιωπηλοί, δεν βρισκόµαστε στα πιο ευχάριστα µέρη, αλλά στα µέρη µε την καλύτερη ραδιοφωνική λήψη και σε κεντρική τοποθεσία στην ακτίνα πτήσης αυτού που πρέπει να πάρω. Είναι µια περίεργη, ήσυχη, εστιασµένη συνεδρία κάπου στη µέση του πουθενά.
Κατά το post production γίνονται αλλαγές;
Δεν προσθέτω ποτέ στοιχεία στη σκηνή που δεν κατέγραψε ο φακός κατά τη διάρκεια της λήψης, δεν µετακινώ στοιχεία ούτε αλλάζω τα σχήµατα και τα µεγέθη τους, ούτε αλλάζω δραστικά τις αποχρώσεις των χρωµάτων. Οπότε αυτό που βλέπετε ήταν σίγουρα εκεί. Μπορεί να κάνω βασικό ρετούς και καθαρισµό και επίσης µου αρέσει να δουλεύω µε κορεσµούς χρωµάτων και αντιθέσεις και χρησιµοποιώ επίσης τη συνηθισµένη φωτογραφική τεχνική του dodge and burn για να κατευθύνω την προσοχή του θεατή σε όσα θεωρώ σηµαντικά µέρη της φωτογραφίας. Αλλά για µένα, η αρχική «οπτική πηγή» είναι πάντα το κλειδί για οτιδήποτε συµβαίνει στη διαδικασία µετά την παραγωγή.
Θεωρείς τον εαυτό σου φωτογράφο τοπίων;
Δεν βλέπω τον εαυτό µου ως φωτογράφο τοπίων µε τη συνηθισµένη έννοια, µε τεράστιο σεβασµό σε όλους τους εξερευνητές φωτογραφιών τοπίων εκεί έξω. Δεν µε ενδιαφέρουν τόσο πολύ τα παραδοσιακά όµορφα τοπία, όσο κι αν τα αγαπώ ο ίδιος. Προχωρώ πέρα από αυτήν την αρχική αγάπη. Με ενδιαφέρει κυρίως η ανακάλυψη της οµορφιάς που κρύβεται πέρα από την κοινή θέα, ακόµα και στις πιο συνηθισµένες τοποθεσίες. Μου αρέσει να επικεντρώνοµαι σε συνθέσεις, χρώµατα, ρυθµούς, σχήµατα και ενέργειες στον φυσικό και βιοµηχανικό κόσµο που έχουν συναισθηµατική απήχηση σε µένα. Η φύση, το τοπίο είναι ένας καµβάς, και η φωτογραφία ένας τρόπος να ζωγραφίσω σε αυτόν τον καµβά.
Δείτε τις φωτογραφίες του Daniel Franc στο website, Instagram, Facebook. Email: daniel@danielfranc.art
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Λίγο πριν μεταμορφώσει με τη viral έκθεσή του το Cinobo Όπερα μιλάει στην Athens Voice
Έχετε ποτέ αναρωτηθεί, γιατί καθώς μεγαλώνουμε δεν ρωτάμε «γιατί»;
«Κάνα Δυο Φωτογραφίες» για πρώτη φορά στην Αθήνα – Το ξεχωριστό κινηματογραφικό αφιέρωμα που θα δούμε τον Σεπτέμβριο
Η ιστορία ενός πλανήτη υπό πίεση σε εικόνες που διεκδικούν βραβείο
Ένα συλλογικό εγχείρημα της Αστικής μη Κερδοσκοπικής Εταιρείας Αρχείων Πηνελόπης Μασούρη με έργα 30 φωτογράφων στους Δήμους Λουτρακίου, Περαχώρας, Αγίων Θεοδώρων και Σοφικού Κορινθίας
Το «Σετσέκ» βρίσκει τις θεολογικές του ρίζες στον Σεΐντ Αλί Σουλτάν, ο οποίος έζησε στην περιοχή τον 15ο αιώνα
Οκτώ γυναίκες φωτογράφοι γράφουν στην ATHENS VOICE για την Παγκόσμια Μέρα Φωτογραφίας
Η Ελληνίδα φωτογράφος που άνοιξε νέους δρόμους στην εγχώρια φωτογραφία
Μόνο δυο μουσικοί βρίσκονται εν ζωή από εκείνη την μέρα
Το λεύκωμα «Paris» από τις εκδόσεις Taschen είναι ένα ουμανιστικό ταξίδι στην «Πόλη του Φωτός»
Μενέλαος Μυρίλλας, Neil Shape, Νίκος Αλιάγας, Τάσος Ανέστης, Κοσμάς Κουμιανός, Τάσος Βρεττός, Αντώνης Νικολόπουλος, Γιάννης Λάριος και Θοδωρής Τσεκούρας μοιράζονται φωτογραφίες του καλοκαιριού
Ο θυελλώδης έρωτας με τον Ρόμπερτ Κάπα που της έμαθε τα «μυστικά» της φωτογραφίας
To workshop της «φωτογράφου ζωής» στη μεγαλύτερη Ιχθυόσκαλα της χώρας
Στη μετάβαση από τον παλιό κόσμο στον καινούργιο, τι από τον εαυτό μας θα παραμείνει ίδιο; Ο φωτογράφος απαντά μέσα από την έκθεσή του «ABSORBED (Damn, I miss snowboarding)»
Μέχρι πότε μπορούμε να δούμε τη μεγάλη έκθεση που πραγματοποείται με αφορμή τις δύο επετείους ορόσημα
Με αφορμή τις δύο επετείους: 80 χρόνια από την απελευθέρωση της Αθήνας 1944 και 50 χρόνια από την πτώση της στρατιωτικής δικτατορίας 1974
Ο Αμερικανός ντοκιμαντερίστας Jacob Moe μας μυεί στη ναυτική κουλτούρα πέντε νησιών του Αιγαίου. Τι θα δούμε στην έκθεση.
Μια συζήτηση για τη σχέση του με την τέχνη της φωτογραφίας με αφορμή την ατομική του έκθεση «Καταστροφή και Αναγέννηση»
Σύντομη συζήτηση της Σώτης Τριανταφύλλου με τον διευθυντή φωτογραφίας με αφορμή την αυτοβιογραφία του που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Πατάκη
Η ιδέα γεννήθηκε από την προσωπική ανάγκη για μια ακαθόριστη περιπλάνηση, για μια διαρκή παρατήρηση της πόλης και των ανθρώπων της
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.