- CITY GUIDE
- PODCAST
-
24°
Σαν πας στην Καλαμάτα
Φωτογραφίζοντας ανθρώπους, δρόμους, τοπία στην ανοιξιάτικη πρωτεύουσα της Μεσσηνίας
Έκανα Ανάσταση στην ομώνυμη εκκλησία της Αναστάσεως στην παραλία της Καλαμάτας. Λίγο πριν το «Χριστός Ανέστη», καθώς βρισκόμουν στο πεζοδρόμιο απέναντι από τον προαύλιο χώρο, πέρασε από μπροστά μου και στάθηκε παραδίπλα ένας τύπος με σακίδιο φωτογράφου και ένα αρκετά δυνατό «εργαλείο» στα χέρια. Περισσότερο εντύπωση μου έκανε ο πανάκριβος ζουμ φακός, που είχε «φορέσει» στην κάμερα. «Τι να θέλει να βγάλει άραγε με το μπαζούκας;» αναρωτήθηκα. Ο τύπος έκατσε εκεί δίπλα μου και δεν το κούνησε ρούπι. Ό,τι έβγαλε, το έβαλε όρθιος από το ίδιο σημείο κουνώντας μόνο το κεφάλι και το ζουμ. Σε κάθε κλικ, εκείνος χαμήλωνε το βλέμμα του και κοίταζε την εικόνα στη μηχανή, ενώ εγώ παρατηρούσα ανεπαίσθητες γκριμάτσες δυσαρέσκειας στο πρόσωπό του. Δεν του πολυάρεσαν αυτά που έβλεπε.
Εδώ και χρόνια έχω καταλήξει πως, σε οτιδήποτε και αν είναι αυτό με το οποίο καταγίνεσαι, το σημαντικό δεν είναι το τι να κάνεις, αλλά το τι να μην κάνεις. Ανοίγω λοιπόν μία φωτογραφικού προβληματισμού παρένθεση. Κατά την ταπεινή μου άποψη, σπάνια έχεις καλό αποτέλεσμα βγάζοντας φωτογραφίες όρθιος και ακίνητος. Όταν δηλαδή ζουμάρεις στο θέμα, που σου τράβηξε το ενδιαφέρον, από τη θέση που βρίσκεσαι χωρίς να μετακινηθείς καθόλου. Το κάνουν πολλοί και επειδή δεν βλέπουν αποτέλεσμα που να τους ικανοποιεί, αγοράζουν καινούρια μηχανή, αντί απλά να αλλάξουν τακτική στη φωτογράφιση. Επίσης, εφόσον δεν δουλεύεις για το “Sports Illustrated” ή το “National Geographic”, τα ζουμ και οι τηλεφακοί δεν έχουν ιδιαίτερο νόημα. Δεν θα μπω σε λεπτομέρειες. Θα κλείσω εδώ την παρένθεση, όντας σίγουρος ότι πολλοί θα διαφωνήσουν και ελπίζοντας ότι κάποιοι άλλοι θα βρουν αφορμή να το ψάξουν περισσότερο.
Όλες οι πόλεις της Ελλάδος ακολουθούν το ίδιο μοτίβο στις μεγάλες αργίες. Όσο τα μαγαζιά είναι ανοικτά και μάλιστα με διευρυμένο ωράριο, στα κεντρικά σημεία γίνεται χαμός. Δεν είναι ότι απαραιτήτως ψωνίζουν όλοι. Αρκετοί απλώς βολτάρουν χαζεύοντας. Όταν πλέον κλείσουν τα μαγαζιά και και έχουμε μπει στη «ζώνη της αργίας», ας πούμε από τις 7-8 το απόγευμα του Μ. Σαββάτου, οι πάντες εξαφανίζονται από τους δρόμους. Δεν κυκλοφορεί ούτε κουνούπι. Το απόγευμα της κύριας αργίας, για παράδειγμα από τις 5-6 της Κυριακής του Πάσχα και μετά σχεδόν όλη την επόμενη ημέρα όλη η Ελλάδα είναι «για καφέ». Το μοτίβο αυτό έχει πολλή πλάκα και δεν αλλάζει για κανένα λόγο. Έχει δε, ιδιαίτερο φωτογραφικό ενδιαφέρον.
Φυσικά η Καλαμάτα δεν μπορούσε να αποτελέσει την εξαίρεση, Το εντελώς αντίθετο μάλιστα. Θα έλεγα ότι η συγκεκριμένη πόλη είναι η «μονάδα μετρήσεως» των τυπικών συνηθειών της ελληνικής κοινωνίας. Έβγαλα φωτογραφίες με πολύ κόσμο, χωρίς καθόλου κόσμο, με λαμπρό ήλιο, με συννεφιά, με βροχή. Και κάτι λίγο από πασχαλινή ατμόσφαιρα, επίσης. Η πόλη χαρακτηρίζεται από εύκολη ρυμοτομία, οι δρόμοι δεν είχαν ιδιαίτερη οδηγική κίνηση, οπότε πρέπει να τη γύρισα με το αυτοκίνητο πάνω από 20 φορές, ενώ έκανα και πάρα πολλές διαδρομές περπατώντας. Στην Αριστομένους, στην παλιά πόλη, στην Υπαπαντή και γύρω από το κάστρο, στο λιμάνι, στη μαρίνα, στο Πανελλήνιο, στο μώλο, στις προάστιες γειτονιές. Ξόδεψα και κάμποσες ώρες στην παραλία, από άκρη σε άκρη, περπατώντας, κολυμπώντας και φωτογραφίζοντας. Συνολικά τράβηξα 2 36άρια ρολά. Ένα έγχρωμο και ένα ασπρόμαυρο. Υπεραρκετά. Με περίπου μισό ευρώ το κλικ αποφεύγεις να πατάς συχνά το κουμπάκι. Για να επιστρέψω στην αρχή του κειμένου, η φωτογραφία για μένα είναι κινητικό άθλημα. Πας από δω, πας από κει, κυνηγάς το φως, οδηγάς, περπατάς, κάνεις ποδήλατο, σκύβεις, χαμηλώνεις, ξαπλώνεις, ανεβαίνεις σε κανένα τοίχο ή σε κανένα δέντρο. Μπαίνεις μέσα στον κόσμο, πας κοντά, συμμετέχεις, μπορεί να πάρεις και κανέναν από πίσω για του τη «στήσεις» καλύτερα, συχνά σε βρίζουν, τσακώνεσαι…
Υπέροχα πράγματα!
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Λίγο πριν μεταμορφώσει με τη viral έκθεσή του το Cinobo Όπερα μιλάει στην Athens Voice
Έχετε ποτέ αναρωτηθεί, γιατί καθώς μεγαλώνουμε δεν ρωτάμε «γιατί»;
«Κάνα Δυο Φωτογραφίες» για πρώτη φορά στην Αθήνα – Το ξεχωριστό κινηματογραφικό αφιέρωμα που θα δούμε τον Σεπτέμβριο
Η ιστορία ενός πλανήτη υπό πίεση σε εικόνες που διεκδικούν βραβείο
Ένα συλλογικό εγχείρημα της Αστικής μη Κερδοσκοπικής Εταιρείας Αρχείων Πηνελόπης Μασούρη με έργα 30 φωτογράφων στους Δήμους Λουτρακίου, Περαχώρας, Αγίων Θεοδώρων και Σοφικού Κορινθίας
Το «Σετσέκ» βρίσκει τις θεολογικές του ρίζες στον Σεΐντ Αλί Σουλτάν, ο οποίος έζησε στην περιοχή τον 15ο αιώνα
Οκτώ γυναίκες φωτογράφοι γράφουν στην ATHENS VOICE για την Παγκόσμια Μέρα Φωτογραφίας
Η Ελληνίδα φωτογράφος που άνοιξε νέους δρόμους στην εγχώρια φωτογραφία
Μόνο δυο μουσικοί βρίσκονται εν ζωή από εκείνη την μέρα
Το λεύκωμα «Paris» από τις εκδόσεις Taschen είναι ένα ουμανιστικό ταξίδι στην «Πόλη του Φωτός»
Μενέλαος Μυρίλλας, Neil Shape, Νίκος Αλιάγας, Τάσος Ανέστης, Κοσμάς Κουμιανός, Τάσος Βρεττός, Αντώνης Νικολόπουλος, Γιάννης Λάριος και Θοδωρής Τσεκούρας μοιράζονται φωτογραφίες του καλοκαιριού
Ο θυελλώδης έρωτας με τον Ρόμπερτ Κάπα που της έμαθε τα «μυστικά» της φωτογραφίας
To workshop της «φωτογράφου ζωής» στη μεγαλύτερη Ιχθυόσκαλα της χώρας
Στη μετάβαση από τον παλιό κόσμο στον καινούργιο, τι από τον εαυτό μας θα παραμείνει ίδιο; Ο φωτογράφος απαντά μέσα από την έκθεσή του «ABSORBED (Damn, I miss snowboarding)»
Μέχρι πότε μπορούμε να δούμε τη μεγάλη έκθεση που πραγματοποείται με αφορμή τις δύο επετείους ορόσημα
Με αφορμή τις δύο επετείους: 80 χρόνια από την απελευθέρωση της Αθήνας 1944 και 50 χρόνια από την πτώση της στρατιωτικής δικτατορίας 1974
Ο Αμερικανός ντοκιμαντερίστας Jacob Moe μας μυεί στη ναυτική κουλτούρα πέντε νησιών του Αιγαίου. Τι θα δούμε στην έκθεση.
Μια συζήτηση για τη σχέση του με την τέχνη της φωτογραφίας με αφορμή την ατομική του έκθεση «Καταστροφή και Αναγέννηση»
Σύντομη συζήτηση της Σώτης Τριανταφύλλου με τον διευθυντή φωτογραφίας με αφορμή την αυτοβιογραφία του που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Πατάκη
Η ιδέα γεννήθηκε από την προσωπική ανάγκη για μια ακαθόριστη περιπλάνηση, για μια διαρκή παρατήρηση της πόλης και των ανθρώπων της
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.