- CITY GUIDE
- PODCAST
-
15°
Λουκάς Σαμαράς: Καθρέφτης και Κοσμήματα | Ο τελευταίος Βυζαντινός Σαμάνος
Τα πιο χαρακτηριστικά έργα από τις δύο πιο πρόσφατες εκθέσεις του στη χώρα μας, όπου εντοπίσαμε στοιχεία «ελληνικότητας».
Η Pace Gallery και η The Intermission στον Πειραιά διοργανώνουν έκθεση αναδρομικού χαρακτήρα του Ελληνοαμερικανού καλλιτέχνη Λουκά Σαμαρά με έργα που καλύπτουν το ευρύ και πολυμορφικό του έργο
Ο ελληνοαμερικανός Λουκάς Σαμαράς (1936-2024), μια από τις πλέον ιδιότυπες και αναγνωρίσιμες μορφές της μεταπολεμικής τέχνης, «επιστρέφει» στο ελληνικό κοινό —μετά από 20 χρόνια— στην γκαλερί Intermission στον Πειραιά, σε συνεργασία με την Pace gallery της Νέας Υόρκης. Παρότι ο Σαμαράς ανήκει στον μεταμοντερνισμό και αναγνωρίζεται πλέον η διεθνής συμβολή του, ξεδιαλέξαμε τα πιο χαρακτηριστικά έργα από τις δύο πιο πρόσφατες εκθέσεις του στη χώρα μας, όπου εντοπίσαμε στοιχεία «ελληνικότητας».
Πριν από 20 χρόνια παρουσιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη το έργο «Mirror Structure (Embrace)» (1991-2005): πρόκειται για μια εγκατάσταση από καθρέφτες, στην οποία ο θεατής καλείται να εισέλθει μόνος του, βλέποντας το είδωλό του να πολλαπλασιάζεται στο άπειρο, χάνοντας κάθε έννοια βαρύτητας και ερχόμενος αντιμέτωπος με τη ναρκισσιστική συνήθεια του κοιτάγματος στον καθρέφτη.
Ωστόσο, το καθρέφτισμα στο έργο του Σαμαρά, εμπεριέχει βία και απειλή, τη στιγμή που ο θεατής βλέπει τον εαυτό του να εξαϋλώνεται, όπως συμβαίνει στη βυζαντινή αγιογραφία και στη θέση του ειδώλου του να κυριαρχεί το φως και η χρωματική ψυχεδελική απεικόνιση της κατακερματισμένης μορφής του, παραπέμποντάς μας σε δύο άκρα: αφενός σε νυχτερινά κέντρα διασκέδασης με πελώριες ντισκομπάλες —κατασκευασμένες από μικροσκοπικούς καθρέφτες— αφετέρου σε μια αναζήτηση «ιερής» ενδοσκόπησης και ανάγκη εύρεσης ισορροπίας, εσωτερικής και εξωτερικής, όπως συμβαίνει σε τόπους διαλογισμού. Στο συγκεκριμένο έργο δεν υπάρχει η έννοια του κοινωνικού φύλου. Η ανθρώπινη μορφή πολλαπλασιάζεται στο άπειρο μέσω των αντανακλάσεων του ειδώλου της και ο θεατής καλείται να έχει ενεργό ρόλο στη συμμετοχή του έργου, μετατρέποντας ο ίδιος τον εαυτό του σε περφόρμερ-ισορροπιστή, αφού οφείλει να συγκεντρωθεί στο κέντρο του, για να μη χάσει τον προσανατολισμό του.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον εμφανίζει το πώς ο Σαμαράς αντιμετωπίζει το μέγεθος της ανθρώπινης μορφής που εισέρχεται στην εγκατάστασή του, λέγοντας: Οι άνθρωποι ζωγραφίζουν με το σώμα τους όταν μπαίνουν σε αυτό. Επιθεωρούν τον εαυτό τους, «ζωγραφίζουν» τον εαυτό τους, φτιάχνουν ορνιθοσκαλίσματα. Ύστερα φεύγουν και μαζί φεύγουν και τα ορνιθοσκαλίσματα. Κάτι σαν ακαριαία διαγραφή1.
Πράγματι, το Σώμα έχει τον πρώτο λόγο. Στην κλασική αρχαιότητα, ένας θεατής του Παρθενώνα, νιώθει το σώμα του ως κάτι υπαρκτό, σε κλίμακα που «χωράει» στο μνημείο, ενώ το ανθρώπινο πόδι αποτελεί την καθιερωμένη μονάδα μέτρησης, πολύ πριν χρησιμοποιηθεί το μετρικό σύστημα. Αντιθέτως, σε έναν γοτθικό ναό, ο θεατής νιώθει μικροσκοπικός σαν μυρμήγκι μπροστά στο πελώριο αρχιτεκτόνημα, ενώ στα μικροσκοπικά εκκλησάκια της Μάνης, όπου η πόρτα είναι χαμηλότερη από το ύψος του ανθρώπου, ο θεατής αναγκάζεται να «ταπεινωθεί», σκύβοντας αναγκαστικά το κεφάλι για να ενσωματωθεί στο χώρο. Ο Σαμαράς δημιουργεί έντονα συναισθήματα στον θεατή που θα εισέλθει στην εγκατάστασή του ώστε να τον αναγκάσει με τη βία, να λάβει αποφάσεις: πού θα πατήσει, ποια διαδρομή θα διαλέξει να ακολουθήσει, πώς νιώθει ο ίδιος για το σώμα του. Στο «Mirrored Embrace» νιώθουμε ρευστοί, όπου ο καθρέφτης μας παραπέμπει στο στοιχείο του νερού ως υλικό κάθαρσης. Ίσως να πρόκειται για ένα είδος «Βάπτισης» αφού ο Σαμάνος Σαμαράς μας απογυμνώνει ψυχικά κατά την περιήγηση στο εσωτερικό της εγκατάστασης, ταξιδεύοντάς μας τόσο στην αρχαία Ελλάδα, όσο και στο Βυζάντιο.
Λουκάς Σαμαράς: Από το Κοτετσόσυρμα στη Μαντάμ Σουσού
Αυτή την περίοδο παρουσιάζονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα κάποια από τα βαρύτιμα κοσμήματα που ο Λουκάς Σαμαράς πραγματοποίησε με κοτετσόσυρμα, προσδίδοντας σε αυτό το ευτελές στοιχείο του ελληνικού λαϊκού πολιτισμού μια αίσθηση «πολυτιμότητας». Ο Σαμαράς ως σύγχρονος Σαμάνος κατασκεύασε βαριά κοσμήματα, τα οποία ιστορικά, προορίζονταν για άντρες, κυρίως κληρικούς. Σταδιακά, συγκέντρωσε πλήθος κοσμημάτων με γυάλινες βαριές χάντρες, κυρίως περιδέραια, με πολλά διαφορετικά χρώματα.
Πρόκειται για έργα που πραγματοποίησε στη Νέα Υόρκη όπου έζησε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του. Ένα από τα βραχιόλια ανιχνεύεται το 1963, όταν ο Σαμαράς έκανε κάποια βραχιόλια από καρφίτσες και νήμα σε πλαστικό ως δώρα εμπνευσμένα από έναν ελληνικό χαρακτήρα της δεκαετίας του 1940, τη Μαντάμ Σουσού, η οποία ζούσε σε άθλια κατάσταση με ψευδαίσθηση μεγαλοπρέπειας. Ο χαρακτήρας που θυμάται ο Σαμαράς δείχνει τη Μαντάμ Σουσού να φοράει μια ζώνη με καρφιά σε ένα μετρό γεμάτο κόσμο2.
Toν Σεπτέμβριο του 1996, όταν ο Λουκάς Σαμαράς έκλεισε τα εξήντα, κατασκεύασε για τον εαυτό του ένα χρυσό δαχτυλίδι με σμαράγδια. Τα επόμενα δύο χρόνια δούλεψε επάνω σε μια ενότητα κοσμημάτων κατασκευάζοντάς τα με συρματόπλεγμα, χυτά με κερί. Ο Σαμαράς πέρασε δύο χρόνια δημιουργώντας χρυσά κοσμήματα, μοντελοποιώντας τα πρώτα σε συρματόπλεγμα και στη συνέχεια χυτεύοντάς τα σε συμπαγές χρυσό 22 καρατίων. Η χρήση του συρματoπλέγματος (με τις τρύπες γεμισμένες με παχύ χρώμα πριν από τη χύτευση) αντιπαραβάλλει το ταπεινό, «χαμηλής ποιότητας» υλικό του συρματοπλέγματος με το «υψηλής ποιότητας» υλικό του χρυσού, με την ιστορική του σημασία και τους συνειρμούς πλούτου που φέρει. Τα κομμάτια είναι τόσο βαριά που ο χρήστης παραμένει συνειδητός του βάρους τους, προσφέροντας τόσο ευχαρίστηση όσο και πόνο, μια παράδοση από τα αρχαία τελετουργικά κοσμήματα, που συνάδει με τη θεματική εξερεύνηση του Σαμαρά για το ανθρώπινο Σώμα και τις αισθήσεις του, καθόλη τη διάρκεια της διαδρομής του. Μία παρουσίαση της συλλογής του με 508 περιδέραια, διαταγμένα ανά χρώμα σε μια ενιαία γραμμή, πραγματοποιήθηκε γύρω από τους χώρους της γκαλερί Pace της Νέας Υόρκης, το 1997. Σήμερα, στην γκαλερί Intermission σε συνεργασία με την Pace gallery, το ελληνικό κοινό μπορεί να δει για πρώτη φορά από κοντά ορισμένα από αυτά τα κοσμήματα.
Λουκάς Σαμαράς - βιογραφικό
Ο Λουκάς Σαμαράς γεννήθηκε στην Καστοριά το 1936 και μετακινήθηκε στη Νέα Υόρκη με τη μητέρα του όταν ήταν 13 ετών, με σκοπό να συναντήσουν τον πατέρα του ο οποίος εργαζόταν εκεί ως γουνοποιός. Η εργοβιογραφία του κινείται μεταξύ Μητρόπολης και περιφέρειας, παρουσιάζοντας σύνδεση ζωής και τέχνης καθόλη τη διάρκεια της πορείας του. Οι αναφορές του στην Ελλάδα ξεκινούν ήδη από νωρίς, με έργα στα οποία διακρίνουμε αντικατοπτρισμούς και λαβυρίνθους -όπως παρουσιάζονται στην αρχαία Ελλάδα- με το Σώμα ως κύριο υλικό, χωρίς να λείπουν οι αναφορές στον λαϊκό πολιτισμό, στην ελληνική πολιτική κατάσταση και στο φυσικό τοπίο της χώρας μας. Ο «τελευταίος Βυζαντινός» όπως ο ίδιος αποκαλούσε τον εαυτό του, δεν παραβλέπει τις διαρκείς συνδέσεις με τη βυζαντινή παράδοση τόσο στο έργο Mirrored (Hebraic) Embrace που παρουσιάσαμε, όσο και σε άλλες ενότητες δουλειάς που τον απασχόλησαν: Καρέκλες, Μωσαϊκά, Κοσμήματα, Κουτιά, Δείπνα, Βιβλία, Ανακατασκευές, νεοβυζαντινά ζωγραφικά πορτρέτα και φωτογραφικές απεικονίσεις (Sittings) όπου η φωτογραφία συναντά τη μαγεία και το βυζαντινό θέατρο. Ο διεθνής του χαρακτήρας προβάλλεται από την γκαλερί Pace της Νέας Υόρκης, χωρίς ιδιαίτερες αναφορές στα στοιχεία ελληνικότητας που ξεχωρίσαμε. Ο Λουκάς Σαμαράς ολοκλήρωσε την πλούσια εικαστική διαδρομή του στις 7 Μαρτίου 2024.
Info
Η αναδρομική έκθεση Λουκά Σαμαρά με τίτλο «Master of the Uncanny» πραγματοποιείται στην γκαλερί Intermission στον Πειραιά, σε συνεργασία με την Pace gallery, έως τις 20 Δεκεμβρίου 2025.
Διεύθυνση: Πολυδεύκους 37Α, Πειραιάς, 18545
Ώρες λειτουργίας: (Κυ-Τρ κλειστά), Τετάρτη έως Σάββατο 12.00-20.00
Τηλ. 2104131504
Σημειώσεις
1. Kim Levin, Lucas Samaras, Harry N.Abrams, inc.publishers, New York, 1975, σελ.46. Μετάφραση ΕΜ
2. Kim Levin, Lucas Samaras, Harry N.Abrams, inc.publishers, New York, 1975, σελ.85
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Τα πιο χαρακτηριστικά έργα από τις δύο πιο πρόσφατες εκθέσεις του στη χώρα μας, όπου εντοπίσαμε στοιχεία «ελληνικότητας».
Ο διάσημος Ελληνο-αμερικανός καλλιτέχνης μιλά για τη σειρά «Portraits», την τεχνική superdots, αλλά και την ιδιαίτερη σχέση του με τη μαγειρική
Προσεγγίζοντας την «κοσμογονία» όχι μόνο ως μυθολογική αρχή, αλλά ως σύγχρονη εμπειρία
Το νέο πρότζεκτ καλύπτει τουλάχιστον 15 διαφορετικά κινήματα της ιστορίας της τέχνης
Στη δημοπρασία που οργάνωσε ο Τζον Όλιβερ για την ενίσχυση της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης
Έργα του βρίσκονται διάσπαρτα σε διάφορα σημεία της Ελλάδας
Το φετινό Φεστιβάλ Φωτιστικών Εγκαταστάσεων έχει τίτλο Βιο-Φωταύγεια (Bio-Lumina)
Μιλήσαμε με τον καλλιτέχνη για τη νέα έκθεσή του στην Ελλάδα, με τίτλο «The Athens algorithm»
Από την αναδρομική του Κυριάκου Μορταράκου και τη μεγάλη έκθεση του Δημήτρη Σεβαστάκη στις επιζωγραφισμένες φωτογραφίες του Κώστα Λάκη και τους καλλιτεχνικούς αλγόριθμους του Τσαρλς Σάντισον
Ο πολιτισμός ως βιώσιμη αξία για την πόλη και τα κτίριά της
Η ταυτοποίηση τέτοιων έργων είναι δύσκολη
Την έκθεση επιμελείται η Κατερίνα Κοσκινά
Μιλήσαμε με τον εικαστικό με αφορμή την έκθεσή του «ΣημeioN 37º/ 23º» στο Sympan στον Πειραιά
Μιλήσαμε με τον ζωγράφο και καθηγητή με αφορμή την έκθεσή του «Ο λόγος και ο τόπος» στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος
Μία εορταστική συνάντηση τέχνης για συλλέκτες και νέους φιλότεχνους που ανακαλύπτουν τον κόσμο των δημοπρασιών.
Η ζωγραφική του κινείται ανάμεσα στο άμορφο και το αναγνωρίσιμο, εκεί όπου το χρώμα αποφασίζει μόνο του να γίνει μορφή
Με αντικείμενα από τον προσωπικό και καλλιτεχνικό του βίο, η έκθεση αποτελεί must για κάθε λάτρη του Αυστραλού καλλιτέχνη
Μιλήσαμε με τον γνωστό εικαστικό για την έκθεση «Ιδανική συνθήκη» στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη
Εκθέσεις ζωγραφικής και φωτογραφίας σε Κourd, 47 Cycles, Αντωνοπούλου και CAN
Καλλιτέχνιδες που αρνήθηκαν να μείνουν αόρατες
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.