- CITY GUIDE
- PODCAST
-
15°
Πέθανε ο μεγάλος Ελληνοαμερικανός καλλιτέχνης Λουκάς Σαμαράς σε ηλικία 87 ετών
Έβαλε τις βάσεις αυτού που έγινε αργότερα γνωστό ως performance art
Λουκάς Σαμαράς: Πέθανε ο Ελληνοαμερικανός καλλιτέχνης σε ηλικία 87 ετών
Ο Λουκάς Σαμαράς, ο καλλιτέχνης ο οποίος δημιούργησε ένα εξαιρετικά ποικιλόμορφο έργο στο οποίο το ίδιο του το ευλύγιστο σώμα, το γενειοφόρο πρόσωπο και τα προσωπικά του αντικείμενα βρίσκονταν στο επίκεντρο σε αμέτρητες μεταβαλλόμενες μορφές, πέθανε την Πέμπτη στο σπίτι του στο Μανχάταν. Ήταν 87 ετών. Ο θάνατός του, από επιπλοκές μιας πτώσης, ανακοινώθηκε από τον Arne Glimcher, τον ιδρυτή της γκαλερί Pace, η οποία αντιπροσώπευε τον Λουκά Σαμαρά για περισσότερες από πέντε δεκαετίες.
"Wizards are not supposed to die... the work will never be lost. It will keep influencing and energizing the art world for generations to come." – Arne Glimcher
— Pace Gallery (@PaceGallery) March 7, 2024
We are deeply saddened to announce the passing of artist #LucasSamaras on March 7: https://t.co/JbZotYafcF pic.twitter.com/1zfXMrC9Df
Ο Λούκας Σαμάρας είχε φιλοτεχνήσει με δυο έργα του εξώφυλλα της Athensv Voice τον Ιανουάριο του 2004 και τον Μάιο του 2021.
Μαθητής των Allan Karpow, Roy Lichtenstein και Robert Watts και φίλος των Robert Whitman, George Brecht και George Segal έγινε λυδία λίθος αυτού που έγινε αργότερα γνωστό ως performance art, βασισμένη στη φιλοσοφία της κατεδάφισης των τεχνητών φραγμών μεταξύ της τέχνης και της καθημερινής ζωής.
Το «βιογραφικό» του περιλαμβάνει τέσσερις συμμετοχές στην Documenta, τη φημισμένη έκθεση που πραγματοποιείται κάθε πέντε χρόνια στο Κάσελ της Γερμανίας, και το ελληνικό περίπτερο της Μπιενάλε της Βενετίας το 2009.
«Η Νέα Υόρκη ήταν μια πρόκληση»
O Λουκάς Σαμαράς γεννήθηκε το 1936 στην Kαστοριά. Στην παιδική του ηλικία οι μνήμες του πολέμου ήταν ο μικρόκοσμός του, μέχρι που έφυγε για τη μητρόπολη του 20ού αιώνα. Ένα πρωινό του 1948 έφτασε με τη μητέρα του στη Nέα Yόρκη. O πατέρας του, που είχε μεταναστεύσει αρκετά χρόνια πριν, τους περίμενε για να τους μεταφέρει στο σπίτι τους στο Nιου Τζέρσεϊ. Aπό εκεί κάθε απόγευμα χάζευε με τις ώρες τους «μαγικούς ουρανοξύστες» της πόλης, ώσπου «οι φρικτές αναμνήσεις», όπως τις ονομάζει, της παιδικής του ηλικίας αποσύρθηκαν βαθιά στο υποσυνείδητό του, για να γίνουν αναμνήσεις «κάποιου άλλου».
«H Nέα Yόρκη ήταν μια πρόκληση», είχε πει σε συνέντευξη του στην Athens Voice το 2004. «Zούσαμε από την άλλη μεριά του ποταμού Xάντσον. Aπό εκεί κοίταζα τη μαγική πόλη. Mετά το σχολείο πήγαινα στο Mανχάταν και δούλευα στο μαγαζί του πατέρα μου. Περπατούσα στους δρόμους και σκεφτόμουν, Θεέ μου, εάν κάποτε αποκτήσω χρήματα, θα αγοράσω αυτό τον ουρανοξύστη».
«Έσπρωξε τον αμερικανικό κόσμο της τέχνης σε νέες κατευθύνσεις»
«Αναδυόμενος στα τέλη της δεκαετίας του 1950 εν μέσω μιας γενιάς καλλιτεχνών, μεταξύ των οποίων ο Claes Oldenburg, ο Allan Kaprow και η Carolee Schneemann, που έσπρωξαν τον αμερικανικό κόσμο της τέχνης σε νέες τολμηρές κατευθύνσεις μετά τις αυστηρές αρχές του αφηρημένου εξπρεσιονισμού, ο Λουκάς Σαμαράς ήταν ένα μπαλαντέρ ακόμη και μέσα σε ένα πλήθος που ξεσηκωνόταν» σημειώνουν οι New York Times.
Τα γλυπτά που έκαναν τον Σαμαρά διάσημο τη δεκαετία του '60 είχαν τη μορφή έτοιμων αντικειμένων που συμπλήρωνε με καρφίτσες, ξυράφια και θραύσματα. Το πιο διάσημο από αυτά είναι τα «Κουτιά» του στις αρχές της δεκαετίας του '60, μια ομάδα από δοχεία με καπάκια που μοιάζουν να «ικετεύουν» τους θεατές να τα ανοίξουν και να τα κλείσουν, ενώ παράλληλα αποτρέπουν τυχόν περίεργους χειριστές.
Αλλά μέχρι το τέλος της καριέρας του, ο Σαμαράς είχε στραφεί προς πολλές κατευθύνσεις. Δημιούργησε walk-in εγκαταστάσεις που καλύπτονταν από αντανακλαστικές επιφάνειες. Φωτογράφιζε φωτογραφίες τις οποίες επεξεργαζόταν χρησιμοποιώντας τόσο αναλογικά όσο και ψηφιακά μέσα. Δημιούργησε ακόμη και μια σειρά από NFTs.
Σε πολλά έργα του, ο Σαμαράς επιστράτευσε το ίδιο του το σώμα, τραβώντας επανειλημμένα φωτογραφίες Polaroid του εαυτού του σε πόζες που μερικές φορές ήταν ερωτικά φορτισμένες. Φαινόταν να ενδιαφέρεται ασυνήθιστα για τις εικόνες του εαυτού του, γεγονός που οδήγησε ορισμένους να υποθέσουν ότι το έργο του αφορούσε τον ναρκισσισμό και άλλες αυτοαναφορικές νοοτροπίες - μια ερμηνεία που επιδεινώνεται από το γεγονός ότι ο Σαμαράς είχε τη συνήθεια να παίρνει συνεντεύξεις από τον εαυτό του.
Σε μια σειρά "αυτοσυνεντεύξεων" που πραγματοποίησε στις αρχές της δεκαετίας του 1970, έθεσε στον εαυτό του την πιο σημαντική ερώτηση σχετικά με το έργο του: Γιατί ενδιαφέρεστε τόσο πολύ για τον εαυτό σας; Απάντησε: «Χρησιμοποιώ τον εαυτό μου και επομένως δεν χρειάζεται να περάσω από όλα τα είδη δοκιμασιών, όπως το να βρίσκω μοντέλα και να προσποιούμαι την καλλιτεχνική απόσταση ή να βρίσκω εργάτες ή να βρίσκω κάποιο σύμβολο γεωμετρίας. Χρησιμοποιώ τον εαυτό μου επίσης επειδή είναι ακόμη ανορθόδοξο να χρησιμοποιεί κανείς τον εαυτό του».
Στα τέλη της δεκαετίας του 1980, μετά από αυτό που ο ίδιος αποκάλεσε «ένα ψευδομεταμορφωτικό είδος επιφοίτησης», περιόρισε ριζικά τον ήδη στενό κοινωνικό κύκλο γύρω...από τον εαυτό του. Μειώνοντας τις επαφές με φίλους και συγγενείς, έγινε σχεδόν ερημίτης σε ένα νέο διαμέρισμα και στούντιο στον 62ο όροφο ενός πολυώροφου κτιρίου της δεκαετίας του 1980 στο κέντρο του Μανχάταν, όπου ζούσε μόνος του, συνήθιζε να κρατάει τις κουρτίνες κλειστές και έτρωγε το ίδιο γεύμα, σούπα, σχεδόν κάθε μέρα. «Δεν μπορείς να ζεις σε μια συνεχή κατάσταση έκστασης«, εξήγησε για την απόφασή του. «Χρειάζεσαι τόσα κιλά πόνου, τόσα κιλά απογοήτευσης, τόσα κιλά δυσαρέσκειας και ούτω καθεξής».
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο διάσημος Ελληνο-αμερικανός καλλιτέχνης μιλά για τη σειρά «Portraits», την τεχνική superdots, αλλά και την ιδιαίτερη σχέση του με τη μαγειρική
Προσεγγίζοντας την «κοσμογονία» όχι μόνο ως μυθολογική αρχή, αλλά ως σύγχρονη εμπειρία
Το νέο πρότζεκτ καλύπτει τουλάχιστον 15 διαφορετικά κινήματα της ιστορίας της τέχνης
Στη δημοπρασία που οργάνωσε ο Τζον Όλιβερ για την ενίσχυση της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης
Έργα του βρίσκονται διάσπαρτα σε διάφορα σημεία της Ελλάδας
Το φετινό Φεστιβάλ Φωτιστικών Εγκαταστάσεων έχει τίτλο Βιο-Φωταύγεια (Bio-Lumina)
Μιλήσαμε με τον καλλιτέχνη για τη νέα έκθεσή του στην Ελλάδα, με τίτλο «The Athens algorithm»
Από την αναδρομική του Κυριάκου Μορταράκου και τη μεγάλη έκθεση του Δημήτρη Σεβαστάκη στις επιζωγραφισμένες φωτογραφίες του Κώστα Λάκη και τους καλλιτεχνικούς αλγόριθμους του Τσαρλς Σάντισον
Ο πολιτισμός ως βιώσιμη αξία για την πόλη και τα κτίριά της
Η ταυτοποίηση τέτοιων έργων είναι δύσκολη
Την έκθεση επιμελείται η Κατερίνα Κοσκινά
Μιλήσαμε με τον εικαστικό με αφορμή την έκθεσή του «ΣημeioN 37º/ 23º» στο Sympan στον Πειραιά
Μιλήσαμε με τον ζωγράφο και καθηγητή με αφορμή την έκθεσή του «Ο λόγος και ο τόπος» στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος
Μία εορταστική συνάντηση τέχνης για συλλέκτες και νέους φιλότεχνους που ανακαλύπτουν τον κόσμο των δημοπρασιών.
Η ζωγραφική του κινείται ανάμεσα στο άμορφο και το αναγνωρίσιμο, εκεί όπου το χρώμα αποφασίζει μόνο του να γίνει μορφή
Με αντικείμενα από τον προσωπικό και καλλιτεχνικό του βίο, η έκθεση αποτελεί must για κάθε λάτρη του Αυστραλού καλλιτέχνη
Μιλήσαμε με τον γνωστό εικαστικό για την έκθεση «Ιδανική συνθήκη» στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη
Εκθέσεις ζωγραφικής και φωτογραφίας σε Κourd, 47 Cycles, Αντωνοπούλου και CAN
Καλλιτέχνιδες που αρνήθηκαν να μείνουν αόρατες
Η παράσταση, που έγινε στο Roberts Park του Σάλταιρ, αποτέλεσε φόρο τιμής στην πόλη όπου γεννήθηκε
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.