- CITY GUIDE
- PODCAST
-
15°
Φωτεινή Στεφανίδη: Η έκθεση Σιωπηλή Ευωχία είναι ένα ατελείωτο εικαστικό τραπέζωμα
Ένα εντυπωσιακό εντεκάμετρο ζωγραφικό πανόραμα με θέμα τη Μεσόγειο εκτίθεται στη Zivasart Gallery
Φωτεινή Στεφανίδη - Σιωπηλή Ευωχία: Παρουσίαση της έκθεση ζωγραφικής που παρουσιάζεται στη Zivasart Gallery στο Μαρούσι.
Καταγωγικά, η ζωγραφική της Φωτεινής Στεφανίδη προδίδεται μεν από το μεσογειακό φως της, όμως είναι αδύνατον να την εντάξεις χωροταξικά μόνο σε ένα σημείο του Mare Nostrum. Από τους προϊστορικούς οικισμούς της Σαντορίνης πριν την έκρηξη του ηφαιστείου, ή μια τοιχογραφία σε αθηναϊκή κατοικία τον καιρό του Περικλή, έως την Πομπηία των διακοσμημένων με εικόνες επαύλεων, την Ελληνιστική Αίγυπτο των Φαγιούμ και τη Σουμέρια Μεσοποταμία, όπου στα τραπέζια έρρεαν πλούσια οι οίνοι, τα ψάρια, τα κυνήγια, ο χρωστήρας της Στεφανίδη, αντλώντας έμπνευση και χρωματικές παλέτες που παραπέμπουν σε νωπογραφία, διαθλάται και αντανακλά μέσα στη Σιωπηλή Ευωχία πάμπολλα σημεία και αναφορές του μεσογειακού χώρου και χρόνου.
Ο Νίκος Ζήβας, ιδιοκτήτης της γκαλερί Zivasart, αλλά και εκείνος που κατάφερε να φέρει τεχνικά εις πέρας την πανοραμική και επιμήκη έκθεση του έργου μέσω μιας μπελαλίδικης και αριστοτεχνικής κατασκευής έντεκα μέτρων (ο καλός ο γκαλερίστας και στα τεχνικά είναι αρτίστας!), τολμά να περιγράψει τη Σιωπηλή Ευωχία ακόμα πιο λυρικά: «Η Φωτεινή Στεφανίδη βουτάει το χρωστήρα της στο χώμα και στη θάλασσα της Μεσογείου, στην υγρασία και στους ανέμους του Νότου, αγγίζει τα λιοκαμένα βράχια των νησιών κι αφήνοντας τα χρώματά της να πλεχτούν στους μίσχους των αγριολούλουδων, στα κλαδιά των δέντρων, στις φυλλωσιές των θάμνων, μέσα σε κήπους μυστικούς, όπου πετούν και φωλιάζουνε ζωύφια και πουλιά, παρόμοια θαυμαστό είκασμα, μας το προσφέρει σαν δώρο, για να χαρούμε την ομορφιά του, μαζί τα γυμνά, όμορφα, νέα σώματα, που περιφέρονται σε αυτό το ατελείωτο τραπέζωμα».
Για τον Νίκο Ζήβα, η Σιωπηλή Ευωχία είναι ένα ατέλειωτο γλέντι με φαγητό, κρασί και τραγούδι, γλέντι που σιωπηρά κρυσταλλώνεται σε μια στιγμή ενός ζαλισμένου μεσημεριού, μέσα στην απέραντη αυλή της παιδικής μας ανάμνησης. Δουλεμένο με αβγοτέμπερα σε βαμβακερό χαρτί, αποτέλεσμα εργασίας έντεκα χρόνων και εντυπωσιακού (επαναλαμβάνω) μήκους έντεκα μέτρων, το έργο «χωρίς κόπο», όπως το χαρακτηρίζει η δημιουργός του, «μιας και ολοκληρώθηκε χωρίς πίεση όλα τα περασμένα χρόνια» παρουσιάζεται για πρώτη φορά.
Αυτή είναι μια πολύ καλή ευκαιρία για να επισκεφτείτε την γκαλερί του Νίκου Ζήβα στο Μαρούσι, που άοκνα παρουσιάζει υψηλής αισθητικής και σφυγμού τέχνη. Και είναι αμαρτία που απέχει αρκετά από το φιλότεχνο κέντρο της Αθήνας, όπου χτυπά η εικαστική σκηνή της πόλης, μα από την άλλη, είναι η ευκαιρία για τον Ζήβα να συντονίσει στα βόρεια μια απίστευτη κατάσταση.
Επιστρέφω στη Σιωπηλή Ευωχία. Εκτός από το εντυπωσιακό εντεκάμετρο πανόραμα, στον χώρο θα πλέει και μια σειρά από δώδεκα πίνακες όπου οι μήνες του χρόνου αποτυπώνονται με έναν εξίσου ποιητικό και συμβολικό τρόπο μέσω προσώπων που στέκονται επίσης σε τραπέζια. Ενωμένα σαν ολότητα, τα τραπέζια αυτής της ενότητας θα μπορούσαν να ξεδιπλωθούν σε αντίστοιχο μήκος με το μεγάλο τραπέζι-πανόραμα της Σιωπηλής Ευωχίας, εν είδει σύζευξης ανάμεσα στο μεγάλο έργο με τα μικρά.
Λίγο πριν γράψω το σημείωμα που διαβάζετε, τσεκάροντας τα σόσιαλ μου, είδα τι έγραψε ένας φίλος ζωγράφος που αγαπώ και εκτιμώ βαθύτατα, ο Τζουλιάνο Καγκλής. Ο Τζουλιάνο ορίζει υπέροχα μερικές ακόμα παραμέτρους για να μπείτε στο κλίμα της Σιωπηλής Ευωχίας, μέσα από ένα φεϊσμπουκό σχόλιο που λειτουργεί και σαν ταξιδιωτικό ημερολόγιο για το έργο, που το είδε από κοντά κατά την επίσκεψή του στο Μαρούσι: «Είναι σχεδόν αχεροποίητο. Σαν να ζωγραφίστηκε από ένα αεράκι που φύσηξε και άφησε όλα τα στοιχεία της σύνθεσης σε μια αρμονία που ήταν αναπόφευκτη. Τι ζωγραφική! Στην εποχή μας που έχουν μπουρδουκλωθεί όλα, που θεωρείται τέχνη η πόζα, ο διδακτισμός ή η σύγχυση, η Σιωπηρή Ευωχία στέκεται εκεί χωρίς να θέλει να γοητεύσει. Αυτό που είναι πάντα καινούργιο και πάντα αρχαίο, το ωραίο».
Ασπάζομαι τον ενθουσιασμό του: υπέροχα περιγράμματα ανθρώπων και σκευών, ρέουσες γραμμές, ενεργοποιημένες κοιτίδες μνήμης και μια γλώσσα απέριττη. Θεωρώ πως η μεσογειακή πατριδογνωσία της Στεφανίδη εξελίσσεται επάνω σε ένα κάτασπρο τραπεζομάντηλο που στις ανάγλυφες πτυχώσεις του παρελαύνει, όπως παρατηρεί και η για είκοσι χρόνια επιμελήτρια της Εθνικής Πινακοθήκης Γεωργία Κακούρου-Χρόνη, κάτι το μαγικό: «Πουθενά δεν ανιχνεύεται η διακοπή, η ανάπαυλα, το σταμάτημα και το ξεκίνημα. Πού κουράστηκε το χέρι, πού πήρε ανάσα, από πού συνέχισε; Μια σύνθεση ενιαία που ρέει γαληνεμένη σ’ έναν άλλο χωροχρόνο, χωρίς να αποκλείει και τούτον».
Από τους Ομηρικούς ήρωες, που κάπως έτσι σε ένα τραπέζι γλεντούσαν μικρές χαρές ή προσπαθούσαν να καταπραϋνουν μεγάλες οδύνες ως τον Τσαρούχη και τον Μόραλη, και από το ίδιο τραπέζι που στήνει στην Ελευσίνα η Δήμητρα για την Περσεφόνη ως τις μέρες μας, η ζωγραφική της Φωτεινής Στεφανίδη είναι μια απίστευτη χειρονομία που σε κατακτά με την πρώτη ματιά. Όμως ολοένα καθώς την παρατηρείς καλύτερα, προσεκτικότερα και διεξοδικότερα, αυτό το εντεκάμετρο πανόραμα όπου φιλοξενείται, με θαυμαστά μεταφυσικό τρόπο σε μπάζει και σε στροβιλίζει σε χωροχρονικές ατραπούς, που εντός τους διακλαδώνονται όλες οι εποχές και όλο το μεγαλείο της φύσης. Στο Μαρούσι και πάραυτα, φιλότεχνες και φιλότεχνοι, πάραυτα πάραυτα!
Σιωπηλή Ευωχία, Φωτεινή Στεφανίδη @ Zivasart Gallery (Παντανάσσης 1, Μαρούσι, 210. 6830648). Έως και τον Ιανουάριο του 2024
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο διάσημος Ελληνο-αμερικανός καλλιτέχνης μιλά για τη σειρά «Portraits», την τεχνική superdots, αλλά και την ιδιαίτερη σχέση του με τη μαγειρική
Προσεγγίζοντας την «κοσμογονία» όχι μόνο ως μυθολογική αρχή, αλλά ως σύγχρονη εμπειρία
Το νέο πρότζεκτ καλύπτει τουλάχιστον 15 διαφορετικά κινήματα της ιστορίας της τέχνης
Στη δημοπρασία που οργάνωσε ο Τζον Όλιβερ για την ενίσχυση της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης
Έργα του βρίσκονται διάσπαρτα σε διάφορα σημεία της Ελλάδας
Το φετινό Φεστιβάλ Φωτιστικών Εγκαταστάσεων έχει τίτλο Βιο-Φωταύγεια (Bio-Lumina)
Μιλήσαμε με τον καλλιτέχνη για τη νέα έκθεσή του στην Ελλάδα, με τίτλο «The Athens algorithm»
Από την αναδρομική του Κυριάκου Μορταράκου και τη μεγάλη έκθεση του Δημήτρη Σεβαστάκη στις επιζωγραφισμένες φωτογραφίες του Κώστα Λάκη και τους καλλιτεχνικούς αλγόριθμους του Τσαρλς Σάντισον
Ο πολιτισμός ως βιώσιμη αξία για την πόλη και τα κτίριά της
Η ταυτοποίηση τέτοιων έργων είναι δύσκολη
Την έκθεση επιμελείται η Κατερίνα Κοσκινά
Μιλήσαμε με τον εικαστικό με αφορμή την έκθεσή του «ΣημeioN 37º/ 23º» στο Sympan στον Πειραιά
Μιλήσαμε με τον ζωγράφο και καθηγητή με αφορμή την έκθεσή του «Ο λόγος και ο τόπος» στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος
Μία εορταστική συνάντηση τέχνης για συλλέκτες και νέους φιλότεχνους που ανακαλύπτουν τον κόσμο των δημοπρασιών.
Η ζωγραφική του κινείται ανάμεσα στο άμορφο και το αναγνωρίσιμο, εκεί όπου το χρώμα αποφασίζει μόνο του να γίνει μορφή
Με αντικείμενα από τον προσωπικό και καλλιτεχνικό του βίο, η έκθεση αποτελεί must για κάθε λάτρη του Αυστραλού καλλιτέχνη
Μιλήσαμε με τον γνωστό εικαστικό για την έκθεση «Ιδανική συνθήκη» στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη
Εκθέσεις ζωγραφικής και φωτογραφίας σε Κourd, 47 Cycles, Αντωνοπούλου και CAN
Καλλιτέχνιδες που αρνήθηκαν να μείνουν αόρατες
Η παράσταση, που έγινε στο Roberts Park του Σάλταιρ, αποτέλεσε φόρο τιμής στην πόλη όπου γεννήθηκε
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.