- CITY GUIDE
- PODCAST
-
13°
39ος Μαραθώνιος της Αθήνας: Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης σχεδίασε το μετάλλιο της διοργάνωσης
Εμπνευσμένη από την κλασική αρχαιότητα η δημιουργία του καταξιωμένου Έλληνα εικαστικού
Ο σπουδαίος ζωγράφος Γιάννης Ψυχοπαίδης σχεδίασε το μετάλλιο του 39ου Μαραθωνίου της Αθήνας, που διεξάγεται στην πρωτεύουσα στις 13 Νοεμβρίου.
Aφιερωμένο στο πλέον εμβληματικό αγώνισμα των Ολυμπιακών Αγώνων, τον Μαραθώνιο, και στην πόλη που το γέννησε, την Αθήνα, είναι το μετάλλιο του 2022, η κύρια όψη του οποίου φέρει την υπογραφή του σπουδαίου Έλληνα ζωγράφου, Γιάννη Ψυχοπαίδη.
Στην άλλη όψη του – δημιουργία του σχεδιαστή βιομηχανικών προϊόντων Σπύρου Κίζη/KIZI Design Studio– απεικονίζεται το Καλλιμάρμαρο Στάδιο και αναγράφεται ο αγώνας στον οποίο συμμετέχει ο κάθε δρομέας.
Στο μετάλλιο που θα απονεμηθεί σε όλους τους δρομείς του 39ου Μαραθωνίου που θα τερματίσουν στο Παναθηναϊκό Στάδιο, αποδίδεται αφαιρετικά ένα αέτωμα που παραπέμπει στο κορυφαίο μνημείο της κλασικής αρχαιότητας, τον Παρθενώνα, το οποίο δημιουργήθηκε στο απόγειο της Αθηναϊκής Δημοκρατίας, τον 5ο αι. π.Χ. και στο πλαίσιο του φέρει την επιγραφή “Λίκνο της Δημοκρατίας”.
Το αέτωμα, όπως έχει αποδοθεί, εμπεριέχει το γράμμα “Α”, από το οποίο ξεκινά το όνομα της Αθήνας, οι πολίτες της οποίας κατά κύριο λόγο αντιμετώπισαν νικηφόρα τους Πέρσες στη Μάχη του Μαραθώνα το 490 π.Χ.. Μετά το πέρας της, ο οπλίτης -δρομέας μετέφερε το μήνυμα της νίκης από το πεδίο της μάχης στο άστυ, πραγματοποιώντας τον πρώτο Μαραθώνιο στην Ιστορία.
Εμπεριέχεται, όμως, και το γράμμα “Δ”, το οποίο παραπέμπει στη Δημοκρατία και τα ιδανικά της, στο πολίτευμα που έφτασε στο αποκορύφωμά του στην Αθήνα της κλασικής εποχής.
Κάτω από τη “σκέπη” της Αθήνας, της Δημοκρατίας και στη σκιά του Παρθενώνα δεν τρέχει πλέον ένας, μοναχικός, δρομέας όπως ο οπλίτης -μαραθωνοδρόμος, ο οποίος μόλις μετέφερε το χαρμόσυνο νικητήριο μήνυμα “Νενικήκαμεν”, ξεψύχησε. Είναι πολλοί, καθώς πλέον ο Μαραθώνιος έχει εξελιχθεί σε ένα δρομικό κίνημα που διαρκώς διευρύνεται.
Οι μαραθωνοδρόμοι τρέχουν κάτω από ένα κλαδί ελιάς, σύμβολο της ειρήνης. Και ο αποσπασματικά σωζόμενος κίονας μπροστά τους θυμίζει τις πληγές του Παρθενώνα στο διάβα των αιώνων, ενώ δημιουργεί ένα άνοιγμα, ένα πέρασμα προς το μέλλον.
Το φετινό μετάλλιο είναι το τρίτο της σειράς που φιλοτεχνείται από Έλληνες εικαστικούς και αποτελεί μέρος της σειράς οκτώ μεταλλίων, η οποία ξεκίνησε το 2019 με τη νικηφόρα για τους Έλληνες “Μάχη του Μαραθώνα” που φιλοτέχνησε ο Αλέκος Φασιανός. Το 2021, ο Κώστας Βαρώτσος εστίασε στον “Θρυλικό Ημεροδρόμο του 490π.Χ.” που έχασε τη ζωή του στην προσπάθεια να μεταφέρει τα καλά νέα, αποτελώντας την πηγή έμπνευσης για τη γέννηση του Μαραθωνίου Δρόμου.
Κάθε χρόνο χαράσσεται έντονα πάνω στα μετάλλια και ένα διαφορετικό από τα οκτώ γράμματα της λέξης “MARATHON” ώστε να δημιουργηθεί ολόκληρη η λέξη και ταυτόχρονα μία μοναδική συλλογή για τους δρομείς και τους συλλέκτες, σε εγχώριο και διεθνές πεδίο. Φέτος σειρά έχει το R.
Το κάθε μετάλλιο της σειράς έχει διάμετρο 7εκ., είναι κατασκευασμένο από κράμα ψευδαργύρου (zinc) και ζυγίζει περίπου 120 γραμμάρια. Στη μία όψη του αναγράφονται το έτος, το όνομα του αγώνα και η λέξη “FINISHER”.
39ος Μαραθώνιος της Αθήνας: Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης σχεδίασε το μετάλλιο της διοργάνωσης - Ποιος είναι ο σπουδαίος Έλληνας εικαστικός
Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης είναι ένας από τους σημαντικότερους Έλληνες εικαστικούς και ένας από τους βασικούς εκφραστές του κριτικού ρεαλισμού, ενός κινήματος τέχνης που αναπτύχθηκε στην Ευρώπη και στην Ελλάδα ήδη από τη δεκαετία του 1960. Πολυβραβευμένος, έχει ζήσει πολλά χρόνια στην Ευρώπη και είναι ομότιμος καθηγητής της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών. Στο βιογραφικό του καταγράφονται περισσότερες από 100 ατομικές εκθέσεις ως σήμερα στην Ελλάδα και το εξωτερικό και μεγάλος αριθμός ομαδικών εκθέσεων σε σημαντικά ιδρύματα, πινακοθήκες και μουσεία.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο διάσημος Ελληνο-αμερικανός καλλιτέχνης μιλά για τη σειρά «Portraits», την τεχνική superdots, αλλά και την ιδιαίτερη σχέση του με τη μαγειρική
Προσεγγίζοντας την «κοσμογονία» όχι μόνο ως μυθολογική αρχή, αλλά ως σύγχρονη εμπειρία
Το νέο πρότζεκτ καλύπτει τουλάχιστον 15 διαφορετικά κινήματα της ιστορίας της τέχνης
Στη δημοπρασία που οργάνωσε ο Τζον Όλιβερ για την ενίσχυση της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης
Έργα του βρίσκονται διάσπαρτα σε διάφορα σημεία της Ελλάδας
Το φετινό Φεστιβάλ Φωτιστικών Εγκαταστάσεων έχει τίτλο Βιο-Φωταύγεια (Bio-Lumina)
Μιλήσαμε με τον καλλιτέχνη για τη νέα έκθεσή του στην Ελλάδα, με τίτλο «The Athens algorithm»
Από την αναδρομική του Κυριάκου Μορταράκου και τη μεγάλη έκθεση του Δημήτρη Σεβαστάκη στις επιζωγραφισμένες φωτογραφίες του Κώστα Λάκη και τους καλλιτεχνικούς αλγόριθμους του Τσαρλς Σάντισον
Ο πολιτισμός ως βιώσιμη αξία για την πόλη και τα κτίριά της
Η ταυτοποίηση τέτοιων έργων είναι δύσκολη
Την έκθεση επιμελείται η Κατερίνα Κοσκινά
Μιλήσαμε με τον εικαστικό με αφορμή την έκθεσή του «ΣημeioN 37º/ 23º» στο Sympan στον Πειραιά
Μιλήσαμε με τον ζωγράφο και καθηγητή με αφορμή την έκθεσή του «Ο λόγος και ο τόπος» στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος
Μία εορταστική συνάντηση τέχνης για συλλέκτες και νέους φιλότεχνους που ανακαλύπτουν τον κόσμο των δημοπρασιών.
Η ζωγραφική του κινείται ανάμεσα στο άμορφο και το αναγνωρίσιμο, εκεί όπου το χρώμα αποφασίζει μόνο του να γίνει μορφή
Με αντικείμενα από τον προσωπικό και καλλιτεχνικό του βίο, η έκθεση αποτελεί must για κάθε λάτρη του Αυστραλού καλλιτέχνη
Μιλήσαμε με τον γνωστό εικαστικό για την έκθεση «Ιδανική συνθήκη» στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη
Εκθέσεις ζωγραφικής και φωτογραφίας σε Κourd, 47 Cycles, Αντωνοπούλου και CAN
Καλλιτέχνιδες που αρνήθηκαν να μείνουν αόρατες
Η παράσταση, που έγινε στο Roberts Park του Σάλταιρ, αποτέλεσε φόρο τιμής στην πόλη όπου γεννήθηκε
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.