- CITY GUIDE
- PODCAST
-
13°
O Andreas Siekmann και οι ιδιωτικοποιήσεις στην πρώην Ανατολική Γερμανία
Οι ιδιωτικοποιήσεις των επιχειρήσεων της πρώην ΛΔΓ με τη ματιά ενός καλλιτέχνη
Ο Andreas Siekmann και η έκθεση «Ενέχυρο, καταπίστευση και το αόρατο χέρι. Σελίδες από μια ιστορία της Treuhandanstalt» στο Ινστιτούτο Γκαίτε
Το 2007, στη δεύτερη παρουσία του στην Ντοκουμέντα στο Κάσελ συμμετείχε με το έργο «Το αποκλειστικό - Η πολιτική του αποκλεισμένου τετάρτου», ενώ την ίδια χρονιά στο πλαίσιο του Munster Sculpture Project, τη διοργάνωση που κάθε δέκα χρόνια μετατρέπει τη γερμανική πόλη σε υπαίθρια γλυπτοθήκη, συνέθλιψε 13 φιγούρες Buddy bear και με τα υπολείμματα δημιούργησε μια μπάλα που τοποθέτησε, μαζί με την πρέσα, μπροστά στο μπαρόκ παλάτι Erbdrostenhof.
Ο δημόσιος χώρος και η εμπορευματοποίησή του βρίσκονται σταθερά στην πυξίδα των αναζητήσεων του Αντρέας Ζίκμαν. Στο πλαίσιο του εορτασμού των 70 χρόνων του Ινστιτούτου Γκαίτε στην Αθήνα, ο 61χρονος Γερμανός έρχεται στα μέρη μας με ένα από τα πιο γνωστά και πολυσυζητημένα του πρότζεκτ. Με όχημα το μέσο της χαρακτικής και την αισθητική του πολιτικού κονστρουκτιβισμού της δεκαετίας του 1920, στο έργο με τίτλο «Ενέχυρο, καταπίστευση και το αόρατο χέρι. Σελίδες από μια ιστορία της Treuhandanstalt» ασχολείται με τους μηχανισμούς της αγοράς και τις πολιτικές διεργασίες στις οποίες βασίστηκε η οικονομική αναδιάρθρωση της Ανατολικής Γερμανίας μετά τη γερμανική επανένωση, αναδεικνύοντας μια άλλη οπτική στη συζήτηση για τη δημόσια περιουσία.
Το έργο, που πρωτοπαρουσιάστηκε το 2005 κερδίζοντας την προσοχή, περιγράφει τη διαδικασία μετατροπής των επιχειρήσεων λαϊκής ιδιοκτησίας της Λαϊκής Δημοκρατίας της Γερμανίας σε ιδιωτικές κεφαλαιουχικές εταιρείες της επανενωμένης Γερμανίας. Ως κέντρο συντονισμού αυτής της μεγάλης κλίμακας διαδικασίας ιδιωτικοποίησης ιδρύθηκε η λεγόμενη Treuhandanstalt και μέσα σε τρεισήμισι χρόνια ιδιωτικοποιήθηκαν ή έκλεισαν συνολικά 13.500 ανατολικογερμανικές επιχειρήσεις. Η μετατροπή τους σε κεφαλαιουχικές εταιρείες θεωρήθηκε στην ουσία ως ένα ενέχυρο, μια προϋπόθεση ώστε το αόρατο χέρι της οικονομίας της αγοράς να φέρει ένα νέο οικονομικό θαύμα.
Σε μια σειρά από ασπροκόκκινες φρίζες, που θα παρουσιαστούν στο μορφωτικό ίδρυμα της οδού Ομήρου σε μια ελαφρώς τροποποιημένη εκδοχή και με τα κειμενικά τους στοιχεία μεταφρασμένα στα ελληνικά, ο Βερολινέζος δημιουργός επιχειρεί να εκφράσει με καλλιτεχνικά μέσα πολιτικές διαδικασίες λήψης αποφάσεων και οικονομικές δομές εξουσίας. Εξετάζει ένα σημαντικό γεγονός της πρόσφατης γερμανικής ιστορίας και, παράλληλα, καταθέτει τη δική του ματιά και ερωτήματα στη συζήτηση για τη δημόσια περιουσία – ένα θέμα και με ελληνικό ενδιαφέρον.
Η έκθεση πραγματοποιείται στο πλαίσιο του συμποσίου New Old Properties, σε επιμέλεια της Μαρίνας Φωκίδη και σχεδιασμό της Ελένης Σπυριδάκη.
Λίγα λόγια για τον Αντρέας Ζίκμαν
Γεννημένος το 1961 στο Χαμμ, σπούδασε στην Ακαδημία Τέχνης του Ντύσελντορφ και ζει και εργάζεται στο Βερολίνο. Δουλεύει με διάφορα καλλιτεχνικά μέσα, όπως το σχέδιο, τη ζωγραφική, το φιλμ, αλλά και με παρεμβάσεις στον δημόσιο χώρο. Έργα του έχουν παρουσιαστεί στην 50ή Μπιενάλε της Βενετίας (2003), στις documenta 11 (2002) και documenta 12 (2007) και στη Διεθνή Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης της Νότιας Αμερικής (2017). Στις πολυάριθμες ατομικές και ομαδικές εκθέσεις του συγκαταλέγονται, μεταξύ άλλων οι: Potosí-Prinzip (2010/11) στο Μουσείο Reina Sofia στη Μαδρίτη και το Εθνικό Μουσείο Τέχνης στη Λα Πας της Βολιβίας, Heads (2021) στην γκαλερί Barbara Weiss στο Βερολίνο και Potosí-Prinzip – Archiv (2021) στο Haus der Kulturen der Welt στο Βερολίνο.
INFO
Andreas Siekmann, Ενέχυρο, καταπίστευση και το αόρατο χέρι. Σελίδες από μια ιστορία της Treuhandanstalt
Goethe-Institut Athen, Ομήρου 14-16, 210 36 61 000
Εγκαίνια: Πέμπτη 5 Μαίου 2022, 16:00
Διάρκεια έκθεσης: έως 22 Μαίου
Ωρες λειτουργίας: Δευτέρα-Πέμπτη 9:00-20:00, Παρασκευή 9:00-16:00, Σάββατο 9:00-14:00
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο διάσημος Ελληνο-αμερικανός καλλιτέχνης μιλά για τη σειρά «Portraits», την τεχνική superdots, αλλά και την ιδιαίτερη σχέση του με τη μαγειρική
Προσεγγίζοντας την «κοσμογονία» όχι μόνο ως μυθολογική αρχή, αλλά ως σύγχρονη εμπειρία
Το νέο πρότζεκτ καλύπτει τουλάχιστον 15 διαφορετικά κινήματα της ιστορίας της τέχνης
Στη δημοπρασία που οργάνωσε ο Τζον Όλιβερ για την ενίσχυση της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης
Έργα του βρίσκονται διάσπαρτα σε διάφορα σημεία της Ελλάδας
Το φετινό Φεστιβάλ Φωτιστικών Εγκαταστάσεων έχει τίτλο Βιο-Φωταύγεια (Bio-Lumina)
Μιλήσαμε με τον καλλιτέχνη για τη νέα έκθεσή του στην Ελλάδα, με τίτλο «The Athens algorithm»
Από την αναδρομική του Κυριάκου Μορταράκου και τη μεγάλη έκθεση του Δημήτρη Σεβαστάκη στις επιζωγραφισμένες φωτογραφίες του Κώστα Λάκη και τους καλλιτεχνικούς αλγόριθμους του Τσαρλς Σάντισον
Ο πολιτισμός ως βιώσιμη αξία για την πόλη και τα κτίριά της
Η ταυτοποίηση τέτοιων έργων είναι δύσκολη
Την έκθεση επιμελείται η Κατερίνα Κοσκινά
Μιλήσαμε με τον εικαστικό με αφορμή την έκθεσή του «ΣημeioN 37º/ 23º» στο Sympan στον Πειραιά
Μιλήσαμε με τον ζωγράφο και καθηγητή με αφορμή την έκθεσή του «Ο λόγος και ο τόπος» στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος
Μία εορταστική συνάντηση τέχνης για συλλέκτες και νέους φιλότεχνους που ανακαλύπτουν τον κόσμο των δημοπρασιών.
Η ζωγραφική του κινείται ανάμεσα στο άμορφο και το αναγνωρίσιμο, εκεί όπου το χρώμα αποφασίζει μόνο του να γίνει μορφή
Με αντικείμενα από τον προσωπικό και καλλιτεχνικό του βίο, η έκθεση αποτελεί must για κάθε λάτρη του Αυστραλού καλλιτέχνη
Μιλήσαμε με τον γνωστό εικαστικό για την έκθεση «Ιδανική συνθήκη» στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη
Εκθέσεις ζωγραφικής και φωτογραφίας σε Κourd, 47 Cycles, Αντωνοπούλου και CAN
Καλλιτέχνιδες που αρνήθηκαν να μείνουν αόρατες
Η παράσταση, που έγινε στο Roberts Park του Σάλταιρ, αποτέλεσε φόρο τιμής στην πόλη όπου γεννήθηκε
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.