- CITY GUIDE
- PODCAST
-
12°
Λήμνο, Λήμνο όλοι, στη μέση ο Μανώλης!
Τι γυρεύει, από τα Κύθηρα στο Βορειοανατολικό Αιγαίο, ο Μανώλης Χάρος;
Τα Κύθηρα, όπου γεννήθηκε, μα και η Λήμνος, όπου έως και τις 20 Αυγούστου «νοίκιασαν κατάλυμα» οι πίνακες του Μανώλη Χάρου, αποτελούν ιδεατά «εξωτικούς» προορισμούς. Για εμάς, τους στεριανούς, θεωρώ πως μπορεί και να ονομάζεται έτσι η έκθεσή του με τίτλο «Ο δυσδιάκριτος εξωτισμός του προορισμού»! Ακόμα κι αν βρίσκονται σε μίας το πολύ μέρας απόσταση μακριά μας, ως τόποι και τοπία, νερά πλεύσης αλλά και αποσυμπίεσης των αστών παραθεριστών, που μετοικούμε για τις δροσιές και τις αλμυρές απολαύσεις του θέρους, τα νησιά πάντα διαθέτουν μια ανυπέρβλητη γοητεία: αποτελούν μια συνεχή φαντασίωση, φορτίζουν πέρα από το σώμα και την ψυχή, με αυτή τη διακαή αίσθηση-πόθο της ελευθερίας. Της φυγής, της αλλαγής, της υπέρβασης-δραπέτευσης από μια παλιά βαρυφορτωμένη με «θέματα» ζωή για μια νέα.

Πόσος κόσμος, ειδικά λόγω της κρίσης, δεν επέστρεψε ή δεν «εγκατέλειψε», πρώτα ψυχικά και μετά και σωματικά, τις μητροπόλεις, προτιμώντας την περιφέρεια! Άλλωστε εξωτικά, παραδείσια, σε σημείο ονείρωξης, από την Αναγέννηση έως και σήμερα, το ταξίδι δεν είναι τίποτα άλλο πέρα από την προσδοκία και την πρόκληση της ανασύστασης και επανασυγκρότησης. Γιατί ακόμα και τις εποχές προ κρίσης, ο αναχωρητισμός πάντα αποτελούσε για πολλούς μια στάση- βλέμμα προς το μέλλον. Εμπεριέχεται στη βασική συνθήκη του ρομαντισμού ο πάντα ανήσυχος, περιφερόμενος και ακατάπαυστα εν κινήσει Ηomo Universalis. Χίπι, μποέμ, always on the run, όσο διαρκούν η πορεία και το ταξίδι, τόσο φουντώνει η επιθυμία μα και η «αναδιαπραγμάτευση του εντός» του ταξιδιώτη.

Εδώ τεκμηριώνεται και το «εξωτικό» της έκθεσης του Μανώλη Χάρου στη Λήμνο. Αποτελεί μεν μια «δυσδιάκριτη» πηγή ο προορισμός μέχρι να τον φτάσεις, μα πόσο ξεκάθαρα, ακόμα και ως φαντασίωση που σε καλεί να την κάνεις «πράξη», δεν χαρίζει πλέον την «ευδιάκριτη» υπόσχεση της νέας ζωής; Ο ορίζοντας και οι κορυφογραμμές του, οι όγκοι των βράχων, το μπλε και το πράσινο της θάλασσας και της φύσης, όπως ο ταξιδιώτης τα βλέπει-βλέπουμε να χάσκουν μέχρι να τα προσεγγίσουμε καθώς το καράβι πιάνει λιμάνι, δεν είναι παρά μια αναφορά στο μακρινό μέχρι να γίνει κοντινό. Απτό και προσβάσιμο. Άλλοτε υπαινικτικά, άλλοτε κυριολεκτικά, η τοπογραφία της έκθεσης «Ο δυσδιάκριτος εξωτισμός του προορισμού», με μια μικρή αλλαγή του ξι με το ρο, μεταμορφώνεται στον ευδιάκριτο «ερωτισμό» που πηγάζει μέσα από τα ταξίδια.

Οι αναμνήσεις εμπεριέχουν μέσα τους και το μέλλον, τα ναυτικά μίλια είναι κάτι άλλο πέραν της μείωσης της απόστασης από το νησί - αντικείμενο του πόθου μας: είναι και το μέσο κατάκτησης- αυτοπραγμάτωσης του ονείρου.

Παρουσιάζοντας έργα που ανήκουν σε ένα μεγαλύτερο σύνολο που αλλάζει μα και εξελίσσεται τα τελευταία δυο χρόνια, ο Μανώλης Χάρος, ζωγράφος και χαράκτης παγκόσμιας κλάσης και φήμης, για άλλη μια φορά «παίζει» με τα άκρα! Εδώ κοντά-αλλού μακριά, στεριά-θάλασσα, φυγή-καθήλωση, κι όλα αυτά μέσα από εικόνες που τηρούν μια συνεχή του εμμονή ως προς τον τρόπο που τα εκλαμβάνει ο θεατής: η ζωγραφική του είναι εύληπτη, μυθοπλαστική, ο καλλιτέχνης επικοινωνεί μαζί του, η απόσταση καταργείται, το έργο τέχνης παύει να είναι μακριά του, μα κυριολεκτικά μοιάζει σαν να βγήκε από «μέσα» του. Από εκείνον τον διαρκή δηλαδή πόθο-υπόσχεση πως το «εξωτικό» ως προορισμός είναι θέμα χρόνου να αποκτήσει συνείδηση και μορφή οικείου. Ω, μια αναμφισβήτητα εντυπωσιακή εικονοκλασία, που είναι σίγουρο πως για τη φετινή Λήμνο είναι το εικαστικό γεγονός του καλοκαιριού.

Μανώλης Χάρος - Ο δυσδιάκριτος εξωτισμός του προορισμού
Χώρος Τέχνης «Ώχρα Μπλε», Π. Κυδά 8, Μύρινα, Λήμνος, T/F:+302254 026264, 6976220673, ochrablue.blogspot.gr, www.facebook.com/OchraBlue
Διάρκεια έκθεσης: 28 Ιουλίου – 20 Αυγούστου 2017. Ώρες λειτουργίας: καθημερινά 9.00- 14.00 και 19.00- 22.30, Κυριακή 19.00-22.30
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο διάσημος Ελληνο-αμερικανός καλλιτέχνης μιλά για τη σειρά «Portraits», την τεχνική superdots, αλλά και την ιδιαίτερη σχέση του με τη μαγειρική
Προσεγγίζοντας την «κοσμογονία» όχι μόνο ως μυθολογική αρχή, αλλά ως σύγχρονη εμπειρία
Το νέο πρότζεκτ καλύπτει τουλάχιστον 15 διαφορετικά κινήματα της ιστορίας της τέχνης
Στη δημοπρασία που οργάνωσε ο Τζον Όλιβερ για την ενίσχυση της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης
Έργα του βρίσκονται διάσπαρτα σε διάφορα σημεία της Ελλάδας
Το φετινό Φεστιβάλ Φωτιστικών Εγκαταστάσεων έχει τίτλο Βιο-Φωταύγεια (Bio-Lumina)
Μιλήσαμε με τον καλλιτέχνη για τη νέα έκθεσή του στην Ελλάδα, με τίτλο «The Athens algorithm»
Από την αναδρομική του Κυριάκου Μορταράκου και τη μεγάλη έκθεση του Δημήτρη Σεβαστάκη στις επιζωγραφισμένες φωτογραφίες του Κώστα Λάκη και τους καλλιτεχνικούς αλγόριθμους του Τσαρλς Σάντισον
Ο πολιτισμός ως βιώσιμη αξία για την πόλη και τα κτίριά της
Η ταυτοποίηση τέτοιων έργων είναι δύσκολη
Την έκθεση επιμελείται η Κατερίνα Κοσκινά
Μιλήσαμε με τον εικαστικό με αφορμή την έκθεσή του «ΣημeioN 37º/ 23º» στο Sympan στον Πειραιά
Μιλήσαμε με τον ζωγράφο και καθηγητή με αφορμή την έκθεσή του «Ο λόγος και ο τόπος» στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος
Μία εορταστική συνάντηση τέχνης για συλλέκτες και νέους φιλότεχνους που ανακαλύπτουν τον κόσμο των δημοπρασιών.
Η ζωγραφική του κινείται ανάμεσα στο άμορφο και το αναγνωρίσιμο, εκεί όπου το χρώμα αποφασίζει μόνο του να γίνει μορφή
Με αντικείμενα από τον προσωπικό και καλλιτεχνικό του βίο, η έκθεση αποτελεί must για κάθε λάτρη του Αυστραλού καλλιτέχνη
Μιλήσαμε με τον γνωστό εικαστικό για την έκθεση «Ιδανική συνθήκη» στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη
Εκθέσεις ζωγραφικής και φωτογραφίας σε Κourd, 47 Cycles, Αντωνοπούλου και CAN
Καλλιτέχνιδες που αρνήθηκαν να μείνουν αόρατες
Η παράσταση, που έγινε στο Roberts Park του Σάλταιρ, αποτέλεσε φόρο τιμής στην πόλη όπου γεννήθηκε
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.