Ένα βιβλίο. Θεία Κωμωδία.
Ένα γλυπτό. Το φιλί.
Μια εικόνα.
Ένα αφήγημα.
Η Ελεγεία της Λαγνείας.

Ο δρόμος προς τον ουρανό είναι κλειστός για κείνους που τόλμησαν στα πάθη να ενδώσουν. Καταραμένοι, στροβιλίζονται αέναα, παραδομένοι, άοπλοι μπροστά στη δύναμη των αβυσσαλέων ανέμων της Κόλασης. Η ησυχία δεν τους ανήκει. Τη θυσίασαν στο βωμό της ηδονής. Γαλήνη δεν θα βρουν εκείνοι που υπέκυψαν στο αμάρτημα της φιληδονίας.

Οι ψυχές που οδεύουν για την Κόλαση κλαίνε και βρίζουν τον Θεό. Μόλις μπουν στη βάρκα του Χάροντα, ο φόβος τους μετατρέπεται σε επιθυμία κι ανυπόφορο άγχος, λέει ο Μπόρχες.
«και πρόθυρα διαβαίνουν το ποτάμι» (Κόλαση, 3, 124)

Τα μάτια του Δάντη συναντούν τους αμαρτωλούς της σάρκας, τη Φραντσέσκα ντε Πολέντα και τον Πάολο Μαλατέστα. Ο ποιητής τους μιλά γλυκά. Κι η αμαρτωλή γυναίκα απαντά:
«μόνοι μας είμαστε, χωρίς κακό στο νου μας» (Κόλαση, 5, 129)
Έλεγος. Θρηνητικό άσμα σε ελεγειακό δίστιχο.

Ο πόνος της απώλειας μιας γνώριμης ζωής είναι δύσκολα διαχειρίσιμος. Ο ανθρώπινος ψυχισμός καλείται να τον βιώσει στο έπακρο για να προχωρήσει. Εάν απωθήσει τη διαδικασία, η σχισμή που δημιουργήθηκε θα τον τυραννά συνειδητά και ασυνείδητα.

Η κωμωδία στον Μεσαίωνα ξεκινούσε απ’ τον πόνο, την ένταση και στη συνέχεια προχωρούσε στη λύση, στην κάθαρση.
Κι ο Βοκάκιος ονόμασε το ποίημα του Δάντη Θεία Κωμωδία.
Η τέχνη γεννά τέχνη.
Το μίσος γεννά μίσος.
Η αγάπη γεννά αγάπη.

Ο Αύγουστος Ροντέν γοητεύεται με το ποίημα του Δάντη. Διαλέγει το αμαρτωλό ζευγάρι. Η σκέψη, η φαντασία του, θα δώσουν μορφή στους αμαρτωλούς, θα τους σμιλέψει με τη δική του ματιά. Θέλει να αποδώσει την ένταση της στιγμής, γιατί μόνο αυτή υπάρχει. Και θα δημιουργήσει το φιλί. Εκείνο που δίνει το αμαρτωλό ζευγάρι λίγο πριν το θάνατο.
Το χέρι του εραστή προδίδει την ένταση, το ρίγος. Τα γυμνά σώματα έχουν κίνηση, σμιλεύει το πάθος των βασανισμένων κορμιών.
Ο αφαιρετικός γλύπτης θαυμάζει τον Δάντη, έχει μελετήσει τον Μικελάντζελο, τα απομεινάρια άλλων εποχών τον γοητεύουν. Περπατά τα μονοπάτια της ζωής του με παπούτσια αρχαιολόγου, δημιουργεί αποσπασματικά κεφάλια, χέρια, πόδια όπως εκείνα που αναδύονται στο φως απ’ τη σκαπάνη της εκσκαφής των μελετητών της ζωής που έφυγε.
Αναζητά απαντήσεις, δεν υπάρχουν ορισμοί, τα δεδομένα είναι πάντα ευμετάβλητα. Αφήνει τα έργα ημιτελή και πάνω τους οι δαχτυλιές του...
Η ζωή είναι μια συνεχόμενη αναζήτηση της ευτυχίας, της αγάπης, της λύπης. Ίσως και να αποζητά το δράμα, εκείνο μπορεί και τον σπρώχνει δυνατά από τα βάθη της Κόλασης στον ουρανό. Σημασία έχει μόνο η στιγμή.

Ο Κωνσταντίνος Ιγνατιάδης φωτογραφίζει το γλυπτό του Ροντέν. Εκτίθεται. Μας παρουσιάζει τι είδαν τα δικά του μάτια.
Ένας ύμνος στο σώμα. Η εικόνα αφαιρετική.
Δυο παλλόμενα κορμιά δίχως κεφάλι, δίχως φιλί. Μοναχά η ένταση των αγκαλιασμένων τους μελών.
Η σάρκα νικητής. Το πάθος δεν έχει ήθος.

Μας κάλεσε να δούμε την εικόνα. Κι έγραψε στην πρόσκληση Ελεγεία.
«Δίχως τη θέαση κάθε έργο τέχνης είναι ανούσιο» μας λέει.
Ο θεατής στην πρώτη θέση.
Κι ο καθένας μας κοιτά σιωπηλά δημιουργώντας το δικό του αφήγημα.

«Ελεγεία ΙΙ» του Κωνσταντίνου Ιγνατιάδη στην γκαλερί ΑLEA (Σπ. Καλιάφα 1, Ιωάννινα). Έως τις 8 Ιουνίου.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο διάσημος Ελληνο-αμερικανός καλλιτέχνης μιλά για τη σειρά «Portraits», την τεχνική superdots, αλλά και την ιδιαίτερη σχέση του με τη μαγειρική
Προσεγγίζοντας την «κοσμογονία» όχι μόνο ως μυθολογική αρχή, αλλά ως σύγχρονη εμπειρία
Το νέο πρότζεκτ καλύπτει τουλάχιστον 15 διαφορετικά κινήματα της ιστορίας της τέχνης
Στη δημοπρασία που οργάνωσε ο Τζον Όλιβερ για την ενίσχυση της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης
Έργα του βρίσκονται διάσπαρτα σε διάφορα σημεία της Ελλάδας
Το φετινό Φεστιβάλ Φωτιστικών Εγκαταστάσεων έχει τίτλο Βιο-Φωταύγεια (Bio-Lumina)
Μιλήσαμε με τον καλλιτέχνη για τη νέα έκθεσή του στην Ελλάδα, με τίτλο «The Athens algorithm»
Από την αναδρομική του Κυριάκου Μορταράκου και τη μεγάλη έκθεση του Δημήτρη Σεβαστάκη στις επιζωγραφισμένες φωτογραφίες του Κώστα Λάκη και τους καλλιτεχνικούς αλγόριθμους του Τσαρλς Σάντισον
Ο πολιτισμός ως βιώσιμη αξία για την πόλη και τα κτίριά της
Η ταυτοποίηση τέτοιων έργων είναι δύσκολη
Την έκθεση επιμελείται η Κατερίνα Κοσκινά
Μιλήσαμε με τον εικαστικό με αφορμή την έκθεσή του «ΣημeioN 37º/ 23º» στο Sympan στον Πειραιά
Μιλήσαμε με τον ζωγράφο και καθηγητή με αφορμή την έκθεσή του «Ο λόγος και ο τόπος» στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος
Μία εορταστική συνάντηση τέχνης για συλλέκτες και νέους φιλότεχνους που ανακαλύπτουν τον κόσμο των δημοπρασιών.
Η ζωγραφική του κινείται ανάμεσα στο άμορφο και το αναγνωρίσιμο, εκεί όπου το χρώμα αποφασίζει μόνο του να γίνει μορφή
Με αντικείμενα από τον προσωπικό και καλλιτεχνικό του βίο, η έκθεση αποτελεί must για κάθε λάτρη του Αυστραλού καλλιτέχνη
Μιλήσαμε με τον γνωστό εικαστικό για την έκθεση «Ιδανική συνθήκη» στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη
Εκθέσεις ζωγραφικής και φωτογραφίας σε Κourd, 47 Cycles, Αντωνοπούλου και CAN
Καλλιτέχνιδες που αρνήθηκαν να μείνουν αόρατες
Η παράσταση, που έγινε στο Roberts Park του Σάλταιρ, αποτέλεσε φόρο τιμής στην πόλη όπου γεννήθηκε
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.