- CITY GUIDE
- PODCAST
-
14°
Δημήτρη Αμελαδιώτη, παιδί μου, τι έκανες;
Μπορείς να νοηματοδοτήσεις την junk culture πολυσήμαντη γλυπτική του;
Junk culture ή και τίποτα δεν πάει χαμένο: το ευτελές, το παρατεταμένο, το σκουπίδι, το χαλασμένο, το άχρηστο, ως ευθεία σύνδεση με την Arte Povera αλλά και μια σπονδή στο «τίποτα». Για τους άλλους. Που όμως μπορεί να σημαίνει και τα «πάντα» από πλευράς δημιουργού, για να εκκινήσει η αφήγηση. Να σκάσει η εικόνα, να πάρει σχήμα και μορφή το έργο. Αρκούντως νταντά, και κολάζ, και... σαμποτάζ!

Στην περίπτωση του Δημήτρη Αμελαδιώτη, αυτή η λατρευτική διαχείριση του «τίποτα» δημιουργεί υπέροχα συνταιριάσματα-συνειρμούς. Αυτές οι αινιγματικές γλυπτικές κατασκευές του, οι επικολλήσεις ταπεινών υλικών σε μια μορφή-σχήμα που προκαλεί το βλέμμα να συνομιλήσει συνδυαστικά με το μυαλό, προκαλώντας το να το ερμηνεύσει, παράγει μια ενέργεια συνταρακτική. Τι βλέπω, αναρωτιέμαι; Τα κοσμήματα μιας έκπτωτης πριγκίπισσας από τις φυλές του Game of Thrones. Στέκει. Μπορεί όμως και τη φωλιά ενός εξωτικού πουλιού στον Αμαζόνιο - μάζεψε τα υλικά σαν «σπυρί – σπυρί» μέχρι να τα συμπυκνώσει σε «οίκο». Γι' αυτό εκτιμώ τούτον τον καλλιτέχνη. Παγιδεύει το μάτι αλλά και απελευθερώνει τον εγκέφαλο, ενδυναμώνει όχι ένα νόημα, μα πολλά: είναι φωλιά ερωτική δια χειρός-ράμφους του πουλιού, ας πούμε, ή μπορεί και μια σκέτη παγίδα που ενορχήστρωσε αντί για ξόβεργα ο κυνηγός; Μέγιστη διάνοια, πρωτόγονη τεχνική: ο Οβίδιος το είχε γράψει πρώτος, πριν του ρετουσάρουν το... σλόγκαν το νταντά, τα κολάζ, το πανκ ροκ, όπως εικονοποίησε την αισθητική στη μόδα! Σε κάθε περίπτωση πάντως αυτές οι στοχαστικά ειρωνικές και μελαγχολικές ανακατασκευές του Αμελαδιώτη, αποτέλεσμα μεικτών ρυθμών, χωρίς προαποφασισμένη τάξη, σχεδόν ανατινάζουν κάθε ορθολογική προσέγγιση που επιδιώκει να ορίσει κάθε έργο ως... αυτό.

Γιατί αυτά που εκθέτει στην Lola Nikolaou ο φιλαράκος συνθέτουν μια μελαγχολική, ειρωνική, σχολαστική διαδικασία που ενώνει χειρωνακτική διαδικασία ανεύρεσης-κατασκευής, με λογική, ευαισθησία αλλά και μια διαρκή αμφισβήτηση περί της ερώτησης: τώρα δηλαδή τι είναι αυτό; Αυτό είναι τα πάντα. Ή θα μπορούσε.
Καθώς στέκομαι μπροστά στα έργα, αναρωτιέμαι μήπως δεν είναι ούτε κόσμημα του Game of Thrones, ούτε φωλιά εξωτικά πολύχρωμου παπαγάλου. Θα μπορούσε να είναι - ίσως- μαραμένο στεφάνι ενθύμιο από την Πρωτομαγιά 1985, μια φθαρμένη μπαντάνα, εύρημα από προϊστορικούς αγώνες τένις - την φορούσε ένας ΜάκΕνρο Ιουδαίος στο ντέρμπι με το τότε καμάρι του ομίλου αντισφαίρισης Βαλχάλας, που δεν τον λέγαν Μπιοργκ, αλλά Θορ Χανταμπάκη.

Αγαπώ τα γλυπτά του Αμελαδιώτη, είναι τόσο ανοιχτά σε ερμηνείες και προπάντων απαλλαγμένα από την «κονσεπτίλα» και το βαρύ μπετόν αρμέ νόημα. Είναι τόσο εύπλαστα, μπορείς να τους προσδώσεις όποια αλληγορία επιθυμείς. Υπάρχουν υπό το βλέμμα και τη φαντασία μας: αφυπνίζουν συναισθήματα, λειτουργούν ως μνημεία μικρών ιστοριών, totem de banalities, μίνι όπερες, αυτό το σκέφτηκα μόλις: κάλυμμα για να μη χαλάσει ο ήλιος το χρώμα της σκεπής από τη συλλογή ενός μικρού παιδιού με αυτοκινητάκια Matchbox. Μπορεί και να το βρήκα τελικά και όντως αυτά να είναι «αυτό». Ανοιχτές όλες οι ερμηνείες, είπαμε αφού!
Allowing Unpleasant States: Από 4 έως 27 Μαΐου στη Lola Nikolaou Gallery
Επιμέλεια Έκθεσης: Θάλεια Στεφανίδου
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο διάσημος Ελληνο-αμερικανός καλλιτέχνης μιλά για τη σειρά «Portraits», την τεχνική superdots, αλλά και την ιδιαίτερη σχέση του με τη μαγειρική
Προσεγγίζοντας την «κοσμογονία» όχι μόνο ως μυθολογική αρχή, αλλά ως σύγχρονη εμπειρία
Το νέο πρότζεκτ καλύπτει τουλάχιστον 15 διαφορετικά κινήματα της ιστορίας της τέχνης
Στη δημοπρασία που οργάνωσε ο Τζον Όλιβερ για την ενίσχυση της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης
Έργα του βρίσκονται διάσπαρτα σε διάφορα σημεία της Ελλάδας
Το φετινό Φεστιβάλ Φωτιστικών Εγκαταστάσεων έχει τίτλο Βιο-Φωταύγεια (Bio-Lumina)
Μιλήσαμε με τον καλλιτέχνη για τη νέα έκθεσή του στην Ελλάδα, με τίτλο «The Athens algorithm»
Από την αναδρομική του Κυριάκου Μορταράκου και τη μεγάλη έκθεση του Δημήτρη Σεβαστάκη στις επιζωγραφισμένες φωτογραφίες του Κώστα Λάκη και τους καλλιτεχνικούς αλγόριθμους του Τσαρλς Σάντισον
Ο πολιτισμός ως βιώσιμη αξία για την πόλη και τα κτίριά της
Η ταυτοποίηση τέτοιων έργων είναι δύσκολη
Την έκθεση επιμελείται η Κατερίνα Κοσκινά
Μιλήσαμε με τον εικαστικό με αφορμή την έκθεσή του «ΣημeioN 37º/ 23º» στο Sympan στον Πειραιά
Μιλήσαμε με τον ζωγράφο και καθηγητή με αφορμή την έκθεσή του «Ο λόγος και ο τόπος» στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος
Μία εορταστική συνάντηση τέχνης για συλλέκτες και νέους φιλότεχνους που ανακαλύπτουν τον κόσμο των δημοπρασιών.
Η ζωγραφική του κινείται ανάμεσα στο άμορφο και το αναγνωρίσιμο, εκεί όπου το χρώμα αποφασίζει μόνο του να γίνει μορφή
Με αντικείμενα από τον προσωπικό και καλλιτεχνικό του βίο, η έκθεση αποτελεί must για κάθε λάτρη του Αυστραλού καλλιτέχνη
Μιλήσαμε με τον γνωστό εικαστικό για την έκθεση «Ιδανική συνθήκη» στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη
Εκθέσεις ζωγραφικής και φωτογραφίας σε Κourd, 47 Cycles, Αντωνοπούλου και CAN
Καλλιτέχνιδες που αρνήθηκαν να μείνουν αόρατες
Η παράσταση, που έγινε στο Roberts Park του Σάλταιρ, αποτέλεσε φόρο τιμής στην πόλη όπου γεννήθηκε
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.