- CITY GUIDE
- PODCAST
-
10°
Τι βλέπει η Ζυράννα Ζατέλλη στους πίνακες του Mίλτου Γκολέμα;
Με αφορμή την έκθεση του σπουδαίου ζωγράφου στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη
Μια νεοαναγειρόμενη οικοδομή απέναντι από το εργαστήριο του, έγινε έμπνευση για τον ζωγράφο Μίλτο Γκολέμα να ετοιμάσει μια σειρά από πίνακες που σήμερα γίνονται έκθεση με τίτλο «Υπό κατασκευή» στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη στο Κολωνάκι. Είναι η τέταρτη κατά σειρά ατομική έκθεση αυτού του ταλαντούχου καλλιτέχνη. Ο Γκολέμας με αφορμή την οικοδομή και όλη την εξέλιξη της, γοητεύεται από τη γεωμετρική δομή της κατασκευής, τα δαιδαλώδη πλέγματα και την πολύπλοκη σύνθεση της και δημιουργεί μια σειρά έργων που καταγράφουν με αριστοτεχνικό τρόπο την εικόνα του εργοταξιακού τοπίου. Η ανθρώπινη παρουσία άλλοτε ελάχιστη, άλλοτε να υπονοείται, αποτελεί δομικό στοιχείο των συνθέσεων. Πιστός στην πλούσια χρωματική του παλέτα δεν διστάζει σε αυτήν την σειρά να δημιουργήσει και έργα με τις εντάσεις ανάμεσα στο λευκό και το μαύρο. Ο Μίλτος Γκολέμας στην ενότητα «Υπό κατασκευήν» εικονοποιεί την έννοια της δημιουργίας, την κατασκευή του «νέου».
Μίλτος Γκολέμας, Χτύπος, Λάδι και άμμος σε καμβά
Μίλτος Γκολέμας, Ισορροπώντας στα καυσόξυλα, Ακρυλικό σε χειροποίητο χαρτί
Πριν δείτε αυτή την έκθεση, που τη συστήνουμε ανεπιφύλακτα, αξίζει να διαβάσετε το κείμενο της γνωστής και αγαπημένης Ζυράννας Ζατέλλη, προφανώς θαυμάστριας ή φίλης του καλλιτέχνη, που σχολιάζει με τον πάντα αριστοτεχνικό τρόπο, τα νέα έργα του καλλιτέχνη:
«Από κτίσεως κόσμου... Αφορμή για μια αναδρομή στα βάθη του χρόνου και των θρύλων του γίνονται μέσα μου αυτοί οι πίνακες του Μίλτου Γκολέμα. Βλέπω εδώ εικόνες, παραστάσεις, σχέδια οικοδομήματος, προσχέδια και υπαινιγμούς σχεδίων που με ωθούν να αναλογιστώ πώς άραγε να στήθηκε εκείνη η Κιβωτός του Νώε, η ασύλληπτη, πώς και με πόσο μόχθο ψήλωνε μέρα με τη μέρα (ή «βυθιζόταν» ολοένα στην κακή του μοίρα) εκείνος ο Πύργος της Βαβέλ, ή και το πιο δικό μας, το Γεφύρι της Άρτας, που έβαζε μικρά πουλιά να τραγουδούν ότι «αν δεν στοιχειώσεις άνθρωπο, γεφύρι δεν στεριώνει» κι ανατρίχιαζε η γυναίκα του πρωτομάστορα πρώτη και καλύτερη...
Να ‘μαστε λοιπόν μπροστά στους πίνακες του Γκολέμα: έγκατα του οικοδομείν, αλλεπάλληλα πλέγματα έως και πλεκτάνες από μαδέρια, καδρόνια, «πετσώματα», «ξυλότυπα», σίδερα που τα λεν «αναμονές» και χίλια δυο παρεμφερή συνθέτουν μια γεωμετρία τέλεια και ζαλιστική, ριψοκίνδυνη – ένα εικαστικό στοίχημα, θα έλεγα, με τον προσωπικό «ίλιγγο» του καλλιτέχνη. Γερή, επίπονη και έντιμη δουλειά, ορμώμενη ποιος ξέρει από τι εμμονές και «αφανείς» εικόνες στο μυαλό του, φτάνει σε ένα αποτέλεσμα καθ’ όλα αξιοθαύμαστο και ασυνήθιστο· ξαφνιάζει και καθηλώνει όπως –τηρουμένων των αναλογιών- κι ένας ιστός αράχνης.
Και γύρω-γύρω άβυσσος... θα ήθελα να πω δυο λόγια και γι’ αυτό που μάλλον κρύβεται στους πίνακες του Γκολέμα. Αρχές Ιανουαρίου, όταν τους πρωτοκοίταζα στο εργαστήρι του, λίγο-πολύ τελειωμένους, ενώ θαύμαζα τα αχανή πλέγματα, τις λεπτομέρειες και τα πάσης φύσεως εμφανή στοιχεία, συχνά είχα την αίσθηση πως έβλεπα κρυφά από δίπλα, από πίσω, από δω ή από κει και μια... Αχερουσία λίμνη ή κάτι τέτοιο! Καναδυό φορές σκέφτηκα πως μόνο ο Βαρκάρης λείπει με τη βάρκα του, αν δηλαδή δεν ήταν κι αυτός εδώ χωρίς να εμφανίζεται (το συνηθίζει). Μια σκοτεινιά παράξενη λοιπόν, σιωπηρή, περιβάλλει τους στιβαρούς αυτούς πίνακες, μια υποψία αβύσσου που μοιάζει να συνηγορεί με έναν «μυστηριακό» στίχο του Μ. Ξεξάκη: αυτό που φαίνεται μας κρύβει το σκοτάδι.»
Μίλτος Γκολέμας, Ανάμεσα στα καυσόξυλα, Ακρυλικό σε χειροποίητο χαρτί
Λίγα λόγια για τον Μίλτο Γκολέμα
Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1967. Σπούδασε στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας με δάσκαλο τον Παναγιώτη Τέτση. Έργα του βρίσκονται στη συλλογή της Εθνικής Πινακοθήκης, στη συλλογή Εμφιετζόγλου και σε άλλες ιδιωτικές συλλογές. Η έκθεση που παρουσιάζεται στη Γκαλερί Ζουμπουλάκη είναι η τέταρτη ατομική του (2011-"Κάτω από τον ουρανό", Γκαλερί Ζουμπουλάκη, Αθήνα, 2008-''Tόποι σκουριάς και αρμύρας'', Αίθουσα Τέχνης Μεταμόρφωση, Θεσσαλονίκη, 2006-"Πλωτές Δεξαμενές", Γκαλερί Ζουμπουλάκη, Αθήνα). Από το 1991 έχει συμμετάσχει σε ομαδικές εκθέσεις σε ιδρύματα, μουσεία και γκαλερί.
Μίλτος Γκολέμας, Ανεβάζοντας τα μαδέρια, μελάνι και ακρυλικό σε χαρτί
Μίλτος Γκολέμας, Φροντίδα, ακρυλικλό σε χειροποίητο χαρτί
Μίλτος Γκολέμας, Λιοπύρι, ακρυλικό σε χειροποίητο χαρτί
Ιnfo: 9/2 - 4/3, Γκαλερί Ζουμπουλάκη, Πλ. Κολωνακίου 20
Τρ., Πέ. & Παρ. 11.00 -15.00 &17.00–20.00,
Τετ. 11.00-15.00 & Σάβ. 11.00 –14.00
Κυριακή & Δευτέρα κλειστά
Χορηγός επικοινωνίας: ATHENS VOICE
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ένα έργο Τέχνης που απεικόνιζε τη ζωή σε ένα χαρέμι απομακρύνθηκε από έκθεση στο Αραβικό Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Κατάρ
180 εκθέματα παρουσιάζονται στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, πολλά από τα οποία φεύγουν για πρώτη φορά από την έδρα τους και ταξιδεύουν στην Αθήνα
Ένα φαινόμενο που η παρουσία του μεταξύ ψηφιακού κόσμου και αληθινών γειτονιών καταργεί τα όρια μεταξύ κατασκευασμένου και υπαρκτού
Εγκαίνια για την έκθεση στις 19 Δεκεμβρίου
Κάθε έργο είναι ένα ταξίδι δημιουργίας, που συνδέει το παρελθόν με το παρόν και ανοίγει παράθυρα σε νέες αντιλήψεις
Τι θα δούμε σε χώρους τέχνης και γκαλερί
Celestial Bodies Guide Us Through Dark Times σημαίνει ελπίδα, καλοσύνη, διαρκής αναζήτηση, κατανόηση και αποδοχή
Ο πίνακας είχε πουληθεί το 1890 σε ιδιώτη και είχε εξαφανιστεί
Μέχρι σήμερα έχουν εντοπιστεί μόλις έξι αυθεντικές φωτογραφίες του γάλλου ποιητή
Δυο εκθέσεις σύγχρονης τέχνης, μια έκθεση φωτογραφίας και ντοκιμαντέρ και ένα μεγάλο αφιέρωμα στη Τζούλια Δημακοπούλου
Μια σπουδαία έκθεση που περιλαμβάνει πάνω από 140 αδημοσίευτα ζωγραφικά έργα του
Μιλήσαμε με το ζευγάρι καλλιτεχνών που εκθέτουν για πρώτη φορά μαζί
Η αναδρομική του έκθεση «Shut your eyes and see» στο Μουσείο Β. & Ε. Γουλανδρή είναι γεμάτη φως, neon και κρυφά ή φανερά μηνύματα
Πρόκειται για ένα από τα ελάχιστα σωζόμενα έργα του που για δεκαετίες ήταν κρυμμένο
Εστιάζει στη σχέση του με τη γαλλική πρωτεύουσα και την περίοδο που συναντήθηκε με τους Τζιακομέτι και Πικάσο
Η έκθεσή της Terra Cognita είναι ένα προσκύνημα σε άγνωστους τόπους
Όλοι οι καταξιωμένοι Έλληνες καλλιτέχνες έχουν εκπροσωπηθεί με έργα τους
Μέσα από τα έργα, καλλιτέχνες και επιστήμονες εμβαθύνουν σε πολλά ζητήματα
Τι θα δούμε σε γκαλερί και σε χώρους τέχνης της Αθήνας;
Είναι το μεγαλύτερο ποσό που έχει δοθεί ποτέ για σουρεαλιστικό πίνακα
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.