- CITY GUIDE
- PODCAST
-
15°
Ο Μπουζιάνης είναι οι προσωπογραφίες του
Η νέα έκθεση «Η προσωπογραφία στο έργο του Μπουζιάνη: Εξέλιξη και Επιρροές» είναι ο καλύτερος τρόπος να γνωρίσει κανείς τον μεγάλο ζωγράφο
Χαρακτηρίζουν εξπρεσιονιστή τον Γιώργο Μπουζιάνη, ενώ ο ίδιος -για τον εαυτό του- εξομολογείται: «Μοντέρνο έργο δεν υπάρχει, αλλά μονάχα ποιότητα εργασίας. Αν ένα καλλιτεχνικό επίτευγμα έχει ποιότητα, τότε μπορεί να ζήσει σε όλες τις εποχές, έξω από οποιαδήποτε τεχνοτροπία ή κατεύθυνση». Απέναντι στις επιβεβλημένες προϋπάρχουσες συνταγές και χωρίς να δεσμεύεται από την ακαδημαϊκή ζωγραφική της σχολής του Μονάχου, ο Μπουζιάνης ακολουθούσε πάντα την δική του εσωτερική αναγκαιότητα, μια ατέλειωτη, ενδόμυχη, λυτρωτική πράξη αυτοανάλυσης.
Στη νέα έκθεση του Μουσείου Μπουζιάνη βλέπεις την εξέλιξη της προσωπογραφίας από τις αρχές έως τα μέσα του 20ου αιώνα, μέχρι τον θάνατο, δηλαδή, του Γιώργου Μπουζιάνη το ’59. «Mε μια ματιά περνάς από τον ακαδημαϊσμό του Σ. Σαββίδη και του Κουνελάκη και τα εξαίρετα έργα τους στον εξπρεσιονισμό του Μπουζιάνη και αμέσως στην αφαίρεση των τελευταίων του έργων», λέει ο Φοίβος Κυπραίος, επιμελητής της έκθεσης και Καλλιτεχνικός Διευθυντής του μουσείου.

Το Μουσείο Μπουζιάνη στη Δάφνη, σε συνεργασία με το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Άνδρου- Ίδρυμα Β. & Ε. Γουλανδρή και σημαντικούς Έλληνες συλλέκτες, εγκαινιάζει την Τρίτη 22 Νοεμβρίου την έκθεση «Η Προσωπογραφία στο έργο του Μπουζιάνη: Εξέλιξη και Επιρροές», αναδεικνύοντας μέσα από ελαιογραφίες του ίδιου και των δασκάλων που των επηρέασαν, τη μετάβαση του καλλιτέχνη από τις κλασσικές επιρροές, στην αβεβαιότητα του σχήματος.
Εκτίθενται οι μεγάλοι καλλιτέχνες του τέλους του 19ου αι.- αρχές 20ού, που λειτούργησαν ως πρότυπα για την μετέπειτα εικαστική διατύπωση των μορφών από την Ανώτατη Σχολή των Τεχνών. Το σχέδιο, τα χαρακτηριστικά, το περίγραμμα, που αποτελούν βασικές προϋποθέσεις στα έργα των δασκάλων -με άλλα λόγια η πραγματικότητα- δεν φαίνεται να ενδιαφέρει τον Μπουζιάνη. Αντίθετα, εκείνος αναζητά τα πρωτογενή αρχετυπικά σχήματα. Το παροξυστικό του σχέδιο και η χειρονομιακή βιαιότητα απαλλάσσουν την προσωπογραφία από την περιγραφή. Μοχθεί, στερείται, διεκδικεί, δημιουργεί ενάντια σε κάθε συμβατική κατεύθυνση.

Γιώργος Μπουζιάνης, Προσωπογραφία της συζύγου του καλλιτέχνη
Οι προσωπογραφίες αποτελούν το κύριο μέρος στο έργο του ζωγράφου, που δεν εστιάζει στην ανατομία, τα τυπικά χαρακτηριστικά ενός προσώπου η την προσωπική ιστορία του υποκειμένου. Θέλει κυρίως να εκφράσειτο δράμα που περιέχει η ύπαρξη του ανθρώπου, στην καθολικότητά του. Έτσι το πορτραίτο παίρνει νόημα ηθικό και μεταφυσικό. Η ιδιοτυπία της χειρονομίας του Μπουζιάνη, η διαδικασία της διαδοχικής μετάπλασης του υλικού, το ζεστό γαιώδες χρώμα, οι χθόνιοι τόνοι, χαρακτηρίζουν τη ζωγραφική του.
Οι ελαιογραφίες που παρουσιάζονται στην έκθεση δημιουργήθηκαν από το 1913 ως το 1945, από τα σπουδαστικά χρόνια ως την εξπρεσιονιστική περίοδο του ζωγράφου. Παράλληλα εκτίθενται προσωπογραφίες των «δασκάλων» που επηρέασαν τον καλλιτέχνη μέσα από έργα που παρουσιάζονται για πρώτη φορά. Ελαιογραφίες των Συμεών Σαββίδη, Νικηφόρου Λύτρα, Περικλή Πανταζή, Νικόλαου Κουνελάκη και Πολυχρόνη Λεμπέση αποτυπώνουν τις διαφορές και ομοιότητες στην προσέγγιση της ανθρώπινης μορφής τον 19ο και 20ο αιώνα.

Γιώργος Μπουζιάνης, Μορφή νέου άνδρα
Παράλληλα, στο αμφιθέατρο του Μουσείου, θα φιλοξενηθούν ομιλίες σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών που γνώρισαν, ή επηρεάστηκαν από τον μεγάλο εξπρεσιονιστή.
Info: «Η προσωπογραφία στο έργο του Μπουζιάνη: Εξέλιξη και Επιρροές», 22 Νοεμβρίου- 29 Ιανουαρίου 2017, Μουσείο Μπουζιάνη, Γ. Μπουζιάνη 27-31, Δάφνη, 2109028455, Fb: Μουσείο Μπουζιάνη
Εγκαίνια: Τρίτη 22 Νοεμβρίου 2016, 20.00, Fb event
Ώρες Λειτουργίας: Πέμπτη-Παρασκευή-Σάββατο-Κυριακή 12:00 - 19:00
Επιμέλεια έκθεσης: Ελένη & Φοίβος Κυπραίος
Κεντρική φωτογραφία: Γιώργος Μπουζιάνης, Προσωπογραφία του ζωγράφου Βασ. Χατζή
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο διάσημος Ελληνο-αμερικανός καλλιτέχνης μιλά για τη σειρά «Portraits», την τεχνική superdots, αλλά και την ιδιαίτερη σχέση του με τη μαγειρική
Προσεγγίζοντας την «κοσμογονία» όχι μόνο ως μυθολογική αρχή, αλλά ως σύγχρονη εμπειρία
Το νέο πρότζεκτ καλύπτει τουλάχιστον 15 διαφορετικά κινήματα της ιστορίας της τέχνης
Στη δημοπρασία που οργάνωσε ο Τζον Όλιβερ για την ενίσχυση της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης
Έργα του βρίσκονται διάσπαρτα σε διάφορα σημεία της Ελλάδας
Το φετινό Φεστιβάλ Φωτιστικών Εγκαταστάσεων έχει τίτλο Βιο-Φωταύγεια (Bio-Lumina)
Μιλήσαμε με τον καλλιτέχνη για τη νέα έκθεσή του στην Ελλάδα, με τίτλο «The Athens algorithm»
Από την αναδρομική του Κυριάκου Μορταράκου και τη μεγάλη έκθεση του Δημήτρη Σεβαστάκη στις επιζωγραφισμένες φωτογραφίες του Κώστα Λάκη και τους καλλιτεχνικούς αλγόριθμους του Τσαρλς Σάντισον
Ο πολιτισμός ως βιώσιμη αξία για την πόλη και τα κτίριά της
Η ταυτοποίηση τέτοιων έργων είναι δύσκολη
Την έκθεση επιμελείται η Κατερίνα Κοσκινά
Μιλήσαμε με τον εικαστικό με αφορμή την έκθεσή του «ΣημeioN 37º/ 23º» στο Sympan στον Πειραιά
Μιλήσαμε με τον ζωγράφο και καθηγητή με αφορμή την έκθεσή του «Ο λόγος και ο τόπος» στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος
Μία εορταστική συνάντηση τέχνης για συλλέκτες και νέους φιλότεχνους που ανακαλύπτουν τον κόσμο των δημοπρασιών.
Η ζωγραφική του κινείται ανάμεσα στο άμορφο και το αναγνωρίσιμο, εκεί όπου το χρώμα αποφασίζει μόνο του να γίνει μορφή
Με αντικείμενα από τον προσωπικό και καλλιτεχνικό του βίο, η έκθεση αποτελεί must για κάθε λάτρη του Αυστραλού καλλιτέχνη
Μιλήσαμε με τον γνωστό εικαστικό για την έκθεση «Ιδανική συνθήκη» στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη
Εκθέσεις ζωγραφικής και φωτογραφίας σε Κourd, 47 Cycles, Αντωνοπούλου και CAN
Καλλιτέχνιδες που αρνήθηκαν να μείνουν αόρατες
Η παράσταση, που έγινε στο Roberts Park του Σάλταιρ, αποτέλεσε φόρο τιμής στην πόλη όπου γεννήθηκε
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.