- CITY GUIDE
- PODCAST
-
11°
Τυπικά είμαι ο πλέον ακατάλληλος για να μιλήσω για το έργο του Παναγιώτη Τέτση, δεν υπήρξα μαθητής του, ούτε είχα οποιαδήποτε επαφή με τον κύκλο των καλλιτεχνών που πιστεύουν και επηρεάζονται απο τη γραφή του, ενώ η ζωγραφική του δεν μου απέσπασε ποτέ το ενδιαφέρον ώστε να την παρακολουθήσω στενότερα. Θα αποπειραθώ μια «αντιπαθητική» μαρτυρία, αποδεχόμενος ότι είναι άκομψο να αναλάβει κάποιος το ρόλο εκείνου που δεν ενδυναμώνει στον Τέτση το μύθο του σημαντικού «δασκάλου» και του μεγάλου μάστορα της ακουαρέλας. Δεν κρύβω ότι κάποιες φορές που έτυχε να τον συναντήσω σε εγκαίνια ή περνώντας από την οδό Ξενοκράτους, οι εντυπώσεις που μου άφηνε ήταν οι καλύτερες σε συνδυασμό με το χιούμορ και τον απρόσμενο αυθορμητισμό ενός πραγματικού gentleman. Από την άλλη έχω το θάρρος, χωρίς να έχω τους ανάλογους τρόπους ενός gentleman, να ομολογήσω την αδιαφορία μου στο σύνολο του έργου του. Δεν αποκλείω ότι μπορεί να κάνω λάθος και η ανύπαρκτη σχέση με το έργο του Υδραίου ζωγράφου να σχετίζεται εν μέρει με τον εγωκεντρισμό του υποκειμένου που κρίνει.
Ο Τέτσης με αφορμή το πρωτοεμφανιζόμενο «Βραβείο Εικαστικών Τεχνών Γιάννης Μόραλης» που του απονεμήθηκε λίγες μέρες πριν την απώλειά του, άνοιξε μια δημόσια συζήτηση για κάποιες τάσεις στη νεοελληνική τέχνη που ειναι κυρίαρχες και που έχουν τιμηθεί τόσο από την πολιτεία όσο και από το εμπόριο της Τέχνης. Η απόφαση να δοθεί το βραβείο σ’ ένα συνομήλικο του Γιάννη Μόραλη δείχνει με περίτρανο τρόπο πως η Πολιτεία αντιλαμβάνεται το βραβείο ως τρόπαιο και όχι ως ένα πρακτικό και συμβολικό μηχανισμό στήριξης εκείνων που είναι άξιοι και θα τους ήταν χρήσιμο. Εκ των υστέρων, υποψιάζομαι ότι το βραβείο χρησιμοποιήθηκε ως μια συναισθηματική πράξη αναγνώρισης της αξίας ενός δημιουργού μπροστά στον επικείμενο θάνατό του.
Είναι αποδεκτό ότι ο Τέτσης μαζί με μια δεκάδα από καλλιτέχνες της γενιάς του αλλά και νεότερους μαθητές του είναι οι αποκλειστικοί φορείς της αντίληψης της υψηλής Τέχνης στα ευρύτερα στρώματα που υποφέρουν απο εικαστικό αναλφαβητισμό. Αυτό είναι θετικό, αλλά σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί να μην είναι ιδανικό, όταν οι βασικές αρχές ενός ιδιότυπου εξπρεσιονισμού με μια ιμπρεσιονιστική θεματολογία επιβραβεύονται αγνοώντας προκλητικά τις κατευθύνσεις της σύγχρονης Τέχνης.
Η ευρύτερη αποδοχή του μ’ ένα έργο που εναντιώνεται σε κάθε εκδοχή της μεταπολεμικής μοντέρνας Τέχνης δεν θα προέκυπτε χωρίς τις ευκολίες μιας συγκρατημένης και οπισθοδρομικής ελληνικής δομής. Για αυτό, το έργο του Τέτση συνιστά μια ελληνική ιδιαιτερότητα που έχει το δικό της αυτόνομο χρόνο, καθηλωμένο μεν αλλά ευχάριστο και για κάποιους πολύτιμο, όπως η ομορφιά που σου προσφέρει το τοπίο της Υδρας, και από αυτή την άποψη, αυτή η επιλογή, ουσιαστικά περιθωριακή, εμπεριέχει μια τόλμη, από τη στιγμή που παραμερίζει αυτό που γίνεται μόδα στη σύγχρονη εικαστική παραγωγή. Η απορία προκύπτει όταν κριτικοί Τέχνης, δημοσιογράφοι αλλά και συνάδελφοι, τον δοξολογούν και τον σχολιάζουν με τα κριτήρια ενός πρωτοπόρου σημαντικού καλλιτέχνη.
Αν τώρα υποψιαζόμαστε ότι αυτός είναι ο λόγος που ο Τέτσης δεν έχει αντιμετωπιστεί επαινετικά από μια ομάδα της εικαστικής κοινότητας, είναι καιρός να επαναπροσδιοριστεί, ανεξάρτητα από τις σκοπιμότητες του πολιτειακού οικοδομήματος, με όρους περισσότερο αισθητικούς, μέσα από την καθαρά ζωγραφική παράδοση.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ένα τεράστιο project για τις Κυκλαδίτισες, μια περπλάνηση στο όνειρο, το τέλος του τοπίου και ένα γιορτινό εικαστικό διήμερο
To έργο επανεμφανίστηκε μετά από 120 χρόνια
Η Ρεβέκκα Καμχή γράφει για τη γνωριμία της με τον καλλιτέχνη Κωνσταντίνο Κακανιά και για την αναδρομική του έκθεση στην γκαλερί της
Ένα έργο Τέχνης που απεικόνιζε τη ζωή σε ένα χαρέμι απομακρύνθηκε από έκθεση στο Αραβικό Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Κατάρ
180 εκθέματα παρουσιάζονται στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, πολλά από τα οποία φεύγουν για πρώτη φορά από την έδρα τους και ταξιδεύουν στην Αθήνα
Ένα φαινόμενο που η παρουσία του μεταξύ ψηφιακού κόσμου και αληθινών γειτονιών καταργεί τα όρια μεταξύ κατασκευασμένου και υπαρκτού
Εγκαίνια για την έκθεση στις 19 Δεκεμβρίου
Κάθε έργο είναι ένα ταξίδι δημιουργίας, που συνδέει το παρελθόν με το παρόν και ανοίγει παράθυρα σε νέες αντιλήψεις
Τι θα δούμε σε χώρους τέχνης και γκαλερί
Celestial Bodies Guide Us Through Dark Times σημαίνει ελπίδα, καλοσύνη, διαρκής αναζήτηση, κατανόηση και αποδοχή
Ο πίνακας είχε πουληθεί το 1890 σε ιδιώτη και είχε εξαφανιστεί
Μέχρι σήμερα έχουν εντοπιστεί μόλις έξι αυθεντικές φωτογραφίες του γάλλου ποιητή
Δυο εκθέσεις σύγχρονης τέχνης, μια έκθεση φωτογραφίας και ντοκιμαντέρ και ένα μεγάλο αφιέρωμα στη Τζούλια Δημακοπούλου
Μια σπουδαία έκθεση που περιλαμβάνει πάνω από 140 αδημοσίευτα ζωγραφικά έργα του
Μιλήσαμε με το ζευγάρι καλλιτεχνών που εκθέτουν για πρώτη φορά μαζί
Η αναδρομική του έκθεση «Shut your eyes and see» στο Μουσείο Β. & Ε. Γουλανδρή είναι γεμάτη φως, neon και κρυφά ή φανερά μηνύματα
Πρόκειται για ένα από τα ελάχιστα σωζόμενα έργα του που για δεκαετίες ήταν κρυμμένο
Εστιάζει στη σχέση του με τη γαλλική πρωτεύουσα και την περίοδο που συναντήθηκε με τους Τζιακομέτι και Πικάσο
Η έκθεσή της Terra Cognita είναι ένα προσκύνημα σε άγνωστους τόπους
Όλοι οι καταξιωμένοι Έλληνες καλλιτέχνες έχουν εκπροσωπηθεί με έργα τους
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.