- CITY GUIDE
- PODCAST
-
12°
Πώς το κράτος πάει να κρυφτεί πίσω από τον ιδιωτικό τομέα
Το δίλημμα κράτος ή ιδιώτες, έτσι όπως συνήθως τίθεται, δεν έχει κανένα νόημα
Σχόλιο για τη διαχείριση της κακοκαιρίας Ελπίδα από τον κρατικό μηχανισμό, τις ευθύνες της Αττικής Οδού και το πλαίσιο λειτουργίας των ιδιωτικών επιχειρήσεων.
«Αχά! Ορίστε τα χάλια του ιδιωτικού τομέα» αναφώνησαν κάποιοι συμπολίτες μετά το δευτεριάτικο φιάσκο της Αττικής της Οδού. «Τι έχετε να πείτε τώρα εσείς που θέλετε τις ιδιωτικοποιήσεις;» φώναξαν εν χορώ οι κρατικολάτρες, δικαιωμένοι επιτέλους για τα τόσα χρόνια «αγώνων» εναντίον των ιδιωτικοποίησεων. Αυτοί οι πανηγυρισμοί θα είχαν κάποιο νόημα αν το κράτος και οι φορείς του δεν τα είχαν κάνει θάλασσα οπουδήποτε αλλού και σε κάθε περίπτωση η σύγκριση αστοχιών είναι μάλλον περιττή. Η Αττική Οδός τα θαλάσσωσε έχοντας να επιδείξει χρόνια σωστής λειτουργίας ενω το ελληνικό κράτος τα (ξανα)θαλάσσωσε μένοντας πιστό στην παράδοση της ασυνεννοησίας και της ανεπάρκειας. Αν το κριτήριο είναι η διαχρονική διαχείριση, η αναλογία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα είναι η σύγκριση στο τρέξιμο του Βέγγου με τον Μπολτ.
Όμως όλη αυτή η συζήτηση, όπως κάθε οπαδική συζήτηση, είναι εξαρχής λάθος. Τα κράτη χρειάζονται σοβαρό και αποτελεσματικό ιδιωτικό τομέα για να επιβιώσουν και ο ιδιωτικός τομέας χρειάζεται ένα σοβαρό κράτος για να δουλέψει σωστά. Αν το κράτος είναι για τα πανηγύρια, το ίδιο θα είναι και ο ιδιωτικός τομέας. Αν το κράτος είναι σοβαρό, το ίδιο θα είναι και ο ιδιωτικός τομέας. Αν το κράτος είναι ελληνικό, είναι μάλλον αδύνατον ο ιδιωτικός τομέας να είναι δανέζικος.
Βλέπετε, το πλαίσιο για την λειτουργία των ιδιωτικών επιχειρήσεων ορίζεται (και πολύ σωστά) από το κράτος. Ο έλεγχος των ιδιωτικών επιχειρήσεων γίνεται (και πολύ σωστά) από το κράτος. Το κράτος είναι που όχι μόνο ορίζει τους κανόνες του παιχνιδιού αλλά τους επιτηρεί κιόλας. Είναι περίπου ό,τι και η UEFA για το ποδόσφαιρο και αν οι ιδιώτες παίκτες κάνουν τις ζαβολιές τους ανενόχλητοι, η ευθύνη είναι του κράτους που η δουλειά του είναι να ελέγχει τις ζαβολιές και να τιμωρεί τους ζαβολιάρηδες.
Συνεπώς το δίλημμα κράτος ή ιδιώτες, έτσι όπως συνήθως τίθεται, σαν να πρόκειται για δύο αντίπαλα στρατόπεδα που η ύπαρξη του ενός ακυρώνει το άλλο, δεν έχει κανένα νόημα. Σε ένα ασόβαρο κράτος και το δημόσιο και το ιδιωτικό θα είναι προβληματικά και σε ένα σοβαρό θα είναι αποτελεσματικά. Κι αν στις περιπτώσεις που ο ανταγωνισμός λειτουργεί ο ιδιωτικός τομέας μπορεί να δείξει σημάδια σοβαρότητας ακόμα και με ένα ασόβαρο κράτος (δύσκολο βεβαια, αφού χωρίς έλεγχο κι ο ανταγωνισμός αργά ή γρήγορα μπορεί να εκφυλιστεί) στις περιπτώσεις μονοπωλίων η σοβαρότητα του κράτους είναι ακόμα μεγαλύτερης σημασίας.
Στο απρόσμενο φιάσκο της Αττικής Οδού το κράτος δεν φαίνεται να είναι αμέτοχο. Η απαγόρευση των φορτηγών, που εγκαίρως αποφασίστηκε έγινε για τη Νέα (Εθνική) Οδό, για έναν περίεργο λόγο καθυστέρησε να αποφασιστεί για την Αττική Οδό (η οποία, ακόμα και ιδιωτική, είναι μέρος της ελληνικής επικράτειας) και η Τροχαία της Αττικής της Οδού είτε κοιμήθηκε τον ύπνο του δικαίου (όπως και όλη η υπόλοιπη τροχαία σε όλο το λεκανοπέδιο) είτε δεν είχε δικαιοδοσία να επιβάλει διακοπή της κυκλοφορίας (πράγμα για το οποίο, αν συμβαίνει, πάλι ευθύνεται η σύμβαση άρα το κράτος). Φυσικά η εταιρεία έχει τεράστιες ευθύνες, φυσικά η εταιρεία έκανε αδικαιολόγητα λάθη και φυσικά πρέπει να υποστεί συνέπειες. Αλλά το κράτος μόνο αμέτοχο δεν ήταν κι αν έπαιζε τον ρόλο του με σοβαρότητα, μπορεί οι συνέπεις από τα λάθη της εταιρείας να είχαν αποφευχθεί ή έστω μετριαστεί.
Υπό αυτήν την έννοια η ερντογανικής λογικής πίεση στην εταιρεία που διαχειρίζεται την Αττική Οδό για αποζημίωση*, όπως και η προσπάθεια να μετατραπεί το φιάσκο της Αττικής γενικώς σε φιάσκο της Αττικής Οδού ειδικώς, είναι κάπως ακατανόητα για μια κυβέρνηση που ισχυρίζεται πως είναι υπέρμαχος των θεσμών και της ελεύθερης οικονομίας. Και μπράβο της.
ΥΓ: Η εικόνα πρωθυπουργού ή υπουργού να πιέζει και να υποχρεώνει ιδιωτική εταιρεία να καταβάλει αποζημιώσεις (έτσι παρουσιάστηκε στον τύπο και ουδέποτε διαψεύστηκε) ταιριάζει στον γείτονα Σουλτάνο ή σε κάποια άλλη κυβέρνηση τριτοκοσμικής χώρας. Στον πολιτισμένο κόσμο υπάρχουν κανόνες και θεσμοί, υπάρχουν νόμοι και δικαστήρια και η καταβολή αποζημιώσεων δεν εξαρτάται από τις κυβερνητικές ορέξεις και επιθυμίες. Ελπίζω μόνο, κρίνοντας και από τη θετική υποδοχή που είχε ο κυβερνητικός τσαμπουκάς, οι ορέξεις αυτές να μην ανοίξουν και να μην αρχίσει η κυβέρνηση να υποχρεωνεί σε καταβολή αποζημιώσεων όποια εταιρεία νομίζουν ότι το αξίζει.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Η πρόταση της παράταξης «Αθήνα Ψηλά»
Χαρακτήρισε τον συνδυασμό «ανησυχητικό κοκτέιλ»
Με ανατροπή του αποτελέσματος του πρώτου γύρου
Για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά
Έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στους στενούς δεσμούς Ελλάδας και ΗΠΑ που ενισχύονται ολοένα και περισσότερο
Πολύ σημαντικό έργο χαρακτήρισε την επέκταση του Μετρό προς την Γλυφάδα
«Είμαι διαθέσιμος για διάλογο», δηλώνει ο Υπουργός
Τα καλά νέα αφορούν κυρίως τη νότια Ευρώπη
O βουλευτής Κιλκίς του ΠΑΣΟΚ μιλάει για όλα στο νέο podcast της ATHENS VOICE
Το βιβλίο αναφέρεται στην επιτυχία έξι μικρών κρατών
Ο ναός βρίσκεται εντός της ζώνης προστασίας του αρχαιολογικού χώρου της Ακρόπολης
«Η υγεία του πρωτογενούς τομέα είναι κάτι το οποίο πρέπει να μας απασχολεί όλους» σημείωσε ο πρωθυπουργός
Αναλυτικά το ωράριο μέχρι το τέλος του έτους
Πώς υπολογίζεται το ποσό
Ποιοι είναι οι πέντε τρόποι πληρωμής
Τι δήλωσε σε συνέντευξή του
Πάνω από 1.500 Έλληνες από ΗΠΑ και Καναδά βολιδοσκόπησαν τη δυνατότητα επιστροφής τους
Δυστυχώς, η χώρα οδεύει σε ένα ακόμα εφιαλτικό αδιέξοδο. Το πολιτικό προσωπικό έχει διαγράψει από τη μνήμη του τα χρόνια και τις σκληρές συνέπειες της κρίσης.
Οι δύο μονομάχοι είναι ο Δημήτρης Αναστασόπουλος και ο Ανδρέας Κουτσόλαμπρος
Η ακτινογραφία της ελληνικής αγοράς
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.