Θεματα

Kvikk Lunsj: Η σοκολάτα που στη Νορβηγία είναι... εθνική υπόθεση

Θυμίζει μια άλλη ευρωπαϊκή μάρκα που όμως στη Νορβηγία δεν έχει και μεγάλη τύχη

Athens Voice
A.V. Team
4’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Γιατί αυτή η σοκολάτα θεωρείται εθνική υπόθεση για τη Νορβηγία
© Unsplash

Γιατί αυτή η σοκολάτα συγκινεί τόσο τους Νορβηγούς, αν και ξεκίνησε ως εμπορική αποτυχία

Γνωστή ως «η σοκολάτα της εκδρομής», η Kvikk Lunsj έχει χορτάσει πολλούς υπαίθριους εξερευνητές για γενιές και γενιές. Δεν παύει όμως να είναι και η πιο αμφιλεγόμενη σοκολάτα της Νορβηγίας που μπορεί να προκαλέσει καβγά ανάμεσα σε υπέρμαχους και πολέμιούς της. Όμως, γιατί;

Η Kvikk Lunsj είναι μια σοκολάτα που αποτελείται από 4 μακρόστενα κομμάτια (θυμίζει αρκετά την Kit Kat), αγαπημένη σε όλη τη Νορβηγία και συνώνυμη με την υπαίθρια εξερεύνηση. Το σλόγκαν του σνακ είναι «tursjokoladen» («η σοκολάτα της εκδρομής»), και οι διαφημίσεις για τις μικρές σοκολατένιες γκοφρέτες συχνά απεικονίζουν πεζοπόρους να περιστρέφουν μια πυξίδα, σκιέρ να κατακτούν χιονισμένες κορυφές και ανθρώπους να πίνουν νερό από ορμητικά ποτάμια.

Σήμερα, παράγονται περίπου 60 εκατομμύρια μπάρες Kvikk Lunsj κάθε χρόνο – περίπου 11 για κάθε Νορβηγό – και είτε πηδάς πάνω από ορεινά ρυάκια είτε ξεκινάς μια εξόρμηση με καγιάκ, καμία περιπέτεια στη νορβηγική φύση δεν είναι ολοκληρωμένη χωρίς μία. Γιατί η Kvikk Lunsj δεν είναι απλώς μια γλυκιά λιχουδιά• είναι μέρος της εθνικής κληρονομιάς των Νορβηγών.

Η Kvikk Lunsj εφευρέθηκε το 1937, αλλά σύμφωνα με τον δημιουργό της, Johan Throne Holst, η ιστορία ξεκινά στην πραγματικότητα 45 χρόνια νωρίτερα με μια αποτυχημένη πεζοπορία. Ο Throne Holst, τότε νεαρός επιχειρηματίας, ήθελε να δείξει τα εντυπωσιακά τοπία της Νορβηγίας στον Γερμανό συνεργάτη του, αλλά χάθηκαν στα δάση έξω από το Όσλο.

Καθώς οι δυο τους περπατούσαν χωρίς προσανατολισμό και όλο και πιο πεινασμένοι, ο Γερμανός παραπονέθηκε ότι η εκδρομή τους θα είχε σωθεί αν είχαν πάρει μαζί τους λίγη σοκολάτα.

Ίσως εμπνευσμένος από τα σχόλια του συναδέλφου του, δύο χρόνια αργότερα ο Throne Holst αγόρασε τη Freia, ένα μικρό εργοστάσιο σοκολάτας στο Όσλο, και μέσα στις επόμενες δεκαετίες το ανέδειξε σε μία από τις μεγαλύτερες μάρκες της Νορβηγίας. Κατά την περίοδο της ανόδου της Freia, ο Νορβηγός εξερευνητής Roald Amundsen έγινε ο πρώτος άνθρωπος που έφτασε στον Νότιο Πόλο το 1911, και αφού αποκάλυψε ότι είχε πάρει μαζί του σοκολάτα για να αντέξει το ταξίδι, πολλοί Νορβηγοί άρχισαν να αναζητούν σοκολάτα για τις δικές τους υπαίθριες δραστηριότητες. Ο Throne Holst διέκρινε μια ευκαιρία.

Θυμούμενος τα λόγια του Γερμανού συνεργάτη του στο δάσος, ο Holst αποφάσισε να δημιουργήσει τον τέλειο τραγανό, σοκολατένιο σύντροφο για μια εκδρομή στη φύση – κάτι που θα ενέκριναν τόσο ο Γερμανός όσο και ο Amundsen. Όμως, όταν η Kvikk Lunsj κυκλοφόρησε για πρώτη φορά, ήταν απλώς μια μεγάλη αποτυχία.
Μια σοκολάτα – συνώνυμο της αποτυχίας στην αρχή

«Η πρώτη εκδοχή ήταν με μαύρη σοκολάτα, η οποία δεν είχε απήχηση», λέει η Sandra Garcia Gabrielsen, υπεύθυνη του brand Kvikk Lunsj στην Mondelēz Europe Services, που πλέον είναι ιδιοκτήτρια της Freia. «Αλλάξαμε σχεδόν αμέσως σε σοκολάτα γάλακτος, που ήταν πιο ελκυστική».

Έκτοτε, η εμπειρία Kvikk Lunsj ξεκινά με το άνοιγμα της κόκκινης, πράσινης και κίτρινης συσκευασίας, αποκαλύπτοντας τέσσερα καφέ μακρόστενα κομμάτια με ανάγλυφους πελαργούς. Το σοκολατένιο, τραγανό σνακ είναι ελαφρύ και αφράτο σνακ, με κρεμώδη γέμιση και λιγότερο έντονα γλυκιά γεύση από άλλες διεθνείς μάρκες – σχεδόν σαν ένα μικρό γεύμα.

Σοκολάτα ως γεύμα με λίγες θερμίδες; Μα, τι μάρκετινγκ!

Στα 88 χρόνια από την κυκλοφορία της, αυτές οι ενεργειακές «γρήγορες λιχουδιές» έχουν προωθηθεί με τρόπο παρόμοιο με τα trail mix ή τις μπάρες ενέργειας σε άλλες χώρες. «Δεν υπάρχει καλύτερο τονωτικό στην εκδρομή σου από μία ή δύο μπάρες», δήλωναν οι πρώτες διαφημίσεις, σημειώνοντας ότι από άποψη θερμίδων, κάθε συσκευασία περιείχε «το ισοδύναμο ενός αυγού και δύο φετών ψωμιού με βούτυρο».

«Από την πρώτη μέρα, ήταν η ‘tursjokoladen’», λέει η Garcia Gabrielsen. Στα νορβηγικά, η λέξη «tur» σημαίνει κυριολεκτικά «εκδρομή» – αλλά όχι οποιαδήποτε εκδρομή. Σε αντίθεση με μια πεζοπορία ή ένα ταξίδι, μια «tur» αφορά κυρίως την αργή και συνειδητή κίνηση μέσα στη φύση. «Υπάρχει κάτι στην ‘tur’ για εμάς τους Νορβηγούς που είναι μέρος της ταυτότητάς μας», λέει η Gabrielsen. «Γι’ αυτό είναι τόσο σπουδαίο να είμαστε οι θεματοφύλακες αυτής της παράδοσης».

Αναφέρεις το όνομα Kvikk Lunsj σε οποιονδήποτε Νορβηγό και αμέσως μεταφέρεται σε μια άλλη εποχή και τόπο. «Για μένα, είναι τα βουνά το Πάσχα», λέει ο Magnus Helgerud, ιστορικός και συγγραφέας του βιβλίου Attached to the Cabin: Tracing Norwegian Happiness.

«Στο μυαλό μου είμαι περίπου 10 χρονών, και κάθομαι σε μια χιονισμένη πλαγιά με νότιο προσανατολισμό, όπου έχουμε ανάψει φωτιά, ψήνουμε λουκάνικα και τρώμε πορτοκάλια και Kvikk Lunsj… Το να τρως Kvikk Lunsj είναι ένα από τα πολλά τελετουργικά που συνδέονται με το friluftsliv», λέει ο Helgerud, αναφερόμενος στον σκανδιναβικό όρο για τη «ζωή στον καθαρό αέρα», που περιλαμβάνει από μεσημεριανές βόλτες στο δάσος μέχρι σκι, ποδηλασία ή κολύμπι σε φιόρδ.

Όπως εξηγεί ο Helgerud, η φύση ήταν κάποτε τόπος εργασίας σε όλη τη Νορβηγία, αλλά γύρω από την εποχή της διάσημης αποστολής του Amundsen, οι άνθρωποι άρχισαν να έχουν περισσότερο ελεύθερο χρόνο και «η σοκολάτα και το friluftsliv έγιναν λαϊκά».

Όχι μόνο σοκολάτα, γευστική ιστορία μέσα από πολέμους και κατακτήσεις

Στη δεκαετία του 1910 και του 1920, οι βιομηχανικές καινοτομίες, η καθιέρωση του οκταώρου με δύο εβδομάδες πληρωμένων διακοπών και η ενθάρρυνση από τα συνδικάτα να περνάς τον ελεύθερο χρόνο σου στον καθαρό αέρα, ώθησαν τους Νορβηγούς να βγουν έξω και να περάσουν «από τη σκληρή δουλειά στον ήλιο και τη δύναμη».

Όταν ξεκίνησε η πρώτη διαφημιστική καμπάνια για την Kvikk Lunsj, με τίτλο «Υγεία και δύναμη», στα τέλη της δεκαετίας του 1930, παρουσίαζε άνδρες και γυναίκες με ροδομάγουλα πρόσωπα, ντυμένους με τα μοντέρνα ανοράκ (στα οποία η Kvikk Lunsj είχε σχεδιαστεί να χωράει τέλεια στις τσέπες τους), να απολαμβάνουν το σνακ μετά από καγιάκ και σκι.

Μετά το τέλος της πενταετούς κατοχής της Νορβηγίας από τη Γερμανία το 1945, οι Νορβηγοί ήταν πρόθυμοι να αγκαλιάσουν ξανά την ελευθερία τους και να επαναδιεκδικήσουν τη θέση τους στη σκανδιναβική φύση. Εκείνη την εποχή, «η Kvikk Lunsj πραγματικά άγγιξε το πνεύμα της εποχής», λέει ο Eirik Mikalsen, σύμβουλος στη διαφημιστική εταιρεία Morgenstern με έδρα το Όσλο. Με το τέλος της μεταπολεμικής λιτότητας, η Kvikk Lunsj επαναλανσαρίστηκε και σύντομα έγινε τόσο χαρακτηριστικά «νορβηγική» όσο το friluftsliv και η σκανδιναβική φύση η ίδια.

ΠΗΓΗ: BBC.com

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.

// EMPTY