- CITY GUIDE
- PODCAST
-
12°
Formula 1: Επευφημίες για τον «τυχερό» Λάντο Νόρις
Πρώτος ο Νόρις, δεύτερος ο Πιάστρι, τρίτος ο Νίκο Χούλκενμπεργκ που ξεπέρασε τον Χάμιλτον
Formula 1: Ανάλυση του αγώνα στην πίστα Silverstone Circuit και της νίκης του Λάντο Νόρις
Ο δωδέκατος αγώνας της χρονιάς, ο χιλιοστός εκατοστός τριακοστός έκτος (1.136) σε απόλυτη αρίθμηση της Formula 1, διεξήχθη την Κυριακή 6 Ιουλίου 2025 στην πίστα Silverstone Circuit στη Μεγάλη Βρετανία, εκεί που ξεκίνησαν οι αγώνες πριν από 75 χρόνια. Η τύχη έστεψε νικητή τον Βρετανό Λάντο Νόρις, ο οποίος εμφανίστηκε χαμογελαστός και ενθουσιασμένος για το επίτευγμά του μπροστά στους οπαδούς, την οικογένεια και τους φίλους του. Είχε δηλώσει, πριν από το Σαββατοκύριακο του Βρετανικού Grand Prix, ότι θα αντάλλασσε όλες τις άλλες νίκες του στη Φόρμουλα 1 για μια νίκη εδώ. Τα κατάφερε. «Δεν ήταν η πιο σκληρά κερδισμένη νίκη μου», παραδέχτηκε. Αναφερόταν στο γεγονός ότι κληρονόμησε την πρωτιά ως αποτέλεσμα της ποινής 10 δευτερολέπτων που επιβλήθηκε στον συμπαίκτη του Όσκαρ Πιάστρι για «απρόβλεπτο φρενάρισμα» (erratic braking) κατά την επανεκκίνηση του αγώνα μετά από safety car. «Αλλά είναι η καλύτερη από άποψη σημασίας» συμπλήρωσε. Σε τι συνίσταται αυτή η σημασία; Θεωρεί ως γεγονός - ορόσημο της αναγνωρίσεως του ως οδηγού της Formula 1 τη νίκη στην πίστα της ιδιαίτερης πατρίδας του; Αναγνώριση που εκφράστηκε με τις κραυγές του πλήθους των ανωνύμων θεατών; Ή μήπως εννοεί τη δημόσια επιβράβευση, με αγκαλιές και φιλιά στο κράνος του, από την μητέρα του; Μάλλον και τα δύο, αν μπορεί κάποιος να ισχυριστεί σοβαρά ότι τα λόγια του έχουν κάποιο περιεχόμενο πέραν της αξίας ενός φατικού λόγου, ενός λόγου που δεν προσφέρει πληροφορίες, παρά μόνο ότι ο ομιλητής είναι παρών ή ενδιαφέρεται. Είναι μία ευφυής ονομασία ενός λόγου που διατηρεί την επικοινωνία μεταξύ των ανθρώπων άνευ άλλων υποχρεώσεων. Κυρίως διαλύει την αμηχανία της σιωπής. (Η λέξη δεν είναι αρχαιοελληνική όπως φαίνεται: προέρχεται από το γαλλικό phatique, το οποίο εισήγαγε στη γλωσσολογία ο Roman Jakobson στη δεκαετία του 1960. Είναι λέξη φτιαγμένη κατά το πρότυπο των ελληνικών ετυμολογικών μορφών, χωρίς να υπάρχει στην κλασική ελληνική. Είναι ένας νεολογισμός βασισμένος σε ελληνικές ρίζες, με το συνθετικό -φά(ν)- ή -φατ- από το ρήμα "φαίνω" (δείχνω, καθιστώ φανερό). Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα φατικού λόγου είναι: «Γεια σου!», «Τι κάνεις;», «Με ακούς;», κ.λ.π.)
Το κοινό του Silverstone επιβράβευσε δια βοής περισσότερο την πρώτη -και μοναδική, μάλλον, έως το τέλος της τελευταίας του σεζόν σε αγώνες Formula 1- εμφάνιση του Νίκο Χούλκενμπεργκ σε βάθρο, παρά την πρώτη νίκη του συμπατριώτη τους Νόρις στην περιβόητη πίστα. Εξάλλου, εάν θέλει να ανατρέξει κάποιος σε έναν πραγματικό θρίαμβο αναγνωρίσεως του προσώπου ενός οδηγού εκ μέρους των θεατών, δεν έχει παρά να δει και να ακούσει τα επινίκια της πρώτης νίκης του Σαρλ Λεκλέρ στη Μόντζα. Όσο για τη δημόσια επιβράβευση της μητέρας στον γιό της θα ήταν προτιμότερο να μην την είχαμε δει. Υποβαθμίζει αυτήν την κορυφαία ανθρώπινη σχέση, η οποία αφορά αποκλειστικά στην περίοδο του βρέφους πριν από τον απογαλακτισμό του, κάτι που ίσως αποτελεί ένδειξη της ψυχικής αστάθειας του βρετανού οδηγού σε όλη τη διάρκεια της καριέρας του. Αστάθεια που εμφανίζεται πιο έντονα στη φετινή περίοδο των αγώνων κατά την οποία διεκδικεί με αξιώσεις την πρώτη θέση. Φαίνεται δύσκολα πιστευτό ότι ο Νόρις, μετά από μία τόσο τυχερή νίκη σε έναν κατά τα άλλα βαρετό αγώνα, αξιώνει ένα κάποιο είδος σημασίας στην επιτυχία του. Ο Λάντο Νόρις επαναλαμβάνει στερεοτυπικά αυτά που νομίζει ότι θέλει να ακούσει το κοινό του. Εάν βγάλουμε από τη μέση τη θρησκεία -που έχει υποχωρήσει σε σημείο εξαφάνισης από τις συνειδήσεις των «δυτικών» κοινωνιών- το τρίπτυχο των βασικών αξιών που ένωσε τα σύγχρονα έθνη εξακολουθεί να διατηρεί κάποια σημασία. Παρόλο που έχει περιέλθει, μάλλον, στην κατηγορία του φατικού λόγου. Το ενωτικής σημασίας, για τα νεότερα εθνικά κράτη, σχήμα του «Πατρίς, θρησκεία, οικογένεια» αν και έχει αποκτήσει μια πετρωμένη μορφή, εξακολουθεί να εμφανίζεται ως κυρίαρχο πλαίσιο συμβιώσεως. Έστω και αν παραπαίει στον στοιχειώδη φατικό λόγο. Ακόμα και στην περίπτωση μιας επιτυχίας «τραβηγμένης από τα μαλλιά». Ακόμα και μέσα σε έναν μεταμοντέρνο κόσμο στον οποίο τέτοιου είδους αναφορές θα έπρεπε να φαίνονται άκαιρες, αν όχι εξοβελιστέες. Η προσπάθεια του Νόρις να εκφράσει το συναίσθημά του εντός των συγκεκριμένων αξιών είναι ειλικρινής, ακόμα και αν στον μετανεωτερικό, εξατομικευμένο κόσμο μας, αυτή η προσπάθεια ολισθαίνει στη γραφικότητα. Πάντως, μέχρι να βρούμε τις αξίες πάνω στις οποίες μπορούμε να μορφώσουμε τα αισθήματα μας και την απορρέουσα από αυτά συγκίνηση, το παλαιό σχήμα δεν φαίνεται να χάνει εντελώς την αξία του. Η καταγωγή και η οικογένεια εξακολουθούν να συγκινούν, έστω και ως «πεπαλαιωμένα» σύμβολα. Οι άνθρωποι έχουμε την ανάγκη να μοιραζόμαστε ένα κοινό αίσθημα. Είναι χαρακτηριστική η συγκίνηση που χάρισε ο Λεκλέρ στην πρώτη νίκη του στο Μονακό. Αντιθέτως, ποτέ δεν συγκινεί η ειλικρινής ορθολογικότητα του Μαξ Φερστάπεν παρά την εμφανή οδηγική του ικανότητα.
Formula 1: Ο αγώνας στην πίστα Silverstone Circuit με νικητή τον Λάντο Νόρις
Ας γυρίσουμε πίσω στα γεγονότα που οδήγησαν στην αποφασιστική στιγμή του αγώνα, και ήταν του Νόρις και όχι του Πιάστρι. Μπορούμε να πάμε ακόμη πιο πίσω από το περιστατικό της επανεκκίνησης (όπου το σκληρό φρενάρισμα του Πιάστρι αιφνιδίασε τον Μαξ Φερστάπεν). Ας επιστρέψουμε στον 11ο γύρο, όταν ο Πιάστρι, ο Νόρις και ο Φερστάπεν μπήκαν ταυτοχρόνως στα pits για να αλλάξουν ελαστικά καθώς η βροχή εντεινόταν. Tο αριστερό μπροστινό ελαστικό του Νόρις καθυστέρησε να βγει. Αυτό σημαίνει ότι έχασε τη δεύτερη θέση που μόλις είχε πάρει από τον Φερστάπεν στην πίστα, έχοντας εκμεταλλευτεί το γεγονός ότι η Red Bull είχε χάσει τον έλεγχο στην Chapel (στροφή 14). Αν ήταν ο Νόρις και όχι ο Φερστάπεν στη δεύτερη θέση, η χορογραφία της επανεκκίνησης θα ήταν πιθανώς πολύ διαφορετική. Χωρίς το περιστατικό και την ποινή, ο Πιάστρι θα ήταν το φαβορί για τη νίκη, καθώς είχε την καλύτερη θέση στην πίστα και τον καλύτερο ρυθμό. Το κολλημένο παξιμάδι του Νόρις μπορεί να κόστισε τη νίκη στον Πιάστρι. Ήταν δίκαιη η απόφαση για την ποινή; Υπάρχει το ανάλογο περιστατικό με τον Τζορτζ Ράσελ και τον Φερστάπεν στον Καναδά. Όμως οι συνθήκες δεν ήταν οι ίδιες. Δεν έβρεχε. Ο Πιάστρι πάτησε με 59 psi δύναμη το πεντάλ του φρένου, και έριξε την ταχύτητα από τα 217 χλμ/ώρα στα 51. Με τις τηλεμετρικές ευκολίες που έχουν οι κριτές ήταν εύκολο να δουν την μεγάλη απόκλιση και να στοιχειοθετήσουν την ποινή. Όμως ένα στραβοπάτημα μπορεί να κοστίσει ένα πρωτάθλημα; Ο Πιάστρι είναι πρώτος με 8 βαθμούς διαφορά, ενώ στην αντίστροφη κατάταξη θα ήταν πρώτος με 24 βαθμούς διαφορά. Λογικά ζήτησε από την ομάδα του να του παραχωρήσει τη θέση ο Νόρις, αφού η ίδια η ομάδα θεωρούσε άδικη την ποινή. Ευτυχώς για την Mclaren αρνήθηκαν μια τέτοια διευθέτηση. Σωστά το ζήτησε ο Πιάστρι, σωστά το απέρριψε η ομάδα.
Για την ιστορία του πράγματος, το πρώτο αυτοκίνητο ασφαλείας μπήκε στον αγώνα στον 14ο γύρο, απλώς και μόνο επειδή η πίστα είχε γεμίσει τόσο πολύ νερό που υπήρχε κίνδυνος τα αυτοκίνητα να βρουν το έδαφος με τα κάτω μέρη τους. Η βροχή σταμάτησε, τα αυτοκίνητα ξεπέρασαν το χειρότερο μέρος της διαδρομής και το αυτοκίνητο ασφαλείας έσβησε τα φώτα του προς το τέλος του γύρου, μετά την έξοδο από την Chapel στην ευθεία Hangar. Κατά συνέπεια, ο Piastri φρενάρισε για να πάρει το απαιτούμενο κενό προκειμένου να επιταχύνει και, στην αβέβαιη ορατότητα λόγω των ψεκασμών, προκάλεσε χάος πίσω του, με τα αυτοκίνητα να διασκορπίζονται προς όλες τις κατευθύνσεις για να αποφύγουν το ένα το άλλο. Δεν υπήρξε κανένα μεμπτό περιστατικό εκεί, αλλά αργότερα στο γύρο, ο Ιζάκ Χαντζάρ σοκαρίστηκε όταν είδε το πίσω μέρος της Mercedes του Κίμι Αντονέλλι να εμφανίζεται από το πουθενά καθώς πλησίαζε την Copse (στροφή 4) με μεγάλη ταχύτητα. Το σοβαρό ατύχημα του Χαντζάρ προκάλεσε την επανεμφάνιση του αυτοκινήτου ασφαλείας λιγότερο από ένα λεπτό μετά την είσοδό του. Τέσσερις γύρους αργότερα, ετοιμαζόταν να μπει ξανά, αυτή τη φορά σβήνοντας τα φώτα του ακόμα πιο αργά στο γύρο, καθώς τα αυτοκίνητα κατευθύνονταν προς την ευθεία Hangar. Ο Πιάστρι φρέναρε από 217 χλμ/ώρα σε 51 χλμ/ώρα, ακριβώς τη στιγμή που ο Φερστάπεν ρωτούσε τον μηχανικό του Τζιανπιέρο Λαμπιάζε για τις λειτουργίες επανεκκίνησης και τις αλλαγές διακοπτών. Αυτό ίσως ενέτεινε την έκπληξή του και έκανε την επιβράδυνση του Πιάστρι να φαίνεται υπερβολική, καθώς η Red Bull πέρασε μπροστά του πριν επιστρέψει πίσω. Εκεί ήταν που ο Αυστραλός έχασε το γκραν πρι και την ασφάλεια μεγαλύτερης διαφοράς από τον ομόσταυλό του. Ο Φερστάπεν τερμάτισε πέμπτος, μετά το γλίστρημα στην Stowe (στροφή 15). Στη γενική κατάταξη είναι τρίτος με 69 βαθμούς διαφορά από τον πρώτο Πιάστρι.
Οι υπόλοιπες ομάδες πάλεψαν με το νερό όσο μπορούσαν. Η Ferrari έκανε λάθος επιλογή με την αλλαγή των ελαστικών του Λεκλέρ σε σλικ, πριν την εκκίνηση του αγώνα. Ο Χάμιλτον ήταν πολύ ενεργός στη διάρκεια του αγώνα, αλλά οι σοφές κινήσεις της Sauber έφεραν τον Νίκο Χούλκενμπεργκ στην τρίτη θέση και στο μοναδικό podium μιας καριέρας που συμπλήρωσε στο Silverstone 239 εκκινήσεις σε αγώνες Formula 1.
Στις 25-27 Ιουνίου οι αγώνες θα μεταφερθούν στην πίστα Circuit de Spa-Francorchamps στο Βέλγιο. Το Spa είναι μια από τις πιο αγαπημένες πίστες των οδηγών της Φόρμουλα 1, με το συνδυασμό μακρών ευθειών και απαιτητικών γρήγορων στροφών που τους επιτρέπουν να ωθήσουν τα αυτοκίνητά τους στα όρια των δυνατοτήτων τους.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Πρώτος τερμάτισε ο Φερστάπεν, δεύτερος ο Πιάστρι, τρίτος ο Νόρις, με τη McLaren να εξασφαλίζει τον τίτλο των κατασκευαστών
Ημερολόγια με φωτογραφίες που εκπέμπουν ιστορία και συναίσθημα
Τα 11 μοντέλα που διεκδικούν τον φετινό τίτλο
Μια επιχειρηματική κίνηση στη φάση μετάβασης της χώρας μας προς την ηλεκτροκίνηση
Πρώτος ο Φερστάπεν με γρηγορότερο τον 44ο γύρο του Πιάστρι και τρίτο τον Σάινθ
Ο Τιερί Νεβίλ νικητής του Ράλλυ Σαουδικής Αραβίας
Σε 14 ή σε 9 μήνες οι Κινέζοι μπορούν να κατασκευάσουν ένα υπερσύγχρονο εργοστάσιο που παράγει πολύ υψηλού επιπέδου προϊόντα με απίθανη σχέση ποιότητας-τιμής
Συνδυάζει δεξιοτεχνία, λειτουργικότητα και επιδόσεις, εξασφαλίζοντας μια διαισθητική οδηγική εμπειρία σε κάθε ταξίδι.
Νικητής ο Φερστάπεν, δεύτερος ο Ράσελ, τρίτος ο Αντονέλλι με αποκλεισμό Νόρρις και Πιάστρι
«Φωτιά» στο πρωτάθλημα της F1
Λάντο Νόρις και Τζορτζ Ράσελ στο podium
Η viral καμπάνια που έγινε μάθημα εταιρικής ευφυΐας
Ετοιμοπαράδοτο και με γκάμα που περιλαμβάνει τρεις εκδόσεις
Όταν ο φόβος της κλήσης ξεπερνά τον φόβο του τραυματισμού
Σύμφωνα με την εταιρεία, «το αύριο της ηλεκτροκίνησης ξεκινά σήμερα»
Τα καλύτερα μοντέλα που κυκλοφόρησαν για το έτος στη χώρα μας
Πρώτος ο Νόρις, δεύτερος ο Αντονέλι με Μερσέντες, τρίτος ο Φερστάπεν
Ο πρωταθλητής του WRC του 2019 ανακοίνωσε ένα διάλειμμα από τους αγώνες ράλι, τερματίζοντας μια καριέρα 18 ετών, λίγες ώρες μετά την ολοκλήρωση του FORUM8 Ράλλυ Ιαπωνίας
Ο Οτ Τάνακ εκτός συναγωνισμού για το πρωτάθλημα οδηγών
Ποια ήταν η πρώτη γυναίκα οδηγός αγώνων ταχύτητας
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.