Αυτοκινηση

Grand Prix Ίμολα: Επιστροφή του Μαξ Φερστάπεν;

Πρωτιά και «οδηγός της ημέρας» ο Ολλανδο-βέλγος άσος

antonis-pagkratis.jpg
Αντώνης Παγκράτης
5’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Ίμολα, Ιταλία
© Jay Hirano/SOPA Images/LightRocket via Getty Images

Grand Prix Ίμολα: Η νίκη του Μαξ Φερστάπεν λίγο πριν τον πολυαναμενόμενο αγώνα στο Μονακό 

Ο έβδομος αγώνας της χρονιάς, ο χιλιοστός εκατοστός τριακοστός πρώτος (1.131) σε απόλυτη αρίθμηση της Formula 1, διεξήχθη την Κυριακή 18 Μαΐου 2025 στην πίστα Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari, στην Ίμολα της Ιταλίας.

Ο Μαξ Φερστάπεν επανήλθε στην πρώτη θέση του τερματισμού με την επιπλέον διάκριση του «οδηγού της ημέρας» που του έδωσε το κοινό. Η τελευταία φορά που είχε συμβεί κάτι ανάλογο ήταν στο Grand Prix της Σαουδικής Αραβίας, στις 20 Απριλίου 2025. Σε εκείνον τον αγώνα, αν και ξεκίνησε από την pole position, τερμάτισε δεύτερος πίσω από τον Όσκαρ Πιάστρι, λαμβάνοντας το 23,3% των ψήφων των φιλάθλων. Την περασμένη Κυριακή πήρε το 19%. Οι υπόλοιποι οδηγοί που ξεχώρισαν στην ψηφοφορία ήταν οι: Άλεξ Άλμπον (14,9%), Σαρλ Λεκλέρ (11%), Λιούις Χάμιλτον (9,5%), Όσκαρ Πιάστρι (9,3%).

Ποιο είναι το κριτήριο της ψήφου ενός θεατή πέραν της συμπάθειας που έχει για μια ομάδα ή έναν οδηγό; Τι τον συναρπάζει ώστε να εκφράσει την αποδοχή του στο πρόσωπο ενός εξ αυτών των, εξ ορισμού, ιδιαίτερα ικανών πιλότων της Formula 1; Κάποιες φορές, οι θεατές βραβεύουν με τον τρόπο τους μία επέτειο ενός οδηγού ή μιας ομάδας. Δεν είναι κάτι σπάνιο αφού μέρος της φαντασμαγορικής παραστάσεως των αγώνων, ειδικά μετά την εμφάνιση της σειράς στο Netflix το 2019, είναι οι συνεχείς υπενθυμίσεις στατιστικών στοιχείων σχετικών με τα κατορθώματα των οδηγών και των ομάδων. Για παράδειγμα, ο τελευταίος αγώνας της Red Bull ήταν ο 400ος της. Το γεγονός ότι συνοδεύτηκε με τη μάλλον απρόβλεπτη νίκη του πρώτου οδηγού της επηρεάζει τη διάθεση των θεατών. Όλα αυτά τα στοιχεία, των συμμετοχών και των αντίστοιχων επιτυχιών και επετείων, παρέχονται αφειδώς. Όχι μόνο από τους σχολιαστές του επίσημου και μοναδικού συνδρομητικού καναλιού της F1, το F1 TV, αλλά και από γραπτές επισημάνσεις που προβάλλονται στην οθόνη μετάδοσης του αγώνα. Δεν μπορείς να ξεχαστείς. Ο αγώνας συνδέεται - καλώς - με παρελθοντικές συναντήσεις, πρόσωπα και αναμνήσεις. Οι αγώνες - γενικώς - είναι ένα πανόραμα ενθυμήσεων.

Όσκαρ Πιάστρι
Όσκαρ Πιάστρι © Jay Hirano/SOPA Images/LightRocket via Getty Images

Εάν εξαιρέσουμε, για μεθοδολογικό σκοπό, τις συμπάθειες προς τους οδηγούς και τη σύνδεσή τους με παρελθοντικά γεγονότα ή πιθανώς νέα ορόσημα που με τη σειρά τους θα γίνουν αντικείμενα μνήμης, ποιο είναι αυτό το στοιχείο που ζωντανεύει τη διάθεση των θεατών και προκαλεί τη θετική τους ψήφο; Χωρίς αμφιβολία, η προσπάθεια ενός οδηγού να ξεπεράσει τον εαυτό του εντός συνθηκών που δεν φαίνονται ευνοϊκές γι’ αυτόν. Μα, αυτός είναι ο μηχανισμός στον οποίο βασίζεται, σχεδόν καθημερινά, η διάθεσή μας απέναντι στους συνανθρώπους μας; Πολλές φορές αναζητούμε αντίστοιχες συμπεριφορές που αναζωογονούν την αισιοδοξία, πηγή της οποίας είναι ο ακατάβλητος αγώνας να ξεπεράσουμε τις δυσκολίες. Αυτός δεν είναι και ο ουσιαστικός λόγος που παρακολουθούμε στον ελεύθερο χρόνο μας, ως φίλαθλοι, τις αγωνιστικές συναντήσεις; Και πόσο βυθιζόμαστε στην απογοήτευση όταν υπάρχουν υπόνοιες στημένων αποτελεσμάτων; Ακριβώς γιατί μαραζώνει η θέληση μας για την υπέρβαση των δυσκολιών που καταστατικά απειλούν τη ζωή μας.

Με τη νίκη του στην Ίμολα, ο Φερστάπεν έφτασε τις 42 συνολικές διακρίσεις ως «Οδηγός της Ημέρας» από την έναρξη του θεσμού το 2016, διατηρώντας την πρώτη θέση στη σχετική λίστα. Αλλά και όλοι οι υπόλοιποι πρόσκαιροι νικητές, κάθε φορά με τον τρόπο του ο καθένας, ενισχύουν την αισιοδοξία μας για ένα καλύτερο μέλλον.

Ο αγώνας

Από την στιγμή που ο Όσκαρ Πιάστρι ασχολήθηκε μέχρις υπερβολής προκειμένου να αποτρέψει τον Τζώρτζ Ράσελ να τον προσπεράσει από την εσωτερική στο Tamburello chicane (στην πρώτη και δεύτερη στροφή επιβράδυνσης μετά την εκκίνηση), αφήνοντας έτσι ένα κενό στην εξωτερική που ο Φερστάπεν γέμισε αμέσως με απόλυτη αποφασιστικότητα, ο αγώνας χάθηκε για τη McLaren. Η μόνη της ευκαιρία για νίκη θα ήταν η θέση στην πίστα και η άμυνα εναντίον του ταχύτερου αυτοκινήτου - όπως είχε κάνει ο Φερστάπεν στη Σουζούκα. «Μετά τη στροφή 1 προσπαθήσαμε να τον κυνηγήσουμε, αλλά ουσιαστικά δεν είχαμε αρκετό ρυθμό για να νικήσουμε τον Μαξ που πήρε το προβάδισμα μετά τον πρώτο γύρο», εξήγησε ο Αντρέα Στέλλα, ο οποίος από το 2023 είναι ο επικεφαλής της ομάδας. «Προσπαθήσαμε να ερευνήσουμε διάφορα σενάρια για να τον νικήσουμε, αλλά σε καμία φάση δεν είχαμε αρκετό ρυθμό... εδώ για να προσπεράσεις χρειάζεσαι επτά-οκτώ δέκατα του δευτερολέπτου. Οπότε νομίζω ότι ο κύριος παράγοντας διεκδίκησης της νίκης παραμένει η αλλαγή θέσης και το αποτέλεσμα του πρώτου γύρου».

Είναι η πρώτη φορά που συμβαίνει κάτι τέτοιο φέτος. Η Red Bull κέρδισε στη Σουζούκα χάρη στη θέση της στην πίστα. Κέρδισε στην Ίμολα χάρη στην απόδοσή της. Η Ίμολα έχει διαμόρφωση που ευνοεί τη Red Bull, αλλά το ίδιο ίσχυε και για τη Σουζούκα και τη Τζέντα. Εδώ είχε κάτι παραπάνω - και αυτό προήλθε από την αναβάθμιση. Γνωρίζουμε ότι η Red Bull είναι γρήγορη στις γρήγορες στροφές, γρηγορότερη από τη McLaren. Έχει επίσης καλύτερη απόδοση DRS. Επιπλέον, η Red Bull έφερε μια περαιτέρω αναβάθμιση - sidepod/κάλυμμα κινητήρα με αλλαγή του σχήματος της εισόδου και μικρή αναδιαμόρφωση των πίσω αεραγωγών των φρένων - που έδωσε μεγαλύτερο εύρος επιλογών ρύθμισης. Ο Πιερ Βασέ είναι Γάλλος μηχανικός και από το 2018 κατέχει τη θέση του Τεχνικού Διευθυντή στην ομάδα της Red Bull Racing στη Formula 1. Μετά την αποχώρηση του Άντριαν Νιούι τον Μάρτιο του 2025, ο Βασέ ανέλαβε πλήρως την ευθύνη για το σχεδιασμό και την ανάπτυξη των μονοθεσίων της ομάδας. Εξηγεί: «Το νέο πακέτο δίνει περισσότερες ευκαιρίες για βελτίωση της ρύθμισης. Περισσότερο για τον αγώνα παρά για τα προκριματικά, είναι πολύ δύσκολο με τις ρυθμίσεις αυτών των αυτοκινήτων: 1 mm εδώ, 2 mm εκεί και τα ελαστικά λειτουργούν ή όχι, χωρίς αποτελεσματική ανάρτηση. Και η λειτουργία του κινητήρα έχει μεγάλη επίδραση».

Καθώς ο Πιάστρι, που βρισκόταν στα απόνερα της Red Bull, εξάντλησε τα ελαστικά του προσπαθώντας να ακολουθήσει, αναγκάστηκε να υιοθετήσει πολύ νωρίς μια στρατηγική δύο pit stop. Μόλις 13 γύρους μετά την εκκίνηση, μπήκε στα pit για να αντικαταστήσει τα μεσαία ελαστικά με ένα σετ σκληρά. Αυτό είχε επιπτώσεις στο ρυθμό του λόγω της ελαφρώς πυκνής κυκλοφορίας που αντιμετώπισε μπαίνοντας ξανά στην πίστα. Ο Λάντο Νόρις, ο οποίος δεν είχε ξεκινήσει τέταρτος και πέρασε τους πρώτους 10 γύρους προσπαθώντας να προσπεράσει τον Ράσελ, κληρονόμησε τη δεύτερη θέση όταν ο Πιάστρι μπήκε στα pit, αλλά εκείνη τη στιγμή βρισκόταν περίπου 10 δευτερόλεπτα πίσω από τον Φερστάπεν. Ο Φερστάπεν παρέμεινε ασταμάτητος σε καθαρό αέρα μέχρι τον 29/63 γύρο, όταν ένα εικονικό αυτοκίνητο ασφαλείας για την ακινητοποιημένη Haas του Εστεμπάν Οκόν του έδωσε μια φθηνή στάση, υπερβάλλοντας το πλεονέκτημά του έναντι των McLaren. Σε αντίθεση με τον Πιάστρι, ο Νόρις διαπίστωσε ότι τα ελαστικά του ήταν εντάξει. Αλλά κάθε φορά που προσπαθούσε να μειώσει τη διαφορά, ο Φερστάπεν ήταν σε θέση να ανταποκριθεί άνετα. Ο Νόρις μπήκε στα pit στον 28ο γύρο, αρκετά αργά για να παραμείνει σε ένα pit stop, όπως και ο Φερστάπεν, αλλά ένα γύρο νωρίτερα για να επωφεληθεί από το VSC (virtual safety car). Ο Πιάστρι ήταν για λίγο πάλι η πρώτη McLaren, αλλά δεσμευμένος πλέον σε δύο pit stop, έπρεπε να μπει για το δεύτερο σετ σκληρών ελαστικών στο 30/63 γύρο και έτσι έπεσε όχι μόνο πίσω από τον Νόρις, αλλά και από την Williams του Άλεξ Άλμπον. Αν και ο Πιάστρι κατάφερε να προλάβει και να προσπεράσει τον Άλμπον, ήταν 14 δευτερόλεπτα πίσω από τον Νόρις όταν το έκανε και ο Λάντο με τη σειρά του ήταν 18 δευτερόλεπτα πίσω από τον Μαξ Φερστάπεν μετά από 43 γύρους, με μέσο πλεονέκτημα του Φερστάπεν πάνω από 0,4 δευτερόλεπτα ανά γύρο.

Η δεύτερη κίτρινη σημαία για την εγκατάλειψη του Κίμι Αντονέλι που έφερε το αυτοκίνητο ασφαλείας οκτώ γύρους μέσα στην πίστα, ενίσχυσε το πλεονέκτημα του Φερστάπεν αφού μπήκε για ένα ακόμα «φθηνό» pit, αφήνοντας σε πικρία τον Σαρλ Λεκλέρ που είχε κάνει έναν πολύ καλό αγώνα αλλά δεν μπορούσε να μπει για αλλαγή ελαστικών: δεν υπήρχαν γι’ αυτόν ελαστικά σκληρής γόμας, παρά μόνο μαλακής, με τα οποία δεν θα μπορούσε να τελειώσει τον αγώνα αφού απέμεναν 17 γύροι. Έτσι τερμάτισε έκτος, πίσω από τον Χάμιλτον και τον Άλμπον.

Την επόμενη εβδομάδα διεξάγεται ο πιο διάσημος αγώνας της περιόδου στην πίστα Circuit de Monaco. Η περσινή νίκη του Μονεγάσκου Λεκλέρ έχει μείνει αξέχαστη σε έναν μάλλον βαρετό αγώνα.

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.

// EMPTY