Αυτοκινηση

Grand Prix Μαϊάμι: Η McLaren χωρίς αντίπαλο, η Ferrari χωρίς μέλλον;

O Πιάστρι φεύγει μπροστά, ο Φερστάπεν οδηγεί «δύσκολο» διθέσιο και η ορατή απουσία του αεροδυναμιστή Άντριαν Νιούι από τη Red Bull

antonis-pagkratis.jpg
Αντώνης Παγκράτης
5’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Miami Grand Prix 2025

Grand Prix Μαϊάμι: Νίκη για τον Όσκαρ Πιάστρι και επιβεβαίωση της κυριαρχίας της McLaren

Ο έκτος αγώνας της χρονιάς, ο χιλιοστός εκατοστός τριακοστός (1.130) σε απόλυτη αρίθμηση της Formula 1, διεξήχθη την Κυριακή 4 Μαΐου 2025 στην πίστα Miami International Autodrome. Ο αγώνας εξελίχθηκε σε μία άνετη επικράτηση της McLaren με τον Όσκαρ Πιάστρι να τερματίζει μπροστά από τον ομόσταυλό του Λάντο Νόρις, και να διευρύνει τη βαθμολογική του απόσταση από αυτόν στους 16 βαθμούς. Ο Αυστραλός πέτυχε την τρίτη συνεχόμενη νίκη του, μια επιτυχία που έχει να συμβεί στην «πορτοκαλί» ομάδα από την εποχή του Φινλανδού Μίκα Χάκινεν, πριν από 27 χρόνια. Ακριβώς πριν από ένα έτος στην ίδια πίστα, την ημέρα που ανακοινώθηκε η αποχώρηση του Άντριαν Νιούι από την Red Bull, ο Νόρις είχε πετύχει την πρώτη του νίκη () μετά από 110 εκκινήσεις στη Formula 1.

Εκείνος ο αγώνας ήταν η αρχή της ανόδου της αγγλικής ομάδας που οδήγησε στο πρωτάθλημα των κατασκευαστών. Η αγωνιστική πτώση της αυστριακής ομάδας φαίνεται ότι δεν μπορεί να ανασχεθεί, παρά τις ηρωικές προσπάθειες του Μαξ Φερστάπεν που οδηγεί ένα «δύσκολο» αυτοκίνητο χωρίς βοήθεια αναβαθμίσεων από τους τεχνικούς της ομάδας. Η απουσία του Νιούι, ο οποίος έχει, πλέον, εξέχουσα θέση στην Aston Martin, μοιάζει καθοριστική για την πορεία της Red Bull. Όμως το μεγάλο ερωτηματικό των αγώνων εξακολουθεί να παραμένει η αγωνιστική αδυναμία της Ferrari, η οποία φλερτάρει με τη γελοιότητα. Στον 39/57 γύρο δίνεται η εντολή στον Σαρλ Λεκλέρ να επιτρέψει στον Λιούις Χάμιλτον να προσπεράσει προκειμένου να κυνηγήσει τον Κίμι Αντονέλι, ο οποίος προηγείτο με 6 δευτερόλεπτα, για την έκτη θέση. Μετά από 14 γύρους απραξίας δίνεται η εντολή στον Χάμιλτον να παραχωρήσει τη θέση του στον Λεκλέρ για να κυνηγήσει τον Αντονέλι, φυσικά με τα ίδια φτωχά αποτελέσματα. Μάλιστα, στην προειδοποίηση του μηχανικού του ότι ο Κάρλος Σάινθ της Williams υπολείπεται μόνο 1,5 δευτερόλεπτο από εκείνον, ο Χάμιλτον απαντά σαρκαστικά: «Θέλεις να αφήσω να περάσει και αυτός;».

Ο Χουάν Πάμπλο Μοντόγια, ο Κολομβιανός πρώην οδηγός, είχε πάντα μια ενδιαφέρουσα άποψη για τη Formula 1 και είναι σαφές ότι την ακολουθεί στενά, παρόλο που αποχώρησε από την κατηγορία στα μέσα της σεζόν πριν από 19 χρόνια. Οι θέσεις του είναι συχνά αντίθετες προς την επικρατούσα τάση. Αλλά αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα ότι είναι λάθος. Ένα από τα μυστήρια της καριέρας του ήταν το πώς, μετά από τέσσερα χρόνια συχνά εξαιρετικών επιδόσεων με τη Williams, δυσκολεύτηκε στη McLaren. Επομένως, οι παρατηρήσεις του για την αρχή της καριέρας του Λιούις Χάμιλτον στη Ferrari είναι αξιοσημείωτες, καθώς κάνει παραλληλισμούς με τον εαυτό του.

«Ο Λιούις είναι δυστυχισμένος σε αυτό το αυτοκίνητο. Αυτό συνέβη και σε μένα όταν πήγα στη McLaren. Στην αρχή δεν μπορούσα να το οδηγήσω. Ήμουν τόσο δυστυχισμένος οδηγώντας αυτό το αυτοκίνητο που φαινόμουν σαν ηλίθιος, φαινόμουν αργός. Όλοι νομίζουν ότι έχεις ξεχάσει πώς να οδηγείς. Απλώς δεν μπορούσα να οδηγήσω το αυτοκίνητο. Ήταν πολύ δύσκολο. Αλλά ο Κίμι Ράικονεν ήταν ευχαριστημένος με αυτό. Ο Λιούις έχει υπάρξει σε ομάδες που κερδίζουν πρωταθλήματα. Ξέρει τι χρειάζεται το αυτοκίνητο για να κερδίσει. Οπότε η Ferrari πρέπει να ακούσει τον Λιούις και να βελτιώσει το αυτοκίνητο σύμφωνα με τις επιθυμίες του».

Ο Χάμιλτον περιέγραψε τη Ferrari ως «επιθετικά υπερστροφική» στην είσοδο στις στροφές, για να υποφέρει στη συνέχεια από «υποστροφή» στη μέση της στροφής. Ο Λεκλέρκ λέει ότι έχει υιοθετήσει μια «πραγματικά ακραία» ρύθμιση για να το αντιμετωπίσει, αλλά ότι είναι μια ρύθμιση που κάνει το αυτοκίνητο πολύ απαιτητικό στην οδήγηση. Πριν την εποχή του ground effect την οποία διανύουμε τα τελευταία τέσσερα χρόνια και όπου ο Νιούι έδωσε τον καλύτερο σχεδιασμό αεροδυναμικής, όταν η Mercedes κέρδιζε το ένα πρωτάθλημα μετά το άλλο, ο Χάμιλτον πίεζε συνεχώς τους μηχανικούς να μετακινήσουν το κέντρο της αεροδυναμικής πίεσης πιο πίσω. Ήθελε να μπορεί να φρενάρει πολύ αργά και να στρίβει πολύ επιθετικά, με το πίσω μέρος να τον στηρίζει. Στις αργές στροφές χρησιμοποιούσε περισσότερο το τιμόνι παρά τη μεταφορά βάρους για να πετύχει την αρχική στροφή. Ήταν εξαιρετικά επιδέξιος στο να αισθάνεται πού ήταν η πρόσφυση και πόσο τιμόνι μπορούσε να απαιτήσει από το μπροστινό μέρος του αυτοκινήτου, αλλά πάντα πίεζε τα όρια. Η ικανότητα του Λεκλέρ είναι να επιτυγχάνει την είσοδο στις αργές στροφές, συνδυάζοντας το φρενάρισμα, τη στροφή και τη χρήση του γκαζιού. Όσον αφορά τον ρυθμό, αυτή η γενιά αυτοκινήτων με ground effect τείνει να ανταποκρίνεται καλύτερα στη φυσική τεχνική του Λεκλέρ παρά σε αυτή του Χάμιλτον. Με αυτό το αυτοκίνητο συγκεκριμένα, η τεχνική του Μονεγάσκου με την επικάλυψη δαμάζει την αρχική υπερστροφή, διευκολύνοντας μια ρύθμιση που μειώνει την υποστροφή στη μέση της στροφής. Είναι ενδιαφέρον ότι ο Μοντόγια οδηγούσε όπως ο Χάμιλτον. Αντίθετα, ο Ραϊκόνεν έδειχνε μαεστρία στον τρόπο με τον οποίο κατάφερνε την αρχική αλλαγή κατεύθυνσης σε αργές στροφές με ελάχιστη παρέμβαση στο τιμόνι.

Ποιο είναι το πραγματικό δίλημμα που αντιμετωπίζουν οι ιθύνοντες της Ferrari αφού δεν έχουν έναν αεροδυναμιστή αντάξιο του Νιούι; Θα συνεχίσουν να προσαρμόζονται στην αγωνιστική ιδιοφυΐα του Λεκλέρ ή θα εμπιστευτούν την αγωνιστική φιλοσοφία του Χάμιλτον και θα επανασχεδιάσουν ένα αυτοκίνητο προς αυτήν την κατεύθυνση; Η φετινή χρονιά φαίνεται, ήδη, χαμένη. Τουλάχιστον, ας προσπαθήσει ο Φρέντ Βασέρ να πάρει μια οριστική απόφαση για τον σχεδιαστικό προσανατολισμό της επομένης. Ποιο είναι το μεγάλο μειονέκτημα της ιταλικής ομάδας; Δίνεται προτεραιότητα στο όνομα και την ιστορία της ομάδας παρά στην ορθολογική της ανάπτυξη. Παλινδρομούν ανάμεσα στην αποφασιστικότητα, που είναι έργο ενός ανθρώπου, και την παραδοσιακή αλλά απρόσωπη συλλογικότητα· έκφραση μιας ιστορικότητας που δεν φαίνεται να ανανεώνεται με επιτυχίες. Με άλλα λόγια έχουν κολλήσει στην εικόνα της πάλαι ποτέ κραταιάς ομάδας. Ειρήσθω εν παρόδω, η μοναδική εμφάνιση της Ferrari στο GP του Μαϊάμι -σε ένδειξη σεβασμού προς τον κύριο χορηγό Hewlett-Packard- έχει σε μεγάλο βαθμό αποδοκιμαστεί από τους οπαδούς, λόγω του αδέξιου συνδυασμού του κόκκινου της Scuderia με το μπλε των εκτυπωτών ink jet.

Ο Αγώνας

Ο Φερστάπεν διατήρησε με ευκολία την πρωτοπορία στην πρώτη στροφή. Μία απέλπιδα προσπάθεια του Νόρις να περάσει από την εσωτερική πλευρά στην δεύτερη στροφή ήταν αποτυχημένη εν τη γενέσει της, όπως είναι γενικότερα οι προσπάθειές του όταν η πραγματικότητα απαιτεί τη σθεναρή παρουσία του. Δεν είναι δειλία, δεν είναι ανικανότητα. Είναι έλλειψη στοχοπροσήλωσης. Έλλειψη πίστης σε αυτό που κάνει έτσι ώστε να προβάλει το μέλλον με την βεβαιότητα ενός διεκδικητή. Αντιθέτως ο Πιάστρι έχει απολύτως συντονιστεί με τον στόχο, έχει γίνει ένα με αυτόν. Μετά από μία μάχη τριών γύρων με το σαφώς πιο αργό μονοθέσιο του Φερστάπεν προσπέρασε στον 14/57 γύρο στην πρώτη στροφή αφήνοντας τον Ολλανδό να παραπονιέται στον μηχανικό του για τα φρένα. Μέχρι τον τερματισμό δεν απειλήθηκε ούτε κατά διάνοια. Ο Νόρις μετά από αψιμαχίες που άφησαν ωραίες εντυπώσεις στους θεατές, προσπέρασε τον Φερστάπεν και τερμάτισε στη δεύτερη θέση έστω και με την ανούσια βοήθεια που ήρθε από ένα «φθηνό» pit stop στον 29ο γύρο, μετά από εγκατάλειψη του Όλι Μπέαρμαν της Haas. Δύο γύρους νωρίτερα, στην προσπέραση που πραγματοποίησε ο Χάμιλτον επί του Εστεμπάν Οκόν, η μοναδική γυναίκα μηχανικός αγώνων, η Λάουρα Μίλερ, έζησε με χαρακτηριστική αγωνία την απώλεια της θέσης. Η αμερικανική ομάδα στο τέλος έμεινε χωρίς βαθμούς, αλλά βρίσκεται στην έκτη θέση της γενικής κατάταξης. Ο Τζoρτζ Ράσελ ευνοήθηκε από το εικονικό αυτοκίνητο ασφαλείας του 29ου γύρου και άρπαξε την τρίτη θέση από τον Φερστάπεν που τελικώς τερμάτισε 3 δευτερόλεπτα πίσω από τον Βρετανό. Όμως εκκρεμεί ένσταση της Red Bull για μη συμμόρφωση του Ράσελ σε κίτρινη σημαία. Ο Ράσελ τερμάτισε είκοσι δευτερόλεπτα πίσω από τις McLaren, γεγονός που δείχνει την ανωτερότητα της βρετανικής ομάδας. Η Ferrari αναλώθηκε σε ένα παιχνίδι καλών τρόπων με τους οδηγούς της χωρίς κάποιο αγωνιστικό αντίκρισμα. Βρίσκεται στην τέταρτη θέση με 94 βαθμούς, με πρώτη ομάδα στον πίνακα την McLaren στους 246 βαθμούς. Υπολείπονται 18 αγώνες μέχρι το τέλος της περιόδου. Η Williams έκανε άλλη μια πολύ καλή εμφάνιση με δύο οδηγούς της στους βαθμούς. Βρίσκεται στην πέμπτη θέση του πίνακα με 37 βαθμούς. Ο Κίμι Αντονέλι δεν κατάφερε να σταθεί αντάξιος της πρώτης θέσης των κατατακτήριων δοκιμών για το Sprint του Σαββάτου και της αντίστοιχης τρίτης για τον αγώνα. Τερμάτισε στην έκτη θέση και βρίσκεται στην έκτη θέση της γενικής κατάταξης των οδηγών, ανάμεσα στον Λεκλέρ και τον Χάμιλτον. Είναι φυσικά ο καλύτερος από τους έξι συνολικά νέους οδηγούς.

Στις 16-18 Μαΐου το Grand Prix επιστρέφει στην Ευρώπη, στην πίστα Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari της Ίμολα στην Ιταλία. Η πίστα, που είναι αντίθετη προς τη φορά των δεικτών του ρολογιού, είναι σίγουρα γρήγορη, με μια αίσθηση παλιάς σχολής, καθώς οι οδηγοί ρισκάρουν σε εμβληματικές στροφές όπως οι Acque Minerali και Piratella.

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.

// EMPTY