Αυτοκινηση

Πώς οι A-ha ενέπνευσαν την επανάσταση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων

Η εκστρατεία πολιτικής ανυπακοής στη Νορβηγία με αφορμή ένα Fiat Panda

62224-137655.jpg
Newsroom
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
H μπάντα Α Ha με Fiat Panda
H μπάντα Α Ha με Fiat Panda © Τwitter

Νορβηγία: Πως άρχισε η επανάσταση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων

Η Νορβηγία βρίσκεται μίλια μπροστά από πολλές χώρες αφορά την χρήση των ηλεκτρικών οχημάτων κάτι που οφείλεται εν μέρει σε μια απίθανη συνεργασία μεταξύ περιβαλλοντικών ακτιβιστών και του ποπ συγκροτήματος A-ha.

Τη δεκαετία του 1980, δύο ηγετικές φυσιογνωμίες του σκανδιναβικού περιβαλλοντικού κινήματος προωθούσαν την τεχνολογία των ηλεκτρικών οχημάτων (EV), αλλά αυτό απλά δεν γινόταν αντιληπτό. Τότε, όμως, επιστράτευσαν το μεγαλύτερο ποπ συγκρότημα της χώρας για να βοηθήσουν στην προώθηση του θέματος στην επικρατούσα τάση.

Οι A-ha ήταν ένα από τα πιο δημοφιλή συγκροτήματα στον κόσμο μετά από διεθνείς επιτυχίες όπως το «Take on Me» και το «The Sun Always Shines» on TV. Ηχογράφησαν ακόμη ένα κομμάτι της ταινίας του Τζέιμς Μποντ The Living Daylights του 1987.

Eμπνεύστηκαν όταν είδαν ένα Fiat Panda να είχε μετατραπεί από βενζινοκίνητο σε ηλεκτρικό και έτσι απόφασισαν να φέρουν την ιδέα στη χώρα τους ώστε να ξεκινήσουν μια εκστρατεία πολιτικής ανυπακοής, προβάλλοντας την ανάγκη να υπάρξει μια εναλλακτική λύση στα ρυπογόνα οχήματα που χρησιμοποιούν ορυκτά καύσιμα. Αρχικά μάζεψαν αρκετά πρόστιμα καθώς οδηγούσαν το αυτοκίνητο μέσα από σταθμούς διοδίων, στάθμευαν παράνομα και αρνούνταν να πληρώσουν τα τέλη κυκλοφορίας, υποστηρίζοντας ότι αυτή η νέα μορφή βιώσιμης μεταφοράς θα πρέπει να είναι απαλλαγμένη από αυτές τις εισφορές προκειμένου να γίνει πιο ελκυστική.

Τα πίσω καθίσματα του Fiat Panda είχαν αφαιρεθεί για να δημιουργηθεί αρκετός χώρος για την αποθήκευση της συστοιχίας μπαταριών που χρειαζόταν για την τροφοδοσία του, αλλά η εμβέλειά του περιοριζόταν σε μόλις 28 μίλια και χρειαζόταν 48 ώρες για να επαναφορτιστεί. Η ιδέα ήταν πνευματικό παιδί καθηγητή  από το Πανεπιστήμιο του Stavanger, ο οποίος δήλωσε ότι εκείνη την εποχή ο κόσμος απλά γελούσε μαζί του.

«Η ιδέα ήταν να φέρουμε την κυβέρνηση σε δύσκολη θέση σε τέτοιο βαθμό ώστε μόλις ένα χρόνο μετά την πρώτη μας οδήγηση του αυτοκινήτου να αρχίσει να εφαρμόζει τα καλύτερα κίνητρα στον κόσμο, που είχαμε ζητήσει» λέει ο ίδιιος. Τα κίνητρα περιελάμβαναν την άδεια οδήγησης των EVs σε λωρίδες λεωφορείων, δωρεάν στάθμευση, δωρεάν μετακίνηση με πλοίο και μηδενικό φόρο.

30 και πλέον χρόνια μετά η Νορβηγία είναι πλέον ένα διαφορετικό μέρος. Υπάρχουν πλέον περισσότερα από μισό εκατομμύριο ηλεκτρικά αυτοκίνητα στη χώρα που έχει πληθυσμό μόλις 5,4 εκατομμύρια. Το πρώτο εξάμηνο του 2022, το 78% των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων στη Νορβηγία ήταν αμιγώς ηλεκτρικά.

Η χώρα σκοπεύει να απαγορεύσει την πώληση νέων βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων έως το 2025, δηλαδή πέντε χρόνια νωρίτερα από το Ηνωμένο Βασίλειο.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ