Αυτοκινηση

Hybrid era!

Πόσα είδη υβριδικών συστημάτων υπάρχουν;

97704-195847.jpg
Θωμάς K. Ευθυμίου
ΤΕΥΧΟΣ 720
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
hybrid_1.jpg

Τα υβριδικά συστήματα αυτοκίνησης, πόσα είδη υπάρχουν και πως λειτουργεί το καθένα

Τι είναι τα υβριδικά συστήματα που καταλαμβάνουν με ραγδαίο ρυθμό την αυτοκίνηση; Πόσα είδη υπάρχουν σήμερα και πώς λειτουργεί το καθένα; Στο τέλος του άρθρου θα τα γνωρίζετε όλα!

Τα είδη υβριδικών συστημάτων που βρίσκονται ποσοστιαία σε τεράστιο βαθμό χρήσης από τις αυτοκινητοβιομηχανίες, είναι τρία.

Hybrid Διαθέτει βενζινοκινητήρα ή πετρελαιοκινητήρα και ηλεκτρικό κινητήρα με μπαταρία. Εδώ, ο κινητήρας εσωτερικής καύσης φορτίζει την ηλεκτρική μπαταρία.

Plug-in Hybrid Παρόμοια τεχνολογία με το βασικό υβριδικό σύστημα, αλλά η ηλεκτρική μπαταρία μπορεί επίσης να φορτιστεί με σύνδεση σε ένα σημείο φόρτισης.

Range Extenders Πρόκειται για ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μικρό κινητήρα εσωτερικής καύσης που φορτίζει τις μπαταρίες, με σκοπό να επεκτείνουν την αυτονομία των αυτοκινήτων τους.

hybrid_2.jpg

Αναλυτικά

Hybrid Σε πολύ βασικούς όρους, ένα υβριδικό αυτοκίνητο διαθέτει κινητήρα βενζίνης ή πετρελαίου και ηλεκτροκινητήρα. Η ιδέα είναι ότι το ηλεκτρικό μοτέρ προωθεί το αυτοκίνητο και ο κινητήρας εσωτερικής καύσης φορτίζει την μπαταρία. Σήμερα, υπάρχουν διαφορές στα χρησιμοποιούμενα συστήματα σε αυτή την πρωτόλεια μορφή υβριδικού συστήματος. Σε ορισμένα μοντέλα ο συμβατικός κινητήρας είναι η κύρια πηγή ισχύος και ο ηλεκτροκινητήρας είναι εκεί για να παρέχει περισσότερη ισχύ όταν χρειάζεται, όπως όταν επιταχύνουμε για να προσπεράσουμε. Άλλα οχήματα μπορούν να διανύουν μικρές αποστάσεις με την ισχύ της μπαταρίας και μόνο, κάτι που είναι καλό για σύντομες μετακινήσεις ή χρήση στην πόλη.

plug-in hybrid Είναι επίσης γνωστό και ως plug-in hybrid electric vehicle (PHEV), το οποίο παίρνει μέρος ή τη μεγαλύτερη ποσότητα ενέργειας από την ηλεκτρική ενέργεια που αποθηκεύεται στις μπαταρίες του αυτοκινήτου. Το PHEV εξακολουθεί να χρησιμοποιεί κινητήρα με βενζίνη, αλλά ο κινητήρας εσωτερικής καύσης μπαίνει σε λειτουργία όταν η μπαταρία δεν έχει πλέον τη δύναμη ενέργειας που απαιτείται. Ορισμένες μπαταρίες μπορούν να φορτιστούν σε κανονικές ηλεκτρικές πρίζες στο σπίτι ή στην εργασία μας ή σε ηλεκτρική. Υπάρχουν βέβαια και μπαταρίες που θα απαιτούν από τους οδηγούς να βρουν μεγαλύτερες ποσότητες ηλεκτρικού ρεύματος –για να φορτιστούν– που συνήθως δεν υπάρχουν στα σπίτια. Σήμερα δοκιμάζονται πειραματικά λύσεις ασύρματης ή επαγωγικής φόρτισης, με  σχέδια για την κατασκευή δικτύων επαναφόρτισης και δημόσιων σταθμών επαναφόρτισης κατά μήκος των Εθνικών Οδών.

Range Extenders Αυτά τα συστήματα κινούν τα οχήματα χρησιμοποιώντας καθαρά ηλεκτρική ενέργεια και διαθέτουν έναν πολύ μικρό βενζινοκινητήρα για να λειτουργήσει ως γεννήτρια φόρτισης των μπαταριών, οπότε δεν υπάρχει φόβος να εξαντληθεί η ισχύς ή να περιοριστεί σημαντικά η αυτονομία.

hybrid_3.jpg

Οι τύποι φόρτισης

Υπάρχουν τρεις τύποι φόρτισης των μπαταριών των υβριδικών οχημάτων:

α) Rapid που δίνει μια φόρτιση 80% σε περίπου 30 λεπτά β) Fast, δηλαδή η γρήγορη φόρτιση του αυτοκινήτου σας σε λίγες ώρες μπορεί να είναι αποδοτική, αν μπορείτε να συνδεθείτε όταν ψωνίζετε σε ένα πάρκο λιανικής πώλησης ή βλέπετε ταινία σε χώρο αναψυχής και γ) Dtandard, όπου απαιτούνται περίπου έξι ώρες για πλήρη φόρτιση και οι οποίες είναι ιδανικές για χρέωση κατά τη διάρκεια της νύχτας και με τη χρήση των φθηνότερων νυχτερινών τιμολογίων.

Mild hybrid

Υπάρχει επίσης μια παραλλαγή που ονομάζεται ήπιο υβριδικό σύστημα (mild hybrid), που δεν λειτουργεί μόνο με τον ηλεκτρικό κινητήρα. Ο ηλεκτρικός κινητήρας του απλά βοηθά τον κινητήρα εσωτερικής καύσης όταν απαιτείται περισσότερη ισχύς. Όταν το αυτοκίνητο αρχίζει να επιβραδύνει ή παραμένει ακίνητο, η μονάδα ελέγχου σβήνει τον κινητήρα έτσι ώστε το όχημα να μην καίει καύσιμο ή να ρυπαίνει τον αέρα. Όταν ο οδηγός ξεκινάει το αυτοκίνητο ή επιταχύνει, η μπαταρία εκκινεί ξανά τον κινητήρα.

Τελικά, να αγοράσω υβριδικό αυτοκίνητο;

Αν η αγορά για τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι στα σπάργανα, τα υβριδικά οχήματα σημειώνουν ραγδαίες αυξήσεις στις πωλήσεις. Ωστόσο είτε αμιγώς ηλεκτρικά, είτε κάθε είδους υβριδικά, τα επόμενα χρόνια θα έχουν την τιμητική τους, μια και γίνεται κατανοητή η συνεπής προσπάθεια απεξάρτησης από τα ορυκτά καύσιμα.

Σχετικά με τη νέα αυτή τάση, το κλειδί είναι η αύξηση του δικτύου επαναφόρτισης που θα καθιστά εύκολη τη φόρτιση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, όπως σήμερα έχουμε τη δυνατότητα να φουλάρουμε ένα παραδοσιακό αυτοκίνητο που κινείται με καύσιμα. Ο αριθμός των σημείων επαναφόρτισης δείχνει να αυξάνεται γρήγορα και η διαθεσιμότητα σύντομα θα είναι πολύ πιο εύκολη.

Μεγάλη συμμετοχή στην απόφαση για απόκτηση ενός τέτοιου αυτοκινήτου θα παίξει ασφαλώς και η βελτίωση της χωρητικότητας και της απόδοσης της μπαταρίας. Αν οι αναλυτές έχουν δίκιο και υπάρχει κάθε λόγος να πιστεύουν ότι θα έχουν, σε μόλις τρία χρόνια το 50% της νέας αγοράς αυτοκινήτων θα είναι ηλεκτρικό ή υβριδικό.

Συνοπτικά, αν μπορείτε, ναι, πάρτε υβριδικό όχημα. Αλλά να γνωρίζετε ότι πλην του range extender, τα άλλα συστήματα είναι ιδανικά μόνο για το περιβάλλον της πόλης και τις καθημερινές σας μετακινήσεις τύπου σπίτι-γραφείο-σουπερμάρκετ-σπίτι. Αν βγείτε εθνική οδό, ή αυτοκινητόδρομο, ο κινητήρας εσωτερικής καύσης θα είναι αυτός που θα σας κινεί…

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ