Επιχειρησεις

Αθανάσιος Κοτταράς | ΣΤΑΣΥ: Οι σταθερές συγκοινωνίες της Αθήνας στη νέα εποχή

Μετρό, τραμ και λεωφορεία, μετά κι από την 24ωρη λειτουργία του Σαββάτου

Μπάμπης Καλογιάννης
Μπάμπης Καλογιάννης
ΤΕΥΧΟΣ 971
5’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Αθανάσιος Κοτταράς | ΣΤΑΣΥ: Οι σταθερές συγκοινωνίες της Αθήνας στη νέα εποχή
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΣΤΑ.ΣΥ, κος Αθανάσιος Κοτταράς © Τάσος Ανέστης

Ο Αθανάσιος Κοτταράς, διευθύνων σύμβουλος της ΣΤΑΣΥ, αναλύει τις τελευταίες εξελίξεις στις σταθερές συγκοινωνίες της Αθήνας

Τα αθηναϊκά Σαββατόβραδα έχουν πλέον κάτι το διαφορετικό. Ανέμελα πρόσωπα κάθε ηλικίας εκμεταλλεύονται την 24ωρη λειτουργία των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, ενώ ειδικά στο μετρό η κατάσταση θυμίζει πλέον τους αγαπημένους ευρωπαϊκούς προορισμούς, οι οποίοι «δεν κοιμούνται ποτέ» όσον αφορά τις νυχτερινές διαδρομές. Η κίνηση δείχνει αυξημένη, η μετακίνηση γίνεται χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα καθ’ όλη τη διάρκεια της νύχτας, ενώ ακόμα και οι κεντρικοί δρόμοι της πρωτεύουσας έχουν σαφώς λιγότερη συμφόρηση και ρύπανση αντίστοιχα. Το μετρό, το τραμ και τα αστικά λεωφορεία μεταφέρουν κόσμο σε ώρες ασυνήθιστες για οδηγούς και επιβάτες, με τη γενικότερη συμπεριφορά των δεύτερων να καταδεικνύει πως υπάρχει ιδιαίτερος σεβασμός για την επέκταση του ωραρίου των πρώτων.

Παρά τις όποιες δυσκολίες παρουσιάζονται κατά καιρούς, η ύπαρξη κι η λειτουργία των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς και των γραμμών τους είναι απαραίτητη για τη βιωσιμότητα μιας πόλης όπως η Αθήνα. Η καθημερινότητα των κατοίκων της πρωτεύουσας είναι σε μεγάλο βαθμό εξαρτημένη από τις μεταφορές τους με τα μέσα αυτά, με τον χρόνο τους να αξιοποιείται ιδανικά, καθώς φτάνουν στις δουλειές και στις δραστηριότητές τους χωρίς ιδιαίτερη καθυστέρηση ή κούραση, με ταυτόχρονη άνεση, σταθερότητα και σύνδεση με απομακρυσμένες από αυτούς περιοχές. Σήμερα, 25 χρόνια μετά την έναρξη της λειτουργίας του μετρό, είναι σχετικά λίγοι οι Αθηναίοι που μπορούν να φανταστούν την καθημερινότητά τους στην πόλη χωρίς τη διευκόλυνση του εν λόγω μέσου.

Οι Σταθερές Συγκοινωνίες (ΣΤΑ.ΣΥ) είναι η εταιρεία που λειτουργεί το μετρό και το τραμ της Αθήνας. Τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει πολλά βήματα προς τα εμπρός, με στόχο τη συνεχή βελτίωση της εμπειρίας των επιβατών. Το έμπειρο προσωπικό της εταιρείας εργάζεται σε 24ωρη βάση, ώστε οι μετακινήσεις στον αστικό ιστό να γίνονται με ασφάλεια και αξιοπιστία. Ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΣΤΑ.ΣΥ, Θανάσης Κοτταράς, μίλησε στην ATHENS VOICE με την ευκαιρία της καθιέρωσης της 24ωρης λειτουργίας του Σαββάτου, αλλά και ενόψει των ποικίλων βελτιώσεων που έχουν δρομολογηθεί για το επόμενο διάστημα. Ο κος Κοτταράς έχει αποφοιτήσει από το Τμήμα Οικονομικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Πειραιά και κατέχει τίτλο μεταπτυχιακών σπουδών του Τμήματος Πολιτικής Επιστήμης & Διεθνών Σχέσεων του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, με αντικείμενο την Παγκόσμια Πολιτική Οικονομία. Από τις 31 Μαΐου 2022 έχει αναλάβει τη θέση του νέου διευθύνοντος συμβούλου της ΣΤΑ.ΣΥ, ενώ πριν διατελούσε αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ.

Αθανάσιος Κοτταράς | ΣΤΑΣΥ: Οι σταθερές συγκοινωνίες της Αθήνας στη νέα εποχή
© Τάσος Ανέστης

«Τα δύο πρώτα Σαββατόβραδα της 24ωρης λειτουργίας του μετρό και του τραμ, εστιάσαμε στα θέματα της παραμετροποίησης των συστημάτων και της ασφάλειας. Όλα κύλησαν ομαλά και οι επιβάτες έδειξαν σεβασμό σε κάτι νέο, που ήρθε για ν’ αλλάξει προς το καλύτερο τη ζωή τους. Σε δίκτυα που μετακινούν καθημερινά 800.000 επιβάτες, υπάρχουν και εστίες εγκληματικότητας. Κατά την 24ωρη λειτουργία του Σαββάτου, ωστόσο, δεν συνέβη το παραμικρό περιστατικό. Είχαμε ασφαλώς φροντίσει για αυξημένα μέτρα ασφαλείας, τόσο μέσα σε σταθμούς και συρμούς όσο και έξω από αυτούς, ειδικά σε σταθμούς αυξημένης κίνησης», επισημαίνει ο κος Κοτταράς, κάνοντας μια πρώτη αποτίμηση της λειτουργίας των ΜΜΜ τα Σάββατα.

«Ήταν σημαντικό επίσης το γεγονός ότι οι εργασίες συντήρησης που γίνονται τις νυχτερινές ώρες στο δίκτυο, ενσωματώθηκαν στον εβδομαδιαίο προγραμματισμό και πραγματοποιήθηκαν κανονικά. Οι εργαζόμενοι σε μετρό και τραμ εργάζονται όλο το 24ωρο. Όταν οι σταθμοί κλείνουν για τους επιβάτες, η εργασία συνεχίζεται για πολλές ειδικότητες, για παράδειγμα για τους ανθρώπους που εργάζονται στη συντήρηση. Όσον αφορά την επιβατική κίνηση, συνολικά πάνω από 100.000 επιβάτες μετακινήθηκαν τα δύο τελευταία Σαββατόβραδα – σχεδόν μια πόλη, θα μπορούσαμε να πούμε, κάθε Σάββατο. Αποτέλεσμα αυτού ήταν η συμβολή μας στη μείωση χρήσης αυτοκινήτων και δίκυκλων και συνακόλουθα των τροχαίων ατυχημάτων. Αντίστοιχα καλά πήγε και η 24ωρη λειτουργία των λεωφορειακών γραμμών. Επιλέχθηκαν συγκεκριμένες γραμμές που συνδέονται με τις γραμμές του μετρό, διευκολύνοντας τους επιβάτες που διαμένουν στις αντίστοιχες περιοχές».

Όλα αυτά τα χρόνια, το Μετρό Αθήνας έχει χαρακτηριστεί από διάφορες κομβικές στιγμές και μνήμες σε σχέση με τους σταθμούς, την κίνηση, αλλά και τη γενικότερη λειτουργία του. Έχοντας επίγνωση του χρονικού οροσήμου των 25 ετών, η ΣΤΑ.ΣΥ έχει κάνει τις απαραίτητες ενέργειες που αφορούν ένα συνολικό σχέδιο αναβάθμισης του επιπέδου λειτουργίας και της συνολικής εμπειρίας των επιβατών. Ο κος Κοτταράς εξηγεί:

«Υπάρχει ένα συνολικό σχέδιο αναβάθμισης που σχετίζεται με την 24ωρη λειτουργία, αλλά συνδέεται και με την αυξημένη επιβατική κίνηση και τις ανάγκες που προκύπτουν από αυτή. Στόχος μας είναι η προσφορά υψηλού επιπέδου υπηρεσιών συνολικά και στις 3 Γραμμές Μετρό. Με περισσότερα δρομολόγια, μικρότερες χρονοαποστάσεις, μεγαλύτερη άνεση. Το 2026 αναμένουμε 14 νέους συρμούς στη Γραμμή 1, προχωράμε στην ανάταξη παροπλισμένων συρμών που θα επανενταχθούν ενισχύοντας την κυκλοφορία. Επίσης εφαρμόζουμε αντι-γκράφιτι πρακτικές σε 30 βαγόνια αναβαθμίζοντας την εικόνα τους, ενισχύεται η περίφραξη της Γραμμής 1 για λόγους ασφάλειας, ολοκληρώνεται ένα κατεξοχήν “πράσινο” έργο, που στην πράξη θα μετατρέπει την κινητική ενέργεια από το φρενάρισμα των συρμών σε ηλεκτρική, με ενεργειακό όφελος για τη ΣΤΑ.ΣΥ που υπολογίζεται σε 13-15%. Παράλληλα, προχωρά η αναβάθμιση της γέφυρας “Πουλόπουλου” στα Πετράλωνα, ενώ αναμένονται εξελίξεις για το τμήμα από Παλαιό Φάληρο ως τον Πειραιά. Έχουν κατατεθεί μελέτες και για τα δύο πιθανά ενδεχόμενα, της ανακαίνισης ή της υπογειοποίησης, και περιμένουμε τη σχετική πολιτική απόφαση για να προχωρήσουμε».

Αθανάσιος Κοτταράς | ΣΤΑΣΥ: Οι σταθερές συγκοινωνίες της Αθήνας στη νέα εποχή
© Τάσος Ανέστης

Το σχέδιο αναβάθμισης περιλαμβάνει επίσης τη βελτίωση του τροχαίου υλικού, δηλαδή των συρμών που έχουν «γράψει» πολλά χιλιόμετρα όλα αυτά τα χρόνια, σχεδόν από την έναρξη λειτουργίας του μετρό. Βελτίωση που έχει να κάνει με τον κλιματισμό και διάφορους άλλους εσωτερικούς ή εξωτερικούς παράγοντες. Αναμένεται επίσης η αντικατάσταση 32 χιλιομέτρων σιδηροτροχιάς, με τη σχετική σύμβαση να έχει ήδη υπογραφεί και το έργο να ξεκινάει σύντομα, μαζί με αντίστοιχη αναβάθμιση των συστημάτων σηματοδότησης, αλλά και των ανελκυστήρων που ενίοτε είναι αρκετά ενεργοβόροι. Αντίστοιχες βελτιώσεις αναμένονται και στη γραμμή του τραμ, οι οποίες θα αφορούν κυρίως νέες μορφές τηλεματικής.
Όλα αυτά φυσικά προϋποθέτουν και την ύπαρξη ανάλογα καταρτισμένου ανθρώπινου δυναμικού. Η ενίσχυσή του είναι επιβεβλημένη, κάτι το οποίο είχε αναφέρει ο κος Κοτταράς κατά τη δοκιμαστική 24ωρη λειτουργία των μέσων, τον περασμένο Ιούλιο. «Η ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού είναι επιβεβλημένη. Μέχρι τέλος του χρόνου αναμένονται στην εταιρεία 350 εργαζόμενοι σε θέσεις αορίστου χρόνου, από τους οποίους τουλάχιστον 100 θα είναι οδηγοί, ενώ θα προσληφθούν και τεχνίτες, σταθμάρχες, μηχανικοί κ.ά. Πρόκειται για σημαντικές ειδικότητες. Οι νέοι αυτοί εργαζόμενοι θα έχουν την ευκαιρία να εκπαιδευτούν και να εργαστούν δίπλα σε έμπειρους συναδέλφους τους. Η πολύτιμη γνώση και εμπειρία των παλαιότερων εργαζομένων γίνεται παρακαταθήκη για τη νεότερη γενιά προσωπικού».

Ο Θανάσης Κοτταράς βρίσκεται στη θέση του Διευθύνοντος Συμβούλου της ΣΤΑ.ΣΥ από το καλοκαίρι του 2022. Σε μια εν εξελίξει θητεία ζητήσαμε να μας αναφέρει τους σημαντικότερους σταθμούς και τα σημεία που θα ξεχώριζε.

Αθανάσιος Κοτταράς | ΣΤΑΣΥ: Οι σταθερές συγκοινωνίες της Αθήνας στη νέα εποχή
© Τάσος Ανέστης

«Από το καλοκαίρι του 2022 η εταιρεία έχει μπει σε πορεία ανασυγκρότησης και γενικότερης αναβάθμισης, με μια αμιγώς αναπτυξιακή λογική και μακροπρόθεσμη ματιά. Θεωρώ πολύ σημαντική την προσπάθεια που έχουμε κάνει για τη μείωση της εισιτηριοδιαφυγής. Αποτέλεσε εξαρχής προτεραιότητα. Το σώμα ελεγκτών ενισχύθηκε αριθμητικά, η μεθοδολογία των ελέγχων άλλαξε, ο αριθμός τους αυξήθηκε και σήμερα ξεπερνούν τους 420.000 μηνιαίως, με το αντίστοιχο νούμερο το 2022 να διαμορφώνεται σε μόλις 150.000. Στόχος μας είναι μέχρι τέλος του χρόνου να ξεπεράσουμε τους 600.000 ελέγχους. Προσπαθούμε να πείσουμε τους επιβάτες να είναι συνεπείς στην επικύρωση κομίστρου, να καλλιεργήσουμε μια κουλτούρα προς όφελος όλων, που θα μας δώσει τη δυνατότητα να προσφέρουμε ακόμη καλύτερες υπηρεσίες.

«Θα ήθελα να αναφερθώ και στη σχέση της διοίκησης με τους εργαζομένους. Είναι μια σχέση που χρόνο με τον χρόνο δομείται σε νέο πλαίσιο και στη λογική ότι είμαστε όλοι “σύμμαχοι”, με κοινό στόχο το συμφέρον της εταιρείας. Τα προβλήματα λύνονται από κοινού και με τον ίδιο τρόπο σχεδιάζεται το μέλλον. Έχει επιτευχθεί “εργασιακή ειρήνη” και μια ουσιαστική συνεργασία μεταξύ εργαζομένων και διοίκησης. Οι εργαζόμενοι προσφέρουν έργο δύσκολο και απαιτητικό. Μεταφέρουν χιλιάδες κόσμου καθημερινά. Για τον λόγο αυτό στη ΣΤΑ.ΣΥ επενδύουμε στο ανθρώπινο δυναμικό, φροντίζοντας για τη διαρκή μετεκπαίδευση και κατάρτισή του, για την προστασία της ψυχικής υγείας των εργαζομένων μέσω της λειτουργίας ανοιχτής γραμμής υποστήριξης, καθώς πολλοί εργαζόμενοί μας έρχονται αντιμέτωποι με δύσκολα γεγονότα. Τέλος, υπογράψαμε δύο συλλογικές συμβάσεις εργασίας που είναι σε ισχύ και αποτελούν τη βάση μιας ουσιαστικής και εποικοδομητικής σχέσης».

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Podcast | Δεν Είναι Τύχη να βρίσκεσαι από τη Γερμανία και τη Σαλαμίνα στον Πύργο Πειραιά
Podcast | Μην περιμένεις την τύχη για την προσωπική και επαγγελματική σου ανάπτυξη

Οι ιστορίες της Αδριανής και του Γιώργου, εργαζόμενοι με αξιοσημείωτη πορεία στη Dialectica, είναι από αυτές που μας κάνουν να κοιτάμε μπροστά με ακόμη μεγαλύτερη αισιοδοξία.

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.

// EMPTY