- CITY GUIDE
- PODCAST
-
14°
Έχει μέλλον το facebook;
Τι άλλαξε και οι μεγαλύτεροι σε ηλικία χρήστες της πλατφόρμας διστάζουν στις μέρες μας να εκτεθούν;
Facebook: Ποιο είναι το μέλλον της δημοφιλούς πλατφόρμας και οι ποια η συμπεριφορά νεοτέρων και μεγαλυτέρων χρηστών;
Η πλατφόρμα του facebook ξεκίνησε με σκοπό να ικανοποιήσει την ανθρώπινη ανάγκη για επικοινωνία, με άτομα που δεν είναι εύκολα προσβάσιμα με πιο συμβατικούς τρόπους. Ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ αρχικά στόχευε στη δημιουργία μιας αποκλειστικής λέσχης γνωριμιών ανάμεσα σε φοιτητές του Χάρβαρντ και των υπόλοιπων πανεπιστημιακών ιδρυμάτων της Βοστώνης, που αναζητούσαν νέους ερωτικούς συντρόφους χωρίς να χρειαστεί να επενδύσουν πολύ χρόνο ή να εκτεθούν προσωπικά – αναρωτιέμαι αν είχε φανταστεί την ταχύτητα με την οποία το facebook θα εξαπλωνόταν σε ολόκληρο τον πλανήτη.
Ο Ζάκερμπεργκ, αντλώντας έμπνευση από το τελετουργικό της αποδοχής και της απόρριψης με το οποίο λειτουργούν οι Αδελφότητες των ελίτ ιδρυμάτων της Μασαχουσέτης, έστησε τον Φεβρουάριο του 2004 ένα πείραμα ανοιχτό σε όλη την ανθρωπότητα. Η συμμετοχή στο facebook έγινε το διαβατήριο για μια σειρά επαφών με άτομα που δύσκολα θα είχε κανείς την ευκαιρία να συναντήσει στην καθημερινότητα του.
Λίγα χρόνια μετά την ίδρυση της πλατφόρμας, διαφορετικές κοινωνικές ομάδες αρχίζουν να το χρησιμοποιούν με τρόπους που ταιριάζουν στο τρόπο ζωής τους, με τους ώριμους ηλικιακά να στρέφονται συχνά σε μια πιο δημιουργική μορφή επικοινωνίας, επιδιώκοντας την ενημέρωση και την ανταλλαγή απόψεων για πολιτικά, κοινωνικά και καλλιτεχνικά θέματα της επικαιρότητας που τροφοδοτούν τους «τοίχους» του facebook αδιάλειπτα.
Οι νεότεροι, οι οποίοι στην αρχή τουλάχιστον αποτελούσαν τον πυρήνα του facebook, φαίνεται ότι έχουν την τελευταία δεκαετία χάσει το ενδιαφέρον τους, γεγονός που καταδεικνύεται και από τη μαζική πλέον μετακίνησή τους σε άλλες πλατφόρμες, όπως το Instagram, το YouTube, το WhatsApp, το TikTok.
Για τα άτομα από 18 έως 30 ετών η συμμετοχή στο facebook δεν είναι πλέον cool, καθώς έχουν άγχος να προστατεύσουν την ιδιωτικότητά τους από την περιέργεια και την κριτική μεγαλύτερων ανθρώπων-συγγενών, ή καθηγητών, με διαφορετική νοοτροπία.
Άλλωστε, για τους νεαρούς ενήλικες έχει μεγάλη σημασία να μπορούν να προβάλουν σε πιθανούς φίλους και εραστές την εικόνα που οι ίδιοι έχουν επιλέξει για τους εαυτούς τους, αφού όσοι τους γνωρίζουν καλά –π.χ. συμμαθητές ή άτομα του οικογενειακού περιβάλλοντός τους– θα μπορούσαν ανά πάσα στιγμή, με τα σχόλιά τους, να υπονομεύσουν ή και να ανατρέψουν την εικόνα αυτή. Για τους περισσότερους νέους, το facebook θεωρείται συντηρητικό, βαρετό, ξεπερασμένο.
Επίσης τους νέους δεν φαίνεται να τους απασχολεί αν άλλες πλατφόρμες τις οποίες προτιμούν, μπορεί να συλλέγουν «επιθετικά» τα δεδομένα τους για εμπορικούς σκοπούς, ή αν δεν είναι τόσο λειτουργικές και ανεπτυγμένες όσο το facebook. Αντιθέτως, για αρκετούς μεσήλικες αυτά τα θέματα μοιάζει να είναι καθοριστικά για την επιλογή τους.
Οι περισσότεροι χρήστες άνω των σαράντα ετών εξακολουθούν να μπαίνουν το facebook σχεδόν καθημερινά -- άλλωστε η σχέση τους με τον γραπτό λόγο είναι πολύ καλύτερη από ό,τι των περισσότερων νέων. Ωστόσο ο τρόπος χρήσης του facebook και από αυτή την ηλικιακή ομάδα έχει πλέον αλλάξει και, σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες του BBC, στο άμεσο μέλλον αναμένεται να αλλάξει ακόμα περισσότερο.
Πρώτον, οι μεγαλύτεροι σε ηλικία χρήστες δεν κάνουν πλέον αναρτήσεις τόσο συχνά όσο στο παρελθόν. Δεύτερον, δεν αποκαλύπτουν πια τόσο πολλά για την καθημερινότητα, τις απόψεις, τις συνήθειές τους. Οι αναρτήσεις μικραίνουν, οι εξομολογήσεις περιορίζονται, οι φωτογραφίες από ταξίδια, οικογενειακές συναθροίσεις και άλλες προσωπικές στιγμές, λιγοστεύουν.
Επιπλέον, οι περισσότεροι επιλέγουν να εκφράζουν τα συναισθήματα τους για τις αναρτήσεις των «φίλων» τους με κάποιο emoji και όχι με γραπτό σχόλιο, όπως παλιότερα.
Τι άλλαξε και οι μεγαλύτεροι σε ηλικία χρήστες της πλατφόρμας διστάζουν στις μέρες μας να εκτεθούν; Δύο, πιστεύω, είναι οι βασικοί λόγοι. Αφενός δεν νιώθουν άνετα όταν τα προσωπικά δεδομένα τους χρησιμοποιούνται από τις διαφημιστικές εταιρίες για την προώθηση προϊόντων, εξ ου και ο περιορισμός των προσωπικών φωτογραφιών. Αφετέρου προσπαθούν να αποφύγουν την έκθεση στην τοξικότητα ανθρώπων που με την παραμικρή διαφωνία γίνονται ασύμμετρα επιθετικοί, ακόμα και απειλητικοί ή χυδαίοι, εξ ου και οι λιγότερο αναλυτικές αναρτήσεις για κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα.
Οι ωριμότερες ηλικιακά ομάδες επιθυμούν να χρησιμοποιούν το facebook για να επικοινωνούν τις απόψεις τους καθώς και για να ενημερώνονται από γνωστούς δημοσιογράφους, καθηγητές πανεπιστημίου, ιατρούς και άλλα δημόσια πρόσωπα για φλέγονται ζητήματα της καθημερινότητας και όχι για να μετατρέπονται σε θύματα πλύσης εγκεφάλου ώστε να αγοράζουν τα διάφορα προϊόντα κάθε είδους που κατακλύζουν το Timeline τους.
Την ίδια στιγμή για αυτές τις ομάδες η νοητική ηρεμία έχει ιδιαίτερη αξία, καθώς έχουν συνειδητοποιήσει ότι αν δεν διαφυλάξεις την ψυχική υγεία σου δεν γίνεται πλέον ούτε να απολαμβάνεις τη συμμετοχή σου στα μέσα μαζικής δικτύωσης, ούτε να λειτουργείς θετικά σε προσωπικό επίπεδο.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Τι αναφέρουν οι πρώτες πληροφορίες
Τι αποκάλυψε ο γιος του Αλεσάντρο Κοστακούρτα
Τέθηκε υπό παρακολούθηση για μέρες, μέχρι το πανάκριβο κόσμημα να… επιστρέψει χωρίς ιατρική επέμβαση
Περιορίζονται δραστικά οι πτήσεις εξωτερικού προς το Καράκας
Συνεδριάζει σήμερα δικαστήριο του Παρισίου για την αναστολή λειτουργίας του
Η ιστορία της Emma άνοιξε συζήτηση για τις οργανωμένες κλοπές κινητών στο Λονδίνο και τον ρόλο των social media στην ταυτοποίηση δραστών
Οι ιστορικές αλήθειες και η διατήρηση ενός εθνικού μυθιστορήματος
Συναγερμός στις ιρλανδικές αρχές
Σε δύσκολη θέση ο πρωθυπουργός της χώρας
Τα έγγραφα δείχνουν ότι η Χαμάς επιδίωξε να εκμεταλλευτεί το έργο των ΜΚΟ για στρατιωτικούς σκοπούς
«Πρόκειται για τεράστιο λάθος», δήλωσε ο συνιδρυτής της Microsoft
«Don't look back in anger», προέτρεψε o Φρανκ-Βάλτερ Σταϊνμάιερ
Kαρπός σχέσης του με τη Σβετλάνα Κριβονογκίχ, πρώην καθαρίστρια
Με αφορμή μια δήλωση του αρμόδιου υπουργού
Mεγάλη έρευνα που αφορά συνολικά 13 ονομαστά brands
Συνάντηση του ρώσου προέδρου με τον ινδό πρωθυπουργό, Ναρέντρα Μόντι
1,8 εκατομμύρια άνθρωποι λαμβάνουν τη βασική εισοδηματική στήριξη
Οι Dauvergne εκτρέφουν περίπου 350.000 σαλιγκάρια τον χρόνο
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.