- CITY GUIDE
- PODCAST
-
11°
Πώς είναι να κάνεις θέατρο με κωφούς ηθοποιούς;
Ο Βασίλης Βηλαράς μας βάζει στο κλίμα του Θεάτρου Κωφών Ελλάδος
Ξεκίνησα να συνεργάζομαι με το θέατρο Κωφών Ελλάδος το 2010. Μόλις είχα αποφοιτήσει από τη δραματική σχολή της Νέλλης Καρρά, η οποία είναι και η ιδρύτρια του θεάτρου Κωφών Ελλάδος. Μου ζήτησε να αναλάβω τη θέση του σκηνοθέτη και με χαρά δέχτηκα. Εκ τότε έχουμε κάνει μαζί με την ομάδα 5 παραστάσεις.
Ο κόσμος των κωφών ήταν ένας άγνωστος κόσμος και ποτέ δε θα φανταζόμουνα ότι είναι όπως τελικά τον γνώρισα. Το να κανείς θέατρο μαζί τους έχει τόσους περιορισμούς που καταντάει απελευθερωτικό. Ξεκινήσαμε ένα ταξίδι να ανακαλύψουμε περιόδους και φαινόμενα της ελληνικής ιστορίας. Κάναμε μια παράσταση για τα βασανιστήρια την περίοδο της χούντας, μια παράσταση για τον έρωτα στα χρόνια του εμφυλίου, μια άλλη για την μετανάστευση των Αλβανών στην χώρα μας στις αρχές της δεκαετίας του 90 και άλλη μια για τους άστεγους της πόλης. Από κοινού γνωρίσαμε καταστάσεις που ξέραμε μόνο ακροθιγώς και ελπίζω ότι καταφέραμε να κάνουμε κι άλλους ανθρώπους να σκεφτουν μαζί μας.

Φέτος επιλέξαμε το Νησί των σκλάβων γιατί είναι ένα έργο χαρούμενο και θλιβερό ταυτόχρονα. Μιλάει για την κοινωνική ανισότητα, την αδικία και την κατάχρηση εξουσίας. Όλα τα παραπάνω οι κωφοί τα βιώνουν από πολύ μικρή ηλικία. Το ίδιο ισχύει και για εμάς τους ακουόντες ωστόσο. Σε άλλο βαθμό μεν, αλλά υπάρχει ενα σημείο ταύτισης των δυο κοινοτήτων. Και αυτό είναι το κατόρθωμα κάθε κλασικού κειμένου. Να μιλά για αξίες και πληγές που αφορούν τους πάντες ανεξαρτήτως αρτιμέλειας, θρησκείας, φυλής, χρώματος, καταγωγής, σεξουαλικού προσανατολισμού ή οικογενειακής κατάστασης.
Η παράσταση παίζεται ταυτόχρονα σε δυο γλώσσες. Την νοηματική και την ομιλούμενη. Αυτό μας δίνει την ευκαιρία να αποδείξουμε ότι μπορεί να υπάρξει ενσωμάτωση και συνύπαρξη διαφορετικών κόσμων. Αρκεί να έχει κανείς υπομονή. Αυτό νομίζω το εισπράτει το κοινό σε μεγάλο βαθμό. Δεν στέκονται πλέον στο ότι υπάρχουν δυο γλώσσες, αλλά μια. Αυτή της παράστασης.

Το χάος στην επικοινωνία χωρίς την παρουσία διερμηνέα είναι τεράστιο και πολύ αστείο. Δεν θα πω για μένα, θα πω για τους νέους ακούοντες ηθοποιούς που έρχονται στο θέατρο για πρώτη φορά κάθε χρόνο και νομίζουν ότι μπορούν να συνεννοηθούν με τους κωφούς συναδέλφους τους. Το αποτέλεσμα είναι ο ένας να μιλάει για το πάτωμα και ο άλλος για το ταβάνι. Φυσικά αυτό με τον καιρό έρχεται και τακτοποιείται, κυρίως με τη βοήθεια της Σοφίας Ρομπόλη, διερμηνέα του ΘΚΕ εδώ και 20 χρόνια.
Το αγαπημένο σας απόσπασμα από το έργο;
«Δηλαδή θέλετε να παραδεχτώ ότι είμαι γελοίος;» «Τι πειράζει; αφού είστε». Για μένα, αυτό το δίστιχο, μεταξύ ενός αφέντη και του σκλάβου του, συνοψίζει την δυστυχία του να μην παραδέχεσαι την αληθινή σου φύση και να κανείς τη ζωή σου περισσότερο δύσκολη από ότι είναι ήδη.

Info To «Νησί των σκλάβων» του Μαριβό. Κωφοί ηθοποιοί: Απόστολος Γιαννόπουλος, Πάνος Κατσής, Κώστας Μητσιόπουλος, Μάρθα Μπάμπη, Φωτεινή Ταχά. Ακούοντες ηθοποιοί: Σοφία Καρρά, Ιάσων Bitter Κουρούνης, Ονησίφορος Ονησιφόρου, Χριστίνα Ροκαδάκη, Βασιλική Σουρρή Θέατρο Κωφών Ελλάδος, Σαχτούρη 8-10, Πλατεία Κουμουνδούρου, Παρασκευή, Σάββατο & Κυριακή, 21:15. Είσοδος: €10, €7 μειωμένο, €5 ανέργων | Διάρκεια: 60 λεπτά. 210 3214708 και 6945390799 | Κρατήσεις (μόνο με sms): 6981167502
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο Λεωνίδας Μικρόπουλος και η υπαρξιακή διαδρομή προς την αυθεντικότητα
Για δύο παραστάσεις, στις 16 & 17 Δεκεμβρίου
Την αγαπήσαμε για τη θρυλική της ατάκα “Σας αγαπώ”. Τώρα τη συναντήσαμε και, με αφορμή την παράσταση “Blue Train” στην οποία πρωταγωνιστεί, της ζητήσαμε να μας μιλήσει για όλα.
Η εκρηκτική διασκευή του Βρετανού σκηνοθέτη Ρόμπερτ Άικ συνεχίζει για 22 ακόμη παραστάσεις
Γιατί παραδινόμαστε στη ρουτίνα, αφήνοντας τη ζωή να περνά με εμάς απόντες;
Μιλήσαμε με τη διακεκριμένη Ελληνίδα κοντράλτο λίγο πριν τη συναυλία της στο ΚΠΙΣΝ
Η Λένα Μποζάκη, η Μαγδαληνή Σπίνου και η Νίκη Σερέτη πρωταγωνιστούν σε μια παράσταση με έντονη σωματικότητα στο Bios
Η αγαπημένη ηθοποιός σκηνοθετεί ένα ελληνικό μιούζικαλ και εξερευνά την πολυπλοκότητα του έρωτα.
Μιλήσαμε με την πρωταγωνίστρια της παράστασης «Είσαι μουσική» στο Nous-Creative Space
Με την παράσταση αυτή ολοκληρώνεται η τριλογία «Μια Σπουδή Πάνω στην Γυναικότητα» της Χριστίνας Κυριαζίδη
Ο Θωμάς Μοσχόπουλος πραγματεύεται τα θέματα της εξουσίας και του ανταγωνισμού, σε ένα κείμενο που συνομιλεί ανοιχτά με τον Μπέκετ, τόσο σε επίπεδο γραφής όσο και περιεχομένου
Η πρωταγωνίστρια της παράστασης «Όλος ο χρόνος του κόσμου» στο Θέατρο Τέχνης μιλάει για τον ρόλο της
Υπερτιτλισμός, διερμηνεία στη νοηματική, απτική ξενάγηση και ακουστική περιγραφή για ίση πρόσβαση στον πολιτισμό
Μιλήσαμε με τους ηθοποιούς που ενσαρκώνουν τα παιδιά του Οιδίποδα, στην ομώνυμη παράσταση του Ρόμπερτ Άικ
Η καλλιτέχνιδα μιλά για τα έργα «Καρυοθραύστης» και το «Ο Μίκυ και η παρέα του σώζουν τα Χριστούγεννα» στο Θεάτρο Αυλαία στον Πειραιά
Αποκαλύψεις και μυστικά σε μια πολυκατοικία
Μιλήσαμε με τους δύο πρωταγωνιστές της παιδικής παράστασης «In motion» στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά
Μια συζήτηση για το έργο «Ολική Άμεση Συλλογική Επικείμενη Επίγεια Σωτηρία», τις υπαρξιακές και κοινωνικές αφετηρίες που τροφοδοτούν το καλλιτεχνικό του όραμα, το θέατρο και την κοινωνία
Μιλήσαμε με τον στοχαστή της σύγχρονης σκηνής, με αφορμή την παράσταση «Ολική Άμεση Συλλογική Επικείμενη Επίγεια Σωτηρία» στο Θέατρο ΦΙΑΤ
Στιγμές από την πορεία της μεγάλης ντίβας που έμειναν ανεξίτηλες στον χρόνο
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.