- CITY GUIDE
- PODCAST
-
25°
Η Λένα Απέργη-Κούτση στην γκαλερί Ζουμπουλάκη
Εν πλω μ’ ένα καϊκι, η ζωγράφος αποτυπώνει την εντύπωση της στιγμής πάντα με μέσο της την ακουαρέλα
Συνέντευξη: Η ζωγράφος Λένα Απέργη-Κούτση για την έκθεσή της στη γκαλερί Ζουμπουλάκη με τίτλο «Μια διαδρομή»
Δουλεύετε σταθερά με την ακουαρέλα. Τι σας προσφέρει αυτό το μέσο;
Είναι πολύ άμεσο μέτρο έκφρασης. Περιγράφει γρήγορα τις εντυπώσεις. Είναι δύσκολο γιατί δεν μπορείς να διορθώσεις τίποτα. Επίσης, έχει μια μοναδική φρεσκάδα στο αποτέλεσμα.
Στη γκαλερί Ζουμπουλάκη παρουσιάζετε τοπία που δημιουργήσατε το 2019. Τι σας γοητεύει στην τοπιογραφία;
Επρόκειτο να εκτεθούν στη γκαλερί το 2020, αλλά λόγω των γνωστών συνθηκών αναβλήθηκε η έκθεση. Στην τοπιογραφία περιλαμβάνεται η αγάπη προς τη φύση και η σχέση που έχει με τον άνθρωπο.
Επιμένετε να ζωγραφίζετε σε εξωτερικό περιβάλλον ακολουθώντας την παράδοση της τοπιογραφίας. Μιλήστε μας για τις συνθήκες στις οποίες προέκυψαν τα έργα αυτής της έκθεσης. Τι τους «προσφέρει» το γεγονός ότι δημιουργήθηκαν πάνω σε ένα καΐκι εν κινήσει;
Τα έργα αυτά δημιουργήθηκαν σε πολύ μικρό χρόνο όταν το καΐκι ήταν σε αργή κίνηση. Η εντύπωση μένει για πολύ λίγα δευτερόλεπτα και μετά χάνεται. Η γρήγορη αποτύπωση έχει μια αλήθεια βαθύτερη για τον παρατηρητή. Για τα έργα της πρώτης ενότητας, η περιήγηση με το καΐκι, κάθε μέρα στις 6-8 μ.μ., έγινε μέσα σε δύο δεκαπενθήμερα κατά τους μήνες Σεπτέμβριο και Οκτώβριο, πριν δύσει ο ήλιος. Βρήκα πως έχει μια αντιστοιχία με τη ζωή, που κατά κάποιον τρόπο είναι κι αυτή ένα ταξίδι. Αυτή η διαδρομή, καθρεφτίζει μία ησυχία που όλοι τόσο επιθυμούμε στη ζωή μας. Ο άνθρωπος συμμέτοχος και ταυτόχρονα παρατηρητής γίνεται ο ενδιάμεσος για το πέρασμα από το αόρατο στο ορατό. Το συναίσθημα, θετικό ή αρνητικό, μεταβάλλει τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε τον υπαρκτό κόσμο. Καθορίζει, αν η σχέση ανάμεσα σε αυτό που συμβαίνει και δεν φαίνεται, και αυτό που συμβαίνει και φαίνεται, είναι άξιο να μνημονευτεί. Ο κόσμος είναι έτσι όπως είναι. Κι αν αντιστρέψουμε την τάξη του, δεν θα θυμώσει ο Θεός… Ο άνθρωπος είναι εκείνος που αποφασίζει από πού θα κοιτάζει τον κόσμο. Η παρατήρηση στην φύση δε σηκώνει αντιρρήσεις. Ο ήλιος πάντα στη θέση του, η σελήνη το ίδιο και μόνο εμείς οι άνθρωποι μπορούμε να αντιστρέψουμε τις φυσικές πραγματικότητες μέσα από τα βιώματα μας, τη φαντασία μας και την τέχνη. Η φύση δεν μας ρωτά ποτέ. Είναι απέραντη, αλλάζει, επιβάλλεται. Η θέση του καλλιτέχνη απέναντί της είναι αυτή που αρμόζει σε έναν ποιητή που ξέρει πώς να μετασχηματίσει τον φυσικό χώρο σε ιδέα και αίσθημα.
Στη δεύτερη ενότητα έργων η παρατήρηση της θάλασσας και του βράχου και η διαλεκτική σχέση που προκύπτει από το ημερολόγιο μιας γλυκιάς διαδρομής, φωτίζουν τον δύσκολο ρόλο του ανθρώπου να επιβιώσει όταν η διαδρομή παύει να είναι φιλική. Αυτό είναι το κέντρο ενδιαφέροντος εδώ. Ένας βράχος είναι αμετάκλητα σταθερός. Μπορεί, όμως, μία άλλη δύναμη, αυτή του νερού, να τον αγκαλιάσει, να τον αμφισβητήσει, να τον περικυκλώσει, να τον διαβρώσει. Και αναρωτήθηκα παρατηρώντας τον: πού στέκεται ο άνθρωπος, ανάμεσα σε αυτές τις ισχυρές δυνάμεις; Είναι το πνεύμα του πιο ισχυρό από τη φύση; Και τα ερωτήματα έγιναν αφορμή για αυτές τις εικόνες.
Εργαστήκατε στο παρελθόν στον τομέα των γραφικών τεχνών, με τον Φρέντυ Κάραμποτ και στο θρυλικό κοινό γραφείο Κ&Κ που διατηρούσε με τους Μιχάλη και Αγνή Κατζουράκη. Τι σας έδωσε αυτή η προϋπηρεσία; Ανιχνεύετε κάπου το χνάρι της σήμερα στη δουλειά σας;
Εργάστηκα με τον Φρέντυ Κάραμποτ στο γραφείο Κ&Κ για πολλά χρόνια. Σίγουρα κάθε προϋπηρεσία προσφέρει μια γνώση που αποτυπώνεται μέσα σε ότι κάνουμε στην ζωή μας.
Πώς θα αποτυπώνατε με λέξεις/έννοιες την αίσθηση που αφήνει η νέα σας ζωγραφική δουλειά;
Μόνο με μία λέξη: «παρατηρητής». Οι έννοιες είναι πολλαπλές και ελπίζω να μπορούν να περάσουν στο κοινό με την νέα μου δουλειά.
INFO:
Λένα Απέργη-Κούτση
Γκαλερί Ζουμπουλάκη, πλατεία Κολωνακίου 20
Διάρκεια: έως 30 Οκτωβρίου
Ώρες λειτουργίας: Τρ., Πέμ. & Παρ. 11:00 -20:00, Τετ. & Σάβ. 11:00-15:00
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Της ζητήσαμε να μας μιλήσει για την τέχνη της, την καθημερινότητά της και τον γάμο της με τον Τζακ Σαβορέτι
Έντεκα εικαστικοί αναμετριούνται με τις δυσκολίες απεικόνισης του υπαρξιακού βάθους, όταν η ύπαρξη ασθενεί
Αν και πολλοί εκτιμητές αναφέρουν πως πρόκειται για έργο του τεράστιου εικαστικού η προέλευσή του δεν έχει πιστοποιηθεί 100%
Η αφορμή για να ανακαλύψει τη ζωγραφική, την τέχνη της που ήταν καθρέφτης πόνου και δύναμης
Επισήμανε ότι πρόκειται για ένα « Έργο αγάπης, περηφάνιας μιας κόρης για τους σπουδαίους γονείς της»
Ο γκαλερίστας σε κάθε έκθεση χτίζει μια ολοκληρωμένη εμπειρία
Γιατί η Μαρία Αλμπάνη και η γκαλερί Alma αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της αθηναϊκής εικαστικής σκηνής
Μιλήσαμε με την καλλιτέχνιδα για την έκθεσή της «Κτίσματα» στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη
Μια έκθεση κόμιξ και δυο εικαστικών στις προτάσεις μας
Μια έκθεση για ιστορίες που αποκαλύπτονται όταν διασταυρώνονται οι φυλές, οι πολιτικές, τα ανθρώπινα δικαιώματα
Έξι προτομές του γνωστού γλύπτη θα εκτεθούν στο προαύλιο του ναού του Αγίου Γεωργίου των Ελλήνων
Το Μουσείο Μουνκ ανέλυσε τη χρωματική χημεία δύο εκδοχών του διάσημου πίνακα και έφτιαξε μία «Χρονομηχανή της Κραυγής»
«Ελπίζω να προσφέρει ανακούφιση στους ασθενείς», δήλωσε ο καλλιτέχνης
Μια συνάντηση ηπειρωτικής και νησιωτικής Ελλάδας με αφορμή τον τόπο και τοπίο με δωρεάν δράσεις από 26 ως 29 Σεπτεμβρίου
Στην ομαδική έκθεση, που ξεκινάει 13 Σεπτεμβρίου, θα συμμετέχουν όλοι οι συνεργάτες που αποτελούν τον κορμό και την οικογένεια της γκαλερί
Ο θρυλικός πίνακας και ίσως ένα νέο μουσείο αρκούν για να ξεπλύνουν τις κατάφωρες παραβιάσεις ανθρώπινων δικαιωμάτων στην περιοχή;
Πριν από λίγες μέρες ο δρόμος με έφερε στην εντυπωσιακή είσοδο της Βασιλέως Κωνσταντίνου. Σύντομα όμως, η εξιδανίκευση άρχισε να υποχωρεί.
Μία έκθεση που θέτει μερικά από τα πιο πιεστικά ερωτήματα που αντιμετωπίζει η Ευρώπη και ο κόσμος σήμερα
Στη Γαλλία για έργα του Miró, στη Γερμανία για το δημοφιλές φιλί και μέχρι την Κύπρο για ένα υποβρύχιο… δάσος
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.