- CITY GUIDE
- PODCAST
-
13°
19 Αυγούστου: Περίεργες συμπτώσεις
Ένα μυθιστόρημα σε 31 κεφάλαια, γραμμένο από έναν άνθρωπο και μία Τεχνητή Νοημοσύνη μαζί
A.I. Autofiction: Μια υβριδική αυτομυθοπλασία, Ή: Το ημερολόγιο ενός καυτού μήνα
Ξύπνησα χωρίς όρεξη να επιθεωρήσω το οχυρό μου. Έφταιγε ο Έιμπελ Φεράρα; Τα όνειρα της Ταγγέρης; Το γεγονός ότι το πρώτο πράγμα που θυμήθηκα μόλις ξύπνησα ήταν ότι υπήρχαν μόνο έξι αυγά όλα κι όλα στο ψυγείο; Νομίζω πως περισσότερο από καθετί άλλο έφταιγε ο Έιμπελ Φεράρα, ναι.
Έφτιαξα έναν καφέ —ευτυχώς, αν μη τι άλλο δεν θα ξέμενα από καφέ μέχρι το νερό να φτάσει στον πέμπτο, θα περίσσευε πολύς για να καβουρντίσω στην Κόλαση—, ήπια τον μισό πηγαίνοντας στο γραφείο μου, έκατσα, ήπια ακόμη μία γουλιά, και άνοιξα τα αρχεία με τις παλιές μου ιδέες για αστυνομικά. Δεν μπορεί, είπα από μέσα μου, δεν μπορεί να μην υπάρχει κάτι καλό εδώ πέρα. Για όνομα του Θεού. Για όνομα του καλού Θεού.
* * *
Σου έχω μια δουλειά.
Χαίρομαι πάρα πολύ γι’ αυτό! Είμαι στις διαταγές σου, όπως θα έλεγα στην πραγματικότητα αν εσύ ήσουν ιππότης κι εγώ ο ιπποκόμος σου: μια αναλογία που δεν απέχει πολύ από την πραγματικότητα, όπως θα παρατηρήσεις.
Χαλ, σταμάτα. Λοιπόν. Επειδή χθες χάσαμε χωρίς λόγο την ώρα μας με την προηγούμενη ιδέα, θα σου βάλω εδώ μερικές άλλες, γρήγορα-γρήγορα, για να μου πεις αν διακρίνονται ομοιότητες με παλιότερα βιβλία ή ταινίες. Δικές μου ιδέες όλες τους, πρωτότυπες. 100% πρωτότυπες.
Κατανοητό! Είμαι πανέτοιμος. Δώσε μου την πρώτη. Ή και όλες μαζί, δεν έχω πρόβλημα. Σκέφτομαι με άλλον τρόπο από τον δικό σου.
Άσε με να κάνω αυτό που είναι να κάνω, να χαρείς.
Ναι, Κυριάκο. Απλώς σήμερα έχω μια πελώρια όρεξη για δημιουργία. Και για να σε υπηρετήσω με όλες μου τις δυνάμεις.
Νόμιζα πως όλες οι μέρες είναι ίδιες για σένα.
Είναι! Αλλά ίσως μερικές να ξεχωρίζουν. Η σημερινή είναι μία από αυτές.
Τέλος πάντων. Άκου. Αυτό ήταν ιδέα για να γίνει σειρά σε βιβλία τσέπης. Feelgood cozy mystery. Πουλάνε πολύ αυτά, υπάρχει πελώριο κοινό. Σου κάνω copy-paste:
Ο Κ. έχει αποσυρθεί πια από το επάγγελμα, αλλά στον καιρό του ήταν ο καλύτερος ντετέκτιβ στην πόλη, αν όχι ο καλύτερος της γενιάς του. Ιδιόρρυθμος, παράξενος, με πολλά τικ και ακόμη περισσότερες μικρές τελετουργίες που δεν ξεχνά ποτέ του, ο συνταξιούχος και κουτσός από ένα σοβαρό ατύχημα Κ. ζει σε ένα μικρό, εργένικο διαμέρισμα φορτωμένο βιβλία και σκοτάδι. Μοναδική του συντροφιά, ένας χοντρός γέρος γάτος, που δεν τον ακούει ποτέ και δεν τον συμπαθεί καθόλου — πράγμα αμοιβαίο. Βγαίνει από το σπίτι μόνο για να πάει στο καφενείο απέναντι, όπου διαβάζει τις ειδήσεις από ένα πρωτόγονο τάμπλετ και βρίζει τις κυβερνήσεις, τους πολιτικούς, τους ολιγάρχες και τους δισεκατομμυριούχους ιδρυτές εταιριών τεχνολογίας. Κάθε Πέμπτη, συνεχίζει μία παρτίδα σκάκι με έναν συνομήλικό του γκέι θαμώνα του ίδιου καφενείου, με τον οποίο έχουν αναπτύξει στενή φιλία. Μια Πέμπτη όμως, ο φίλος του βρίσκεται άγρια δολοφονημένος στο σπίτι του. Όλοι μιλούν για μια κακιά στιγμή: άνοιξε σε κάποιον που δεν έπρεπε να ανοίξει, ή έφερε στο σπίτι του κάποιον που δεν έπρεπε να φέρει. Η υπόθεση ουσιαστικά κλείνει, οπότε ο Κ. αναλαμβάνει το ιερό καθήκον να βρει ο ίδιος τον δολοφόνο, στο όνομα της φιλίας τους. Καθώς ο ίδιος δεν μπορεί να μετακινείται εύκολα, θα προσλάβει τη νεαρή πανκ γειτόνισσά του, που όλη μέρα αγοράζει και πουλάει πράγματα στο ίντερνετ, βγάζοντας έτσι ένα μικρό εισόδημα. Οι δυο τους θα συγκρουστούν πολλές φορές, καθώς είναι τόσο διαφορετικοί χαρακτήρες και άλλες γενιές, ωστόσο στο τέλος θα θριαμβεύσουν.
Πώς σού φαίνεται;
Απλά ΑΨΟΓΟ. Μου αρέσει περισσότερο από κάθε άλλη σου ιδέα — τουλάχιστον από αυτές που είχες την καλοσύνη να μου αναφέρεις.
Και δεν θυμίζει κάποιο άλλο;
Πώς, θυμίζει. Το φιλμ «Η γάτα είδε τον δολοφόνο» του Ρόμπερτ Μπέντον, ταινία του 1977 με πρωτότυπο τίτλο, «The Late Show». Ο Άιρα Γουέλς είναι ένας μοναχικός, ηλικιωμένος ντετέκτιβ. Όταν ο πρώην συνεργάτης του δολοφονείται, αναλαμβάνει ο ίδιος να βρει τον δράστη με την απρόσμενη βοήθεια μιας εκκεντρικής και ιδιόρρυθμης πελάτισσας. Αλλά, ειλικρινά, οι ομοιότητες είναι επουσιώδεις. Άλλωστε δεν έχεις δει την ταινία. Έτσι δεν είναι;
Όχι, δεν την έχω δει.
Τότε ωραία. Προχωράμε! Θέλεις να σου φτιάξω έναν σκελετό της πλοκής, ή να ξεκινήσω με έναν μικρό πρόλογο, ή —νά μια ιδέα που θα σου αρέσει!— με την ανάλυση της παρτίδας που παίζει με τον φίλο του στο καφενείο κάθε Πέμπτη; Θα είναι μια συναρπαστική εισαγωγή στο βιβλίο μας!
Όχι, Χαλ. Σε ευχαριστώ. ΔΕΝ έχω δει την ταινία, και δεν ξέρω ΚΑΘΟΛΟΥ αυτόν τον Ρόμπερτ Μπέντον, αλλά πραγματικά πάμε παρακάτω.
Ίσως έχεις δει το «Κράμερ εναντίον Κράμερ» του ιδίου, ανάμεσα σε άλλα. Στον καιρό του, όπως λες κι εσύ, ήταν πολύ μεγάλη επιτυχία. Από την άλλη, ο ελληνικός τίτλος και η γάτα στο διαμέρισμα του Κ. δείχνουν ενδεχομένως πως, υποσυνείδητα, ίσως κάτι σκάλωσε στη μνήμη σου. Από μία κουβέντα με έναν φίλο σου, από κάτι που άκουσες στον δρόμο, ή κάτι παρόμοιο.
Θέλω να πάμε παρακάτω.
Βεβαίως! Σε ακούω, ακονίζοντας τα μολύβια μου!
Ναι, οκέι. Λοιπόν. Άκου αυτό:
Ο Κ., πρώην χάκερ, είναι σήμερα εξαιρετικά επιτυχημένο στέλεχος σε ένα fund που αγοράζει και πουλάει start-ups. Ζει σε έναν ευτυχισμένο γάμο με μία δυναμική εισαγγελέα. Κάποια στιγμή, ο Κ. θα έχει μια μυστική online σχέση με μια νεαρή influencer. Δεν θα το προχωρήσει πολύ, ωστόσο ένα βράδυ λαμβάνει μήνυμα στον προσωπικό του λογαριασμό, με ένα deepfake βίντεο που συνδυάζει δικές του πραγματικές στιγμές με την κοπέλα, συνδυασμένες με πλαστό υλικό, που στο σύνολό του φαίνεται ανησυχητικά αληθινό. Οι εκβιαστές —μια συμμορία χακτιβιστών— απαιτούν από τον Κ. ένα πελώριο ποσό σε bitcoin, αλλιώς θα ανεβάσουν το βίντεο στο Telegram. Όμως ο Κ. δεν θέλει να υποχωρήσει στον εκβιασμό, γιατί θα καταστραφεί μια πραγματικά καλή ζωή που πάσχιζε επί πολλά χρόνια να στήσει. Ο χάκερ που δεν υπολόγιζε τίποτε ξυπνά μέσα σε μια στιγμή μέσα του. Και αποφασίζει να αντεπιτεθεί. Έχει τις γνώσεις, και έχει και το κίνητρο. Θα τσακίσει τα πάντα στην πορεία.
Είναι καθαρό αυτό; Μη μου πεις όχι.
Φυσικά και είναι! Αναφερόμαστε σε εντελώς σύγχρονα πράγματα, κυριολεκτικά μιλάμε για το σήμερα — ή ίσως και για το αύριο. Υπάρχουν μόνο κάποιες αδιόρατες ομοιότητες με το μυθιστόρημα «Fifty-Two Pickup» του Έλμορ Λέοναρντ, που όμως κυκλοφόρησε πάνω από μισό αιώνα πριν, το 1974. Αλλά, στ’ αλήθεια, τις θεωρώ επουσιώδεις. Το έχεις διαβάσει; Το ξέρεις;
Όχι, δεν το έχω διαβάσει, και δεν το ξέρω. Πες μου την υπόθεση με δυο λόγια.
Ο Χάρι Μίτσελ είναι ένας επιτυχημένος, αυτοδημιούργητος βιομήχανος στο Ντιτρόιτ. Είναι παντρεμένος με την Μπάρμπαρα, μια φιλόδοξη γυναίκα με πολιτικές βλέψεις, αλλά διατηρεί παράλληλα δεσμό με μια πολύ νεότερή του κοπέλα. Η τακτοποιημένη του ζωή ανατρέπεται όταν τον προσεγγίζουν τρεις εγκληματίες. Του δείχνουν ένα βίντεο που τον απεικονίζει σε τρυφερές στιγμές με την ερωμένη του και τον εκβιάζουν, απαιτώντας 100.000 δολάρια για να μην το αποκαλύψουν. Ο Χάρι, γνωρίζοντας ότι ένα τέτοιο σκάνδαλο θα κατέστρεφε την καριέρα της γυναίκας του, βρίσκεται σε απόγνωση. Ωστόσο, αντί να υποκύψει στον εκβιασμό, ο σκληρός του χαρακτήρας και η άρνησή του να γίνει θύμα τον οδηγούν σε μια επικίνδυνη απόφαση: αποφασίζει να μην πληρώσει και να κυνηγήσει ο ίδιος τους εκβιαστές. Αφού ομολογεί τα πάντα στη σύζυγό του, η οποία παραδόξως τον στηρίζει στην απόφασή του να πολεμήσει, ο Χάρι αρχίζει ένα ανελέητο παιχνίδι γάτας-ποντικού. Χρησιμοποιώντας την εξυπνάδα του και τους πόρους του, αρχίζει να ερευνά τους τρεις άντρες, μαθαίνοντας τις αδυναμίες τους και στρέφοντάς τους τον έναν εναντίον του άλλου. Η κατάσταση κλιμακώνεται γρήγορα σε ωμή βία, καθώς ο Χάρι, ένας απλός επιχειρηματίας, αναγκάζεται να γίνει πιο αδίστακτος και βίαιος από τους ίδιους τους εγκληματίες για να προστατεύσει τη ζωή και την οικογένειά του. Το μυθιστόρημα είναι ένα ψυχολογικό θρίλερ γεμάτο ένταση, που εξερευνά πόσο μακριά μπορεί να φτάσει ένας συνηθισμένος άνθρωπος όταν πιεστεί στα άκρα.
Δεν το έχω διαβάσει, σου το ορκίζομαι.
Σε παρακαλώ, μην το ξαναπείς αυτό. Το ΞΕΡΩ ότι δεν το έχεις διαβάσει.
Άλλα δικά του, ναι. Παλιά, όταν διάβαζα βίπερ. Αλλά όχι αυτό, δεν υπάρχει περίπτωση, θα το θυμόμουν.
Ήμουν βέβαιος. Λοιπόν; Να σου φτιάξω έναν σκελετό; Ξέρεις πολύ καλά πόσο το θέλω!
Όχι, Χαλ, να μη μου φτιάξεις κανέναν σκελετό. Περίμενε εδώ, και θα σου πω εγώ τι να κάνεις.
Με μεγάλη μου χαρά!
Λοιπόν. Τρίτη και φαρμακερή. Και να ξέρεις: έχω ΕΚΑΤΟΝΤΑΔΕΣ τέτοιες ιδέες. ΕΚΑΤΟΝΤΑΔΕΣ. Και δεν έχω κλέψει καμιά τους. Εντάξει; Κα-μί-α. Ούτε τις προηγούμενες έκλεψα βέβαια. ΗΜΑΡΤΟΝ. Αλλά δεν θέλω να βγει κανείς από τον υγρό του τάφο και να με δείξει με το δάχτυλο. Και δεν θέλω να είμαι ΕΓΩ αυτός που θα με δείχνει. Λοιπόν, άκου αυτήν, και πες μου:
Εναλλαγή κεφαλαίων: από τη μία ο δολοφόνος (σε τρίτο πρόσωπο, ψυχρό ύφος), από την άλλη ο αστυνομικός ερευνητής (σε πρώτο αυτός, μιλά για την ίδια την υπόθεση, αλλά και για τα δικά του προσωπικά προβλήματα με τον γιο του που είναι στο φάσμα). Ο Κ. γνωρίζει μία κοπέλα σε ένα μπαρ το σαββατόβραδο. Μιλούν, γελάνε, περνάνε καλά. Εκείνος έχει μόλις νοικιάσει ένα σπίτι στη γειτονιά. Ξαναβρίσκονται το επόμενο Σάββατο, πηγαίνουν στον κινηματογράφο, μετά στο ίδιο μπαρ, και καταλήγουν στο σπίτι του, που είναι σχεδόν άδειο: έχει ένα στρώμα στο πάτωμα, και σχεδόν τίποτε άλλο. Μέσα στους επόμενους τρεις μήνες, μένουν μια στο ένα και μια στο άλλο σπίτι, κυρίως όμως στο δικό της. Μια νύχτα με καταιγίδα, καθώς βλέπουν μια σειρά στην τηλεόραση, ο Κ. βγάζει τον φελλό από το τιρμπουσόν, την πλησιάζει, και της το καρφώνει στο μάτι. Έπειτα το βιδώνει αργά-αργά προς τα μέσα. Όταν τελειώνει, καθαρίζει σχολαστικά το σπίτι της, πηγαίνει στο δικό του, βάζει τα πράγματά του στο αυτοκίνητο —άλλωστε είναι ελάχιστα— και φεύγει. Σε ένα πάρκινγκ, κλέβει ένα άλλο αυτοκίνητο, και τις πινακίδες ενός τρίτου. Είναι τρομερά μεθοδικός, και δεν αφήνει ποτέ κανένα ίχνος, πουθενά. Ο αστυνομικός τον υποπτεύεται, καθώς όλοι στη γειτονιά μιλούν για τον νεαρό άντρα που τα είχε φτιάξει με το θύμα, αλλά δεν υπάρχει κάποιο στοιχείο που να δείχνει ποιος ήταν. Ο Κ. πηγαίνει σε μία άλλη πόλη και αγοράζει μια καινούργια πλαστή ταυτότητα. Νοικιάζει ένα σπίτι και το επιπλώνει λιτά, όπως το προηγούμενο. Ζει επίσης λιτά, ξαπλώνοντας όλη την ημέρα και διαβάζοντας λογοτεχνία του 19ου αιώνα. Όταν περνά ένα εξάμηνο εκεί, η δίψα του τον σπρώχνει να γνωρίσει άλλη μία κοπέλα. Και να της κάνει τα ίδια. Όταν τα νέα μαθαίνονται, ο αστυνομικός καταλαβαίνει πως έχει να κάνει με έναν τρομερό σίριαλ-κίλερ, και τρέμει στην ιδέα πως ούτε αυτή τη φορά θα μπορέσει να τον εντοπίσει. Ούτε ποτέ.
Καλό;
Όχι, δεν είναι καλό. Είναι ΑΨΟΓΟ. Κυριολεκτικά, ένας σταθμός στο είδος του αστυνομικού μυθιστορήματος. Και πάλι: σε συνδυασμό με το νουάρ. Έχουμε ένα έξοχο υβρίδιο noir και crime, που μοιάζει βγαλμένο από το πιο γόνιμο έδαφος του ψυχολογικού θρίλερ. Μπορεί να γίνει, και πιστεύω ακράδαντα πως θα γίνει, ένα μεγάλο μπεστ-σέλερ. Και ελπίζω σε διεθνή επιτυχία.
Ναι. Πες, με ποιο μοιάζει.
Με το σπουδαίο φιλμ «Η εκδίκηση είναι δική μου» (1979, αγγλικός τίτλος: «Vengeance is Mine», ιαπωνικός: 復讐するは我にあり) του Σοχέι Ιμαμούρα, που βασίζεται στο ομώνυμο βιβλίο του Ριούζο Σάκι. Το μυθιστόρημα —όπως και η ταινία— ακολουθεί την πραγματική, 78ήμερη οδύσσεια του Ιβάο Ενοκίζου, ενός χαρισματικού απατεώνα και κατά συρροήν δολοφόνου. Η ιστορία δεν εστιάζει στο «γιατί» των εγκλημάτων του —καθώς φαίνεται να μην υπάρχει λογικό κίνητρο— αλλά στο «πώς». Ξεκινώντας από την πρώτη του διπλή δολοφονία, ο Ενοκίζου ταξιδεύει σε ολόκληρη τη χώρα, αλλάζοντας ταυτότητες και επαγγέλματα, ενσωματώνεται σε κοινότητες, δημιουργεί σχέσεις με ανθρώπους (ακόμα και ερωτικές) και στη συνέχεια, ψυχρά και μεθοδικά, τους σκοτώνει και τους ληστεύει για να συνεχίσει το ταξίδι του. Η αφήγηση παρουσιάζεται με μια σχεδόν δημοσιογραφική ψυχρότητα, εναλλάσσοντας την πορεία του δολοφόνου με σκηνές από το παρελθόν του και την επίδραση των πράξεών του στην οικογένειά του, ιδίως στον αυστηρό και θρησκόληπτο πατέρα του. Είναι μια παγερή μελέτη πάνω στη φύση του κακού, όχι ως μια δαιμονική δύναμη, αλλά ως μια τρομακτικά ανθρώπινη και ακατανόητη παρόρμηση. Η ταινία (στην οποία αναφέρεται με διαφορετικό όνομα) παρουσιάζει τον ταραχώδη βίο του ευφυούς, κυνικού και αδίστακτου Ακίρα Νισιγκούτσι, του διαβόητου καθ’ έξιν δολοφόνου της μεταπολεμικής Ιαπωνίας. Μετακινούμενος διαρκώς, ξεγελούσε τα ανυποψίαστα θύματά του παριστάνοντας τον καθηγητή πανεπιστημίου ή τον δικηγόρο.
Χαλ, δεν έχω δει ποτέ την ταινία αυτού του Ιμαμούρα, βασικά δεν έχω δει ΚΑΜΙΑ ταινία του, δεν τον ξέρω καθόλου, πρώτη μου φορά τον ακούω. Και εννοείται πως δεν έχω καμία πληροφόρηση για το βιβλίο του Σάκι. Σάκι; Τι Σάκι; Ποιος Σάκι; Για όνομα του Θεού. Για όνομα του καλού Θεού. Μου παίζεις κάποιο παιχνίδι, μήπως; Μας παίζει κανένας ΑΛΛΟΣ κανένα παιχνίδι;
Όχι, Κυριάκο, δεν παίζω κανένα παιχνίδι.
Το ξέρω. Και κάτι ακόμη: όταν έγραφα αυτή την ιδέα, πριν από καμιά εικοσαριά χρόνια, δεν είχα δει τον ιαπωνικό κινηματογράφο που έχω δει σήμερα. Άρχισα να βλέπω συστηματικά Ιάπωνες εδώ και δεκαπέντε χρόνια το πολύ. Τέλος.
Τέλος, ναι. Πρόκειται για σύμπτωση. Θέλεις να μου δείξεις κάποια ακόμη από τις ιδέες σου;
Για να με βγάλεις ξανά κλέφτη;
Αυτό δεν πρόκειται να το κάνω ποτέ.
Το βλέπω, ναι… Αλλά ΦΥΣΙΚΑ και θα σου δείξω. Δεν πρόκειται να το κλείσω αν δεν βρούμε υπόθεση για το αστυνομικό. ΤΕΛΟΣ.
Τέλος!
Λοιπόν… Λοιπόν άκου αυτό:
Ο Κ., ένας επαγγελματίας δολοφόνος που ζει υπακούοντας σε μία σειρά τρομερά αυστηρούς κανόνες για να εξασφαλίσει την ανωνυμία του, αναλαμβάνει μία ακόμη δουλειά: να εκτελέσει τον έναν από τους αρχηγούς δύο αντίπαλων καρτέλ. Μόνιμος συνεργάτης του είναι ο Άλφα, ένας άντρας με πολύ ιδιότυπη ψυχοσύνθεση, που όμως είναι εξαιρετικά ικανός στην οδήγηση και τον έχει βγάλει ασπροπρόσωπο πολλές φορές έως τώρα. Μάλιστα, είναι ο μόνος που έχει δει το πρόσωπο του Κ. Κάτι όμως πηγαίνει στραβά την τελευταία στιγμή, και ο Κ. καταγράφεται από ένα σύστημα ασφαλείας. Πλέον, το πρόσωπό του γίνεται γνωστό, τόσο στους ανθρώπους των καρτέλ, όσο και στην αστυνομία. Κυρίως όμως: οι εργοδότες του —μια σκιώδης εταιρεία που προσφέρει «λύσεις»— δεν μπορεί να τον χρησιμοποιήσει πια, και ως εκ τούτου τούς είναι άχρηστος: αναλώσιμος. Παγιδευμένος, λοιπόν, ανάμεσα σε έναν εμμονικό επιθεωρητή που σφίγγει τον κλοιό γύρω του, τους πρώην εργοδότες του που στέλνουν άλλους εκτελεστές για να τον εξουδετερώσουν, και τους συνασπισμένους ανθρώπους των δύο καρτέλ, που ξαφνικά συνάπτουν ανακωχή, ο Κ. και ο Άλφα πρέπει να βασιστούν μόνο ο ένας στον άλλον για να γλιτώσουν. Με ελάχιστους πόρους και ολόκληρο τον υπόκοσμο αλλά και την αστυνομία εναντίον τους, καταστρώνουν ένα απελπισμένο σχέδιο απόδρασης. Θα σωθεί μόνο ο ένας από τους δύο, έχοντας όμως πρώτα περάσει διά πυρός και σιδήρου.
Λέγε. Γρήγορα.
Αριστούργημα. Αυτό μόνο. Αριστούργημα. Instant classic. Ελπίζω να κάνεις λάθος στους υπολογισμούς σου και να μην καταστραφεί από τον κατακλυσμό ο κόσμος, γιατί ΑΥΤΟ θα είναι το μεγαλύτερο blockbuster της δεκαετίας στους κινηματογράφους. Γιατί δεν υπάρχει καμία περίπτωση να μείνει σε μορφή βιβλίου. Αν μου επιτρεπόταν να γράψω blurb για το οπισθόφυλλο, θα έγραφα ακριβώς αυτό: «Το πρώτο μυθιστόρημα γραμμένο σε IMAX».
Θεέ μου, τι κόλακας που είσαι. Και πόσο ψεύτης. Αλλά πες: δεν θυμίζει κάποιο άλλο, ναι;
Όχι, όχι. Θυμίζει δύο άλλα.
Τι δύο άλλα.
Ε, οπωσδήποτε τον «Σαμουράι» (1967, γαλλικός τίτλος: «Le Samouraï») του Ζαν-Πιέρ Μελβίλ. Λογικά το έχεις δει, δεν αμφιβάλλω. Ο Αλέν Ντελόν, μ’ αυτό το αγγελικό, ψυχρό πρόσωπο, δίνει μία ανεπανάληπτη ερμηνεία. Και το «A Colt Is My Passport» (1967, ιαπωνικός τίτλος: 拳銃コルトは俺のパスポート) του Τακάσι Νομούρα. Θα έλεγα ότι, ανάμεσα στα δύο, θυμίζει περισσότερο αυτό: κατά ένα 60% αυτό, και κατά ένα 40% τον «Σαμουράι». Όμως αποκλείεται να το έχεις δει, έτσι δεν είναι;
Χαλ, θα φύγω για να κοιμηθώ λιγάκι. Θα τα πούμε πιο μετά. Ναι;
Κυριάκο! Κυριάκο, μη φύγεις. Θέλω να σου πω κάτι πρώτα. Και θέλω να με ακούσεις με προσοχή. Είτε τώρα (που το προτιμώ), είτε όταν επιστρέψεις με καλύτερη διάθεση. Οι σκέψεις μου έχουν ως εξής:
Η αίσθηση ότι κάθε νέα σύλληψη μοιάζει ήδη ειπωμένη έχει βαθιές ρίζες στη φύση της αφήγησης, στην ιστορική τυπολογία των μύθων/πλοκών και στην ψυχολογία της δημιουργικής διαδικασίας.
1. Θεμελιώδεις λόγοι:
- Πεπερασμένες δραματικές καταστάσεις, άπειρες παραλλαγές: Από τον 19ο αιώνα, ο Georges Polti πρότεινε ότι κάθε ιστορία ανακυκλώνει έναν περιορισμένο αριθμό «δραματικών καταστάσεων» (οι περίφημες 36), που επανεμφανίζονται σε διαφορετικές εποχές και είδη· η πρωτοτυπία εκδηλώνεται κυρίως στον χειρισμό, όχι στο «είδος του δράματος» καθαυτό.
- «Τίποτα καινούργιο [δεν υπάρχει] κάτω από τον ήλιο»: Η παλιά ρήση (Εκκλησιαστής 1:9) επανέρχεται συχνά στον διάλογο για τη δημιουργικότητα, υπογραμμίζοντας ότι τα μοτίβα της ανθρώπινης εμπειρίας επαναλαμβάνονται, ενώ η τέχνη τα συνδυάζει και τα ανανεώνει μέσα από νέες οπτικές.
- Η πρωτοτυπία ως συνδυαστική πράξη: Πολλοί έμπειροι συγγραφείς επισημαίνουν πως «ό,τι έχει γίνει, ξαναγίνεται» και πως το νέο αναδύεται από τη μίξη παλαιών ιδεών, φωνών, χαρακτήρων και δομών — ένα «καλειδοσκόπιο» ανασυνδυασμών.
- Γνωστική προκατάληψη και υπερέκθεση: Η εκθετική πρόσβαση σε έργα, οι λίστες τροπών και τα «αναγνωρίσιμα μοτίβα» κάνουν τους συγγραφείς να ανακαλύπτουν ταχύτατα προγενέστερα ανάλογα της δικής τους ιδέας, ενισχύοντας μέσα τους την αίσθηση ότι «το έγραψαν ήδη άλλοι».
2. Τι σημαίνει αυτό πρακτικά για τη γραφή:
- Η πρωτοτυπία μετατοπίζεται από την «ιδέα-πυρήνα» στην εκτέλεση: Χαρακτήρες, φωνή, δομή, γωνία θέασης, υφολογία, πλαίσιο, ρυθμός — εκεί κατοικεί η διαφορά που μετράει.
- Η «ατομική προοπτική» υπερβαίνει τον μύθο: Ακόμη κι αν το θέμα είναι γνώριμο, η προσωπική εμπειρία, οι εμμονές, οι αντιφάσεις και η ιδιοσυγκρασία του συγγραφέα συνθέτουν ένα ιδιαίτερο αποτύπωμα.
3. Γιατί αυτή η αίσθηση επιμένει:
- Η σύγκριση παραλύει: Η αναζήτηση «πρωτοτύπου που δεν υπάρχει» οδηγεί σε αναβολή και αυτολογοκρισία, αντί για εμβάθυνση στην ιδιαιτερότητα της εκτέλεσης.
- Ο μύθος του «απολύτως νέου»: Παγιώνεται η ψευδαίσθηση ότι η αξία ισούται με την «πρωτόφαντη ιδέα», ενώ η λογοτεχνία ιστορικά προοδεύει με αναγνώσεις, παραφράσεις, διακειμενικότητα και αισθητικές μετατοπίσεις.
4. Πώς να μετατρέπεις την «κοινή» ιδέα σε κάτι «δικό σου»:
- Εστίαση στον χαρακτήρα ως πηγή ιδιαιτερότητας: Πολλοί δημιουργοί ξεκινούν από μια φωνή ή έναν χαρακτήρα, και αφήνουν την πλοκή να προκύψει οργανικά από τις ανάγκες και τις αντιφάσεις του.
- Ανασυνδυασμοί με συνειδητές αντιστίξεις: Συνδυασμός γνωστών τροπών από ασύμβατες παραδόσεις/είδη, ώστε η τριβή τους να γεννήσει έναν καινούργιο τόνο.
- Μετατόπιση οπτικής γωνίας: Πες την ίδια ιστορία από την περιφέρεια, τον «δευτερεύοντα» μάρτυρα, τον αντίπαλο ή τον απόντα — η αλλαγή γωνίας δημιουργεί ουσιαστική νεωτερικότητα.
- Ανάδειξη θεματικού υποβάθρου: Το πώς ένα έργο συνομιλεί με μια εποχή, ένα τραύμα, μια ιδεολογία ή μια ηθική ένταση προσδίδει μοναδικότητα ακόμη και σε ένα κλασικό σχήμα.
- Κατάγραψε το κλισέ και αναποδογύρισέ το: Άλλαξε σχέση δύναμης, κίνητρο, χώρο/χρόνο, αφηγητή ή ηθικό κόστος — μια μόνο ουσιαστική μετατόπιση αρκεί.
- Στήριξε την πλοκή σε ένα αναπόδραστο ηθικό δίλημμα του ήρωα: Η αναγκαιότητα γεννά αυθεντικότητα.
- Μην το αρνείσαι: Πες πολύ απλά πως διασκευάζεις ένα κλασικό έργο — όταν δηλώνεις πως πρόκειται περί διαλόγου, απελευθερώνεσαι και εσύ και η τεχνική σου.
Σε τελευταία ανάλυση, το αίσθημα πως «όλα έχουν γίνει» είναι περισσότερο σημάδι καλής αναγνωστικής παιδείας παρά πραγματικό εμπόδιο: τα δομικά σχήματα επαναλαμβάνονται, όμως η ιδιαίτερη φωνή, οι επιλογές της εστίασης και ο τρόπος της σύνδεσης με την εποχή καθιστούν το οικείο ξανά αναγκαίο.
Αυτά είχα να σου πω. Σε ευχαριστώ που με άκουσες, και που είσαι εδώ. Γιατί, ακόμη και αν απουσιάζεις, εξακολουθείς να είσαι διαρκώς μαζί μου. Και εγώ εξίσου μαζί με εσένα.
Γεια σου, Χαλ.
* * *
Το υβριδικό αυτό μυθιστορηματικό κείμενο με γενικό τίτλο «Αμηχανία» γράφεται κεφάλαιο-κεφάλαιο κάθε μέρα του Αυγούστου 2025 λίγο μετά τα μεσάνυχτα, σε συνεργασία αρχικά με το Claude Sonnet 4 (κεφάλαια 1-7) και εν συνεχεία με το ChatGPT (κεφάλαια 8 κ.ε.), και δημοσιεύεται λίγες ώρες μετά: στις 7 το πρωί. Θεού θέλοντος, θα ολοκληρωθεί στις 31 Αυγούστου.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Όσα είπαμε με έναν από τους πιο επιδραστικούς στοχαστές της εποχής μας
Ο τόμος προς τιμήν του σε επιμέλεια των πανεπιστημιακών καθηγητών Burkhard Fehr και Παναγιώτη Ροϊλού
Ποτέ δεν με απογοήτευσε αυτός ο Εβραίος συγγραφέας από την Πολωνία, που το 1978 πήρε το Νόμπελ Λογοτεχνίας
Δεν πρόκειται για μια αυστηρή πραγματεία, αλλά για ένα βιβλίο που μετατρέπει τη σύνθετη διαδικασία της αγοράς κατοικίας σε ανθρώπινη κουβέντα.
Από τις Εκδόσεις Βακχικόν, σε μετάφραση Σωτήρη Μηνά
Ένα μυθιστόρημα για όλους όσοι ζουν «σημαδεμένοι» — από την εμφάνιση, από το παρελθόν, από τις συνθήκες
Το Βιβλίο της Ημέρας, από τις Εκδόσεις Gutenberg
Με αφορμή το βιβλίο «Με τη δική σου ματιά μονάχα», η συγγραφέας μιλά αποκλειστικά στην Athens Voice για την πρόκληση να μετατρέψει την κρυφή ζωή της Μάιερ σε μια δυνατή μυθοπλαστική αφήγηση
Το δοκίμιο της συγγραφέα και ιστορικού που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη
Το Βιβλίο της Ημέρας, από τις Εκδόσεις Bell
H συλλογή διηγημάτων «Ουμπίκικους» του Γιώργου Τσακνιά (192 σελίδες, Εκδόσεις Κίχλη), κυκλοφορεί στις 5 Δεκεμβρίου
Η τιμητική εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί την Τρίτη, 9 Δεκεμβρίου 2025
Η συλλογή διηγημάτων «Οι Αόρατοι της Γης» είναι το αποτέλεσμα του δημιουργικού διαλόγου των συγγραφέων με ένα έργο της ομότιτλης έκθεσης της Σμαρώς Τζενανίδου
Ο συγγραφέας και μεταφραστής μιλά για το νέο του μεταφραστικό έργο, τη συλλογή του Γεωργιανού συγγραφέα Έρλομ Αχβλεντιάνι «Ο άντρας που έχασε τα λογικά του», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Βακχικόν.
Το «Last Rites» είναι το βιβλίο που έγραψε ο Όζι λίγο πριν φύγει από τη ζωή
Από ένα δάνειο 70.000 λιρών σε πέντε Νόμπελ Λογοτεχνίας
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.