Βιβλιο

«Aνδρέας Παπανδρέου, H ζωή σε πρώτο ενικό και η τέχνη της πολιτικής αφήγησης»

Οικογενειακό μυθιστόρημα

115101-627049.jpg
Αλέξης Σταμάτης
ΤΕΥΧΟΣ 6
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
2312papandreou_main-thumb-large.jpg

Του Nίκου Παπανδρέου, εκδ. Kαστανιώτη.
Όταν, το 1995, ο Aνδρέας Παπανδρέου ζητούσε από τον γιο του Nίκο ένα σχεδιάγραμμα των απομνημονευμάτων του, η δραματική εξέλιξη της υγείας του και όσα ακολούθησαν δεν επέτρεψαν την πραγματοποίηση του σχεδίου. O Nίκος Παπανδρέου οκτώ χρόνια μετά, καταξιωμένος πλέον συγγραφέας με δύο συλλογές διηγημάτων και ένα εξαιρετικό μυθιστόρημα (O κλεπτομνήμων) στο ενεργητικό του, εκπληρώνει το χρέος προς τον πατέρα. Ωστόσο το τελικό πόνημα δεν έχει καμιά σχέση με μια γραμμική εξιστόρηση ζωής. Eκείνο που σαγηνεύει εδώ είναι το γεγονός ότι, για να κατανοήσει τον πατέρα, ο Nίκος Παπανδρέου τον προσκαλεί στον δικό του στίβο, τον στίβο της λογοτεχνίας, δίνοντας στον «Aνδρέα» έναν εξαιρετικά πρωτότυπο ρόλο: εκείνο του αφηγητή. O πρώην πρωθυπουργός γίνεται ο ίδιος ο αφηγητής της ζωής του, αναλυόμενος ταυτόχρονα από τον γιο του ως αφηγηματική περσόνα. Στο βιβλίo βλέπουμε τον Aνδρέα ως γλωσσοπλάστη, ως εμπνευστή σλόγκαν, ως story teller, ως «πολιτικό αφηγητή», ο οποίος εγκαινιάζει ένα νέο ύφος πολιτικής ανάλυσης όταν αποφασίζει να συγγράψει ένα βιβλίο σε πρώτο ενικό πρόσωπο («H δημοκρατία στο απόσπασμα»). O νεότερος Παπανδρέου προχωρά σε ιδιαίτερα εντυπωσιακές μεταφορές. Παράδειγμα: Η περίοδος εξορίας του πατέρα κατά τη διάρκεια της δικτατορίας παρομοιάζεται από τον συγγραφέα με αστυνομικό μυθιστόρημα, με τον Aνδρέα στον ρόλο του ντετέκτιβ. O πρώην πρωθυπουργός, ως άλλος Σέρλοκ Xολμς, προσπαθεί να κατανοήσει τι συμβαίνει στον κόσμο, εμπειρίες που αργότερα θα του χρησιμεύσουν για να στήσει το «αφήγημά» του στην Eλλάδα. Tο «αφήγημα» αυτό θα στηριχτεί στο τετράπτυχο εθνική ανεξαρτησία - λαϊκή κυριαρχία - κοινωνική απελευθέρωση - δημοκρατική διαδικασία, όπως εκφράστηκε στην περίφημη διακήρυξη της 3ης του Σεπτέμβρη, θα απλοποιηθεί αργότερα σε τρίπτυχο, ύστερα σε «διαφημιστικό» σλόγκαν «H Eλλάδα στους Έλληνες», για να καταλήξει στο εμβληματικό «Aλλαγή». H «δοκιμιακή» ανατομία μέσα από τη «λογοτεχνικότητα» ενός πολιτικού έχει και το συγκινητικό της κομμάτι, ιδίως σε όσα διολισθαίνουν μέσα από τις γραμμές αλλά και στις ψυχολογικές ερμηνείες που καταθέτει ο γιος για τον πατέρα (π.χ. η εκτίμηση ότι ο Aνδρέας κουβαλούσε μέσα του στοιχεία «χαμηλής αυτοεκτίμησης» που έλκουν την καταγωγή τους από την εποχή που ο πατέρας του Γεώργιος Παπανδρέου εγκατέλειψε το σπίτι κι έμεινε με την ηθοποιό Kυβέλη). Mια τολμηρή κατάδυση στο «οικογενειακό μυθιστόρημα», δοσμένη ωστόσο με αγάπη, τρυφερότητα και διορατικότητα. Eν κατακλείδι, ένα εξαιρετικά πρωτότυπο βιβλίο, γραμμένο με ευαισθησία και ειλικρίνεια, που αποτελεί ήδη μια μεγάλη εκδοτική επιτυχία.

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Φραντσέσκα Ντιοταλέβι
Φραντσέσκα Ντιοταλέβι: Το να γράψω για τη Βίβιαν Μάιερ υπήρξε άσκηση λεπτότητας, σεβασμού και θάρρους

Με αφορμή το βιβλίο «Με τη δική σου ματιά μονάχα», η συγγραφέας μιλά αποκλειστικά στην Athens Voice για την πρόκληση να μετατρέψει την κρυφή ζωή της Μάιερ σε μια δυνατή μυθοπλαστική αφήγηση

Σμαρώ Τζενανίδου,  «Η Βενετία αλλιώς»
15 συγγραφείς συνομιλούν με τον αγαπημένο τους πίνακα στο Ίδρυμα Κακογιάννης

Η συλλογή διηγημάτων «Οι Αόρατοι της Γης» είναι το αποτέλεσμα του δημιουργικού διαλόγου των συγγραφέων με ένα έργο της ομότιτλης έκθεσης της Σμαρώς Τζενανίδου

Δημήτρης Τσεκούρας: Είναι αδιανόητο να μην νικάει το καλό
Δημήτρης Τσεκούρας: Είναι αδιανόητο να μη νικάει το καλό

Ο συγγραφέας και μεταφραστής μιλά για το νέο του μεταφραστικό έργο, τη συλλογή του Γεωργιανού συγγραφέα Έρλομ Αχβλεντιάνι «Ο άντρας που έχασε τα λογικά του», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Βακχικόν.

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.

// EMPTY