Στο ημίφως της ιστορίας
Μακριά από πού, Εδγάρδο Κοζαρίνσκι, μτφ. Τάσος Ψαρρής, εκδ. Καστανιώτη
Μακριά από πού
Εδγάρδο Κοζαρίνσκι, μτφ. Τάσος Ψαρρής, εκδ. Καστανιώτη
Στα τέλη του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου μια γυναίκα κουρελιασμένη προσπαθεί να αποδράσει από την Πολωνία, έχοντας στα χέρια της ένα πολύτιμο διαβατήριο σταμπαρισμένο με τη λέξη Jude και το όνομα μιας γυναίκας που δολοφονήθηκε σε θάλαμο αερίων. Η πρωταγωνίστρια ήταν διοικητική υπάλληλος της Βέρμαχτ και μία από εκείνες που πίστεψε στις υποσχέσεις του Χίτλερ για ένα μέλλον χωρίς πείνα και ανέχεια. Ανταλλάσσει είκοσι κιλά χρυσά δόντια με μια άδεια διέλευσης. Αποκτά, όπως πολλοί άλλοι υπεράνω πάσης υποψίας, αργεντίνικα χαρτιά και φτάνει στο Μπουένος Άιρες. Η ηρωίδα, απόβλητη από τη χώρα της, θα παραμείνει εγκλωβισμένη στις επιλογές που της επέβαλε η Ιστορία και φυσικά ο εαυτός της. Χρόνια αργότερα ο γιος της, αποτέλεσμα ομαδικού βιασμού, αγνοώντας την αλήθεια θ’ ανιχνεύσει το οικογενειακό παρελθόν τους πραγματοποιώντας το ίδιο ταξίδι από την ανάποδη, από τη Λατινική Αμερική στην Ευρώπη.
Ακόμα κι αν έρθει μια γενιά ιστορικών πιο αντικειμενική, ακόμη κι αν η ιστορία σταματήσει να γράφεται από τους νικητές, θα υπάρχουν πρόσωπα σαν ξεχασμένοι δευτεραγωνιστές μυθιστορήματος που θα κινούνται στο ημίφως μεταξύ της επίσημης και της ανεπίσημης ιστορίας. Η ηρωίδα παραχαράσσει την ταυτότητά της με τον ίδιο τρόπο που νοθεύονται μεγάλα ιστορικά γεγονότα, όπως η φωτογραφία με την υψωμένη σοβιετική σημαία στη στέγη του Ράισταγκ. Το στιγμιότυπο-σύμβολο της ήττας του ναζισμού σκηνοθετήθηκε κάποιες μέρες μετά το πραγματικό γεγονός.
Ο τίτλος «Μακριά από πού» είναι ένας επιτυχημένος τίτλος για το μυθιστόρημα του Αργεντινού Κοζαρίνσκι (γ. 1939), που ασχολείται –όπως φαίνεται και στο βιβλίο– επαγγελματικά και με τον κινηματογράφο. Ίσως τελικά δεν λείπει ένα ερωτηματικό, όπως θα επισήμαινε κάποιος ρίχνοντας μια πρώτη ματιά στον τίτλο. Μακριά από κάπου δεν είναι μόνο οι αποστάσεις από τόπους και ανθρώπους, αλλά και οι διαδρομές που διανύουν το μυαλό και η μνήμη.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μια Θεσσαλονικιά ποιήτρια του Μεσοπολέμου έρχεται πάλι στο προσκήνιο
Συνέντευξη με τον υπουργό Προστασίας του Πολίτη με αφορμή την αυτοβιογραφία του «Στον ίδιο δρόμο»
Η σημασία αυτού του συστήματος ανισότητας, η καταχρηστική χρήση του όρου και το ζοφερό μας μέλλον
Ξεφυλλίζουμε νέα βιβλία και προτείνουμε ιδέες και τίτλους για τις γιορτές των Χριστουγέννων
Οι δυσκολίες μιας οικογένειας μεταναστών στην Αμερική, ένας ύμνος στην αγάπη
Τα λόγια τα λέμε, αλλά πόσες φορές τα εννοούμε; Πολλές φορές άλλα σκεφτόμαστε, άλλα θέλουμε, άλλα λέμε κι άλλα κάνουμε
Ο εκπαιδευτικός και συγγραφέας παιδικών βιβλίων Μάριος Μάζαρης εξηγεί γιατί είναι σημαντικό να διαβάζουμε βιβλία στα παιδιά μας
Στο «Θέλω» της Τζίλιαν Άντερσον θα βρείτε μερικές από τις απαντήσεις
Η συγγραφή στο εξωτερικό είναι επάγγελμα και όχι πάρεργο
Ο συγγραφέας μάς εξηγεί όσα χρειάζεται να ξέρουμε για το νέο βιβλίο του «Πάντα η Αλεξάνδρεια», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μεταίχμιο
«Οι βιβλιοπώλες σώζουν ζωές. Τελεία και παύλα», δήλωσε μέσω του εκδότη του
Το τελευταίο της βιβλίο, που το υλικό του το δούλευε καθ’ ομολογίαν της για δέκα χρόνια, επιχειρεί ένα είδος λογοτεχνικής ταχυδακτυλουργίας
Κάτι μικρό, αλλά πανέμορφο, πριν τη νέα του ταινία Bugonia
Το Men in Love ξαναπιάνει την ιστορία της διαβόητης παρέας αμέσως μετά το τέλος του καλτ βιβλίου του 1993
O 76χρονος Αμερικανός συγγραφέας έχει αφήσει τη σειρά βιβλίων ημιτελή από το 2011
Μια συζήτηση για το βιβλίο του «Μύθοι, παρεξηγήσεις και άβολες αλήθειες της Ελληνικής Ιστορίας» (εκδόσεις Κέδρος)
Αποσπάσματα από το βιβλίο Έρωτας και Ασθένεια του David Morris
Σε μια περίοδο όπου η Γερμανία και η ΕΕ χρειάζονταν διαχειριστές, όχι ηγέτες, η κ. Μέρκελ ήταν ό,τι έπρεπε
Η ελληνική κρίση καταλαμβάνει 37 μόνο σελίδες από τις 730 των απομνημονευμάτων της
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.