Μουσικη

Ο Μύρων Μιχαηλίδης και η συναυλία της ΕΡΤ για τα 200 χρόνια

Έργα εμπνευσμένα από την Ελληνική Επανάσταση, την Παράδοση και την Ιστορία

62222-137653.jpg
A.V. Team
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Ο καταξιωμένος μαέστρος Μύρωνας Μιχαηλίδης
Ο καταξιωμένος μαέστρος Μύρωνας Μιχαηλίδης/ Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

25 Μαρτίου 2021: Επετειακή συναυλία της Εθνικής Συμφωνικής Ορχήστρας της ΕΡΤ υπό τη διεύθυνση του διεθνώς καταξιωμένου μαέστρου Μύρωνα Μιχαηλίδη

Η Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ, υπό τη διεύθυνση του καταξιωμένου μαέστρου Μύρωνα Μιχαηλίδη, ερμηνεύει έργα εμπνευσμένα από την Ελληνική Επανάσταση, την Παράδοση και την Ιστορία, σε μια μοναδική συναυλία από την αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, που θα παρουσιαστεί την Πέμπτη 25 Μαρτίου 2021, στις 19:00, από την ΕΡΤ2 & από την ERT World στις 22:00 σε παγκόσμια μετάδοση και θα είναι διαθέσιμη στο ERTFLIX

Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών / Μέγαρο Μουσικής Αθηνών


Το πρόγραμμα της Επετειακής συναυλίας της Εθνικής Συμφωνικής Ορχήστρας της ΕΡΤ


Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ (1756-1791) 
Εισαγωγή από την όπερα «Απαγωγή από το Σεράι»,  KV 384

Πρόκειται για την εισαγωγή μιας ανάλαφρης όπερας σε τρεις πράξεις που ο Μότσαρτ συνέθεσε στην εποχή της νεότητάς του και μ' αυτήν καθιερώθηκε στο χώρο του λυρικού θεάτρου. Την έγραψε το 1782, όταν η Οθωμανική Αυτοκρατορία είχε πάψει πλέον να αποτελεί απειλή για την κεντρική Ευρώπη και αντιμετωπιζόταν περισσότερο ως κάτι εξωτικό, παρά ως κάτι εχθρικό. Την εποχή εκείνη οι Ευρωπαίοι ηγέτες προωθούσαν τη σύσφιξη των σχέσεων με την Ανατολή κι έτσι έπρεπε να κατανικηθεί το στερεότυπο περί άγριων και απολίτιστων λαών, που είχε καλλιεργηθεί τους περασμένους αιώνες και τρόμαζε τους δυτικούς. Σε αυτό το πλαίσιο ανατέθηκε στον Μότσαρτ να γράψει μία σχετική όπερα και ο ιδιοφυής συνθέτης δημιούργησε αυτό το αριστούργημα. 

Λούντβιχ Βαν Μπετόβεν (1770-1827), 
Εισαγωγή από το έργο «Τα Ερείπια των Αθηνών»
 
Το 1811 ο Μπετόβεν, που βρισκόταν τότε στη Βιέννη, ανέλαβε να γράψει τη μουσική για μια θεατρική παράσταση με την οποία θα εγκαινιαζόταν, έναν χρόνο μετά, το αυτοκρατορικό θέατρο στην Πέστη, (μέρος της σημερινής Βουδαπέστης) σε κείμενο του Αυγούστου φον Κάτσεμπου. Ο επίλογος της παράστασης είχε τίτλο «Die Ruinen von Athen» (Τα Ερείπια των Αθηνών) κι ένα από τα πιο γνωστά του μέρη είναι η εισαγωγή, η οποία μας εισάγει στο κλίμα της υπόθεσης που εκτυλίσσεται στην τουρκοκρατούμενη Αθήνα. Η μουσική για “Τα Ερείπια των Αθηνών” γράφτηκε λίγα χρόνια πριν από την Επανάσταση, κι αναφέρεται στο πένθος της Ευρώπης για την υποδούλωση της Ελλάδας στους Οθωμανούς. 

Λούντβιχ Βαν Μπετόβεν, 
Η Νίκη του Ουέλινγκτον 

Το έργο γράφτηκε το καλοκαίρι του 1813 για να υμνήσει τη νίκη του Δούκα του Ουέλινγκτον κατά του Ναπολέοντα στη Μάχη της Βιτόρια επί ισπανικού εδάφους. Η μουσική του έργου αναπαριστά τη μάχη ανάμεσα τους δύο στρατούς, συχνά με ρεαλιστικό τρόπο με τη χρήση μουσκέτων και εφέ από κανόνια. Αρχικά δεν είχε γραφτεί για ορχήστρα αλλά για ένα νέο όργανο, το Παναρμόνικον, που είχε φτιάξει ο φίλος του Μπετόβεν, Γιόχαν Μέλτσελ. Το 1814 ο συνθέτης θα το παρουσιάσει μαζί με άλλα δύο έργα του σε μια συναυλία για τους συμμετέχοντες στο Συνέδριο της Βιέννης, μια συνάντηση ευρωπαίων ηγετών, που έμελλε να αναδιατάξει τον χάρτη της Γηραιάς Ηπείρου. 

Γιάννης Κωνσταντινίδης (1903-1984), 
Δωδεκανησιακή σουίτα Νο1 

Ο Γιάννης Κωνσταντινίδης έγραψε λίγα, αλλά σημαντικά, έργα λόγιας μουσικής, που χαρακτηρίζονται από μία σπάνια ευαισθησία και έναν αστείρευτο μελωδικό πλούτο. Οι δύο ορχηστρικές Δωδεκανησιακές Σουίτες του, αποτελούν ίσως το αποκορύφωμα της δημιουργίας του και βασίζονται σε δημοτικά τραγούδια των Δωδεκανήσων, προερχόμενα από την ομώνυμη συλλογή του ιστορικού τέχνης και εθνομουσικολόγου Ελβετού καθηγητή Samuel Baud-Bovy, στον οποίο είναι αφιερωμένη η πρώτη από αυτές. Ο Baud-Bovy ήταν επίσης αυτός που την πρωτοπαρουσίασε τον Ιούνιο του 1949 στη Γενεύη. Η σουίτα έχει 6 μέρη, τα οποία ακολουθούν μία διμερή μορφή εναλλαγής αργού και γρήγορου ρυθμού, που εξυπηρετεί την ανάγκη του συνθέτη να χρησιμοποιήσει όσο περισσότερο μελωδικό υλικό είναι δυνατόν. 

Νικόλαος Μάντζαρος (1795-1872), 
7 Ωδές του Διονύσιου Σολωμού σε ενορχήστρωση Άλκη Μπαλτά 

Ο Νικόλαος Χαλικιόπουλος – Μάντζαρος, ο συνθέτης του εθνικού μας ύμνου, ήταν στενός φίλος του Διονύσιου Σολωμού και γοητεύτηκε από το ποίημα Ύμνος εις την Ελευθερία. Το επαναστατικό και ρομαντικό περιεχόμενο του έργου επηρέασε βαθιά τον Μάντζαρο που επιθυμούσε ο ύμνος να τραγουδιέται απ’ όλους τους επαναστατημένους Έλληνες. Αρχικά μελοποιήθηκε για τετράφωνη χορωδία και πιάνο, αλλά ακολούθησαν κι άλλες διασκευές. Οι Ωδές αποτελούν μέρος του Ύμνου εις την Ελευθερία ενώ στην τελευταία ωδή ακούγεται η γνωστή και χαρακτηριστική μελωδία του ελληνικού εθνικού ύμνου. 


Info: Επετειακή συναυλία της Εθνικής Συμφωνικής Ορχήστρας της ΕΡΤ. Έργα εμπνευσμένα από την Ελληνική Επανάσταση και την Ιστορία, από την αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών. Μουσική Διεύθυνση Μύρων Μιχαηλίδης, Ηχοληψία Μιχάλης Συγλέτος Νίκος Καραπιπέρης Διονύσης Λυμπέρης Μουσική Σύμβουλος Χριστίνα Σιώρου, Διεύθυνση Φωτογραφίας Κώστας Μπλουγουράς, Σκηνοθεσία Μιχάλης Νταής. 
25/3 στις 19:00 από την ΕΡΤ2. Η συναυλία θα μεταδοθεί και από την ERT World στις 22:00 σε παγκόσμια μετάδοση και θα είναι διαθέσιμη στο ERTFLIX. 

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ