Σινέ Διονύσια: Η σταρ Νόρμα Σίρερ μοιράζει στη Θεσσαλονίκη του 1925 πόθους, πάθη και έρωτες
Το σινεμά θρύλος της μεσοπολεμικής Θεσσαλονίκης
Σινέ Διονύσια: Η ιστορία ενός από τους κινηματογράφους της Θεσσαλονίκης του Μεσοπολέμου.
Θεσσαλονίκη 1925: Η Κάθριν Έμερσον, κορίτσι που επιθυμεί και επιδιώκει ζωή χλιδοκυριλέ και κότα, το σκάει από το φτωχοχώρι της και την κάνει για τη Νέα Υόρκη. Στον πηγαιμό για το Μήλο, το τρένο εκτροχιάζεται, η Κάθριν γλιτώνει, όχι όμως και η διπλανή συνταξιδιώτισσα στο κουπέ. Στο πορτοφόλι της, η Κάθριν βρίσκει μια πρόσκληση που της απέστειλε κάποιος πλέιμποϊ ονόματι Νίκολας, για να πάει και να ζήσει για ένα εξάμηνο στο υπέροχο λοφτ του στο Μανχάταν. Δε διστάζει και έτσι η Κάθριν, την οποία ερμηνεύει η θεότητα του βωβού κινηματογράφου της εποχής Νόρμα Σίρερ, αρπάζει την ευκαιρία και ζει το όνειρο, άσχετα εάν ο Νίκολας απουσιάζει. Στην ντουλάπα του διαμερίσματος υπάρχουν αστραφτερά φορέματα. Η μεταμφιεσμένη σε αστή Κάθριν-Νόρμα Σίρερ περνά καταπληκτικά τριγυρνώντας και φλερτάροντας από πάρτι σε πάρτι. Όμως η οικογένειά της την ανακαλύπτει και έτσι, όταν η μάνα της εμφανίζεται Φάντης Μπαστούνι, η άμυαλη και αριβίστρια Κάθριν φλομώνει τη μαμά στο ψέμα, δήθεν ότι παντρεύτηκε έναν πάμπλουτο επιχειρηματία, που λείπει στην Ευρώπη για δουλειές. Η μάνα δεν πείθεται και γράφει του δήθεν γαμπρού για να μάθει αν όντως ισχύουν τα λεγόμενα.
Αγωνία με λαχτάρα: Τα κορίτσια που βρίσκονται στο σινέ Διονύσια, στην Αγίας Σοφίας στο σημείο που συναντιέται με την Τσιμισκή, νούμερο 17, στη Θεσσαλονίκη του 1925, φλέγονται για τη συνέχεια. Κουβαλήθηκαν στην αίθουσα είτε από το Χαρμάνκιοϊ, τη Ραμόνα και την Καπουτζίδα, είτε είναι πλούσιες αστές, Εβραίες και Ελληνοπούλες, που κατοικούν στο κέντρο. Ο τίτλος της ταινίας που παίζει το σινέ Διονύσια την πρώτη νύχτα που ντεμπούταρε στη ζωή της πόλης είναι Η Σκλάβα της Μόδας. Το διαφημιστικό φέιγ βολάν προωθεί την αίθουσα ως: «Τα Διονύσια κρίνονται ως το τελειότερον οικοδόμημα του είδους εν Ανατολή και από απόψεως αρχιτεκτονικής και από απόψεως διακοσμήσεως. Περιλαμβάνει μετά των θεωρείων χίλια καθίσματα. Απόδοσις εξαιρετική που μόνο εις τα Διονύσια επιτυγχάνει με τα τέλεια μηχανήματα Ουέστερν».
Πίσω στη δράση: Ο πλούσιος Νίκολας επιστρέφει για να δει ποια είναι αυτή που ζει στο σπίτι του και έτσι η Κάθριν, που αναγκάζεται να πει την αλήθεια, περίλυπη ετοιμάζεται να γυρίσει στο χωριό της. Όμως είναι το Χόλιγουντ στη Θεσσαλονίκη του 1925 και οι θεατές πρέπει να αποχωρήσουν με χαμόγελα και αισιοδοξία. Αντιλαμβάνεστε το τέλος, είναι happy, το the end σκάει φωτεινό, ο Νίκολας γνέφει χειρονομιακά της Κάθριν «στάσου, πού πας». Εκείνη, επίσης δια της νοηματικής, κάνει «να μη σε νοιάζει». Όμως, τελικά, πέφτουν ο ένας στην αγκαλιά του άλλου και αυτή ήταν μια γλυκερή νύχτα στη μουντή Μεσοπολεμική Θεσσαλονίκη του σινέ Διονύσια. Τότε που τα ντέρτια και οι φτώχειες περνούσαν με βιοπάλη το πρωί και φιλμικά ρομάντζα τη νύχτα. Μετά τη Σκλάβα της Μόδας, εδώ παίχτηκαν και το Χαμίνι με τον Σαρλό, όπως και το Σάρκα και Διάβολος με την Γκρέτα Γκάρμπο.
Το σινέ Διονύσια διακοσμητικά έμοιαζε με σινεμά στο Κάιρο, το Λουξόρ, ή οθόνη κάπου κοντά στις Πυραμίδες κι όχι στο 17 της Αγίας Σοφίας. Διέθετε ορχήστρα που έντυνε τη δράση με ζωντανή μουσική και εκτός από τις ταινίες, η αίθουσα διατίθονταν και για πολιτιστικές εκδηλώσεις. Μετά τα εγκαίνια με τη «Σκλάβα της Μόδας», μίλησε εκεί ο ποιητής Παλαμάς το 1927, όταν τιμήθηκε από τον Δήμο Θεσσαλονίκης. Μαρτυρία Γιώργου Βαφόπουλου: «Την άλλη μέρα πολύς κόσμος είχε μαζευτεί έξω από τον κινηματογράφο Διονύσια για να δει τον ποιητή. Η πλατεία του κινηματογράφου είχε γίνει μια ανθρωποθάλασσα και τα θεωρεία έμοιαζαν τσαμπιά από σταφύλι. Μέσα στην αίθουσα κι έξω στον δρόμο ο κόσμος τον επευφημούσε ζωηρά».
Ιδιοκτήτης του Διονύσια ήταν ο δικηγόρος Νικόλαος Δαρβέρης, πολιτικός, βουλευτής, εκδότης της εφημερίδας Ταχυδρόμος της Νέας Ελλάδος. Στη γερμανική κατοχή το σινεμά επιτάχτηκε και έγινε ο στρατιωτικός κινηματογράφος Βικτώρια, μεταπολεμικά, όταν ξαναπήρε μπρος, νά τος πάλι ο κόσμος να κάνει ουρές, κάθε που παιζόταν ελληνική ταινία. Το πλάνο με την κοσμοπλημμύρα στην Αγίας Σοφίας, με τα μιλιούνια που περιμένουν να δουν τον Μίμη Φωτόπουλο στο «Να ζήσουν τα Φτωχόπαιδα», είναι από τις τελευταίες οπτικές μαρτυρίες του Διονύσια, που κατεδαφίστηκε το 1973 και στη θέση του ανεγέρθηκε πολυκατοικία. Πολλές φορές, νυχτιάτικα, όταν κατεβαίνω την πεζοδρομημένη πλέον Αγίας Σοφίας, κοιτώ τον όγκο της φτιαγμένο από γυαλί και σκυροδέματα, σκεφτόμενος ότι άνετα θα μπορούσε κάπου κάπου στην πρόσοψη να προβάλλεται η μορφή της Νόρμα Σίρερ. Ήταν κουκλάρα. Δεν θα είχε γούστο;
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Η δύο φορές υποψήφια για Όσκαρ ηθοποιός διαπραγματεύεται τον ρόλο της στο πολυαναμενόμενο σίκουελ
Ίσως όμως η μεγαλύτερη ανησυχία να αφορά τη δημιουργικότητα
Στους κινηματογράφους 6 Μαρτίου 2026 - Πότε θα προβληθεί στο Netflix
Ο διάσημος σκηνοθέτης αποκάλυψε τη λίστα του - Το «Black Hawk Down» στην πρώτη θέση
Τι έγραψαν ηθοποιοί και σκηνοθέτες για την τοποθέτησή του
Η κακοκαιρία ανέβαλε την πολυαναμενόμενη παρουσία της διάσημης ηθοποιού στην ταινία για τη Μαρία Κάλλας
Το έργο του Μάικ Φλάναγκαν επαναφέρει στο νου συγκινητικές στιγμές του σινεμά
Οι δηλώσεις του προκάλεσαν αμέσως αντιδράσεις στα social media
Η διάσημη ηθοποιός θα παραστεί στην προβολή της διεθνούς παραγωγής «Μαρία Κάλλας – Μόνικα Μπελούτσι: Μια Συνάντηση» στο Παλλάς
Πρεμιέρα τον Απρίλιο του 2026
Ένα μινιμαλιστικό αλλά και άρτιο στις λεπτομέρειές του οικογενειακό δράμα
Oι πρωταγωνιστές Μάικλ Κέιν και Γκλέντα Τζάκσον αποτελούν ένα απολαυστικό δίδυμο
Το φιλμ κέρδισε το Βραβείο καλύτερης ταινίας στο τμήμα Generation του Φεστιβάλ Βερολίνου 2025.
Θρίλερ που καθηλώνει με τον δυναμισμό του και συγκινεί με την αδυσώπητα σκληρή αλήθεια του.
Όταν ο Κρίστοφερ Νόλαν μεταφέρει στο σινεμά το πιο επιδραστικό κείμενο της δυτικής λογοτεχνίας
Από πού εμπνεύστηκαν οι αδερφοί Ντάφερ για να δημιουργήσουν την επιτυχημένη σειρά
Ο διάσημος σκηνοθέτης ανοίγει τον δρόμο για νέο κεφάλαιο στο κινηματογραφικό σύμπαν του Kill Bill
Η 90χρονη σταρ της υποκριτικής μίλησε για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει στην καριέρα και την καθημερινότητά της
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.