Όλοι είναι πλέον φωτογράφοι, ο οικονομικός εκδημοκρατισμός του μέσου επέφερε τεκτονικές αλλαγές στην κουλτούρα αλλά και την παραγωγή των εικόνων. Δισεκατομμύρια από πιξελωτές οπτικές αφηγήσεις ανεβαίνουν καθημερινά στα κοινωνικά δίκτυα, ανταλλάσσονται μεταγωγούμενες μέσα από σμάρτφον και υπολογιστές. 185 χρόνια από την ανακάλυψή του, το αναλογικό φιλμ, ξεχασμένο και χρησιμοποιούμενο μόνο από τους φετιχιστές και τους «λουδίτες» εμμονικούς της αναλογικής απόλαυσης, ενέχει την αξία ενός δεινόσαυρου! Μαρτυρά τα πάντα για το παρελθόν, χάρη σε αυτό περιγράφτηκαν για μεγάλο χρονικό διάστημα τα όνειρα, οι αγωνίες τα ήθη και τα έργα των ανθρώπων, μεγαλειώδη ή ταπεινά. Αλλά ξεπεράστηκε εις το όνομα της ψηφιακής evolution, πάσα άλλη αρχή παυσάτω, οι νέες εικόνες παράγονται με αυτοματοποιημένο ρυθμό, το ίδιο ανεπεξέργαστες και γρήγορες, όσο η ανάγκη μας για συνεχή ροή από breaking news.
Όμως θυμήσου τις αρχές του περασμένου αιώνα, τότε που ο κοινωνικός και ο επιστημονικός αντίκτυπος της φωτογραφίας επέβαλε τη συνεχή εντατική έρευνα για τη βελτίωση των δυνατοτήτων των μηχανών αλλά και του ίδιου του φιλμ. Αυτό που συμβαίνει σήμερα με τα ψηφιακά εργαλεία, ο συνεχής δηλαδή εμπλουτισμός τους με περισσότερη φωτοευαισθησία και μεγαλύτερες αναλύσεις, ήταν και τότε το ζητούμενο.
Αυτή η νοσταλγία για το ασπρόμαυρο φιλμ είναι και η κινητήρια δύναμη του Γιώργου Κατσάγγελου στην έκθεση φωτογραφίας «Film Expired». Λήξη όπως τέλος εποχής, λήξη όπως μάρτυρας ενός χθες που σήμερα φαντάζει μελαγχολικά ανενεργό, συναισθηματικά ανεπίκαιρο ως προς τον τρόπο παραγωγής, ηττημένο από το χρόνο, που όχι μόνο το ξεπέρασε ιδεολογικά αλλά και το έφθειρε τεχνικά. Χάλασε την ευκρίνεια και την καθαρότητά του.
Καθηγητής στο τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών της Σχολής Καλών Τεχνών Θεσσαλονίκης, ο Κατσάγγελος έψαξε και βρήκε εναπομείναντα φιλμ από τα ντουλάπια των φίλων του. Και με αυτά ταξίδεψε σε Ελλάδα, Τουρκία και Γερμανία, φωτογραφίζοντας όγκους κτιρίων και περιοχών, περιβεβλημένων με την ίδια συναισθηματική «ήττα». Δεν υπάρχει ένταση, παρά μόνο μια μειλίχια παραίτηση στις εικόνες του, η απροσδιοριστία της αναλογικής «πράξης» του στέκει κόντρα στην ακρίβεια της ψηφιακής αναπαραγωγής.
Μοιάζει με εσωτερικό διάλογο αυτή η έκθεση, ένας στοχασμός πάνω στο χρόνο και την άνοδο-πτώση των μέσων, καθώς οι νέες αναδυόμενες τεχνικές εφαρμογές καταργούν τις παλιές νόρμες αφήγησης. Ήθελε υπομονή κάποτε η μέσω φιλμ παραγωγή εικόνας, πέρα από τις άλλες αναντίρρητες καλλιτεχνικές αρετές που έπρεπε να διαθέτει ο «Κλίκερ». Όχι πια, όπου μόνο απαιτούμενο είναι η ταχύτητα και η γνώση-αίσθηση πως έχεις ανέξοδα όσες προσπάθειες θέλεις μέχρι να πετύχεις το επιθυμητό αποτέλεσμα. Καλό ή κακό, δεν ξέρω, ο Γιόζεφ Μπόις δεν μένει πια εδώ για να μας δώσει ένα μανιφέστο περί των νέων μέσων! Πραγματικότητα όμως που να την αμφισβητήσει δεν μπορεί κανένας: φιλμ delenda est.
Film Expired, από 1 έως 23 Απριλίου ατο Αλατζά Ιμαρέτ (Κασσάνδρου 91-93, Θεσσαλονίκη)
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
To έργο επανεμφανίστηκε μετά από 120 χρόνια
Η Ρεβέκκα Καμχή γράφει για τη γνωριμία της με τον καλλιτέχνη Κωνσταντίνο Κακανιά και για την αναδρομική του έκθεση στην γκαλερί της
Ένα έργο Τέχνης που απεικόνιζε τη ζωή σε ένα χαρέμι απομακρύνθηκε από έκθεση στο Αραβικό Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Κατάρ
180 εκθέματα παρουσιάζονται στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, πολλά από τα οποία φεύγουν για πρώτη φορά από την έδρα τους και ταξιδεύουν στην Αθήνα
Ένα φαινόμενο που η παρουσία του μεταξύ ψηφιακού κόσμου και αληθινών γειτονιών καταργεί τα όρια μεταξύ κατασκευασμένου και υπαρκτού
Εγκαίνια για την έκθεση στις 19 Δεκεμβρίου
Κάθε έργο είναι ένα ταξίδι δημιουργίας, που συνδέει το παρελθόν με το παρόν και ανοίγει παράθυρα σε νέες αντιλήψεις
Τι θα δούμε σε χώρους τέχνης και γκαλερί
Celestial Bodies Guide Us Through Dark Times σημαίνει ελπίδα, καλοσύνη, διαρκής αναζήτηση, κατανόηση και αποδοχή
Ο πίνακας είχε πουληθεί το 1890 σε ιδιώτη και είχε εξαφανιστεί
Μέχρι σήμερα έχουν εντοπιστεί μόλις έξι αυθεντικές φωτογραφίες του γάλλου ποιητή
Δυο εκθέσεις σύγχρονης τέχνης, μια έκθεση φωτογραφίας και ντοκιμαντέρ και ένα μεγάλο αφιέρωμα στη Τζούλια Δημακοπούλου
Μια σπουδαία έκθεση που περιλαμβάνει πάνω από 140 αδημοσίευτα ζωγραφικά έργα του
Μιλήσαμε με το ζευγάρι καλλιτεχνών που εκθέτουν για πρώτη φορά μαζί
Η αναδρομική του έκθεση «Shut your eyes and see» στο Μουσείο Β. & Ε. Γουλανδρή είναι γεμάτη φως, neon και κρυφά ή φανερά μηνύματα
Πρόκειται για ένα από τα ελάχιστα σωζόμενα έργα του που για δεκαετίες ήταν κρυμμένο
Εστιάζει στη σχέση του με τη γαλλική πρωτεύουσα και την περίοδο που συναντήθηκε με τους Τζιακομέτι και Πικάσο
Η έκθεσή της Terra Cognita είναι ένα προσκύνημα σε άγνωστους τόπους
Όλοι οι καταξιωμένοι Έλληνες καλλιτέχνες έχουν εκπροσωπηθεί με έργα τους
Μέσα από τα έργα, καλλιτέχνες και επιστήμονες εμβαθύνουν σε πολλά ζητήματα
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.