Εικαστικα

Σε δημοπρασία πίνακας της Ταμάρα ντε Λεμπίτσκα με τη μούσα και ερωμένη της Ραφαέλα

Αντισυμβατική, επαναστατική και εμβληματική μορφή της αρ ντεκό, η Πολωνή ζωγράφος ξανά στο προσκήνιο της τέχνης

62224-137655.jpg
Newsroom
11’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Ταμάρα ντε Λεμπίτσκα: Η «Ωραία Ραφαέλα», ένα από τα σημαντικότερα γυμνά του 20ού αιώνα, δημοπρατείται από τον οίκο Sotheby’s
Το αξιοσημείωτο γυμνό της Ταμάρα ντε Λεμπίτσκα με την ερωμένη της Ραφαέλα δημοπρατείται © Tamara de Lempicka/Sotheby’s

Ταμάρα ντε Λεμπίτσκα: Η «Ωραία Ραφαέλα», ένα από τα σημαντικότερα γυμνά του 20ού αιώνα, δημοπρατείται από τον οίκο Sotheby’s

Όταν η Ταμάρα ντε Λεμπίτσκα συνάντησε για πρώτη φορά τη νεαρή εργαζόμενη του σεξ Ραφαέλα στο δάσος της Βουλώνης στη Γαλλία, μαγεύτηκε.

Θυμούμενη τη γνωριμία τους, η Ταμάρα ντε Λεμπίτσκα περιέγραψε τη Ραφαέλα ως «την πιο όμορφη γυναίκα που έχω δει ποτέ».

Η καλλιτέχνις πρόσθεσε: «Τεράστια μαύρα μάτια, όμορφα αισθησιακά χείλη, υπέροχο σώμα. Τη σταματώ και της λέω: "Δεσποινίς, είμαι ζωγράφος και θα ήθελα να ποζάρετε για μένα. Θα το κάνατε;" Μου απαντά: "Ναι. Γιατί όχι;"».

Ραφαέλα, η μούσα της Λεμπίτσκα

Ήταν η αρχή μιας έντονης σχέσης – η Λεμπίτσκα και η Ραφαέλα έγιναν ερωμένες, και το μοντέλο εμφανίζεται σε αρκετά από τα σημαντικότερα γυμνά έργα της καλλιτέχνιδας, συμπεριλαμβανομένου του Η Ωραία Ραφαέλα του 1927, που έχει χαρακτηριστεί από κριτικούς και μελετητές ως «ένα από τα πιο αξιοσημείωτα γυμνά του αιώνα» και «το απόγειο της καλλιτεχνικής πορείας της ζωγράφου».

La Belle Rafaela Video

Αυτός ο πίνακας, που απεικονίζει μια γυναίκα με κοντά μαλλιά, λουσμένη σε ένα φως τύπου Καραβάτζιο και καλυμμένη με ένα κόκκινο ύφασμα που ταιριάζει με το κραγιόν της, πρόκειται να δημοπρατηθεί αυτόν τον μήνα από τον οίκο Sotheby’s, με εκτίμηση τιμής μεταξύ 6 και 9 εκατομμυρίων λιρών.

Ο οίκος δημοπρασιών τον χαρακτήρισε ως ένα από τα σπουδαιότερα έργα της Λεμπίτσκα που έχουν ποτέ βγει σε δημοπρασία, καθώς και χαρακτηριστικό παράδειγμα του αισθησιακού και κομψού ύφους της, που έχει συνδεθεί με την εποχή του αρ ντεκό. Το έργο αποτελεί επίσης ένδειξη της πρόκλησης που έθεσε η Λεμπίτσκα απέναντι στην παράδοση του γυναικείου γυμνού ως κατεξοχήν πεδίο ανδρών καλλιτεχνών.

«Η Λεμπίτσκα ήταν επαναστατική στο να απεικονίζει ένα δελεαστικό γυναικείο γυμνό από τη σκοπιά μιας γυναίκας, σε μια εποχή όπου η αφήγηση της τέχνης ήταν ανδροκεντρική», δήλωσε ο Αντρέ Ζλάτινγκερ, επικεφαλής του τμήματος μοντέρνας τέχνης για την Ευρώπη στον Sotheby’s.

«Η αγορά μόλις τα τελευταία χρόνια άρχισε να αναγνωρίζει πραγματικά την αξία της, όχι μόνο στο πλαίσιο του αρ ντεκό – που φέτος γιορτάζει τα 100 του χρόνια – αλλά και στην ιστορία της τέχνης γενικότερα. Μια αισθησιακή απεικόνιση της γυναίκας που υπήρξε τόσο μούσα όσο και ερωμένη της, ο πίνακας είναι αξιοσημείωτος και για την παρουσίαση μιας γυναίκας σε πλήρη κατοχή της σεξουαλικότητάς της, από μια καλλιτέχνιδα που έζησε με πάθος την καλλιτεχνική και ερωτική ελευθερία σε μια καθοριστική περίοδο μεταξύ των δύο παγκοσμίων πολέμων».

Glamour, Power, and Paint: The Daring Life of Artist Tamara de Lempicka

Η ζωή και η κληρονομιά της Λεμπίτσκα

Η Ταμάρα Ροζαλία Γκούρβικ-Γκόρσκα γεννήθηκε το 1898 στη Βαρσοβία της Πολωνίας (τότε υπό ρωσική κυριαρχία), και αναγνωρίστηκε αργότερα τόσο με το προσωνύμιο «η Βαρόνη με το Πινέλο», όσο και ως εμβληματική μορφή της εκρηκτικής δεκαετίας του 1920.

Μετά το διαζύγιο των γονιών της, στάλθηκε να ζήσει με την εύπορη θεία της στην Αγία Πετρούπολη, όπου ανέπτυξε γούστο για τη χλιδή. Σε ηλικία 18 ετών παντρεύτηκε τον Ταντέους Λεμπίτσκι, αλλά μέσα σε έναν χρόνο η Ρωσική Επανάσταση ανάγκασε το ζευγάρι να μετακομίσει στο Παρίσι.

Σε μια προσπάθεια να επανεφεύρει τον εαυτό της, υιοθέτησε το όνομα Ταμάρα ντε Λεμπίτσκα, που πίστευε ότι είχε αριστοκρατική χροιά. Σύντομα δημιούργησε ένα λαμπερό κοινωνικό δίκτυο και καθιερώθηκε ως η κορυφαία πορτρετίστα της νεόπλουτης και αριστοκρατικής ελίτ. Κατά την περίοδο αυτή χώρισε με τον Λεμπίτσκι και αργότερα παντρεύτηκε τον βαρόνο Ραούλ Κύφνερ, αφού της ανέθεσε να ζωγραφίσει το πορτρέτο της ερωμένης του.

Ταμάρα ντε Λεμπίτσκα: Η «Ωραία Ραφαέλα», ένα από τα σημαντικότερα γυμνά του 20ού αιώνα, δημοπρατείται από τον οίκο Sotheby’s
Η Ταμάρα Ροζαλία Γκούρβικ-Γκόρσκα γεννήθηκε το 1898 στη Βαρσοβία της Πολωνίας και αναγνωρίστηκε αργότερα τόσο με το προσωνύμιο «η Βαρόνη με το Πινέλο», όσο και ως εμβληματική μορφή της εκρηκτικής δεκαετίας του 1920 © Tamara de Lempicka Estate LLC

Το ζευγάρι μετακόμισε στο Χόλιγουντ μετά την έναρξη του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, όπου η Λεμπίτσκα έγινε για λίγο αγαπητή στην κινηματογραφική κοινότητα, προτού το έργο της ξεπεραστεί από την άνοδο του αφηρημένου εξπρεσιονισμού. Μετά τον αιφνίδιο θάνατο του βαρόνου πάνω σε υπερωκεάνιο το 1961, μετακόμισε στο Τέξας και τελικά εγκαταστάθηκε στην Κουερναβάκα του Μεξικού, όπου και έζησε μέχρι τον θάνατό της το 1980.

Τα τελευταία είκοσι χρόνια, όμως, η αγορά έργων της Λεμπίτσκα γνωρίζει ανοδική πορεία. Ανάμεσα στους πρώτους συλλέκτες της συγκαταλέγονται οι Μαντόνα, Μπάρμπρα Στρέιζαντ, Τζακ Νίκολσον και Βόλφγκανγκ Γιοπ, ενώ πέρσι έκανε πρεμιέρα στο Μπρόντγουεϊ το μιούζικαλ Lempicka και εγκαινιάστηκε η πρώτη αναδρομική έκθεσή της στις ΗΠΑ.

Παρά τους γάμους της, η σχέση της Λεμπίτσκα με τη Ραφαέλα είναι αυτή που έχει αιχμαλωτίσει τη φαντασία του κοινού. Έχει εμπνεύσει συγγραφείς και θεατρικούς συγγραφείς, μεταξύ των οποίων η Έλις Έιβερι, της οποίας το μυθιστόρημα Το Τελευταίο Γυμνό φαντάζεται τη σχέση τους.

Ο πίνακας θα εκτεθεί στο κοινό στη Ζυρίχη, στον οίκο Sotheby’s, από τις 13 έως τις 15 Ιουνίου, και στο Λονδίνο από τις 18 έως τις 24 Ιουνίου. Τελευταία φορά προσφέρθηκε σε δημοπρασία τον Μάιο του 1985 και αποκτήθηκε από τον σημερινό ιδιοκτήτη τη δεκαετία του 1990.

Το ρεκόρ δημοπρασίας για έργο της Λεμπίτσκα ανέρχεται σε 16,3 εκατομμύρια λίρες και καταγράφηκε στο Λονδίνο τον Φεβρουάριο του 2020 για το πορτρέτο της Μαρτζόρι Φέρι.

(Με πληροφορίες του Guardian)

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Μαριάννα Ιγνατάκη - Momus Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Η Μαριάννα Ιγνατάκη επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη με σοφία, πράσινα άλογα και μερικά ακόμα κτήνη

Κιτς, ροκοκό, ρομαντισμός, ανθρωπολογικά στοιχεία, ανάμεικτες κουλτούρες συνθέτουν μια έκθεση που μοιάζει με ουτοπικό χώρο ελευθερίας

Takis
Ο γλύπτης Takis όπως τον έζησα: Ήξερε πάντα να σε πετά από ψηλά και να σου λέει «Μπορείς»

Η Ελένη Ψυχούλη, που έζησε και συνεργάστηκε µαζί του πάνω από 20 χρόνια, σε ένα κείµενο-ποταµό αφηγείται τη ζωή µε τον γλύπτη που ήξερε τι να κάνει µε τα σίδερα, αλλά λύγιζε από τις απώλειες

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.

// EMPTY